AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:34 #21 Del Skrevet tirsdag kl 15:34 Anbefaler også https://www.habilnet.org/ Anonymkode: fa0f7...3d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:38 #22 Del Skrevet tirsdag kl 15:38 Det går bra, hvis de ansatte er gode i norsk. Da min sønn begynte i barnehagen, så var alle de voksne på avdelingen innvandrere. Ironisk nok var de plassert der av NAV for å lære norsk. Det førte til at sønnen vår fikk et veldig dårlig morsmål. De ansatte klarte ikke en gang å uttale navnet hans riktig. Anonymkode: 88882...c88 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:42 #23 Del Skrevet tirsdag kl 15:42 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skriver norsk? Hvorfor snakker dere ikke norsk til barnet hjemme? Det er jo et mareritt å bli overlatt i en setting der barnet ikke forstår et ord. Anonymkode: 174b5...d97 Tull. Barn lærer raskt og kommuniserer ikke bare med språk. Det er ikke noe mareritt. Barnet kommer til å lære seg norsk på kort tid og ha en fordel ettersom hvor flere språk man lærer fra tidligere alder, hvor lettere er det å lære flere. Har en guddatter på 13 som snakker og skriver tre språk flytende og kan kommunisere lett på to til. Anonymkode: 9f7b5...633 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurfebuss Skrevet tirsdag kl 17:20 #24 Del Skrevet tirsdag kl 17:20 Det går kjempefint. Lag gjerne en liten liste over ord han kan og som er nyttige i barnehagen (sulten/spise/mat, tørst/drikke, sove, smokk/kos/bamse, bleie, gå ut, vogna osv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:14 #25 Del Skrevet tirsdag kl 18:14 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du skriver norsk? Hvorfor snakker dere ikke norsk til barnet hjemme? Det er jo et mareritt å bli overlatt i en setting der barnet ikke forstår et ord. Anonymkode: 174b5...d97 Du vet at det finnes oversettelsesprogrammer som kan skrive og oversette for deg? Det er ikke gitt at TS eller mannen kan norsk godt nok til at det gir mening å snakke det hjemme. Barn skal og bør kommunisere med foreldrene på det språket foreldrene kan best. Å snakke med et barn på et språk man ikke kan godt eller som det ikke føles naturlig å uttrykke seg på gir ikke god språkstimulering og kan virke mot sin hensikt, nemlig at barnet aldri oppnår "førstespråkskompetanse" i noe språk. Anbefalingen fra blant annet NAFO går ut på at foreldrene skal snakke det språket de kan best, men heller hjelpe barnet inn i arenaer hvor det blir eksponert for også det norske språket, som for eksempel barnehage. TS: jeg tror det kommer til å gå fint og raskt for barnet å lære norsk i barnehagen. Kan være lurt å være i dialog med barnehagen om det er noen ord eller uttrykk dere kan øve på hjemme. Hvis barnet kan noen ord på morsmål, for eksempel mat/spise, tørst/drikke etc. så kan det være fint å øve litt på disse ordene på norsk også. Lettere å overføre mellom språk enn å lære helt nye begreper i første omgang. Lang tilvenning kan også være lurt. Barn kan bli veldig slitne og overstimulerte av å være i nye språkmiljø, særlig når de opplever at de ikke forstår eller gjør seg forstått i situasjoner der de vanligvis gjør det. Fortsett å stimulere barnet på morsmål gjennom lesing/peking/prating etc. Kan være fint å spørre barnehagen om hvilke bøker de leser og se om dere får tak i en versjon på morsmål. Vet at morsmål.no har oversettelser av eventyr på mange språk. Anonymkode: 52cad...b87 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelen_91 Skrevet tirsdag kl 18:19 #26 Del Skrevet tirsdag kl 18:19 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Han blir nok ikke behandlet noe annerledes pga språket, men dere har jo gjort det unødvendig vanskelig for gutten deres. Å starte i barnehage er jo vanskelig nok om man kan språket, når man familie forstår hva de som jobber der sier blir det ekstra vanskelig. Men, det går nok helt fint, og de lærer ofte språket fort i samhandling med andre barn. For å hjelpe han, så bør dere jo snakke en del norsk med han fremover. Anonymkode: 76023...35b Hvordan har dem gjort det unødvendig for gutten? 😂😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:20 #27 Del Skrevet tirsdag kl 18:20 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Syns det er veldig rart å ikke lære et barn litt språk når du har muligheten, så de i bhg kan trøste og trygge på et språk han forstår. For øvrig er det en hel del barn som kun snakker norsk i bhg som ender opp med skikkelig «pakkis-norsk» både i uttale og vokabular fordi foreldrene er helt på sidelinjen. Veldig trist npr du har muligheten for å forebygge at du ikke gjør det. Anonymkode: 23f79...f30 Jepp! Anonymkode: 174b5...