Gå til innhold

Råd for første gang i barnehagen for en utenlandsk baby

Uyen Ngo

Anbefalte innlegg

Hei,
Sønnen min blir 14 måneder i høst når han starter i barnehagen. Han forstår ikke norsk ennå, siden vi snakker vårt morsmål hjemme. Har dere noen tips for hvordan vi kan gjøre overgangen lettere for ham? Og hvordan kan vi som foreldre samarbeide godt med dere? Vi snakker engelsk på jobb, så vi kan gjerne bruke engelsk om det er enklere.
Jeg vet det kanskje høres litt rart ut, men jeg lurer også på om det kan hende han blir behandlet litt annerledes fordi han ikke forstår språket ennå. Forhåpentligvis ikke, men jeg forstår at det kanskje kan bety litt ekstra arbeid for dere.

Tusen takk for rådene!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper barnet vil ta språket lett, og barn kommuniserer med hverandre på flere måter enn bare verbalt språk. Det dere kan begynne med er enkle barnebøker (gjerne pekebøker) med norske ord.

Anonymkode: 08483...ae1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir nok ikke behandlet noe annerledes pga språket, men dere har jo gjort det unødvendig vanskelig for gutten deres. 
Å starte i barnehage er jo vanskelig nok om man kan språket, når man familie forstår hva de som jobber der sier blir det ekstra vanskelig.

Men, det går nok helt fint, og de lærer ofte språket fort i samhandling med andre barn. For å hjelpe han, så bør dere jo snakke en del norsk med han fremover.

Anonymkode: 76023...35b

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uyen Ngo skrev (8 minutter siden):

Hei,
Sønnen min blir 14 måneder i høst når han starter i barnehagen. Han forstår ikke norsk ennå, siden vi snakker vårt morsmål hjemme. Har dere noen tips for hvordan vi kan gjøre overgangen lettere for ham? Og hvordan kan vi som foreldre samarbeide godt med dere? Vi snakker engelsk på jobb, så vi kan gjerne bruke engelsk om det er enklere.
Jeg vet det kanskje høres litt rart ut, men jeg lurer også på om det kan hende han blir behandlet litt annerledes fordi han ikke forstår språket ennå. Forhåpentligvis ikke, men jeg forstår at det kanskje kan bety litt ekstra arbeid for dere.

Tusen takk for rådene!

Mine barn er født i Norge, er norske statsborgere, men begge foreldre snakker andre språk hjemme. Barna startet i bhg ved 14 og 15 mnd og det gikk helt fint. De snakket ikke så mye morsmål heller, har aldri hørt norsk franoen eller noe (tv o.l.) og allikevel kom norsken i samme tempo som morsmålene.

Ikkenoe å tenke over. Det ordner seg. Barna er smarte.

Anonymkode: a3ec4...7c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg ble anbefalt å la barnehagen stå for «norskopplæringen», også kunne de snakke morsmålet hjemme. Vet ikke om det stemmer overalt, men da ble det mer korrekt norsk, og barnet ble flytende i flere språk.
Det har gått kjempebra. Barna snakker perfekt norsk, men også foreldrenes morsmål. Jeg vet min venninne og mannen brukte noe norsk hjemme, men mest morsmål. Du skriver jo veldig godt norsk også, så du kan nok hjelpe til med en miks her ved behov. 

Annen venninne har barn som ble trespråklige. De snakket engelsk med ene forelder, og spansk med den andre, og norsk ute. De gikk ikke i barnehage, men de klarte å få til en miks så barna ble gode i flere språk. 

Så dette tror jeg ordner seg. Barna snapper det fort opp. Mange barnehager er også vant med dette. 

Lykke til 😊

Endret av Daisy-love
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere har jo en hel sommer å øve, finn norske bildebøker og lær bort ord hver dag, finn norske familier å omgås med, til nød se norsk barnetv. 

Min yngste er født i utlandet og vi snakket norsk hjemme, men vi leste bøker på språket der i bodde. Datteren tok lang tid før hun pratet, var tre år og etter vi flyttet til Norge, det var vanskelig å forholde seg til to språk, men hun forsto begge, utviklet godt kroppsspråk så gjorde seg forstått, men muntlig sent. Det må dere også forvente dere at kan skje, men det er veldig vanlig for flerspråklige barn at det tar litt lenger tid, så hver tålmodig, men norsken vil ALDRI bli bra om dere ikke gjør en innsats hjemme. Samtlige barn i barnas trinn som utelukkende snakker morsmål hjemme har svak norsk språk selv om de er født og oppvokst i Norge. Den problematikken fikk vi igjen se når vi bodde 2 år i USA, yngste hadde ikke god engelsk når vi kom, men på grunn av mye prat engelsk hjemme og 1 times høytlesing (mix henne/oss) så raste hun fra barn med utenlandske foreldre men hvor barna var født og oppvokst i USA.  Kan dere ikke lese norsk selv, så bruk lydbøker og hør på norske barnesanger.

Anonymkode: 50595...4b9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortell barnehagen om det er noen ord på morsmål han bruker mye. Bare fortsett å snakk ditt eget språk med han.  

Anonymkode: 7554e...6e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barnehager har mye erfaring og gode rutiner på å ta imot barn og familier med annet morsmål enn norsk. 14 mnd er en fin alder å starte i barnehagen på. Dette går sikkert fint, og barnet vi sannsynlig vis lære mange norske ord ganske fort. 
lykke til! 

