Gå til innhold

Kollega som soler seg mye, men aldri bruker solkrem.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke forskning som sier at man får hudkreft av å sole seg uten solkrem. Jeg vil tippe at de fleste som får hudkreft bruker solkrem, ganske enkelt fordi de fleste bruker solkrem, enten det eller så soler de seg ikke.

Solkrem kan også inneholde kreftfremkallende stoffer, så nylig som 2021 var det tilbakekallinger pga nettopp det: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/sunscreen-makers-withdraw-products-found-to-contain-cancer-causing-substance

Og solkremprodusentene kan man ikke stole på når det gjelder transparens, FDA måtte gjøre undersøkelser selv, etter å ha spurt produsentene om ingredienser uten svar. De fant flere helseskadelige ingredienser: 
https://www.draliabadi.com/womens-health-blog/potentially-bad-ingredients-in-sunscreen/

Jeg er 54 og har ikke brukt solkrem siden jeg var 20, kommer aldri til å bruke det heller. 

Anonymkode: a5daf...be7

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, min påstand er altså at flere fagfolk mener forholdet mellom omega-3 og omega-6 har sammenheng med betennelser (og dermed sannsynligvis kreft).

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8504498/ hvis det er av interesse.

Anonymkode: 0afec...72c

Hva har dette med solbrenthet og kreft å gjøre? 

pluss fra linken:

Disclosure

JJD is Director of Scientific Affairs at Advanced Ingredients for Dietary Products. JOK is an owner of a nutraceutical company that sells omega-3 supplements.

Anonymkode: df59d...726

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.27):

Gud hjelpe meg for noen sure svar dere gir meg.

Jeg bryr meg selvfølgelig om min kollega, og ønsker ikke at hun skal få hudkreft, og tok det for gitt at alle voksne mennesker vet at man må smøre seg i solen, og iallfall når man er så mye i sterk sol som hun er.

ts

Anonymkode: 67571...b81

Du har da ikke ansvar for voksenopplæring av kollegaen din.

Solkrem har ikke eksistert i evig tid. Folk døde ikke som fluer av hudkreft av den grunn! 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva har dette med solbrenthet og kreft å gjøre? 

Man er sannsynligvis mer utsatt for både solbrenthet og kreft om man spiser et unaturlig kosthold.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.35):

Du kan ikke beskytte folk mot seg selv. 

En slektning av mannen har vært ordentlig anti-solkrem og fikk hudkreft. Vi får se om det endrer synet på solkrem. Jeg blir ikke så overrasket hvis ikke.

Anonymkode: 27643...b1c

Får vel hudkreft selvom du bruker også? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man er sannsynligvis mer utsatt for både solbrenthet og kreft om man spiser et unaturlig kosthold.

Kilde på kobling mellom omega-6 og solbrenthet takk.

Forhåpentligvis lærer du noe mens du leter etter kilder som støtter alle de rare påstandene dine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kilde på kobling mellom omega-6 og solbrenthet takk.

Forhåpentligvis lærer du noe mens du leter etter kilder som støtter alle de rare påstandene dine. 

Det er ikke så fryktelig viktig for meg å overbevise deg om den sammenhengen. Den er forøvrig ikke min. Min påstand er som sagt at det er flere fagfolk som mener det. Blant annet har jeg lest det på nettsider skrevet av leger, av ernæringsfysiologer på podcaster osv. Jeg synes det høres rimelig ut at kostholdet påvirker immunforsvaret, betennelser og kreftrisiko. Hvis du ikke tror det, er det helt greit. Jeg gidder rett og slett ikke bruke tid på å diskutere det. Poenget mitt er uansett det jeg sa:

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dessuten kan det godt hende det ikke bare er soleksponering som påvirker risikoen for å bli solbrent.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er ikke så fryktelig viktig for meg å overbevise deg om den sammenhengen. Den er forøvrig ikke min. Min påstand er som sagt at det er flere fagfolk som mener det. Blant annet har jeg lest det på nettsider skrevet av leger, av ernæringsfysiologer på podcaster osv. Jeg synes det høres rimelig ut at kostholdet påvirker immunforsvaret, betennelser og kreftrisiko. Hvis du ikke tror det, er det helt greit. Jeg gidder rett og slett ikke bruke tid på å diskutere det. Poenget mitt er uansett det jeg sa:

Det finnes enkelte leger og ernæringsfysiologer som tror på mye rart, det betyr ikke at de har rett. Jeg vil se god forskning, ikke enkelte raringers meninger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes enkelte leger og ernæringsfysiologer som tror på mye rart, det betyr ikke at de har rett. Jeg vil se god forskning, ikke enkelte raringers meninger.

