AnonymBruker Skrevet i går, 09:48 #1 Del Skrevet i går, 09:48 Jeg har flere barn, blant annet en datter som fyller 18 år om to måneder. Vi har hatt et veldig godt forhold helt til hun ble 15-16. Da forandret hun seg, slik jenter gjerne gjør i puberteten, og begynte å oppføre seg ufyselig mot meg, helt uten grunn. Frekk, stygg i ordbruken, ignorerende og selvgod. Dette er ei jente som oppfører seg eksemplarisk mot alle andre voksne, har flere gode, rolige venner, sliter verken med mobbing, depresjon eller alkohol, har gode karakterer på skolen og er pen. Hun oppfører seg også veldig pent mot meg hvis hun vil ha noe - hjelp eller penger, for eksempel. Da endrer tonen seg, hun snakker ordentlig, kan gjerne føre en lengre samtale med meg. Så er det tilbake til den gamle dritten etter at hun har fått det hun ville ha. Etter konfrontasjonen på morgenen i dag, der hun hermet etter meg med en stygg grimase helt uprovosert, bare fordi jeg spurte om hun hadde fått dato for eksamen, føler jeg at jeg begynner å få nok. Jeg har to mindre barn, full jobb med noe overtid, verv i idrettslag og skrantende helse. Føler at jeg må distansere meg noe for å ta vare på meg selv. Forresten, så svarer jeg aldri med sinne, roping eller stygge ord tilbake når hun oppfører seg frekt, men forsøker å roe gemyttene, eventuelt overser oppførselen. Hva hadde dere gjort i min situasjon? Jeg tenker slik at ei som straks er 18 ikke kan høres med at det er "hormoner" eller "pubertet". Hun blir myndig om to måneder, med retten til å kjøre bil, gifte seg, kjøpe hus, stemme og alt det andre ansvaret som voksne mennesker er tillagt. Da synes jeg at hun også bør ta ansvar for sin oppførsel. Tenker da at jeg kun snakker til henne når det er nødvendig, og ellers lar henne være i fred. Orker ikke flere stygge ord, urimelig oppførsel og kjeft for ingenting. Siden hun er eldst, så har jeg ingen erfaring med håndtering av slike ting fra før. Hvordan var det hos dere, og hva gjorde dere? Anonymkode: df92b...7c8 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet i går, 09:51 Populært innlegg #2 Del Skrevet i går, 09:51 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forresten, så svarer jeg aldri med sinne, roping eller stygge ord tilbake når hun oppfører seg frekt, men forsøker å roe gemyttene, eventuelt overser oppførselen. Her har du det. Hun oppfører seg dårlig, og du lar være å gi henne reaksjonen som dårlig oppførsel pleier å gi - sunt sinne. Sinne er ikke alltid negativt Anonymkode: b33f1...051 57 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet i går, 09:52 #3 Del Skrevet i går, 09:52 (endret) Hun høres umoden ut. Dette høres mer ut som en jente i 13 - 15 års alderen. Hadde tatt en prat med henne. Du bor i mitt hus, og jeg finner meg ikke i å bli snakket til på denne måten. På tide å sette en klar grense å si i fra. Endret i går, 09:53 av Irja 35 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:53 #4 Del Skrevet i går, 09:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her har du det. Hun oppfører seg dårlig, og du lar være å gi henne reaksjonen som dårlig oppførsel pleier å gi - sunt sinne. Sinne er ikke alltid negativt Anonymkode: b33f1...051 Jeg har ingen sunt sinne. Jeg er aldri sint på mennesker, roper og skriker. Uansett om det er min datter eller random folk jeg møter i livet. Anonymkode: df92b...7c8 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:55 #5 Del Skrevet i går, 09:55 Irja skrev (1 minutt siden): Hun høres umoden ut. Dette høres mer ut som en jente i 13 - 15 års alderen. Hadde tatt en prat med henne. Du bor i mitt hus, og jeg finner meg ikke i å bli snakket til på denne måten. På tide å sette en klar grense å si i fra. Jeg synes også det er umodent. Å stirre meg i øynene og herme med babystemme "haar du fått dato for eksaaaaamen enda?" mens man lager grimaser er jo slik barn på barneskolen gjør. Men jeg tror at hun gjør alt dette for å såre