Gå til innhold

Kollega som soler seg mye, men aldri bruker solkrem.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kollega som nærmer seg pensjonsalderen, er glad i sol og er ofte brun. Hun har leilighet i et varmt land og er der i alle ferier. 

I går satt vi ute i lunsjen, og jeg var innsmurt med faktor 50 i ansiktet/halsen og 30 på armer/legger.

Jeg spør om hun skal låne solkrem, men da sier hun at hun har smurt seg med brunkrem i ansiktet, og at hun aldri bruker solkrem, fordi hun blir brun og nesten aldri rød.

Jeg spurte da om det var solfaktor i brunkremen, men da sa hun visste ikke, men at den beskyttet siden den var brun!

Jeg ble så paff at jeg ikke sa noe mer.

Hvor lett får man hudkreft uten beskyttelse?

Anonymkode: 67571...b81

Skrevet

Ja selfølgelig..men ikke noe du gjort med 

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiler det noen rolle? 

Anonymkode: dacfa...941

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiler det noen rolle? 

*spiller

Skrevet

Pass på deg selv, du. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gud hjelpe meg for noen sure svar dere gir meg.

Jeg bryr meg selvfølgelig om min kollega, og ønsker ikke at hun skal få hudkreft, og tok det for gitt at alle voksne mennesker vet at man må smøre seg i solen, og iallfall når man er så mye i sterk sol som hun er.

ts

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er selvsagt helt individuelt. 

Anonymkode: 1159e...8eb

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bryr meg selvfølgelig om min kollega, og ønsker ikke at hun skal få hudkreft, og tok det for gitt at alle voksne mennesker vet at man må smøre seg i solen, og iallfall når man er så mye i sterk sol som hun er.

ts

Du kan ikke beskytte folk mot seg selv. 

En slektning av mannen har vært ordentlig anti-solkrem og fikk hudkreft. Vi får se om det endrer synet på solkrem. Jeg blir ikke så overrasket hvis ikke.

Anonymkode: 27643...b1c

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Og hun har bodd konstant under en stein om hun ikke har fått det med seg. Kanskje hun bygger fargen gradvis opp og passer på at hun aldri blir brent, enkelte mener det er like mye/lite risiko med det som å nisole seg med solkrem i timevis. Uansett, hun er et voksent menneske som bestemmer selv, det er like frekt å blande seg i hennes solkremvaner som å si til røykere at røyk er farlig. Det vet de selvsagt, men de har tatt et valg og røyker likevel. 

Anonymkode: 2c528...17b

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Typisk den generasjonen. De skjønner heller ikke at babyer ikke skal være i sola og dem står glatt over håndvask etter dobesøk.

Anonymkode: 56ab1...a80

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen er heldige å slipper men har også hørt at mange eldre har hudkreft når enden kommer, men at det ikke er det de forvinner av? 

Anonymkode: 1b2b2...0a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker selv sjeldent solkrem solkrem hindrer dannelsen av vitamin d. Jeg bruker bare solkrem om jeg skal være flere timer i sola. 

Anonymkode: 8a00d...134

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun har opparbeidet seg god toleranse for sol gjennom mye soling før så trenger hun jo ganske enkelt ikke solkrem. Jeg kjenner også flere gamle som har vært ute i solen et helt liv. Blir aldri solbrent, aldri brukt solkrem.

Hudkreften kom med solkremen, så da man prøve å finne sammenhengene her.

Anonymkode: d4067...e40

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet

Ifølge nyere forskning vil hun nok leve lenger enn sine bleke medsøstre. Solbading øker risikoen for hudkreft noe, men reduserer risikoen for mange andre, dødelige sykdommer. 

• Liker 19
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Svigerinnen min er lege og bruker heller aldri solkrem. Hun bruker istedenfor en sårsalve beregnet for dyr. Hun blir aldri rød, kun sånn gylden og frisk. Men synes det er merkelig og hun kjenner ikke konsekvensene på sikt.

Anonymkode: efa96...ba2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

ts

Sure...det er ikke noe du kan gjøre med...selv om hun begynner å bruke solkrem nå kan hun få hudkreft om noen år.  Hun komme aldri til å begynne å bruke solkrem. Blot som å si til en som røyker at du kan få kreft..de slutter ikke 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (4 minutter siden):

Ifølge nyere forskning vil hun nok leve lenger enn sine bleke medsøstre. Solbading øker risikoen for hudkreft noe, men reduserer risikoen for mange andre, dødelige sykdommer. 

Dette er så sant!  Dem fleste har mangel og lavt vitamin d det fører til masse problemer. og det får man fra sollys ikke nok via bare mat. 

Anonymkode: 8a00d...134

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg bruker kun solkrem på steder som er utsatt - som lepper, nese og panna.

Av og til bryst og skuldre.

Smører etter behov.

Jeg tåler generelt sola godt men ansiktet blir lettere solbrent nå enn før.

Jeg tenker at hysterikerne ang solkrem er de samme hysterikerne som ikke forstår forskjellen på "eple og banan" - og som aldri evner å lese seg opp på de de er livredde for.

Nå er det faktisk sånn at flere dør av å bruke solkrem - fordi den ikke beskytter mot de mest skadelige strålene samtidig som de faktisk forhindrer de sunne strålene som D-vit å trenge gjennom.

Som igjen forebygger andre typer kreft.

Så må man selvsagt ta hensyn til hudtyper - ingen grunn til å brenne seg.

• Liker 6
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Min kollega som nærmer seg pensjonsalderen, er glad i sol og er ofte brun. Hun har leilighet i et varmt land og er der i alle ferier. 

I går satt vi ute i lunsjen, og jeg var innsmurt med faktor 50 i ansiktet/halsen og 30 på armer/legger.

Jeg spør om hun skal låne solkrem, men da sier hun at hun har smurt seg med brunkrem i ansiktet, og at hun aldri bruker solkrem, fordi hun blir brun og nesten aldri rød.

Jeg spurte da om det var solfaktor i brunkremen, men da sa hun visste ikke, men at den beskyttet siden den var brun!

Jeg ble så paff at jeg ikke sa noe mer.

Og dette angår deg fordi…? 

Noen har et overdrevent forbruk av solkrem. For mye kan og være skadelig. 

Anonymkode: 2cb48...9e9

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi er trossalt på KG. En gjeng med pessimistiske og ensomme mennesker i enkelte underforum, som lar sine problemer gå utover andre. 

Anonymkode: 61e95...334

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...