Gå til innhold

Offentlig skifte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slipper man unna med offentlig skifte? Bortsett fra å arve gjeld…

Tar det offentlige seg av salg av eiendom og eiendeler etc.?

Jeg har ikke lyst å være involvert i et arveoppgjør, og vet at hvis vi velger privat blir jeg sittende med all jobben. Vil helst slippe… 

Anonymkode: 249b0...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye styr å få gjennomslag for offentlig skifte. Det er også mulig å få en advokat til å ta ansvaret for skiftet om dere kan bli enige om det. 

Anonymkode: 68add...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er mye styr å få gjennomslag for offentlig skifte. Det er også mulig å få en advokat til å ta ansvaret for skiftet om dere kan bli enige om det. 

Det er ikke mye styr😅 Her har vi først prøvd på privat -så ville en av arvingene ta det offentlig. Var ikke noe styr det, annet en at den som ville ta de offentlig måtte sende inn en begjæring om oppnevning av off bostyrer til tingretten og betale en sum. Off Bostyrer er en nøytral advokat for alle parter. 

Anonymkode: 0e9fd...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har ikke lyst å være involvert i et arveoppgjør, og vet at hvis vi velger privat blir jeg sittende med all jobben. Vil helst slippe… 

Ja de tar seg av alt du ber om innen rimelighetens grenser og til det beste for dere. Du kan velge privat og la en advokat dere selv bestemmer og engasjerer til å ta seg av alt, men da er det best om dere arvingene er mest mulig samstemte. En off advokat er mer en som skjærer i mellom ved uenighet og kan være mer effektivt. Kommer helt an på boet og dere arvingene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere bare trenger noen som tar jobben og dere er enige om fordelingen, så er det billigere å ta privat skifte med advokat enn å ta offentlig skifte. Det vil også kunne ta mye kortere tid.

Anonymkode: 48dec...368

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må stille et beløp som sikkerhet, og det offentlige ordner alt. 

Anonymkode: 62c33...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler offentlig skifte om det er mistillit eller uenigheter. Valgte det selv i et konfliktfylt arveoppgjør. Da sendte jeg bare begjæring om det og de andre hadde null de skulle ha sagt.

Anonymkode: 294a5...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du må stille et beløp som sikkerhet

Ikke nødvendigvis. Tingretten gjør en konkret vurdering av om avdødes bankinnskudd er stort nok til å betale for både begravelsen og det offentlige skiftet. Hvis det er tilstrekkelig, så krever ikke tingretten inn et beløp som sikkerhet for omkostningene 

Lov om arv og dødsboskifte § 132: "Sikkerhet for skifteomkostningene

Før det kan åpnes offentlig skifte må den som krever offentlig skifte, stille sikkerhet for skifteomkostningene. Dette gjelder likevel ikke hvis det er utvilsomt at boets eiendeler er tilstrekkelige til å dekke skifteomkostningene. Retten fastsetter sikkerhetens størrelse.

Det skal ikke stilles sikkerhet når det er staten som krever offentlig skifte."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-6-1#KAPITTEL_3-6-1 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ser for deg at all jobben faller på deg, vil et alternativ være å gjøre jobben mot betaling dere avtaler på forhånd. Offentlig skifte medfører at man slipper jobben, men det er dyrt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Dersom du ser for deg at all jobben faller på deg, vil et alternativ være å gjøre jobben mot betaling dere avtaler på forhånd. Offentlig skifte medfører at man slipper jobben, men det er dyrt.

