Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne jeg føler lite kjemi med. Det gir meg lite å være med henne.  Vi er på svært forskjellige steder i livet, har ulike interesser og lite felles å snakke om og jeg klarer ikke å senke skuldrene når jeg er sammen med henne siden mye av det jeg sier blir møtt med hva mener du med det egentlig? Med tonefall som at det jeg sier feil. Og hun er  stressa og anspent jevnt over. Noe som er greit innimellom,  men slitsomt når du må gruble og analysere alt du sier i normal kommunikasjon. Vi kan han fine samtaler, for all del. Men stort sett drar jeg fra henne med mindre energi enn da jeg kom. Vi bor på Østlandet nær Oslo  så det er heldigvis nok cafer for å møtes for en time eller to.  Men det er de gangene vi møtes hjemme og ute på byen som er energisug. Og det er mest av dette. 

Jeg har prøvd å finne måter å nedskalere til å møtes rundt fire ganger i året ,for meg holder det i massevis. Egentlig hadde jeg ikke tatt det tungt om relasjonen bare opphører, men det skjer ikke. Og hun synes vi møtes altfor sjeldent og er trist/fornærmet over det hun tror at jeg aldri har tid eller mulighet. Mens jeg derimot ønsker å møtes enda sjeldnere. 

Hva skal jeg gjøre? Det blir jo feil uansett. Jeg ønsker ikke å møte deg så ofte, det er dømt til å skape vanskelige følelser og å ghoste fører bare til at hun tar kontakt og lurer på hvor jeg blir av, samt at jeg ikke synes særlig om  ghosting.

Noen tips? 

Anonymkode: 4821e...a1b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tiltrekker meg også «slike». De setter tydeligvis veldig pris på mitt vennskap mens jeg er UTSLITT av å holde praten igang etter et par timer. Men samtidig synes jeg jo det er hyggelig at noen liker å være med meg, så jeg har funnet ut at aktiviteter er det beste når vi møtes. Kino, bowling, klatring, løpetur, minigolf, fotballkamper eller seriemaraton, kanskje det hadde vært noe for dere også?

Anonymkode: f4ac8...d7b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Dersom du ikke liker ghosting, må du jo bare fortelle at du trenger litt pause og at du heller kan ta kontakt når du har anledning?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tiltrekker meg også «slike». De setter tydeligvis veldig pris på mitt vennskap mens jeg er UTSLITT av å holde praten igang etter et par timer. Men samtidig synes jeg jo det er hyggelig at noen liker å være med meg, så jeg har funnet ut at aktiviteter er det beste når vi møtes. Kino, bowling, klatring, løpetur, minigolf, fotballkamper eller seriemaraton, kanskje det hadde vært noe for dere også?

Anonymkode: f4ac8...d7b

Nja, hun er mest glad i å møtes for å gå på byen for å drikke til seint  (noe jeg hater)  opplegg som varer til midnatt +++ (typ begynne å se en film eller serie i 22.00 tiden) , overnatting ,  lange samtaler om politikk og samfunn. Når jeg er klar for å legge meg har hun forsatt flere timer å gå på  så vi har til og med forskjellig døgnrytme 😅  Jeg tror ikke jeg får med meg henne på det du beskriver. Hun liker helst at timene flyr 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å si at du ikke har like stort behov for sosial kontakt. Eller si at du ikke har tid når hun prøver å gjøre en avtale. Til slutt så fades kontakten ut.

Anonymkode: 5d8e2...a4b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare å si at du ikke har like stort behov for sosial kontakt. Eller si at du ikke har tid når hun prøver å gjøre en avtale. Til slutt så fades kontakten ut.

Anonymkode: 5d8e2...a4b

Det er også lov å si at du ikke har lyst til å gå ut osv, for eksempel forklare at den type aktiviteter krever så mye av deg at du ikke har kapasitet/ønsker å bruke energien din der, og hvis hun avviser dine forslag så blir det jo bare ikke noe igjen. 

Anonymkode: e40a0...7c7

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nja, hun er mest glad i å møtes for å gå på byen for å drikke til seint  (noe jeg hater)  opplegg som varer til midnatt +++ (typ begynne å se en film eller serie i 22.00 tiden) , overnatting ,  lange samtaler om politikk og samfunn. Når jeg er klar for å legge meg har hun forsatt flere timer å gå på  så vi har til og med forskjellig døgnrytme 😅  Jeg tror ikke jeg får med meg henne på det du beskriver. Hun liker helst at timene flyr 

Men da må du jo si dette til henne. Skal dere møtes må dere finne noe på en tid av døgnet dere begge er komfortable med og gjøre noe begge liker. Hvis ikke takker du nei.

Anonymkode: 5a923...b48

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt grenser for aktiviteten i første omgang.
Si at du ikke ønsker å drikke så ofte. Takke nei til film kl 22 og forslå noe kl 20 i stedet. Si at du må avslutte kl 22. Foreslå en aktivitet du selv har lyst til, og se hva hun svarer.
Forhåpentligvis vil kontakten redusere seg selv bare med det.

