Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt studier og har kommet inn på begge. Drømmen har lenge vært jordmor men samtidig er turnusen ganske belastende og arbeidsforhold krevende. Jeg har barn. Vet det er mange jordmødre som også har det altså, men mine barn har litt behov som skal følges opp som er litt mer enn normalen (uten at jeg ønsker å gå alt for dypt inn i det). Fører til en del møter (sånn sett er jo turnus litt fleksibelt lettere å få deltatt på møter uten og konstant be om fri) men samtidig utfordrende mtp at vi gjerne skulle vært to hjemme på ettermiddagene litt oftere.  Natt er sånn sett lettere enn kveld, da er jeg hjemme før jeg drar på jobb. Men jeg selv blir jo sliten. Skal jo ha energi til alt jeg skal gjøre og.  Lønna til en jordmor er jo og en del høyere. Spesialsykepleiere I kommunen får nesten 50 000 lavere grunnlønn.

Jeg liker biten med kvinnehelse og prevensjon og det medisinske også med jordmor. Har og vært med på flere fødsler og finnes jo ikke noe mer magisk. Eneste som er dumt er at man følger kvinnen i veldig kort tid. De kommer raskt inn og ut. Skulle ønske man fikk følge kvinnen før, under og etter fødsel. Er dog veldig lett å få jobb når man er ferdig utdannet. Studiet er dog tøft med en tøffere turnus enn de som jobber som jordmødre til og med (mer helg).

Som helsesøster jobber man jo oftest i skole eller helsestasjon. Men helsestasjon for ungdom høres litt spennende ut. Eller helsesøster på type flyktingemottak eller lignende tror jeg og kunne vært givende.  Fordelen med helsesykepleie er å få følge samme mennekser over lengre tid. Forsåvidt veldig interessert i ammeveiledning og lignende også. Jeg har og barn med spesielle behov så vet mye rundt hjelpesystem som eksisterer allerede.  Men får jo ikke vært med på fødsler, naturligvis. 

Hva ville du valgt?

Anonymkode: 7d6d9...20a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helsesykepleiere har det ikke så fleksibelt selv om det ikke er turnus. Du har vel rett på fri i forbindelse med oppfølging av barna dine. Men avtaler du har må da flyttes på eller det hoper seg opp på noe vis. 
Jordmødre har vel større mulighet for å jobbe i det private markedet også. Om det skulle være med ultralyd (egen videreutdanning om jeg har forstått), ammeveiledning, private jordmor konsultasjoner, kvinnehelse, prevensjonsveiledning osv. Kanskje kan du jobbe redusert på natt for å unngå for stor belastning og samtidig ikke tape for mye inntekt? Hvis du regner på hva du ville fått i en stilling uten turnus vs med nattillegg.

Anonymkode: 36b0a...c86

AnonymBruker
Skrevet

Det jobber jordmødre på helsestasjon også, ikke kun på fødeavdelinger.

Anonymkode: b4299...a86

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har søkt studier og har kommet inn på begge. Drømmen har lenge vært jordmor men samtidig er turnusen ganske belastende og arbeidsforhold krevende. Jeg har barn. Vet det er mange jordmødre som også har det altså, men mine barn har litt behov som skal følges opp som er litt mer enn normalen (uten at jeg ønsker å gå alt for dypt inn i det). Fører til en del møter (sånn sett er jo turnus litt fleksibelt lettere å få deltatt på møter uten og konstant be om fri) men samtidig utfordrende mtp at vi gjerne skulle vært to hjemme på ettermiddagene litt oftere.  Natt er sånn sett lettere enn kveld, da er jeg hjemme før jeg drar på jobb. Men jeg selv blir jo sliten. Skal jo ha energi til alt jeg skal gjøre og.  Lønna til en jordmor er jo og en del høyere. Spesialsykepleiere I kommunen får nesten 50 000 lavere grunnlønn.

Jeg liker biten med kvinnehelse og prevensjon og det medisinske også med jordmor. Har og vært med på flere fødsler og finnes jo ikke noe mer magisk. Eneste som er dumt er at man følger kvinnen i veldig kort tid. De kommer raskt inn og ut. Skulle ønske man fikk følge kvinnen før, under og etter fødsel. Er dog veldig lett å få jobb når man er ferdig utdannet. Studiet er dog tøft med en tøffere turnus enn de som jobber som jordmødre til og med (mer helg).

Som helsesøster jobber man jo oftest i skole eller helsestasjon. Men helsestasjon for ungdom høres litt spennende ut. Eller helsesøster på type flyktingemottak eller lignende tror jeg og kunne vært givende.  Fordelen med helsesykepleie er å få følge samme mennekser over lengre tid. Forsåvidt veldig interessert i ammeveiledning og lignende også. Jeg har og barn med spesielle behov så vet mye rundt hjelpesystem som eksisterer allerede.  Men får jo ikke vært med på fødsler, naturligvis. 

Hva ville du valgt?

Helsesykepleier ville jeg da valgt. Da er det kun dagtid. Ingen turnus. Fri alle helger og røddager

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jobber jordmødre på helsestasjon også, ikke kun på fødeavdelinger.

Anonymkode: b4299...a86

Jo men de stillingene er vanskeligere å få. Er krise nesten på sykehusene pga jm mangel så er mest sannsynlig der man får jobb iallefall i første omgang

Endret av Maleficenta
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte bort helsesykepleier fordi det er så vanskelig å få jobb. Ble anestesi i stede for😄 Jordmor er der vel stor mangel på fremover, så der er det vel litt lettere å få stilling?