Trenger ikke være dyrere en privat, kommer helt an på kompleksiteten og hvor langt fra hverandre arvingene er. Off bostyrere ønsker gjerne saker fort og effektivt oppgjort, gunstigst mulig for alle parter, skjærer gjerne i mellom  og har tingretten i nakken om de ikke har fremgang i sakene.  For noen er det rimeligere og mer effektivt en ett privat skifte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (8 timer siden):

Ikke nødvendigvis. Tingretten gjør en konkret vurdering av om avdødes bankinnskudd er stort nok til å betale for både begravelsen og det offentlige skiftet. Hvis det er tilstrekkelig, så krever ikke tingretten inn et beløp som sikkerhet for omkostningene 

Lov om arv og dødsboskifte § 132: "Sikkerhet for skifteomkostningene

Før det kan åpnes offentlig skifte må den som krever offentlig skifte, stille sikkerhet for skifteomkostningene. Dette gjelder likevel ikke hvis det er utvilsomt at boets eiendeler er tilstrekkelige til å dekke skifteomkostningene. Retten fastsetter sikkerhetens størrelse.

Det skal ikke stilles sikkerhet når det er staten som krever offentlig skifte."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-6-1#KAPITTEL_3-6-1 

Lover og regler og alt det der er greit no, MR. Caps lock, teori og praksis går ikke alltid hand i hånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg anbefaler offentlig skifte om det er mistillit eller uenigheter. Valgte det selv i et konfliktfylt arveoppgjør. Da sendte jeg bare begjæring om det og de andre hadde null de skulle ha sagt.

Anonymkode: 294a5...716

Ja, det holder at en arving krever det. Jeg var selv i et arveoppgjør der jeg hadde krav på mer enn de andre, og var redd jeg måtte ta det den veien (som tross alt er ganske kostbar og tidkrevende). Men plutselig var det en av de andre arvingene som krevet det, i håp om at det skulle bli fordelt "rettferdig" istedenfor etter arveloven. Han ombestemte seg da han naturlig nok fikk beskjed fra skifteretten om at de naturlig nok kom til å følge arveloven.

Anonymkode: c6f38...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er ikke mye styr. Her var vi 8 søsken 6 ønsket å ta selv, 2 andre sa rett ut offentlig skifte.  Da gikk ting slag i slag. Behøvde ikke annet en å gå gjennom eiendeler i huset, resten papirer, ba k, skatt, betalinger  finne gjeld osv ordnet da de i skifteretten.  For oss utrolig deilig. Arvet ikke gjeld, og slapp utrolig mye krangel om verdier sim enkelte trodde det var i boet

Anonymkode: 03cac...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ikke mye styr. Her var vi 8 søsken 6 ønsket å ta selv, 2 andre sa rett ut offentlig skifte.  Da gikk ting slag i slag. Behøvde ikke annet en å gå gjennom eiendeler i huset, resten papirer, ba k, skatt, betalinger  finne gjeld osv ordnet da de i skifteretten.  For oss utrolig deilig. Arvet ikke gjeld, og slapp utrolig mye krangel om verdier sim enkelte trodde det var i boet

Ts her: Takk! Akkurat dette jeg ønsker meg. Er ikke om å gjøre å «sitte igjen med mest mulig»… mer å få det overstått uten diskusjon og styr… Det er verdt MYE å unngå emosjonelle diskusjoner og problemer mellom oss som skal arve, og særlig fordi et par av dem er i vanskelige situasjoner der de trenger penger. De samme personene kan finne på å insistere på at noe ikke skal selges.

Jeg bryr meg ikke om penger eller ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her: Takk! Akkurat dette jeg ønsker meg. Er ikke om å gjøre å «sitte igjen med mest mulig»… mer å få det overstått uten diskusjon og styr… Det er verdt MYE å unngå emosjonelle diskusjoner og problemer mellom oss som skal arve, og særlig fordi et par av dem er i vanskelige situasjoner der de trenger penger. De samme personene kan finne på å insistere på at noe ikke skal selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er viktig å være klar over at offentlig skifte ikke foregår slik at ingen av arvingene har "noe å si" eller kan "blande seg inn".

Når et offentlig skifte begjæres, vil det som regel kalles inn til et forberedende rettsmøte. Her skal arvingene møte opp, og i dette møtet er det en dommer som skal se om man kan komme til en enighet før offentlig skifte åpnes.