Enig. Mange fagfolk tror på mye rart. Men det er ikke spesielt rart å mene at solbrenthet (og andre betennelsesreaksjoner) påvirkes av kosthold, og at et naturlig kosthold med stor sannsynlighet er sunnere enn et unaturlig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.40):

Jeg bruker selv sjeldent solkrem solkrem hindrer dannelsen av vitamin d. Jeg bruker bare solkrem om jeg skal være flere timer i sola. 

Anonymkode: 8a00d...134

Det er få nordmenn som smører seg så godt med solkrem at de får D-votaminmangel. Det er ikke solkremforbruket som gjør at mange har D-vitaminmangel.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.19):

Min kollega som nærmer seg pensjonsalderen, er glad i sol og er ofte brun. Hun har leilighet i et varmt land og er der i alle ferier. 

I går satt vi ute i lunsjen, og jeg var innsmurt med faktor 50 i ansiktet/halsen og 30 på armer/legger.

Jeg spør om hun skal låne solkrem, men da sier hun at hun har smurt seg med brunkrem i ansiktet, og at hun aldri bruker solkrem, fordi hun blir brun og nesten aldri rød.

Jeg spurte da om det var solfaktor i brunkremen, men da sa hun visste ikke, men at den beskyttet siden den var brun!

Jeg ble så paff at jeg ikke sa noe mer.

Hvor lett får man hudkreft uten beskyttelse?

Anonymkode: 67571...b81

Jeg mener å ha hørt at det er den solen man får før man er 18-20 som har mest å si for utviklingen av hudkreft senere i livet. Om din kollega har solt seg mye og uten solkrem i 60 år, så har det nok ikke så stor betydning om hun begynner med solkrem nå.

Den generasjonen (og senere også) vokste opp uten solkrem. Det går bra med de fleste. Da jeg var barn på 80-tallet brukte vi solkrem innimellom, men det var gjerne faktor 6 eller 8. Faktor 30 og 50 fantes ikke.

Jeg er selv ikke flink nok til å smøre meg med solkrem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2025 den 22.53):

Så når solfaktor 50 beskytter tilnærmet 100% mot UVB, beskytter "bredspektret" solkrem altså bare 33% mot UVA?

Det betyr at når vi slår av brannalarmen med SPF 50, så får vi lov til å ligge så lenge i sola at vi får kreft av overdoser med UVA-stråling, det.

Når du bruker høy solfaktor:

Du forlenger eksponeringstiden i sola.

Kroppen mister sitt naturlige varselssystem (rødhet og smerte).

Du føler deg trygg, men får mer UVA-skade enn du ville fått uten solkrem.

Juhu, folkens! Smør inn ungene med solfaktor 50, sånn at de får hudkreft uten å bli solbrent!

Anonymkode: 24ffe...b6d

Det kan godt være at dette er den veldig enkle forklaringen på at Norge er på topp både i hudkreft og solkrembruk ja.

Anonymkode: d4067...e40

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (13 timer siden):

Det er få nordmenn som smører seg så godt med solkrem at de får D-votaminmangel. Det er ikke solkremforbruket som gjør at mange har D-vitaminmangel.

For å danne D-vitamin i huden trengs det så mye UVB-stråling at du vil bli brun som bivirkning. Når ungene er like surmelksblå i huden når de begynner på skolen etter sommerferien som de var da ferien startet, har de ikke utviklet mye D-vitamin i løpet av den sommeren.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å danne D-vitamin i huden trengs det så mye UVB-stråling at du vil bli brun som bivirkning. Når ungene er like surmelksblå i huden når de begynner på skolen etter sommerferien som de var da ferien startet, har de ikke utviklet mye D-vitamin i løpet av den sommeren.

Nei, dette er en utbredt misforståelse. Man trenger ikke å bli brun for å danne D-vitamin. 15–20 minutter i solen er nok til ikke bare å starte, men også maksimere kroppens D-vitaminproduksjon.

Videre soling har ingen betydning for D-vitaminmengden kroppen kan omsette.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg liker ikke å smøre meg. Og isoler meg toppen 1/2 time på hver side i sola uten solkrem. Ellers oppholder jeg ofte i skyggen

AnonymBruker
Skrevet

Blir litt mangelfullt å snakke om «hudkreft» og soleksponering. Hvordan type hudkreft snakker vi om? Det er ikke alle typer hudkreft som har likt forløp med soleksponering.