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelen_91 Skrevet tirsdag kl 18:23 #28 Del Skrevet tirsdag kl 18:23 Uyen Ngo skrev (5 timer siden): Hei, Sønnen min blir 14 måneder i høst når han starter i barnehagen. Han forstår ikke norsk ennå, siden vi snakker vårt morsmål hjemme. Har dere noen tips for hvordan vi kan gjøre overgangen lettere for ham? Og hvordan kan vi som foreldre samarbeide godt med dere? Vi snakker engelsk på jobb, så vi kan gjerne bruke engelsk om det er enklere. Jeg vet det kanskje høres litt rart ut, men jeg lurer også på om det kan hende han blir behandlet litt annerledes fordi han ikke forstår språket ennå. Forhåpentligvis ikke, men jeg forstår at det kanskje kan bety litt ekstra arbeid for dere. Tusen takk for rådene! Det går nok fint! Her begynte min når han var ca 14-15 måneder. Vi brukte kun morsmål hjemme, kanskje litt norsk. Han sier veldig mye på morsmålet og forstår når noen prater norsk til han. Fortsett å prat med han morsmålet ditt. Norsk kommer til å komme på plass uansett. Han vil ikke bli behandlet annerledes. Men bare si ifra til dem om det er noe spesielt han sier og hva det betyr så de forstår han. Dette kommer nok til å gå helt fint ❤️❤️❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry88 Skrevet tirsdag kl 18:26 #29 Del Skrevet tirsdag kl 18:26 Daisy-love skrev (5 timer siden): En venninne av meg ble anbefalt å la barnehagen stå for «norskopplæringen», også kunne de snakke morsmålet hjemme. Vet ikke om det stemmer overalt, men da ble det mer korrekt norsk, og barnet ble flytende i flere språk. Det har gått kjempebra. Barna snakker perfekt norsk, men også foreldrenes morsmål. Jeg vet min venninne og mannen brukte noe norsk hjemme, men mest morsmål. Du skriver jo veldig godt norsk også, så du kan nok hjelpe til med en miks her ved behov. Annen venninne har barn som ble trespråklige. De snakket engelsk med ene forelder, og spansk med den andre, og norsk ute. De gikk ikke i barnehage, men de klarte å få til en miks så barna ble gode i flere språk. Så dette tror jeg ordner seg. Barna snapper det fort opp. Mange barnehager er også vant med dette. Lykke til 😊 Dette har jeg hørt flere har anbefalt, at man heller snakker morsmål hjemme og lar barnehage og skole stå for norsk opplæringen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:29 #30 Del Skrevet tirsdag kl 18:29 Det går helt fint! Fortsett med morsmål hjemme, så lærer ungen seg norsk i barnehagen. Tar ikke lang tid før ungen plukker opp og forstår godt. De tilpasser seg raskt og lærer raskt språk disse små. Anonymkode: 483f6...471 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:50 #31 Del Skrevet tirsdag kl 18:50 Tospråklighet/flerspråklighet er ikke vanskelig hos små barn, særlig såpass små. De lærer svært raskt. For å bidra til god læring, kan dere snakke noe norsk med barnet hjemme, øve på ordlyder og ord - men hovedsakelig oppfordrer vi til å snakke morsmålet hjemme. Dere snakker ikke norsk rent = barnet vil fort lære feil. Det ser man ofte hos barn med utenlandske foreldre. Generelt så ser man tendenser til aksent hos barnet om de ikke har gode læringsarenaer i norsk språk. Barnehage er ikke alltid nok til å "korrigere" den type utfordring, og vi i barnehagen oppfordrer til lek og aktiviteter utenfor barnehage hvor det snakkes norsk. Jeg vet ikke om dette gjelder deg/dere, men noen språk bruker ikke L eller R i språket, og klarer ikke uttale det/uttaler det feil. Jeg erfart at barn som ikke bruker disse konsonantene hjemme, har vanskeligere for å lære dem i barnehagen også. Det pleier å gå bra, de gjør seg forstått og de fleste vil lære før eller siden, men iblant får barnet hjelpemidler, ekstra oppfølgning og logoped. Når det gjelder samarbeid, er det viktig at dere får informasjon slik at dere forstår. Ikke vær redd for å spørre, det er mye bedre at vi kan forklare og utdype, enn at dere ikke forstår uten å si noe. Vi opplever at noen foreldre later som de forstår, uten å faktisk gjøre det. Det skaper forvirring, dårlig kommunikasjon og misforståelser. Barnehagen må også være flinke til å spørre dere om det er noe de ikke forstår. Dette kan være greit å snakke om med barnehagen på forhånd, slik at det er enklere å være åpen om det er noe man ikke forstår. Anonymkode: 83727...bb6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:56 #32 Del Skrevet tirsdag kl 18:56 Uyen Ngo skrev (5 timer siden): Hei, Sønnen min blir 14 måneder i høst når han starter i barnehagen. Han forstår ikke norsk ennå, siden vi snakker vårt morsmål hjemme. Har dere noen tips for hvordan vi kan gjøre overgangen lettere for ham? Og hvordan kan vi som foreldre samarbeide godt med dere? Vi snakker engelsk på jobb, så vi kan gjerne bruke engelsk om det er enklere. Jeg vet det kanskje høres litt rart ut, men jeg lurer også på om det kan hende han blir behandlet litt annerledes fordi han ikke forstår