meg, straffe meg for noe. Hun har tidligere prestert å si at jeg var en skikkelig dårlig mor for henne tidligere, men nekter å gi meg konkrete episoder eller grunner til hvorfor. TS Anonymkode: df92b...7c8 5 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet i går, 09:55 #6 Del Skrevet i går, 09:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ingen sunt sinne. Jeg er aldri sint på mennesker, roper og skriker. Uansett om det er min datter eller random folk jeg møter i livet. Anonymkode: df92b...7c8 Det går an å bli sint uten å skrike. Du må bare gi klar og tydelig beskjed med rolig stemme, at slik oppførsel ikke er akseptabel. Jeg tror hun oppfører seg slik fordi hun oppsøker en form for oppmerksomhet fra deg 22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:57 #7 Del Skrevet i går, 09:57 Hun er bare 18. Mye som kan skje på 3-4 år. Jeg ville vært tålmodig her og bitt tennene sammen. Kanskje dere ikke har hatt et så godt forhold opp igjennom som du tror? Anonymkode: 3a640...e1f 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #8 Del Skrevet i går, 09:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg tror at hun gjør alt dette for å såre meg, straffe meg for noe. Hun har tidligere prestert å si at jeg var en skikkelig dårlig mor for henne tidligere, men nekter å gi meg konkrete episoder eller grunner til hvorfor. TS Anonymkode: df92b...7c8 Tenker at du bør invitere henne med i familieterapi, så dere får snakket ut om dette sammen med en nøytral tredjepart. Om hun velger å takke nei så er det hennes valg, men da har du hvertfall ditt på det rene. Anonymkode: 84aae...978 19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:59 #9 Del Skrevet i går, 09:59 Jeg hadde tatt en prat og sagt akkurat hva jeg syns om hennes oppførsel, og at smisking ikke vil virke lengre. Ingen goder før hun begynner å oppføre seg som folk (for hun vet hva det er). Hun må tjene penger til klær, mobilabonnement etc inntil hun viser bedring. Anonymkode: fba3a...ef3 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:00 #10 Del Skrevet i går, 10:00 Hun løsriver seg, det er ganske normalt, møt henne med kjærlighet tilbake. Det er faktisk ikke personlig, hilsen mor til 18-åring Anonymkode: 61800...8a6 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:00 #11 Del Skrevet i går, 10:00 Hun tar det ut på deg. Fordi hun er trygg på deg. Trygg hjemme. Ikke en god situasjon, og du må ta tak, for det er noe som trøbler henne. Du kan selvsagt ikke ha det slik på sikt, men ikke avvis! Oppsøk profesjonelle. Anonymkode: 0ba3b...533 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet i går, 10:02 #12 Del Skrevet i går, 10:02 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker at du bør invitere henne med i familieterapi, så dere får snakket ut om dette sammen med en nøytral tredjepart. Om hun velger å takke nei så er det hennes valg, men da har du hvertfall ditt på det rene. Anonymkode: 84aae...978 Dette! Om hun ikke vil være med så kan du fremdeles gå allene!!! Det høres ut somndere trenger hjelp til å ryde i relasjonen, og du kan lære nor som kan gjøre det lettere me de to yngre. Om du aviser henne nå risikerer du at dere aldri får fikset forholdet! 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet i går, 10:03 #13 Del Skrevet i går, 10:03 «Du, vis du skal mobbe og trakasere meg må du flytte ut når du fyller 18. Dersom du velger å oppføre deg kan du bli.» 24 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:10 #14 Del Skrevet i går, 10:10 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har ingen sunt sinne. Jeg er aldri sint på mennesker, roper og skriker. Uansett om det er min datter eller random folk jeg møter i livet. Anonymkode: df92b...7c8 Hun tråkker på deg fordi du gir ingen motstand. Det er ikke bra for noen av dere, men spesielt for datteren din å lære å behandle andre slik. Hvis alternativet er å avvise henne, ville jeg heller