Anonymkode: 047ee...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver norsk? Hvorfor snakker dere ikke norsk til barnet hjemme? Det er jo et mareritt å bli overlatt i en setting der barnet ikke forstår et ord. 

Anonymkode: 174b5...d97

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle rådene! Jeg lærer norsk og prøver å bli bedre. Samtidig ønsker jeg at barnet mitt skal beholde morsmålet vårt for å kunne ha god kontakt med besteforeldrene sine. Jeg skal prøve å lese flere barnebøker på norsk, slik at han kan lære noen enkle ord. Forhåpentligvis finner han sin egen vei etter hvert. :) 

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uyen Ngo skrev (2 minutter siden):

Takk for alle rådene! Jeg lærer norsk og prøver å bli bedre. Samtidig ønsker jeg at barnet mitt skal beholde morsmålet vårt for å kunne ha god kontakt med besteforeldrene sine. Jeg skal prøve å lese flere barnebøker på norsk, slik at han kan lære noen enkle ord. Forhåpentligvis finner han sin egen vei etter hvert. :) 

Masse lykke til🥰

Anonymkode: 31d35...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er tilpasningsdyktige. Forskning sier nå at barn lærer norsk fort i barnehagen, og det er bra å høre eget morsmål hjemme. 

Det dere kan gjøre er å sette seg inn i rutiner i en norsk barnehage. Feks så sover ofte barn ute, de må ha klær til all slags vær, og barn blir skitne i barnehagen. Dette er ting foreldre har reagert på i vår barnehage. 

Anonymkode: d7982...c6a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg går helt fint.

Jeg har ingen personlig erfaring, men i barnehagen hvor mine barn går så har det vært et par foreldrepar som ikke snakker norsk. Mulig de forstår mer enn de snakker, men kommunikasjonen er på relativt dårlig engelsk med ansatte og andre foreldre. Barna deres snakker norsk nå, og fra mitt ståsted virker det som om de har funnet sin plass på lik linje som de andre fra start.

Det er vel heller kommunikasjonen mellom dere og barnehagen som kan være vanskelig, men hvis begge behersker engelsk godt så bør det ikke være noe problem.

Anonymkode: f2ce2...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er veldig lurt å snakke morsmålet med barnet hjemme, det vil plukke opp norsk i samfunnet/barnehagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går helt fint. Barn på den alderen er konstruert til å lære språk. Fortsett å snakke morsmålet hjemme, og la barnehagen stå for norskopplæringen. Senere er det deres jobb å tilrettelegge for at barnet snakker norsk med andre, dvs fritidsaktiviteter/venner/bursdager osv. La barnet høre norske lydbøker/musikk, og les gjerne norske bøker, men la morsmålet være viktigst for dere. Barn som ikke behersker morsmålet fullstendig, får gjerne problemer med å lære norsk ordentlig. 

For noen tiår siden var språkforskningen bekymret for hva det gjorde med barn å lære flere språk samtidig. Nå er det motsatt, det regnes som bra å ha flere språk, og en ulempe å bare lære ett. 
Jeg har studert og jobber med flerspråklighet, og ville ikke bekymret meg ett sekund. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig rart å ikke lære et barn litt språk når du har muligheten, så de i bhg kan trøste og trygge på et språk han forstår. For øvrig er det en hel del barn som kun snakker norsk i bhg som ender opp med skikkelig «pakkis-norsk» både i uttale og vokabular fordi foreldrene er helt på sidelinjen. Veldig trist npr du har muligheten for å forebygge at du ikke gjør det.

Anonymkode: 23f79...f30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Uyen Ngo skrev (1 time siden):

Hei! Jeg jobber i barnehage og har tatt imot mange barn som ikke har hatt norsk rundt seg før de starter i barnehagen. 
Og det går helt fint! Bruk god tid på tilvenning og lær personalet enkle ord som «tørst, sulten/mat, sove, ut og inn.» Min erfaring er at det ikke er vanskeligere for disse barna enn andre barn å starte i barnehagen. Det er så mye nytt i den settingen at språket ikke har så mye å si. Og de lærer veldig raskt! 
Anbefalingen fra høyere hold er at man ikke skal prøve å lære barnet norsk hjemme, men snakke morsmål hjemme og la barnehagen lære barnet norsk. 

Anonymkode: 6cb9e...6a2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tenårene hadde jeg en engelsk kjæreste som flyttet med familien (foreldre og to søsken) til Norge. Minstemann var fire og kunne ikke ett eneste ord norsk da han begynte i barnehagen her. Etter en måned kunne jeg og lillebror fint prate på norsk sammen. Så ditt barn klarer nok dette uten problem. Forstår veldig godt at du vil han skal kunne kommunisere med besteforeldrene også! 

Anonymkode: 65fc9...915

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen fikser dette. Jeg har et iransk vennepar hvor ungen bare snakket persisk ved barnehagestart i 3årsalderen. Ungen er i dag 7 år, går i 1. klasse og snakker engelsk, fransk og farsi flytende.

Anonymkode: 05c4b...42c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en liten liste til barnehagen med ord barnet sier og hva de betyr, slik at de kan forstå de umiddelbare behovene i starten. Barnet vil lære norsk raskt, og dere gjør helt rett i å bruke morsmål hjemme. Det er helt i tråd med råd som internasjonal og norsk forskning gir om tospråklighet hos barn. 

Men veldig bra dere lærer norsk. Det er viktig at foreldre kan kommunisere på norsk og forstå informasjonen som kommer fra barnehage og senere skole. Slik kan dere også hjelpe barna med leksene senere. 

Anonymkode: fa0f7...3d3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...