Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å muligens se enden på forholdet til min samboer som jeg har hatt i litt over 2 år, vi har nå en fin sønn sammen som jeg prøver å holde oss sammen for, men ikke for min egen del..... vi går til parterapi men jeg kjenner på mine egne følelser mot mannen at jeg tror ikke det kommer til å hjelpe...

Vi har kjøpt oss et fint hus sammen og jeg vil egentlig ikke flytte ut, jeg har flyttet mye i min oppvekst/voksent liv og nå når jeg har en sønn å tenke på og familie rundt meg så ønsker jeg å bli, men om jeg må flytte så må jeg finne ut om hvordan jeg kan komme meg frem økonomisk. Jeg har en ok jobb med lav lønn, (under 500k i året) det er ikke bare bare å "finne et annet yrke som betaler bedre" for realiteten for damer på min alder så er mulighetene små. Jeg har søkt videreutdanning til høsten for å kunne få det bedre økonomisk, så jeg gjør det jeg kan.

Men kan jeg spørre foreldrene mine om forskudd på arv? Slik at jeg og sønnen min/vår kan finne et bedre sted å bo? Jeg vil ikke at vi skal leie en kjeller et sted.... jeg vil at vi skal kunne bo i noe jeg eventuelt kjøper selv, men egenkapitalen forsvant i huskjøpet og vet ikke hvor mye jeg får igjen om vi selger/ham må kjøpe meg ut.

Anonymkode: 80a57...f0c

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men egenkapitalen forsvant i huskjøpet og vet ikke hvor mye jeg får igjen om vi selger/ham må kjøpe meg ut.

Dette må du finne ut av. Har huset tapt seg i verdi siden du regner med tap?

Anonymkode: cfc9e...473

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Har de mulighet for å gi forskudd på arv da? Vet du at de har midler stående som de ikke bruker?

Har du søsken?

Anonymkode: acfa7...25c

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er sønnen? En generell «regel» er å ikke gå fra hverandre før ungen er 2-3 år, småbarnstiden er tøff for forholdet

Anonymkode: 0f9b4...412

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har de mulighet for å gi forskudd på arv da? Vet du at de har midler stående som de ikke bruker?

Har du søsken?

Anonymkode: acfa7...25c

Jeg vet at min far har det, han har en jobb med veldig god lønn, men har ikke diskutert dette med han/de enda.

AnonymBruker
Skrevet

Ta heller et lån eller spør om gave. Forskudd på arv skaper mye splid. 

Anonymkode: dba14...75b

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere har kjøpt huset sammen, så må jo mannen din kjøpe deg ut. Da har du kanskje nok til egenandel på et nytt lån?

Anonymkode: e3bd3...8c3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er sønnen? En generell «regel» er å ikke gå fra hverandre før ungen er 2-3 år, småbarnstiden er tøff for forholdet

Anonymkode: 0f9b4...412

Han er under 1 år, jeg skjønner at småbarnstiden er tøff, men en regel kan ikke få meg til å føle meg bedre når jeg konstant går med en mann som oppfører seg som et barn, ikke bryr seg om meg og har ingen fremtidig sikt.

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.44):

Jeg begynner å muligens se enden på forholdet til min samboer som jeg har hatt i litt over 2 år, vi har nå en fin sønn sammen som jeg prøver å holde oss sammen for, men ikke for min egen del..... vi går til parterapi men jeg kjenner på mine egne følelser mot mannen at jeg tror ikke det kommer til å hjelpe...

Vi har kjøpt oss et fint hus sammen og jeg vil egentlig ikke flytte ut, jeg har flyttet mye i min oppvekst/voksent liv og nå når jeg har en sønn å tenke på og familie rundt meg så ønsker jeg å bli, men om jeg må flytte så må jeg finne ut om hvordan jeg kan komme meg frem økonomisk. Jeg har en ok jobb med lav lønn, (under 500k i året) det er ikke bare bare å "finne et annet yrke som betaler bedre" for realiteten for damer på min alder så er mulighetene små. Jeg har søkt videreutdanning til høsten for å kunne få det bedre økonomisk, så jeg gjør det jeg kan.

Men kan jeg spørre foreldrene mine om forskudd på arv? Slik at jeg og sønnen min/vår kan finne et bedre sted å bo? Jeg vil ikke at vi skal leie en kjeller et sted.... jeg vil at vi skal kunne bo i noe jeg eventuelt kjøper selv, men egenkapitalen forsvant i huskjøpet og vet ikke hvor mye jeg får igjen om vi selger/ham må kjøpe meg ut.

Anonymkode: 80a57...f0c

Dette kan vi ikke svare på. Ta praten med dine foreldre. Det kommer jo helt ann på kontakten dere har, deres økonomi mm.å gjøre.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når han er så liten er det ikke noe krise å bo i en liten leilighet en periode til du har fått pengene for din del av huset 

Anonymkode: cda88...8d0

• Liker 27
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonymjente97 skrev (5 minutter siden):

Jeg vet at min far har det, han har en jobb med veldig god lønn, men har ikke diskutert dette med han/de enda.

Du bør finne ut hva du har i egenkapital ved eventuelt salg først.

Anonymkode: 03075...a3f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en selvfølge å kjøpe hus med engang. Helt normalt å leie en periode til ting ordner seg. 

Anonymkode: dba14...75b

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du flytter, må han kjøpe deg ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo hende foreldrene dine har planlagt å bruke alle pengene sine selv, før de dør. 

Ville hatt en plan B. Leie for eksempel.

Anonymkode: d0c6f...491

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare svare for meg selv. Men hvis min datter kommer og spør om forskudd på arv så må jeg si nei. Vi har planer for våre penger. Vi har jobbet hardt for dem. Dem får verdiene når vi dør. 

Anonymkode: 28ac7...54c

• Liker 32
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En av dere må kjøpe den andre ut hvis en av dere skal bli boende. Du burde finne ut om boligen har økt i verdi. 
Er du sikker på at foreldrene dine kan gi deg forskudd på arv? Selv om man har godt betalt jobb så vil det ikke i alle tilfeller si at man selv er gjeldsfri og har godt med oppsparte midler. Mange lever ofte ut fra inntekt. 
Et alternativ kan være at foreldrene dine kausjonerer for deg om du ikke har nok egenkapital. Om de har mulighet.

Når barnet er såpass liten så tenker jeg også at du ikke trenger å ha fokus på det største og beste. Med mindre du faktisk har råd nå. Det går an å bo rimelig og med mindre plass nå og bruke noen år på å spare egenkapital slik dere heller kan kjøpe noe litt større en tid før skolestart feks. Vet ikke hvordan leiemarkedet er der du tenker du vil bo. Men et alternativ er å leie hvis det er ok priser. Det kan jo koste å få solgt også og ansvaret det er med å eie hvis du kun trenger noen få år på å spare opp litt.

Anonymkode: 1a6da...22a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å spørre mine foreldre om forskudd på noe som helst. Men jeg kunne fint spurt om muligheten for å stå kausjonist for meg en periode..

Anonymkode: 817a7...133

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri spurt om forskudd på arv. I mine øyne er det utrolig frekt 

Anonymkode: beb8b...fcf

• Liker 30
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig. Voksne har ansvar selv for sin privatøkonomi. Så et skrekkeksempel for mange år siden. En venninne lånte penger av sin mor. Nyskilt, bilen streika osv. Moren begynte å blande seg bort i hver kr min venninne brukte. Det mente hun at var hennes rett.  Venninnen min fikk heller banklån, og betalte tilbake moren.

TS må leve etter evne, og ta økonomisk ansvar selv. Evt spørre foreldre pent om å kausjonere. Jeg lærte av min økonom-pappa, at kausjonering skulle man holde seg langt unna. Om man kausjonerte, eller lånte bort penger, måtte man regne med at man kunne tape dem.

TS, det kan hende foreldrene dine trenger pengene sine i alderdommen. Du vet ingenting om deres økonomi, annet enn at far tjener godt. Kanskje de ikke har spart til pensjon, kanskje de har mange år igjen å jobbe og plutselig kan havne på AAP eller bli ufør. Kanskje de drømmer om å kjøpe en bobil, seilbåt eller leilighet i Spania for å nyte alderdommen. Kanskje huset deres plutselig må ha nødvendig renovering for en mill. Du svarer heller ikke på om du har søsken. Det er jo vesentlig.

Anonymkode: a753e...9b6

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Selvom det er for å hjelpe ditt eget barn og eneste barnebarn? Det er jo ikke akkurat som om jeg spør for å bruke det på vada eller ferie, jeg ønsker jo at vi skal kunne ha tak over hodet vårt

• Liker 6
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...