jobbet med å få mer kraft. Bli mer autoritær. Kanskje du kan få veiledning av helsesykepleier? Anonymkode: b33f1...051 8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:13 #15 Del Skrevet i går, 10:13 En av mine hadde en opprør periode hvor alt jeg gjorde var galt. Var litt yngre enn din da, men uansett. Så sa strengt at siden du misliker meg så strekt skal du få slippe å forholde deg til meg, men det inkluderer også at alt jeg vanligvis gjør for deg opphører. Så det ble slutt på matpakke, klesvask og alt annet dill. Når det var mat dekket jeg på, men andre ropte vedkommende ned. Beskjeder gikk også gjennom andre. Hadde barnet snakket til meg hadde jeg svart ordentlig tilbake, men så langt gikk det aldri. For etter et drøyt døgn uten kontakt gikk det opp et lys for barnet som kom og sa unnskyld og har vært en ny person siden. Vi er fremdeles uenige innimellom, men på en vanlig måte og er kjempe venner ellers. Anonymkode: 56f2b...0d8 14 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:22 #16 Del Skrevet i går, 10:22 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun er bare 18. Mye som kan skje på 3-4 år. Jeg ville vært tålmodig her og bitt tennene sammen. Kanskje dere ikke har hatt et så godt forhold opp igjennom som du tror? Anonymkode: 3a640...e1f Bare 18 år ?… hadde ikke godtatt slik oppførsel etter 15 år og selv da hadde jeg forventet en unnskyldning. Synes ts bør ta det opp med henne på en voksen måte. Si hun føler seg manipulert, brukt og straffet. Og at den måten de har kommunisert må ta slutt. De kan begge gå til en tredje part sammen og komme til roten av problemet eller kutte kontakt med alt det innebærer. Anonymkode: 5a078...394 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:24 #17 Del Skrevet i går, 10:24 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): En av mine hadde en opprør periode hvor alt jeg gjorde var galt. Var litt yngre enn din da, men uansett. Så sa strengt at siden du misliker meg så strekt skal du få slippe å forholde deg til meg, men det inkluderer også at alt jeg vanligvis gjør for deg opphører. Så det ble slutt på matpakke, klesvask og alt annet dill. Når det var mat dekket jeg på, men andre ropte vedkommende ned. Beskjeder gikk også gjennom andre. Hadde barnet snakket til meg hadde jeg svart ordentlig tilbake, men så langt gikk det aldri. For etter et drøyt døgn uten kontakt gikk det opp et lys for barnet som kom og sa unnskyld og har vært en ny person siden. Vi er fremdeles uenige innimellom, men på en vanlig måte og er kjempe venner ellers. Anonymkode: 56f2b...0d8 Her funker ikke dette. Hun vasker sine egne klær og nekter å spise middag sammen med oss, men lager egen. Anonymkode: df92b...7c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:29 #18 Del Skrevet i går, 10:29 Snart 18? Helt uten grunn? Her lukter det enten mangel på selvinnsikt eller omsorgssvikt. Anonymkode: bf49e...df0 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet i går, 10:31 #19 Del Skrevet i går, 10:31 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her funker ikke dette. Hun vasker sine egne klær og nekter å spise middag sammen med oss, men lager egen. Anonymkode: df92b...7c8 Det høres ut som hun er moden for hybel. Mange steder i landet flytter man på hybel som 16-åringer for å gå på vgs og det går helt fint. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:41 #20 Del Skrevet i går, 10:41 Hulderen skrev (9 minutter siden): Det høres ut som hun er moden for hybel. Mange steder i landet flytter man på hybel som 16-åringer for å gå på vgs og det går helt fint. Men hun får ingen stipend for å flytte på hybel i samme by der foreldrene bor. Og jeg har ikke råd til å betale for hybel i tillegg til alt det andre (siden forsørgerplikt strekker seg til barnet er ferdig på videregående). Hun har heller aldri nevnt det å flytte på hybel. Anonymkode: df92b...7c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå