Gå til innhold

Kollega som soler seg mye, men aldri bruker solkrem.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står på solkremen om den beskytter for begge deler. Jeg vil tro de fleste gjør det nå. Hvor effektiv beskyttelsen er i forhold til solfaktor, har jeg ingen svar på, men kan hende det står på tuba.
Jeg ville også bedt om kilder om noen forteller deg effektivitet i forhold til faktor av både UVA og UVB. Evt. google det selv og finne troverdige kilder. 

Anonymkode: 7df10...907

Det finnes ingen tall på solkremtuben som viser hvor godt kremen beskytter mot UVA. Det eksisterer iNGEN skala for UVA-beskyttelse.

Solfaktor (SPF) er et tall som viser hvor godt solkremen beskytter mot UVB og bare UVB. 

Anonymkode: 24ffe...b6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.27):

Gud hjelpe meg for noen sure svar dere gir meg.

Jeg bryr meg selvfølgelig om min kollega, og ønsker ikke at hun skal få hudkreft, og tok det for gitt at alle voksne mennesker vet at man må smøre seg i solen, og iallfall når man er så mye i sterk sol som hun er.

ts

Anonymkode: 67571...b81

Jeg smører meg ekstremt sjeldent. Går ofte fjelltur og er i solen fra tidlig morningen til seine kvelden. Blir aldri solbrent og hvilke kremer jeg smører meg med eller ei er da vitterlig mitt valg. Det ville jeg tatt for gitt at hver og en velger hva en skal eller ikke skal smøre seg med inkludert din kollega. Det er ikke noe å bli sjokkert over, jeg tror det er ganske mange som ikke smører seg med solkrem altså.

Anonymkode: 1d367...64d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg selvfølgelig om min kollega, og ønsker ikke at hun skal få hudkreft, og tok det for gitt at alle voksne mennesker vet at man må smøre seg i solen, og iallfall når man er så mye i sterk sol som hun er.

ts

Hva har du tenkt til å gjøre med dette? Smøre henne under tvang som om hun er 5 åringen din? 

Igjennom livet kommer du til å oppleve at folk gjør ting du er totalt i mot. Du har likevel ingenting med det. 

Anonymkode: 0c2a2...d63

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 18.19):

At hun tør. Tenker det er litt som å røyke, du inviterer liksom kreften inn.

Anonymkode: 54f8e...459

Du kan få kreft av nikotin, du kan få kreft av solen, du kan få kreft av ultraprossesert mat.. tar man et lett googlesøk:

Viktige medisiner kan føre til kreft.

P piller kan føre til kreft

Stråling kan føre til kreft 

Klamydia kan føre til kreft 

Alkohol kan føre til kreft

Duftvoks kan føre til kreft

Listene er lange, så omtrent alt du gjør kan invitere kreften inn. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Sportydame skrev (På 20.5.2025 den 17.56):

Jeg bruker kun solkrem på steder som er utsatt - som lepper, nese og panna.

Av og til bryst og skuldre.

Smører etter behov.

Jeg tåler generelt sola godt men ansiktet blir lettere solbrent nå enn før.

Jeg tenker at hysterikerne ang solkrem er de samme hysterikerne som ikke forstår forskjellen på "eple og banan" - og som aldri evner å lese seg opp på de de er livredde for.

Nå er det faktisk sånn at flere dør av å bruke solkrem - fordi den ikke beskytter mot de mest skadelige strålene samtidig som de faktisk forhindrer de sunne strålene som D-vit å trenge gjennom.

Som igjen forebygger andre typer kreft.

Så må man selvsagt ta hensyn til hudtyper - ingen grunn til å brenne seg.

Hva er forskjellen på eple og banan? 

Anonymkode: c7151...09e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det finnes ingen tall på solkremtuben som viser hvor godt kremen beskytter mot UVA. Det eksisterer iNGEN skala for UVA-beskyttelse.

Solfaktor (SPF) er et tall som viser hvor godt solkremen beskytter mot UVB og bare UVB. 

Solkremer beskytter mot UVA og UVB. De beskytter derimot ikke mot UVC som er det vi får kreft av

Anonymkode: ac5f7...753

Skrevet

Jeg forstår at du er en god kollega, som bryr seg om andre 😊 Men dette er ikke noe du skal blande deg opp i. Selv har jeg sluttet å bruke solkrem, for merkelig nok så har det blitt flere tilfeller av hudkreft etter at man ble så flinke til å smøre seg 🤔 Akkurat som at veldig mange ikke får lungekreft før ETTER de har sluttet å røyke🤔 Jeg fortsetter slik kroppen min er vandt til, for tydeligvis er ikke all endring positive 🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fulgte alle solrådene i mange år om å smøre meg med en gang jeg skulle ut i sola, og ikke ligge å sole meg, ol. fordi jeg har veldig mange føflekker. Så for et par år siden mens jeg var hos en spesialist for et problem fikk jeg påvist ekstremt lavt D vitamin nivå (tror det var under 20 et eller annet), og legen sa at han aldri før hadde sett en hvit person med så lave nivåer. Han anbefalte meg å ta D vitamin tilskudd selvfølgelig, men også å sole meg med bar overkropp i 20-30 minutter før jeg smurte meg inn med solkrem. For solkrem selv med lav faktor stopper så og si all D vitamin produksjon, og man får mye mer D vitamin av sola enn kroppen klarer å ta opp via tilskudd.

Anonymkode: 91aca...470

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

ts

Min mor er sånn som aldri bruker solkrem. Har mast og mast, i mange år.. men det går ikke inn 😅

Jeg smører meg ALLTID med solkrem i ansiktet. Har solkrem med faktor 50 som jeg bruker om sommeren, og solfaktor 30 i Foundation som jeg bruker på vinteren. Jeg er 35 år og kan ikke se antydning til rynke i ansiktet heller, så den solkremen fortsetter jeg med. 

Huden blir skadet uten solbeskyttelse, og rynker og nupper popper frem fort som fy hvis man soler seg mye uten solfaktor. 

Jeg vet ikke hvor normalt / høy risikoen er for hudkreft, men kjenner ei som har hatt det i mange år, og hun må alltid gå med solhatt og tildekkende klær når det er sommer… 

Anonymkode: 11646...824

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Solkremer beskytter mot UVA og UVB. De beskytter derimot ikke mot UVC som er det vi får kreft av

Anonymkode: ac5f7...753

Med mindre du har tenkt sole deg på den internasjonale romstasjonen, så er ikke UVC noe du trenger å bekymre deg for.

AnonymBruker
Skrevet

Min tante var en skikkelig solelsker og grillet seg så fort sola var fremme, og da hun var ung så smurte de seg i olje (uten beskyttelse) i tillegg. Hun ble rød som en hummer gang på gang. Hun var født på -40 tallet.
Hun fikk hudkreft da hun var 60 år. Det begynte med et sår på ryggen, og så kom det bare mer og mer på rygg og bryst. Måtte inn og operere årlig helt frem til hun døde av en annen kreftdiagnose. Hun sa alltid til meg at det var viktig med solkrem, og at det var synd hun ikke visste det da hun var ung… Det var ikke hudkreften hun døde av, men den ga henne virkelig mye smerter med store åpne sår som aldri grodde, stadige nye operasjoner osv. Det er virkelig ikke noe man vil ha. 

Anonymkode: 1e995...026

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan tenke hva du vil, men å være belærende bør du holde deg for god til. Det er allmennkunnskap at for mye sol kan være skadelig. Men det er å bli solbrent som er skadelig og det er det ikke sikkert hun blir. Dessuten; dette er 100% hennes valg og ingenting du har noe med, verken å bry deg med eller kommentere.

Jeg er heller ikke overbevist om at å smøre alt mulig av kjemikalier i trynet er utelukkende bra heller. Tenker det beste for huden er å få litt sol og aldri bli brent.

Anonymkode: ac1ba...af8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du vært min kollega hadde du fått klar beskjed om å passe dine egne saker. Og jeg hadde tenkt at du er en sånn hysterisk solkrem-type. Jeg har vokst opp med at solkrem er noe man bruker på fjellet i påsken og i "Syden", og det har gått helt fint til nå, både med meg, mine søsken, foreldre og besteforeldre. 

Anonymkode: 16bd6...623

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

ts

KG spesial dessverre, særlig i tråder med ønske om råd eller å hjelpe andre.

Ikke rart du ble paff av slike svar og manglende kunnskap. Huden hennes har sikkert blitt mer vant til sol når hun bor i varme strøk store deler av året, men solkrem burde hun bruke uansett.

Anonymkode: 4c54c...39a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo hun er jo stokk dum, samtidig har ikke du noe med hennes valg å gjøre. Spesielt når det er en kollega/profesjonell relasjon. 

Anonymkode: 33561...8ed

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min mor er sånn som aldri bruker solkrem. Har mast og mast, i mange år.. men det går ikke inn 😅

Jeg smører meg ALLTID med solkrem i ansiktet. Har solkrem med faktor 50 som jeg bruker om sommeren, og solfaktor 30 i Foundation som jeg bruker på vinteren. Jeg er 35 år og kan ikke se antydning til rynke i ansiktet heller, så den solkremen fortsetter jeg med. 

Huden blir skadet uten solbeskyttelse, og rynker og nupper popper frem fort som fy hvis man soler seg mye uten solfaktor. 

Jeg vet ikke hvor normalt / høy risikoen er for hudkreft, men kjenner ei som har hatt det i mange år, og hun må alltid gå med solhatt og tildekkende klær når det er sommer… 

Anonymkode: 11646...824

Jeg har aldri brukt solkrem, har lite føflekker og har aldri blitt solbrent. Er 34 og har ikke en eneste rynke ennå.

For alt du vet kan du være laget slik at du får rynker veldig seint. 

Jeg ligger heller ikke i sola da, orker ikke.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan tenke hva du vil, men å være belærende bør du holde deg for god til. Det er allmennkunnskap at for mye sol kan være skadelig. Men det er å bli solbrent som er skadelig og det er det ikke sikkert hun blir. Dessuten; dette er 100% hennes valg og ingenting du har noe med, verken å bry deg med eller kommentere.

Jeg er heller ikke overbevist om at å smøre alt mulig av kjemikalier i trynet er utelukkende bra heller. Tenker det beste for huden er å få litt sol og aldri bli brent.

Anonymkode: ac1ba...af8

Belærende?

Jeg spurte henne én gang om hun skulle låne solkrem.

Solkremen jeg bruker er økologisk, uten parabener, hormoner og parfyme 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du vært min kollega hadde du fått klar beskjed om å passe dine egne saker. Og jeg hadde tenkt at du er en sånn hysterisk solkrem-type. Jeg har vokst opp med at solkrem er noe man bruker på fjellet i påsken og i "Syden", og det har gått helt fint til nå, både med meg, mine søsken, foreldre og besteforeldre. 

Til sammenligning;

Hvis du sitter sammen med en kollega i pausen og du hoster fordi du er forkjølet, og din kollega spør om du vil ha litt hostesaft som du tilfeldigvis har i vesken eller en pastill, så ber du henne passe sine egne saker?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Til sammenligning;

Hvis du sitter sammen med en kollega i pausen og du hoster fordi du er forkjølet, og din kollega spør om du vil ha litt hostesaft som du tilfeldigvis har i vesken eller en pastill, så ber du henne passe sine egne saker?

Ts

Hvis jeg er forkjølet og hoster så sitter jeg ikke sammen med andre i pausen, så det kan ikke sammenlignes. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ettersom jeg i dag kjøpte solkrem beregnet på ansikt, så jeg at det så absolutt finnes en skala som måler mengde UVA. Jeg måtte søke det opp, for jeg visste ikke helt hva det betød.

UVA med sirkel rundt betyr at den garantert har minimum 1/3 av SPF. UVA uten sirkel garanterer ikke, men enhver solkrem i Norge (Europa?) skal ha både UVA og UVB beskyttelse.

Så er det en skala å forholde seg til. PA+ (det var denne som sto på solkremen min). Den går fra 1-4, hvor PA++++ gir mest beskyttelse. Den kan ikke sammenlignes med SPF.

Kilde: AI

Anonymkode: 7df10...907

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...