Melanom f.eks. kan utvikles mange, mange år etter intens, gjentatt eksponering og solbrenthet, spesielt i ung alder. 
Basalcellekarsinom utvikles vanligvis etter langvarig, kumulativ UV-eksponering. F.eks. folk som jobber utendørs over tid etc.
Plateepitelkarsinom er også knyttet til kumulativ eksponering, men solbrenthet spiller en større rolle en ved Basalcellekarsinom.

Når det gjelder vitamin D, så er det selvfølgelig avhengig av årstid, geografi etc. Men 15-20 minutter eksponering et par ganger i uken er plenty for en norsk sommer. Bor du i Tromsø, så er ikke dette nok i Februar. Så dette med vitamin D har heller ikke et, enkelt svar.

Anonymkode: 34473...703

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far bruker aldri solkrem, og han er heller aldri brent. Kan bli litt rød innimellom ja, men det blir brunt dagen etter. Han har vært sjømann da han var ung, og da fantes ikke solkrem. Han fyller 80 år om kort tid, og har ingen mistenkelige føflekker. 

Jeg bruker alltid solkrem til at jeg har fått et bra grunnlag. Etter det, er det ikke så nøye å bruke solkrem, så lenge jeg ikke sitter veldig lenge i solen. 
Ansiktet bruker jeg alltid solkrem på, samt hatt med stor brem. 

Om man få føflekkreft eller ikke handler både om solvaner og gener. Kanskje skal man ikke skal være så redd for å sitte litt i solen uten solkrem av og til? 

Anonymkode: eda40...6a7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 18.58):

Det finnes ikke forskning som sier at man får hudkreft av å sole seg uten solkrem. 

Anonymkode: a5daf...be7

Dette er selvsagt bare tull, det finnes omfattende forskning som viser en klar sammenheng mellom soleksponering uten beskyttelse og økt risiko for hudkreft.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 14.43):

Solfaktor 3-4 høres lite ut, men det beskytter faktisk mot 70% av UVB-strålingen. Melanin (altså brunfargen) beskytter OGSÅ mot UVA (i motsetning til solkrem med solfaktor), som betyr at brunfarge i huden faktisk beskytter dobbelt så bra mot UVA-stråling som dagens "bredspektrede" solkrem!

I motsetning til solkrem blokkerer ikke melanin alt. Det beskytter bedre enn solkrem mot UVA, men lar akkurat nok UVB slippe gjennom til at du kan produsere D-vitamin og lumisterol – molekyler du faktisk trenger for å forsvare deg mot hudkreft.

Herregud, D vitamin er ikke noe å bekymre seg for, det får vi i kosten uansett, og selv om du har solkrem på deg. Dessuten får du farge med solkrem også, bare på en mye tryggere måte. Brunfarge betyr jo bare at skaden allerede er skjedd, så da betyr det lite at det beskytter mer etterhvert. For en forvrengt måte å se på det på

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 17.42):

Det er i såfall svært spesielt. Av alle arter som er naturlig aktive på dagtid, finnes det én - mennesket - som rett og slett ikke tåler det. Vi er altså godt tilpasset miljøene vi har levd i gjennom millioner av år, på alle måter - bortsett fra at vi blir syke av naturlig sollys.

Men det er selvsagt og beviselig ikke sant, fordi vi som kjent har et stort spekter i hudfarger, som korrelerer nettopp med hvor mye sol vi utsettes for på forskjellige breddegrader, og som gjør at vi både utnytter og beskyttes fra solstråler der vi lever. Naturen har altså god kontroll på dette. Hvis ikke skulle vi jo forvente ekstreme forekomster av hudkreft i land og tidsperioder hvor det ikke ble brukt solkrem.

Naturen vet hva den gjør, men når vi i Vesten tilbringer mesteparten av tiden sittende innendørs mens vi spiser drittmat i stedet for å bevege oss i sola og spise ordentlig mat høstet fra naturen, er det kanskje ikke så rart at huden får sjokk når vi først går ut. Så det er sikkert lurt å bruke solkrem for mange av oss, på samme måte som vi (igjen, som eneste art) må pusse tennene fordi vi spiser så ekstremt usunt. Hadde vi levd mer i tråd med livsstilen vi er tilpasset, ville vi ikke trenge noen av delene.

Det har alltid vert forekomster av hudkreft, på samme måte som det alltid har vert mennesker med ADHD og Autisme! Første dokumenterte tilfellet var vel på 1700 tallet. Og selvfølgelig døde folk av hudkreft før solkrem, men mange døde først av andre årsaker, og hudkreften tok livet av de uten at det ble diagnostisert. Og dyr blir også solbrent, hester hunder og katter, så argumentet ditt er jo bare tull. "Naturen" har ikke kontroll på noe som helst, det er ikke sånn det fungerer

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...