Kommer man ikke til enighet eller det er enighet om offentlig skifte, kan dommeren bestemme at offentlig skifte skal åpnes.

Tingretten oppnevner så en av de advokatene de samarbeider med til bobestyrer.

Bobestyrer kaller så inn til et bomøte, der arvingene igjen kan diskutere veien frem, i samarbeid med bobestyreren.

Så, om skiftet vil inneholde diskusjon og styr går det dessverre ikke an å unngå dette selv med offentlig skifte. Men det vil jo foregå i mer ordnede former enn om man gjør det privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er viktig å være klar over at offentlig skifte ikke foregår slik at ingen av arvingene har "noe å si" eller kan "blande seg inn".

Når et offentlig skifte begjæres, vil det som regel kalles inn til et forberedende rettsmøte. Her skal arvingene møte opp, og i dette møtet er det en dommer som skal se om man kan komme til en enighet før offentlig skifte åpnes.

Kommer man ikke til enighet eller det er enighet om offentlig skifte, kan dommeren bestemme at offentlig skifte skal åpnes.

Tingretten oppnevner så en av de advokatene de samarbeider med til bobestyrer.

Bobestyrer kaller så inn til et bomøte, der arvingene igjen kan diskutere veien frem, i samarbeid med bobestyreren.

Så, om skiftet vil inneholde diskusjon og styr går det dessverre ikke an å unngå dette selv med offentlig skifte. Men det vil jo foregå i mer ordnede former enn om man gjør det privat.

Ts her. Nettopp det jeg er ute etter, en kald person utenfra, som kjører løpet uten at jeg blir «den slemme» som snakker om realiteter…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Nettopp det jeg er ute etter, en kald person utenfra, som kjører løpet uten at jeg blir «den slemme» som snakker om realiteter…

Mm, det behovet kan jeg godt forstå.

Bare tenk over det at det kan bli konflikt hvis du begjærer offentlig, mange reagerer negativt på at det offentlige blandes inn, i tillegg til det økonomiske aspektet. Du nevnte at et par av dem er i vanskelige situasjoner, de kan jo reagere negativt på skiftes kostnad, pluss at det kan hende pengene blir utbetalt mye senere enn det man får til ved privat

Jeg var nettopp i et offentlig skifte etter et veldig enkelt bo, hvor det ikke var noe eiendomssalg. 

Der kom totalkostnaden på 230 000 kroner, og pengene ble først utbetalt 1,5 år etter dødsfallet, fordi tingretten brukte veldig lang tid på hvert eneste ledd i prosessen.

Men om du ikke har noe problem med å stå i dette, er det jo bare å kjøre på 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mm, det behovet kan jeg godt forstå.

Bare tenk over det at det kan bli konflikt hvis du begjærer offentlig, mange reagerer negativt på at det offentlige blandes inn, i tillegg til det økonomiske aspektet. Du nevnte at et par av dem er i vanskelige situasjoner, de kan jo reagere negativt på skiftes kostnad, pluss at det kan hende pengene blir utbetalt mye senere enn det man får til ved privat

Jeg var nettopp i et offentlig skifte etter et veldig enkelt bo, hvor det ikke var noe eiendomssalg. 

Der kom totalkostnaden på 230 000 kroner, og pengene ble først utbetalt 1,5 år etter dødsfallet, fordi tingretten brukte veldig lang tid på hvert eneste ledd i prosessen.

Men om du ikke har noe problem med å stå i dette, er det jo bare å kjøre på 🙂 

Ts her…Alternativet er privat der jeg tar all risiko og de andre ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange ting å tenke på og lett å tråkke feil. Jeg anbefaler offentlig skifte, etter å ha blitt sittende med privat på egenhånd og masse krangling.

Anonymkode: ace0e...5f5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...