språket ennå. Forhåpentligvis ikke, men jeg forstår at det kanskje kan bety litt ekstra arbeid for dere. Tusen takk for rådene! Mitt barnebarn forholder seg til 3 språk. Startet i barnehage ved 18 måneders alder. Ingen annerledes behandling, men det ble fart på norsken. Anonymkode: ece60...431 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:03 #33 Del Skrevet tirsdag kl 19:03 Daisy-love skrev (5 timer siden): En venninne av meg ble anbefalt å la barnehagen stå for «norskopplæringen», også kunne de snakke morsmålet hjemme. Vet ikke om det stemmer overalt, men da ble det mer korrekt norsk, og barnet ble flytende i flere språk. Det har gått kjempebra. Barna snakker perfekt norsk, men også foreldrenes morsmål. Jeg vet min venninne og mannen brukte noe norsk hjemme, men mest morsmål. Du skriver jo veldig godt norsk også, så du kan nok hjelpe til med en miks her ved behov. Annen venninne har barn som ble trespråklige. De snakket engelsk med ene forelder, og spansk med den andre, og norsk ute. De gikk ikke i barnehage, men de klarte å få til en miks så barna ble gode i flere språk. Så dette tror jeg ordner seg. Barna snapper det fort opp. Mange barnehager er også vant med dette. Lykke til 😊 En mann fra Madeira vi møtte for noen uker siden sa dette "jeg husker godt den eneste gangen min mor snakket engelsk til meg, det var rett etter at vi flyttet til England. Hun sa "This my son, is the first and last time I will speak with you in English, if not you will forget Portuguese" og det var det, hun byttet tvert over og snakket aldri til meg på Engelsk igjen, selv om hun snakket engelsk til alle andre." Anonymkode: 289a2...923 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:03 #34 Del Skrevet tirsdag kl 19:03 Om du har skrevet innleggene selv, uten hjelp er jeg ikke det minste bekymret! Du skriver mer korrekt enn over 70% av Norges befolkning allerede, det er jeg helt sikker på. Siden du også reflekterer over hva som kan fungere godt er jeg overbevist om at du er en meget oppegående og ressurssterk forelder som får barn som før du vet ordet av det snakker flytende norsk. Lykke til! Anonymkode: 5ffb4...569 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:09 #35 Del Skrevet tirsdag kl 19:09 Hvordan kan dere være så uansvarlig? Dere bor i Norge og barnet dere på 14 måneder blir ikke utsatt for norsk språk i det hele tatt? Det er respektløst mot både landet dere bor i og barnet deres. Anonymkode: f335c...06c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:15 #36 Del Skrevet tirsdag kl 19:15 Det kommer til å gå helt fint snakk morsmålet deres hjemme, og han lærer norsk fra barnehagen. Anonymkode: 83312...504 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:18 #37 Del Skrevet tirsdag kl 21:18 Hold på morsmålet ditt! Barnet lærer norsk i barnehagen, antagelig veldig fort. Går helt fint. Anonymkode: 4f350...47c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uyen Ngo Skrevet onsdag kl 10:04 Forfatter #38 Del Skrevet onsdag kl 10:04 14 hours ago, AnonymBruker said: How can you be so irresponsible? You live in Norway and your 14-month-old child is not exposed to the Norwegian language at all? It is disrespectful to both the country you live in and your child. Anonymkode: f335c...06c Virkelig? Er du seriøs? Hvordan er det uansvarlig når foreldre snakker til babyen sin på morsmålet, som de forstår og uttrykker seg best på? Å bevare forbindelsen til nære slektninger og utvikle kjærlighet til hjemlandet er uansvarlig? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:12 #39 Del Skrevet onsdag kl 20:12 Ikke stress med det! Og det er mye bedre at barnehagen tar seg av norsken, og dere snakker morsmål hjemme. På den måten lærer barnet to språk korrekt. Kanskje kommer språket litt senere (vanlig for mange flerspråklige barn), men ofte blir de mye flinkere når det først kommer. Dette kommer helt naturlig! Barn lærer så fort! Anonymkode: 7faac...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:16 #40 Del Skrevet onsdag kl 20:16 AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 21.09): Hvordan kan dere være så uansvarlig? Dere bor i Norge og barnet dere på 14 måneder blir ikke utsatt for norsk språk i det hele tatt? Det er respektløst mot både landet dere bor i og barnet deres. Anonymkode: f335c...06c Det er ikke uansvarlig, og kanskje du ikke skaø uttale deg så bastant om temaer du åpembart ikke kan? Alle fagfolk oppmuntrer til morsmål hjemme (hvis foreldrene vil det), og overlate norskopplæringen til barnehagen/skolen. Barn er som svamper. Det er bedre at barnet får anledning til å lære to språk, som igjen gjør det lettere å lære enda flere språk OG at de slipper å lære norsk av noen som ikke er helt stø i språket. Anonymkode: 7faac...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå