AnonymBruker Skrevet 20. mai #1 Skrevet 20. mai Da jeg gikk på skolen het det «ansvar for egen læring» (læreplanen 97). Dette var på godt og ondt. Noen ganger fikk jeg for lite støtte og for lite tilbakemelding til å utvikle meg i fag. Det var vanskelig å finne rett informasjon, for eksempel. Det at eleven hadde ansvar gjorde at læreren tok mindre ansvar. Jeg er lærer for ungdommer selv nå og er opptatt av å støtte elevene i læringen, sånn at de faktisk lærer noe. Gir dem mye informasjon, tilbakemelding og støtte. Er redd jeg har havnet i den andre grøften, for en del elever tar rett og slett ikke noe ansvar selv, og de blir fornærmet hvis jeg påpeker at de har ansvar for egen læring. De følger heller ikke med i timene, slik at de kan lære av meg. Men så kommer de og forventer gode karakterer. Tenker også på sakene som dukker opp innimellom om elever som forteller om alt de ikke lærte på skolen. Det kan f.eks. gjelde fremmedspråk. «Fulgte du med i timene?» tenker jeg da. Anonymkode: 21fa4...b8e 1 2
Ivy Skrevet 20. mai #2 Skrevet 20. mai (endret) Kan bare referere til når jeg selv var ungdom. Men uansett hvor mye jeg har innsett i senere tid at det var gode lærere, som prøvde hardt å få meg til å lære noe kunnskap den gang, så gikk det inn det ene øret og ut det andre. Der igjen, jeg var selv klar over at jeg gav blaffen og forventet ikke noe mer en 2'ere. (pga. oppmøte til timene og minimal deltakelse. Samt prøvene jeg ikke strøk på) I guess my point is, jeg måtte selv innse at det var jeg som måtte ta ansvar, ikke læreren. Eneste jeg forventa av læreren var at hen genuint svarte på spørsmål til faget når jeg omsider brydde meg. Går man for langt på å være altfor på med å prøve å banke inn kunnskap til noen som ikke vil lytte, oppnår du motsatt effekt. Fortsett sånn du gjør tenker jeg. Om du får nye klasser, påpek veldig tidlig at om de forventer gode karakterer, må de vise at de har jobbet og forstår faget du underviser i. Det er minstekrav, ettersom skole er 'jobben' dems. Endret 20. mai av Ivy 1
umAxa Skrevet 20. mai #3 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Da jeg gikk på skolen het det «ansvar for egen læring» (læreplanen 97). Dette var på godt og ondt. Noen ganger fikk jeg for lite støtte og for lite tilbakemelding til å utvikle meg i fag. Det var vanskelig å finne rett informasjon, for eksempel. Det at eleven hadde ansvar gjorde at læreren tok mindre ansvar. Jeg er lærer for ungdommer selv nå og er opptatt av å støtte elevene i læringen, sånn at de faktisk lærer noe. Gir dem mye informasjon, tilbakemelding og støtte. Er redd jeg har havnet i den andre grøften, for en del elever tar rett og slett ikke noe ansvar selv, og de blir fornærmet hvis jeg påpeker at de har ansvar for egen læring. De følger heller ikke med i timene, slik at de kan lære av meg. Men så kommer de og forventer gode karakterer. Tenker også på sakene som dukker opp innimellom om elever som forteller om alt de ikke lærte på skolen. Det kan f.eks. gjelde fremmedspråk. «Fulgte du med i timene?» tenker jeg da. Anonymkode: 21fa4...b8e Jeg er ingen lærer eller er i en posisjon å egentlig kunne uttale meg spesifikt innenfor utdanningssystemet vi har. Men jeg tenker at prinsippet "Lær en mann å fiske, og han har fisk resten av livet" er en god bunnlinje å bygge kunnskap på - som indirekte sier at man er ansvarlig i livet for hva man oppnår. Selve prinsippet om selvansvar kan strekke seg langt og påvirke dypt hvordan man utvikler seg i fremtiden, både selvutvikling på personlig plan, generasjons traumer, og politisk syn ut mot samfunnet. Jo mer man tar ansvar jo bedre tror jeg felleskapet kan bli. Og forstå dette, og tenke langsiktig tror jeg er en ufordring, spesielt i tenåringstiden. Du som lærer har en stor oppgave å bygge videre på prinsippet om selvansvar, som da betyr ansvarlig for egen læring og til slutt eget liv. Naturlig har ungdommer lyst til å være mer selvstendig - ved å gå i mot normer og regler og være opposisjonelle. Det gjelder å implementere denne drivkraften med jo mer ansvarlig (for egen læring) man klarer seg, så jo mer selvstendig blir man også.
AnonymBruker Skrevet 20. mai #4 Skrevet 20. mai Jeg jobber på barneskole og ser det samme. Jeg gir en oppgave, forklarer nøye hva de skal gjøre, så går det 2 minutter også spør de hva de skal gjøre. Eller noen som bare sitter der og ikke gjør noe for de vet ikke hva de skal gjøre. Vi hadde derfor et par økter der elevene skulle øve seg på å ta en beskjed én gang og prøve å finne ut av det hvis de lurte på noe ved å lese oppgaven/ bla i boka/ søke på internett først. De skal absolutt ta noe ansvar for egen læring. Lær dem å gjøre det. Så minner du dem på det hver time. Jeg hadde også en periode hvor elevene fikk en oppgave, og det de ikke ble ferdig med skulle de gjøre i lekse. Da var det mange som jobba godt i timen! Anonymkode: c747c...58d
AnonymBruker Skrevet 20. mai #5 Skrevet 20. mai Dette løste seg selv i gamle dager. Besto man ikke, måtte man gå om igjen. Strøk man på alt så ble mange dører lukket. Ingen ville gå om igjen et år. I dag vil man kanskje kalle dette et gufs fra fortiden, men vi er på mange måter nå vitne til gufset fra nåtiden. Anonymkode: 14510...84f 1 1
Gaia Skrevet 20. mai #6 Skrevet 20. mai Mine elever sitter to og to på pultene. Etter at jeg har gått gjennom det de skal gjøre, overlater jeg dem til å jobbe på egen hånd. De har fått beskjed om å lese gjennom oppgaveteksten minst to ganger, og deretter spørre den som sitter på pulten sammen med seg før de kan spørre meg om hjelp. Jeg prøver å ansvarliggjøre dem på denne måten, fordi hvis jeg hele tiden skal forklare om og om igjen, vil de aldri lære å finne informasjon selv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #7 Skrevet 20. mai Jeg tror ukeplanene er en medvirkende årsak. De har veldig fokus på å bli fort ferdig med noe, men ikke fokus på å lære. Lekser bør være fra time til time, tilpasset hva man rakk å jobbe med den økta. Ideelt sett burde elevene selv notere hva de de skal gjøre for å sette igang tankevirksomheten rundt det. Ukeplaner som lages på forhånd, hemmer denne læringen og tilpassingen. Mange er også veldig vant til å få veldig detaljert oversikt over hva de skal kunne. Selv om vi akkurat har reperert et tema med et hefte med oppgaver før en prøve, etterspør de målark før prøven. Når de får repetisjonsspørsmål til et tema, etterspør de svarene til dem, i stedet for å selv finne dem i teksten. Dette er elever på studiespesialiserende på vgs. Jeg må stadig minne dem på å ta notater. De finner ikke en gang fram tingene de behøver til timen uten påminnelser... Anonymkode: 39508...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #8 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror ukeplanene er en medvirkende årsak. De har veldig fokus på å bli fort ferdig med noe, men ikke fokus på å lære. Lekser bør være fra time til time, tilpasset hva man rakk å jobbe med den økta. Ideelt sett burde elevene selv notere hva de de skal gjøre for å sette igang tankevirksomheten rundt det. Ukeplaner som lages på forhånd, hemmer denne læringen og tilpassingen. Mange er også veldig vant til å få veldig detaljert oversikt over hva de skal kunne. Selv om vi akkurat har reperert et tema med et hefte med oppgaver før en prøve, etterspør de målark før prøven. Når de får repetisjonsspørsmål til et tema, etterspør de svarene til dem, i stedet for å selv finne dem i teksten. Dette er elever på studiespesialiserende på vgs. Jeg må stadig minne dem på å ta notater. De finner ikke en gang fram tingene de behøver til timen uten påminnelser... Anonymkode: 39508...9fd Jeg jobber også på studiespesialiserende vgs og kjenner meg igjen i beskrivelsen din. Veldig mange mangler autonomi og tiltakslyst. Veldig mange stiller uten skrivesaker til timer osv. Hvis jeg prøver å sette en standard og påpeke at elevene ikke tar sitt ansvar, blir de ikke flaue, men furtne. TS Anonymkode: 21fa4...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #9 Skrevet 20. mai Gaia skrev (6 timer siden): Mine elever sitter to og to på pultene. Etter at jeg har gått gjennom det de skal gjøre, overlater jeg dem til å jobbe på egen hånd. De har fått beskjed om å lese gjennom oppgaveteksten minst to ganger, og deretter spørre den som sitter på pulten sammen med seg før de kan spørre meg om hjelp. Jeg prøver å ansvarliggjøre dem på denne måten, fordi hvis jeg hele tiden skal forklare om og om igjen, vil de aldri lære å finne informasjon selv. Det hørtes ut som en lur metode. Jeg har merket at grupper på fire eller fem også kan hjelpe på lærelysten og drivet. Problemet i en av klassene jeg jobber med er at noen venner sitter sammen og bruker alle sine krefter på å minne hverandre på hvor meningsløst faget er. Klassen er for liten til at jeg kan splitte dem helt. De bygger en holdning seg imellom om at dette ikke er noe for dem, og siden det ikke er noe for dem, må det være meningsløst og unyttig. Så tenker de at det er min eller faget sin feil at de ikke lærer. Anonymkode: 21fa4...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #10 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette løste seg selv i gamle dager. Besto man ikke, måtte man gå om igjen. Strøk man på alt så ble mange dører lukket. Ingen ville gå om igjen et år. I dag vil man kanskje kalle dette et gufs fra fortiden, men vi er på mange måter nå vitne til gufset fra nåtiden. Anonymkode: 14510...84f Jeg er enig i at den typen tydelighet ville hjulpet en del av dagens underytere med å sette inn litt innsats. Samtidig skapte det vel en del tapere også for dem som sleit med å bestå flere år på rad. De må jo for så vidt bestå fagene for å gå videre på vgs i dag også. Men det er ikke mye man skal kunne for å bestå, og lista for en 4er, for eksempel, har blitt lagt lavere de siste årene på grunn av elevenes hjelpeløshet. Sånn ser det ut fra mitt ståsted i mine fag, i hvert fall. TS Anonymkode: 21fa4...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #11 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber på barneskole og ser det samme. Jeg gir en oppgave, forklarer nøye hva de skal gjøre, så går det 2 minutter også spør de hva de skal gjøre. Eller noen som bare sitter der og ikke gjør noe for de vet ikke hva de skal gjøre. Vi hadde derfor et par økter der elevene skulle øve seg på å ta en beskjed én gang og prøve å finne ut av det hvis de lurte på noe ved å lese oppgaven/ bla i boka/ søke på internett først. De skal absolutt ta noe ansvar for egen læring. Lær dem å gjøre det. Så minner du dem på det hver time. Jeg hadde også en periode hvor elevene fikk en oppgave, og det de ikke ble ferdig med skulle de gjøre i lekse. Da var det mange som jobba godt i timen! Anonymkode: c747c...58d Takk for gode tips! Det er viktig å øve på dette også, ja 🙃 TS Anonymkode: 21fa4...b8e
AnonymBruker Skrevet 20. mai #12 Skrevet 20. mai umAxa skrev (11 timer siden): Jeg er ingen lærer eller er i en posisjon å egentlig kunne uttale meg spesifikt innenfor utdanningssystemet vi har. Men jeg tenker at prinsippet "Lær en mann å fiske, og han har fisk resten av livet" er en god bunnlinje å bygge kunnskap på - som indirekte sier at man er ansvarlig i livet for hva man oppnår. Selve prinsippet om selvansvar kan strekke seg langt og påvirke dypt hvordan man utvikler seg i fremtiden, både selvutvikling på personlig plan, generasjons traumer, og politisk syn ut mot samfunnet. Jo mer man tar ansvar jo bedre tror jeg felleskapet kan bli. Og forstå dette, og tenke langsiktig tror jeg er en ufordring, spesielt i tenåringstiden. Du som lærer har en stor oppgave å bygge videre på prinsippet om selvansvar, som da betyr ansvarlig for egen læring og til slutt eget liv. Naturlig har ungdommer lyst til å være mer selvstendig - ved å gå i mot normer og regler og være opposisjonelle. Det gjelder å implementere denne drivkraften med jo mer ansvarlig (for egen læring) man klarer seg, så jo mer selvstendig blir man også. Tusen takk for interessant perspektiv! Dette skal jeg tenke videre på. TS Anonymkode: 21fa4...b8e
AnonymBruker Skrevet 20. mai #13 Skrevet 20. mai Ivy skrev (11 timer siden): Kan bare referere til når jeg selv var ungdom. Men uansett hvor mye jeg har innsett i senere tid at det var gode lærere, som prøvde hardt å få meg til å lære noe kunnskap den gang, så gikk det inn det ene øret og ut det andre. Der igjen, jeg var selv klar over at jeg gav blaffen og forventet ikke noe mer en 2'ere. (pga. oppmøte til timene og minimal deltakelse. Samt prøvene jeg ikke strøk på) I guess my point is, jeg måtte selv innse at det var jeg som måtte ta ansvar, ikke læreren. Eneste jeg forventa av læreren var at hen genuint svarte på spørsmål til faget når jeg omsider brydde meg. Går man for langt på å være altfor på med å prøve å banke inn kunnskap til noen som ikke vil lytte, oppnår du motsatt effekt. Fortsett sånn du gjør tenker jeg. Om du får nye klasser, påpek veldig tidlig at om de forventer gode karakterer, må de vise at de har jobbet og forstår faget du underviser i. Det er minstekrav, ettersom skole er 'jobben' dems. Tusen takk for veldig fint svar med fint perspektiv! TS Anonymkode: 21fa4...b8e
Summeer Skrevet 21. mai #14 Skrevet 21. mai De har ansvaret selv, men skolen har ansvaret for å stille med lærer med fagkompetanse. Jeg har et barn på videregående som det viste seg at ikke hadde hatt faglærer i fremmedspråk siden første halvåret på ungdomsskolen. På papiret sto det en lærer, men denne var sykemeldt eller sluttet i løpet av året. Ikke penger til vikar, de ble ofte sendt hjem (endret timeplanen til å ha fremmedspråk på slutten av dagen for å kunne sende dem hjem!) Skolen løste dette med å søke om fritak for eksamenstrekk i 10. Klasse! Vi må nå betale for å ta nytt fremmedspråk som privatist da ingen vgs i vårt område tilbyr å starte på nytt fremmedspråk på vgs. Og ungdommen "hadde ansvar for egen læring hjemme. De hadde fått utdelt lærebok"
AnonymBruker Skrevet 21. mai #15 Skrevet 21. mai Summeer skrev (4 timer siden): De har ansvaret selv, men skolen har ansvaret for å stille med lærer med fagkompetanse. Jeg har et barn på videregående som det viste seg at ikke hadde hatt faglærer i fremmedspråk siden første halvåret på ungdomsskolen. På papiret sto det en lærer, men denne var sykemeldt eller sluttet i løpet av året. Ikke penger til vikar, de ble ofte sendt hjem (endret timeplanen til å ha fremmedspråk på slutten av dagen for å kunne sende dem hjem!) Skolen løste dette med å søke om fritak for eksamenstrekk i 10. Klasse! Vi må nå betale for å ta nytt fremmedspråk som privatist da ingen vgs i vårt område tilbyr å starte på nytt fremmedspråk på vgs. Og ungdommen "hadde ansvar for egen læring hjemme. De hadde fått utdelt lærebok" Veldig enig i at det der er for dårlig! Anonymkode: 21fa4...b8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå