Gå til innhold

Når katten spiser hele døgndosen i ett måltid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min er utekatt og skal ha mellom 40-60 gram i døgnet med tørrfor (Purizon lam/kylling for steriliserte katter)

Nå er han ofte ute om natten og når han kommer inn har han gjerne ikke spist på 8 til 12 timer og sluker døgndosen sin i ett måltid.

Dyrlegen sier han ikke må opp i vekt, og da er det vanskelig å være restriktiv med mat når han er så sulten.

Gode tips?

Anonymkode: 0cd94...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min får det samme, men får halvparten om morningen og resten om kvelden

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Katten min er utekatt og skal ha mellom 40-60 gram i døgnet med tørrfor (Purizon lam/kylling for steriliserte katter)

Nå er han ofte ute om natten og når han kommer inn har han gjerne ikke spist på 8 til 12 timer og sluker døgndosen sin i ett måltid.

Dyrlegen sier han ikke må opp i vekt, og da er det vanskelig å være restriktiv med mat når han er så sulten.

Gode tips?

Hold deg til å kun gi han denne døgndosen med mat eller del det opp i 2 doser pr dag. Veldig vanlig for en del dyr å kun spise 1 gang pr dag om det er nok. 

Endret av Fighter83
  • Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En katt kan spise opptil 16 små måltider til dagen. Det er viktig at den har tørrfor og vann tilgjengelig hele døgnet.

Anonymkode: 918a4...cc0

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En katt kan spise opptil 16 små måltider til dagen. Det er viktig at den har tørrfor og vann tilgjengelig hele døgnet.

Magert for så klart.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han skal ikke ha tilgang til tørrfor hele tiden, for det er det som har gjort han overvektig.

Ts

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Scoops skrev (15 minutter siden):

Min får det samme, men får halvparten om morningen og resten om kvelden

Blir han mett av halv dose?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Gå over til våtfor og kutt tørrforet. Tørrforet er bare vomfyll uten nytte.

Min katt veier 4 kg og kan spise opptil 4 poser med våtfor hver dag. Det er snakk om 340 g mat. Hun går aldri rundt sulten, er slank og får alt dekt 🙂

Anonymkode: e3c69...659

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han skal ikke ha tilgang til tørrfor hele tiden, for det er det som har gjort han overvektig.

Ts

Siden han går så mye ute, kan du være ganske sikker på at han finner eller får ting å spise ute også. Enten han fanger det selv, eller spiser av det folk setter ut av kattemat "til de stakkars hjemløse kattene som har blitt forlatt" eller som de tror har gått seg bort.

Husker et britisk program om dette der de sporet katter med gps-halsbånd i et helt nabolag, og det var forbløffende å se på kartet. Kattene hadde faste ruter og hus de gikk innom, og flere steder fikk de mat hver dag, av folk som ikke eide dem! Folk vil gjerne være snille med katter som går rundt ute, de tror at alle katter de ser er hjemløse eller trenger litt mat, stakkar.

De kattene fikk langt over sine tilmålte "40-60 gram pr dag" for å si det sånn!

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Katten her har fri tilgang på tørrfôr og får kanskje én pose med våtfôr om dagen. Den er mye ute, og muligens fanger noe i tillegg. 

Slank, på grensen til tynn. Tror det er pga at han er så mye i aktivitet. Han får forøvrig markekur når jeg ser at han trenger det. Rart din er så overvektig

Anonymkode: c9262...551

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gå over til våtfor og kutt tørrforet. Tørrforet er bare vomfyll uten nytte.

Min katt veier 4 kg og kan spise opptil 4 poser med våtfor hver dag. Det er snakk om 340 g mat. Hun går aldri rundt sulten, er slank og får alt dekt 🙂

Anonymkode: e3c69...659

Hva slags våtfor får hun?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Katten her har fri tilgang på tørrfôr og får kanskje én pose med våtfôr om dagen. Den er mye ute, og muligens fanger noe i tillegg. 

Slank, på grensen til tynn. Tror det er pga at han er så mye i aktivitet. Han får forøvrig markekur når jeg ser at han trenger det. Rart din er så overvektig

Anonymkode: c9262...551

Han er på vei ned og er snart på matchvekten sin, men går lett opp igjen hvis han spiser for mye. Tror han får mat av folk ute, eller godteri som Dreamies.

ts

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (18 minutter siden):

Siden han går så mye ute, kan du være ganske sikker på at han finner eller får ting å spise ute også. Enten han fanger det selv, eller spiser av det folk setter ut av kattemat "til de stakkars hjemløse kattene som har blitt forlatt" eller som de tror har gått seg bort.

Husker et britisk program om dette der de sporet katter med gps-halsbånd i et helt nabolag, og det var forbløffende å se på kartet. Kattene hadde faste ruter og hus de gikk innom, og flere steder fikk de mat hver dag, av folk som ikke eide dem! Folk vil gjerne være snille med katter som går rundt ute, de tror at alle katter de ser er hjemløse eller trenger litt mat, stakkar.

Ja det tror jeg gjerne på. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Blir han mett av halv dose?

Ts

Ja, i begynnelsen var det mye mas han, men etterhvert ble det bra. Nå spiser han i tillegg ikke alt opp med engang, men kommer hjemom og spiser litt og litt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (28 minutter siden):

Den dokumentaren var bra!

Anonymkode: aa84e...330

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Gode tips?

Del maten i to og gi den til faste tider. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den dokumentaren var bra!

Ja, jeg var kjempefascinert! Så det faktisk to ganger. Katter er smarte :D 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Del maten i to og gi den til faste tider. 

Det er litt vanskelig når han er utekatt og ofte ikke vil ha frokost og andre dager spiser frokost, og på varme dager er ute hele døgnet, men på dager med dårlig vær er mer inne, så det går i rykk og napp.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er litt vanskelig når han er utekatt og ofte ikke vil ha frokost og andre dager spiser frokost, og på varme dager er ute hele døgnet, men på dager med dårlig vær er mer inne, så det går i rykk og napp.

Ts

Det var litt derfor jeg skrev det. Så han kan tilpasse seg en fast rutine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var litt derfor jeg skrev det. Så han kan tilpasse seg en fast rutine. 

Det er jo det som er vanskelig når jeg ikke vet når han er inne.....

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...