Gå til innhold

Kollega som soler seg mye, men aldri bruker solkrem.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

at solfaktor kun beskytter mot solbrenthet, men ikke mot de strålene som utløser hudkreft er vel et faktum?

Anonymkode: 24ffe...b6d

Nei det er absolutt ikke et faktum, moderne solkrem gir beskyttelse mot både UVA og UVB-stråler.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt individuelt om man er disponert for hudkreft, noen får selv om de er forsiktige, mange får aldri selv om de aldri bruker solkrem og soler seg mye.

Du må nesten bare tenke at hun er en voksen dame som bestemmer over seg selv. Du trenger ikke være bedreviter.

Anonymkode: e9af0...0e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt individuelt om man er disponert for hudkreft, noen får selv om de er forsiktige, mange får aldri selv om de aldri bruker solkrem og soler seg mye.

Du må nesten bare tenke at hun er en voksen dame som bestemmer over seg selv. Du trenger ikke være bedreviter.

Jeg er ikke bedreviter, men har empati og omsorg.

Mange av dere som har svart meg, høres iskalde og egoistiske ut

Ts

Anonymkode: 67571...b81

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.19):

Min kollega som nærmer seg pensjonsalderen, er glad i sol og er ofte brun. Hun har leilighet i et varmt land og er der i alle ferier. 

I går satt vi ute i lunsjen, og jeg var innsmurt med faktor 50 i ansiktet/halsen og 30 på armer/legger.

Jeg spør om hun skal låne solkrem, men da sier hun at hun har smurt seg med brunkrem i ansiktet, og at hun aldri bruker solkrem, fordi hun blir brun og nesten aldri rød.

Jeg spurte da om det var solfaktor i brunkremen, men da sa hun visste ikke, men at den beskyttet siden den var brun!

Jeg ble så paff at jeg ikke sa noe mer.

Hvor lett får man hudkreft uten beskyttelse?

Kommer helt an på genetikk og bare det. Så hvordan han faktisk soler seg. Ligger han i skyggen i den verste perioden fra kl 12.00 til 16.00 så er han ikke eksponert for den verste strålingen. Jeg bruker alltid solkrem uansett, for brun blir man okke som selv om det tar litt lengre tid. Bli solbrent er direkte ubehagelig, så det skygger jeg langt unna. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange av hudkrefttilfellene i dag skyldes solskader for flere titalls år siden. Solskadet hud eldes også raskere, og nøttebrun, rynkete hud er ikke spesielt pent uansett

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette.

Anonymkode: ca8e7...797

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (21 minutter siden):

Nei det er absolutt ikke et faktum, moderne solkrem gir beskyttelse mot både UVA og UVB-stråler.

Vis meg en "moderne solkrem" kjøpt i Norge og forklar hvor godt den beskytter mot UVA. Solfaktor (SPF) angir bare beskyttelsen mot UVB. Hvordan er beskyttelsesgraden mot UVA angitt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vis meg en "moderne solkrem" kjøpt i Norge og forklar hvor godt den beskytter mot UVA. Solfaktor (SPF) angir bare beskyttelsen mot UVB. Hvordan er beskyttelsesgraden mot UVA angitt?

Når det står "bredspektret".
UVA beskyttelse er minimum 1/3 av UVB.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (14 minutter siden):

Dette blir som å prøve å overbevise folk om at vaksiner er trygge. Noen mennesker liker ikke fakta.

Anonymkode: ca8e7...797

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slike som deg vil jeg gjerne motta råd fra. Hvilke tiltak gjør du? Mtp deo/shampoo/krem mat, klær, vaner o.l. 

Anonymkode: c7151...09e

Jeg er ikke den du siterer, men lever også slik hvis du vil ha tips? Jeg bruker ikke solkrem med mindre jeg skal være lenge i sterk sol etter en lang periode uten sol (bor på Vestlandet). 

Jeg bruker hår og hudpleie fra Vossabia og Symre (inkl solkremen Jeg bruker sånn 2 ganger i året). Deo fra Wild. Bruker bare sjampo, ansiktskrem, deo, leppomade og håndkrem. Litt sminke fra Dr haushcka ved spesielle anledninger. 

Unngår ultraprosessert mat, spiser så variert og økologisk som mulig, dyrker mat selv og har dyr vi spiser som går ute. Er mest mulig ute og i aktivitet, prioriterer søvn og stresser lite. Lite skjermtid. Prøver å unngå klær av plast. 

Kan ikke huske å ha vært solbrent i voksen alder, tar på klær eller trekker inn i skyggen etter litt tid i sola, blir lett brun og har ingen rynker (begynner kanskje å se noen få linjer) nå som 40-åring.

Anonymkode: 32991...877

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er ikke den du siterer, men lever også slik hvis du vil ha tips? Jeg bruker ikke solkrem med mindre jeg skal være lenge i sterk sol etter en lang periode uten sol (bor på Vestlandet). 

Jeg bruker hår og hudpleie fra Vossabia og Symre (inkl solkremen Jeg bruker sånn 2 ganger i året). Deo fra Wild. Bruker bare sjampo, ansiktskrem, deo, leppomade og håndkrem. Litt sminke fra Dr haushcka ved spesielle anledninger. 

Unngår ultraprosessert mat, spiser så variert og økologisk som mulig, dyrker mat selv og har dyr vi spiser som går ute. Er mest mulig ute og i aktivitet, prioriterer søvn og stresser lite. Lite skjermtid. Prøver å unngå klær av plast. 

Kan ikke huske å ha vært solbrent i voksen alder, tar på klær eller trekker inn i skyggen etter litt tid i sola, blir lett brun og har ingen rynker (begynner kanskje å se noen få linjer) nå som 40-åring.

Tusen takk! 🙏🏻 Har du prøvd ulike lukter fra Wild? For den jeg prøvde vet ikke om den bare matchet veldig dårlig med min svettelukt for jeg luktet veldig rart av den. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk! 🙏🏻 Har du prøvd ulike lukter fra Wild? For den jeg prøvde vet ikke om den bare matchet veldig dårlig med min svettelukt for jeg luktet veldig rart av den. 

Bare hyggelig! 😊

Jeg har bare prøvd coconut vanilla foreløpig, den lukter himmelsk, og selv om jeg har slitt med å finne en god naturlig deo tidligere opplever jeg ikke svettelukt med Wild i det hele tatt (og det er nesten et mirakel for min del). 😅❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare hyggelig! 😊

Jeg har bare prøvd coconut vanilla foreløpig, den lukter himmelsk, og selv om jeg har slitt med å finne en god naturlig deo tidligere opplever jeg ikke svettelukt med Wild i det hele tatt (og det er nesten et mirakel for min del). 😅❤️

Da skal jeg teste den neste gang. Jeg har fresh cotton og seasalt, lukter himmelsk den også, men blir veldig rar lukt på slutten av dagen. Så må teste litt. 😅

Spent på å sjekke ut vossabia og symre om de har ting for krøllete hår. Ellers når det gjelder plastklær der bytter jeg ut litt over noen år er planen, har liksom ikke samvittighet til å kaste heller. Hmm. 

Hva med på kjøkkenet? Ingenting av plast?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da skal jeg teste den neste gang. Jeg har fresh cotton og seasalt, lukter himmelsk den også, men blir veldig rar lukt på slutten av dagen. Så må teste litt. 😅

Spent på å sjekke ut vossabia og symre om de har ting for krøllete hår. Ellers når det gjelder plastklær der bytter jeg ut litt over noen år er planen, har liksom ikke samvittighet til å kaste heller. Hmm. 

Hva med på kjøkkenet? Ingenting av plast?

Det går i stål, tre, glass og jern på kjøkkenet ja, men jeg begynte å jobbe mot denne livsstilen for 20 år siden, og det gikk gradvis over flere år. ❤️ Så ikke kast alle klær og kjøkkenredskaper, det er virkelig dårlig for planeten, heller bytt ut etterhvert som du trenger nye ting. ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (1 time siden):

Så mine to moderne solkremer fra ulike produsenter angitt kun med hhv "SPF 30" og "SPF 50" samt "UVA UVB" oppfyller ikke kravet?

Anonymkode: d4067...e40

AnonymBruker
Skrevet

Man brukte ikke solkrem før i tiden. Det er bra å være litt i solen uten solkrem, og hvis man bygger opp farge/ beskyttelse litt og litt og ikke blir solbrent så skal det gå bra. Sol er ikke farlig. Man trenger kanskje ikke sitte mange timer midt i solen i et varmt land der solen er ekstra sterk men å være ute i solen i lunsjen uten solkrem er da ikke farlig. Det er ikke sånn at solen er ekstremt kreftfremkallende og man må nærmest lage et skjold av solkrem på huden for å ikke få kreft. Det er ikke sånn det fungerer. Hvis man nesten aldri får sol på kroppen men drar til et varmt land en gang i året og blir solbrent hver gang - det er det som kan være skadelig. Eller være ofte i solen men bli solbrent veldig ofte. Og i selve solkremen er det også mye stoffer i som heller ikke er bra. Og folk som er mye i solen bruker mye solkrem- derfor kan den også ha noe å si for at de får hudkreft?

Anonymkode: 16880...3da

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så mine to moderne solkremer fra ulike produsenter angitt kun med hhv "SPF 30" og "SPF 50" samt "UVA UVB" oppfyller ikke kravet?

Anonymkode: d4067...e40

Meg bekjent følger alle de kjente merkene anbefalingene fra EU, slik at UVA beskyttelse er minimum 1/3 av UVB.
Men det er selvsagt mulig at en får kjøpt solkremer uten slik beskyttelse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det går i stål, tre, glass og jern på kjøkkenet ja, men jeg begynte å jobbe mot denne livsstilen for 20 år siden, og det gikk gradvis over flere år. ❤️ Så ikke kast alle klær og kjøkkenredskaper, det er virkelig dårlig for planeten, heller bytt ut etterhvert som du trenger nye ting. ❤️

Ja, 20 år ja, det var godt å høre. Skulle ønske jeg hadde begynt før, men får ta det litt etter litt nå når jeg har blitt bevisst. Takk igjen! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bedreviter, men har empati og omsorg.

Mange av dere som har svart meg, høres iskalde og egoistiske ut

Ts

Altså, uansett hvor omsorgsfullt du veileder en eldre kvinne om viktigheten av solfaktor blir du bedreviter. Eller tenker du hun bor under en stein og ikke får med seg nyheter?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener man skal bruke solkrem. Selv oppholder jeg meg mest i skyggen om sommeren. 

Anonymkode: da3ae...eb4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slike som deg vil jeg gjerne motta råd fra. Hvilke tiltak gjør du? Mtp deo/shampoo/krem mat, klær, vaner o.l. 

Forutsatt at du ikke mener det ironisk -

Jeg gjør ingen tiltak når det gjelder sol ut over at jeg prøver å være mye ute hele året og prøver å unngå å bli brent, så om det er lenge siden det har vært godt vær og jeg går med lite klær begrenser jeg eksponeringen litt så jeg ikke blir brent. Ellers prøver jeg å spise mest mulig hel/ren mat og lite karbohydrater. Jeg vet ikke, men det skulle ikke forundre meg om riktig mat også bidrar til bedre og sterkere hud. Bruker ingen produkter på huden bortsett fra såpe.

Anonymkode: 0afec...72c

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...