Gå til innhold

Støtte gravid kone best mulig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har også vært kvalm og sur i første trimester i begge mine svangerskap. Kvalme er det ikke så mye å gjøre med, utover det du allerede gjør. Når kvalmen har gitt seg har jeg fått nye problemer. Da har jeg satt pris på at mannen min har gitt meg massasjer, bært tunge ting, trøstet meg når jeg friker ut, engasjerer seg i nesting-prosjektene mine, lar meg sove så mye jeg trenger, snakker med meg når jeg gruer meg til fødsel osv. Du kommer nok mer til nytte snart. Hvis hun ikke kvikner til og får et lett svangerskap videre da. Det kan jo også skje :)

Anonymkode: dcb10...c2a

Takk for tips og litt mental forberedelse på det som kommer. Vi får satse på at hun i hvert fall får en pause fra denne kvalmen og uvelheten fra morgen til kveld. Jeg tror nok egentlig jeg er litt bedre rustet for den fasen der hun overveldes av følelser, mer enn denne hvor hun først og fremst føler på magesyre og samtidig ikke vil si så mye om følelser forøvrig. Så er det nok også et element av frustrasjon over at jeg ikke kan gjøre noe, sånn for min del, og da blir det lett til at jeg går i sånn spørre om status og hva jeg kan gjøre-modus. Så har jeg som nevnt forsøkt å tone det ned allerede før jeg skrev her inne, altså.

Uansett en spennende tid, det her. Vi er i det minste så heldige så langt at vi har sluppet masse usikkerhet rundt hvordan det går med den lille. Han eller hun har det etter alt å dømme helt strålende. Så får jeg være en best mulig krykke for hun som er langt mer plaget for tiden  :)

Anonymkode: 2d22c...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En del menn ønsker å fikse problemer. Du kan ikke fikse kvalme og dårlig form. Hvis du ordner det meste av de praktiske oppgavene hjemme frem til hun er bedre settes nok det pris på. 

Anonymkode: 452e0...e90

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En del menn ønsker å fikse problemer. Du kan ikke fikse kvalme og dårlig form. Hvis du ordner det meste av de praktiske oppgavene hjemme frem til hun er bedre settes nok det pris på. 

Anonymkode: 452e0...e90

Ja, det er nok nøkkelen. På forrige side her skrev jeg at jeg "som en del andre menn iblant har vanskelig for å bare høre på misnøye uten å skulle komme med mulige løsninger, enten de er gode eller dårlige. Og dette kan jeg jo ikke fikse, så da jobber jeg med å bare høre på". Høres i hvert fall ut som jeg er inne på noe med det, ut fra det du sier her. Tror nok dette, sånn på gruppenivå, er en forskjell som ofte fører til misforståelser og konflikt mellom menn og kvinner. Ikke at jeg tror jeg er så ekstrem, jeg har selvfølgelig aldri sagt "hvorfor klager du til meg da?!" e.l. når hun klager og samtidig sier jeg ikke kan gjøre noe. Skjønner min rolle som ventil og sjokoladebud.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid selv, men er i tredje trimester. Gjennom hele svangerskapet har mannen min vært veldig flink til å minne meg på å ta pauser, drikke nok, spørre hvordan det går, uoppfordret tatt alt av løft (handleposer osv.), og det har jeg satt stor pris på. Jeg prøver å være like flink tilbake og minne ham på å slappe av også, så føler vi er et bra team. Nå i det siste har jeg hatt mye vondt i beina, og da har han gitt meg litt fotmassasje. 

Anbefaler deg å spørre kona direkte om hva hun trenger/ønsker, og vise at du er der for henne 😊 Selv synes jeg også det er veldig hyggelig at mannen involverer seg - at han f.eks. er med på timene hos jordmor, at han stryker på magen og snakker til babyen, at han tar initiativ til å prate om hvordan vi skal gjøre det etter fødsel og med oppdragelse osv.

Anonymkode: cfb6f...f91

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo stor forskjel på person til person på hva man ønsker i en graviditet

når jeg var kvalm så orka ikke jeg mye styr da ville jeg bare være for meg selv

du må neste spørre hva hun ønsker kanskje kjøpe noe kjeks for kvalmen

Anonymkode: 9ebde...866

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du lage en «kommende pappa guide» til fedre? Ut fra innlegg her på KG så trenger flere fedre dette 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk igjen, alle sammen! Jeg har spurt så godt jeg kan, det har jeg gjort og fortsetter jeg å gjøre.

Jeg har også flyttet rundt på forpliktelser og fått tilpasninger/tatt fri fra jobben slik at jeg er med på det meste, så jeg tror hun skjønner at jeg stiller opp. Vært med hos fastlegen og tidlig ultralyd, og jeg har både jordmortimer, NIPT og ikke minst fremtidige ultralyder jeg blir med på.

Jeg skravler også en hel del om livet som venter og alt jeg gleder meg til. Det er sånn sett nettopp det at entusiasmen er sånn passe hos kona nå som er litt leit. Leit i betydningen at det hadde vært flott om formen hennes tillot annet, klart det bare skulle mangle at jeg er noe mer åpent entusiastisk enn hun som føler seg dritt fra morgen til kveld. Og det hender selvfølgelig at hun også viser at hun gleder seg.

Luckiness skrev (14 minutter siden):

Kan ikke du lage en «kommende pappa guide» til fedre? Ut fra innlegg her på KG så trenger flere fedre dette 

Haha, jeg kan alltids forsøke hvis dette går som det skal. I hvert fall fint å få høre her inne at de fleste tenker jeg er brukbart på nett her. Skal ikke gjøre meg til og påstå at jeg trodde jeg svikter henne fundamentalt på alle vis, men greit med litt feedback og innsikt fra noen med snøring på andre siden av den prosessen her. Setter pris på det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.trimester er det verste for mange. Jeg syns det høres ut som om du tar perfekt vare på partneren din.😊 Du ordner praktiske ting og viser hensyn, passer på at hun får konsentrert seg om seg selv og sin helse. Mer kan du ikke gjøre. 

Anonymkode: f9536...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

1.trimester er det verste for mange. Jeg syns det høres ut som om du tar perfekt vare på partneren din.😊 Du ordner praktiske ting og viser hensyn, passer på at hun får konsentrert seg om seg selv og sin helse. Mer kan du ikke gjøre. 

Anonymkode: f9536...aa9

Takk for det.

Ja, håper vi snart ser slutten på denne fasen. Blir neppe en dans på roser senere heller, men at kvalmen kanskje roer seg. Det å kjenne på kvalme fra morgen til kveld i ukesvis er selvfølgelig ganske ødeleggende for humør og optimisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...