Anonymkode: 6ba61...552

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som du har litt problemer med deg selv, at du overfører noe på henne. Du vil ses, men ikke ses så ofte? Hvis det er noe som er vanskelig der, og hun ikke har skjønt det, så må du jo skjule det veldig? Det er bare en venninne, ikke noen i familien, ikke en kjæreste? Du er vel ikke forpliktet til å møte noen som du tenker får deg til å føle deg dårlig? Det virker å være indre konfliktfylt. Kan du ikke bare si at du for din del har så lite tid om dagen, og også må prioritere andre? Det er jo helt innafor?

Anonymkode: a639b...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Ja, huff så kjipt å ha venner altså.. som vil se film og drikke alkohol 🙃 

Anonymkode: 37b78...92f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis du tenker at det er helt greit at vennskapet opphører, så er det jo ikke noen vits i å møtes? 

Anonymkode: a639b...5fe

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

@TS: Det høres ut som når du tilbringer tid med henne går du på akkord med deg selv og det er slitsomt. I et vennskap skal det være plass til begge to, og du har lov til å sette grenser, si nei eller komme med andre forslag.

Om du fortsatt ønsker å ha kontakt med henne kan du foreslo noe som du vil gjøre. Om hun ikke er med på det eller ønsker å gjøre mer må du finne en måte å si at det er det du orker/har lyst/kan eller har å gi. Lag deg en plan på forhånd. Om hun prøver å overkjøre deg så er det på tide å revurdere relasjonen.

Anonymkode: 3ebb0...866

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis man ikke liker det, så er det selvsagt det.  Dessuten skriver jeg drikke ute på byen til seint. Det er ikke noe alle liker. Det er ikke det samme som å ta noen øl hjemme 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at dere er veldig unge? 
Jeg ville brukt døgnrytme og energisparing /energinivå som argument for alt det er verdt. 
Vær tydelig på at du fort blir sliten og derfor trenger søvn, ro og mindre sosial kontakt. 
Her må du være tydelig når du kjenner at hennes form for samvær tapper deg. 

Og foreslå tider du vet kanskje passer dårlig for henne. Tidlig morgen kaffe eller en rask lunsj? 

Jeg tenker også at noen vennskaper virkelig ikke trenger å vare livet ut. 
Vi møter ulike mennesker i ulike livsfaser og de færreste drasser med seg de samme vennene gjennom hele livet. 
Det er en ærlig og redelig sak som man også kan snakke om uten at det skaper koflikt

Anonymkode: d9ad2...01b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Whaat? Har du ingen grenser? Du går selvsagt hjem når du er lei! Prøv dette: "Jeg er trøtt nå, jeg går hjem og legger meg etter denne drinken." "Nei nå orker jeg ikke å se film, jeg vil hjem og legge meg snart." "Jeg har en annen døgnrytme enn deg og må sove snart."

Dine behov teller også, du har stemmerett! Få endret dette først som sist, det kommer virkelig til å hjelpe deg senere i livet og i alle forhold. Jeg snakker av erfaring.

Anonymkode: c4c7d...a0b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis man ikke liker å se film og drikke alkohol så er det kjipt å føle at man må ja. 

🤡

Anonymkode: 99992...ac0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare si det som det er? Om hun har lurt på hvorfor du vil møtes så sjeldent er det vel best å si sannheten? Om det er så forferdelig og du ikke bryr deg uansett om vennskapet opphører, så høres du ganske ferdig ut. Det sparer både deg og henne for energi. Kanskje hun heller da kan fokusere og investere mer av  tiden sin en Annen plass.

Anonymkode: d327b...d4a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå på akkord med deg selv, og foreslå noe du liker. Lunsj, kaffe på 1 tine osv. 

Anonymkode: 4d43f...95f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette gjør jo saken enkel. Du må vare være ærlig at du ikke deler hennes interesser og døgnrytme. Si rett ut at du egentlig hater å drikke te langt på natt og se filmer etter k 21. Si at om dere skal møtes må det være over en kaffe kl 10-12 på formiddagen. Da skal du se det automatisk blir mindre kontakt,fordi hun ikke liker å være sosial i en tid hun vanligvis sikkert liker å sove.

Men uansett lønner det seg å være ærlig. Du kan fint slå opp med en venn på samme måte en slår opp med en kjæreste man ikke føler kjemi. Det ene er ikke verre enn det andre og egentlig rart man tenker det liksom skal være verre å dumpe en venn fremfor en kjæreste om man ikke har kjemi.

Det viktigste er vel bare at man gjør det på en human måte. Si det ikke er henne som person, men at du likevel føler at dere ikke deler helt samme interesser. 

Anonymkode: c1b81...dfd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å formidle at du er opptatt for tiden med ting som krever energi og at du tar kontakt med henne når du har landet litt først.

Anonymkode: 2a071...249

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...