Gå til innhold

Kollega som soler seg mye, men aldri bruker solkrem.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min kollega som nærmer seg pensjonsalderen, er glad i sol og er ofte brun. Hun har leilighet i et varmt land og er der i alle ferier. 

I går satt vi ute i lunsjen, og jeg var innsmurt med faktor 50 i ansiktet/halsen og 30 på armer/legger.

Jeg spør om hun skal låne solkrem, men da sier hun at hun har smurt seg med brunkrem i ansiktet, og at hun aldri bruker solkrem, fordi hun blir brun og nesten aldri rød.

Jeg spurte da om det var solfaktor i brunkremen, men da sa hun visste ikke, men at den beskyttet siden den var brun!

Jeg ble så paff at jeg ikke sa noe mer.

Hvor lett får man hudkreft uten beskyttelse?

Anonymkode: 67571...b81

Smurte du deg med spf 50 for å sitte ute i en halvtime?

• Liker 3

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gud hjelpe meg for noen sure svar dere gir meg.

Jeg bryr meg selvfølgelig om min kollega, og ønsker ikke at hun skal få hudkreft, og tok det for gitt at alle voksne mennesker vet at man må smøre seg i solen, og iallfall når man er så mye i sterk sol som hun er.

ts

Jeg tenker an ikke alle har samme anlegg for hudkreft. Angående hudkreft skal en være veldig forsiktig hvis man har blek hud med lite pigmenter, blir lett solbrent eller har mange føflekker. De fleste utover det, får ikke hudkreft, men heller rynketr hud. Min mormor er 90 år, har aldri brukt solkrem, hadde høyfjellsol i yngre dager og var alltid solbrun. Hun har ingen kreft og lite føflekker, så tror hun ikke dør av hudkreft hvertfall. Bestefaren min døde av hudkreft etter et sår på rumpe/lår. Han har aldri fått sol der, men fikk likevel hudkreft. 

Anonymkode: 2359a...05e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Djungelvrål skrev (15 minutter siden):

Smurte du deg med spf 50 for å sitte ute i en halvtime?

Jeg tar på faktor 50 i ansiktet om morgenen, for jeg er jo rundt omkring i løpet av en dag og er eksponert for sol. Vil ha minst mulig rynker.

Tok på mer solkrem for å sitte i solsteiken en halv time ja, fordi solen brant.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg tar på faktor 50 i ansiktet om morgenen, for jeg er jo rundt omkring i løpet av en dag og er eksponert for sol. Vil ha minst mulig rynker.

Tok på mer solkrem for å sitte i solsteiken en halv time ja, fordi solen brant.

Ts

Vitamin d fra sola er veldig bra mot rynker det og! Ike glem det! Solkremen på 50 spf  blokkerer over 90% av danning av vitamin d. Derfor er det annbefalt å sitte uten i 30 min for vitamin d skyld.vitamin d er veldig ciktigt for humør og psyken sjennerelt også.

Anonymkode: 8a00d...134

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vitamin d fra sola er veldig bra mot rynker det og! Ike glem det! Solkremen på 50 spf  blokkerer over 90% av danning av vitamin d. Derfor er det annbefalt å sitte uten i 30 min for vitamin d skyld.vitamin d er veldig ciktigt for humør og psyken sjennerelt også.

Hvis jeg sitter i sola uten solkrem i 30 min blir jeg sinnsykt brent

Anonymkode: ac5f7...753

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man trenger ikke sitte i 30 min for å få d vitamin.

Anonymkode: 42191...df0

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Jeg er mye ute i sola, men er pinlig nøye på solkrem. Og selv om jeg bruker solkrem hele tida, faktor 50 i ansiktet og lavere på kroppen, blir jeg jo brun likevel. Det var tar litt mer tid. 

Jeg tenker ikke du kan gjøre så mye annet enn å bare svare i den situasjonen at det eneste som beskytter er solfaktor, men at det selvsagt er opp til henne. 

Anonymkode: 5e213...9f7

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg får ringe bestemor på 92 som har grilla seg i hagen og på ferier fra hun var ung og advare da...

Hun er alltid brun, men har så lite rynker at ingen forstår hvor gammel hun er, og feiler ingenting.

Dør hun av hudkreft nå syns hun sikkert det var verdt det. Noen er bare heldige og voksne passer seg selv.

Anonymkode: 94713...910

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg får ringe bestemor på 92 som har grilla seg i hagen og på ferier fra hun var ung og advare da...

Hun er alltid brun, men har så lite rynker at ingen forstår hvor gammel hun er, og feiler ingenting.

Dør hun av hudkreft nå syns hun sikkert det var verdt det. Noen er bare heldige og voksne passer seg selv.

Anonymkode: 94713...910

Naboen min på 87 har grilla seg hele livet. Veldig brun, og ser ut som ei tørka sviske - overalt. 

Anonymkode: 42191...df0

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

jeg var innsmurt med faktor 50 i ansiktet/halsen og 30 på armer/legger.

Og forskjellen mellom solfaktor 30 og 50 er at solfaktor 30 beskytter 97 prosent mot UVB-strålene mens 50 beskytter 99 prosent. Selv solfaktor 15 beskytter over 90 prosent mot UVB.

Men ingen av dem beskytter mot UVA.

Anonymkode: 24ffe...b6d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og forskjellen mellom solfaktor 30 og 50 er at solfaktor 30 beskytter 97 prosent mot UVB-strålene mens 50 beskytter 99 prosent. Selv solfaktor 15 beskytter over 90 prosent mot UVB.

De fleste solkremer beskytter mot UVA, jeg har ikke sett noen uten.

Anonymkode: df59d...726

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Svigerinnen min er lege og bruker heller aldri solkrem. Hun bruker istedenfor en sårsalve beregnet for dyr. Hun blir aldri rød, kun sånn gylden og frisk. Men synes det er merkelig og hun kjenner ikke konsekvensene på sikt.

Anonymkode: efa96...ba2

Hvilken sårsalve er det?

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker

Jeg bruker selv sjeldent solkrem solkrem hindrer dannelsen av vitamin d. Jeg bruker bare solkrem om jeg skal være flere timer i sola. 

Samme her. De fleste jeg kjenner, bruker solkrem moderat. Vi alle er forsiktige med å bli solbrente.

Anonymkode: 570c5...e48

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva beskytter mot UVA da?

AnonymBruker

Svigerinnen min er lege og bruker heller aldri solkrem. Hun bruker istedenfor en sårsalve beregnet for dyr. Hun blir aldri rød, kun sånn gylden og frisk. Men synes det er merkelig og hun kjenner ikke konsekvensene på sikt.

Anonymkode: efa96...ba2

Pattesalve? Eneste jeg kjenner til som brukes til dyr, som brukes typisk på eksem og tørr/sår hud på mennesker. Jeg bruker det mye på atopisk eksem. Helt genial salve.

Det er ikke solbrenthet som gir hudkreft. Det øker sjansen, men det er ikke hovedgrunnen. Det er strålene man ikke ser som gir hudkreft. De strålene treffer der og da - ikke etterpå. Det hjelper ingenting å smøre etterpå, annet enn for å berolige brent hud. Jeg skjønte ikke helt om du var enig i dette, men synes det er veldig spesielt at en lege ikke vet dette. Det er allmenn viten i mine øyne.

Anonymkode: 7df10...907

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva beskytter mot UVA da?

Det står på solkremen om den beskytter for begge deler. Jeg vil tro de fleste gjør det nå. Hvor effektiv beskyttelsen er i forhold til solfaktor, har jeg ingen svar på, men kan hende det står på tuba.
Jeg ville også bedt om kilder om noen forteller deg effektivitet i forhold til faktor av både UVA og UVB. Evt. google det selv og finne troverdige kilder. 

Anonymkode: 7df10...907

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...