Anonymkode: 09e39...864

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg valgte bort helsesykepleier fordi det er så vanskelig å få jobb. Ble anestesi i stede for😄 Jordmor er der vel stor mangel på fremover, så der er det vel litt lettere å få stilling?

Der jeg bor er det ganske greit å få seg jobb som helsespl . Men hørt det er få ledige anestesi stillinger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helsesykepleiere har det ikke så fleksibelt selv om det ikke er turnus. Du har vel rett på fri i forbindelse med oppfølging av barna dine. Men avtaler du har må da flyttes på eller det hoper seg opp på noe vis. 
Jordmødre har vel større mulighet for å jobbe i det private markedet også. Om det skulle være med ultralyd (egen videreutdanning om jeg har forstått), ammeveiledning, private jordmor konsultasjoner, kvinnehelse, prevensjonsveiledning osv. Kanskje kan du jobbe redusert på natt for å unngå for stor belastning og samtidig ikke tape for mye inntekt? Hvis du regner på hva du ville fått i en stilling uten turnus vs med nattillegg.

Anonymkode: 36b0a...c86

Nei fleksibelt har jeg vel aldri tenkt at det er, er vi litt av det jeg tenker kan være problematisk. Hvordan skal jeg få tid til alle møter og legetimer osv til barna når jeg ikke kan ta det på dager jeg har kveldsvakt. Blir fryktelig mye permisjoner.

Man kan vel ikke så lett velge å redusere nattarbeid på sykehuset etter min erfaring. Mye kveld og helg er uansett det mest utfordrende.

AnonymBruker
Skrevet

I min situasjon hvor jeg har barn som ikke trenger mer oppfølging utover det som er «normalt», hadde jeg valgt helsesykepleier UTEN tvil. Men hvis du har behov for å følge opp barna dine så er kanskje jordmor med fleksibel turnus et bedre valg? 

Anonymkode: a383e...282

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva ville du valgt?

Da tar du ett år til som sykepleier og finner ut av tingene. 

Anonymkode: 14277...b7d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som jordmor kan du jo også jobbe i kommunehelsetjenesten, men du får kanskje ikke jobb der før du har jobbet en del år på sykehus? 

Ellers synes jeg personlig at jordmor virker mer spennende og ansvaret man får på sykehuset virker veldig attraktivt.

Anonymkode: 67782...8d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da tar du ett år til som sykepleier og finner ut av tingene. 

Anonymkode: 14277...b7d

Godt mulig jeg gjør det ja. Kanskje søke utdanningsstillig om jeg går for jordmor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som jordmor kan du jo også jobbe i kommunehelsetjenesten, men du får kanskje ikke jobb der før du har jobbet en del år på sykehus? 

Ellers synes jeg personlig at jordmor virker mer spennende og ansvaret man får på sykehuset virker veldig attraktivt.

Anonymkode: 67782...8d2

Hvis man er litt "uti gokk" så kan man få jobb i kommunen ganske lett. Er man i storby derimot er det vanskelig. Jeg bor ikke kjempesentralt så tror det kan være mulig.  Men er i nærheten av sykehus med fødeavdeling så kan hende det er konkurranse fra de som forlater fødeavdeling på en måte. Må nesten forhøre meg litt 

AnonymBruker
Skrevet

I min kommune (ca 70 000 innbyggere) er det vanskelig å få jobb som helsesykepleier, kan ikke huske å ha sett en utlyst stilling på evigheter. Ledige jordmorstillinger er det imidlertid flust av.

Anonymkode: 58a12...316

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 14.21):

Anestesi er best🤩🤩

Anonymkode: 5caff...bc1

AnonymBruker
Skrevet

Anestesi er best🤩🤩

Ikke lett å få jobb som det her jeg bor dessverre . Måtte vel pendlet til Oslo og er litt for langt 

AnonymBruker
Skrevet

Anestesi er best🤩🤩

Ikke lett å få jobb som det her jeg bor dessverre . Måtte vel pendlet til Oslo og er litt for langt 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (På 20.5.2025 den 14.13):

Jo men de stillingene er vanskeligere å få. Er krise nesten på sykehusene pga jm mangel så er mest sannsynlig der man får jobb iallefall i første omgang

Det er mangel på jordmødre i kommunene også. Mange leier inn. Ville definitivt valgt jordmor, mer spesialisert og spennende jobb og bedre lønn.

Anonymkode: c1188...1aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mangel på jordmødre i kommunene også. Mange leier inn. Ville definitivt valgt jordmor, mer spesialisert og spennende jobb og bedre lønn.

Anonymkode: c1188...1aa

Såå mye bedre lønn tror jeg ikke de får men ok. Tenker det er viktigere at det er nok jordmødre på jobb ifbm med fødsel enn svangerskapskontroller som man og kan ta hos fastlegen, selv om det blir litt dårligere oppfølging da. Jordmødre på sykehus må man ha om ikke er det krise og det er fra sykehusene flest jordmødre slutter pga for høyt arbeidspress 

AnonymBruker
Skrevet

Helsesykepleier ser ut som en mer rolig chill jobb enn jordmor, men det er mangel på jordmor

Anonymkode: c9f51...25b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...