Gå til innhold

Er det lurt å gi beskjed til skatteetaten med en gang når man arver penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottok i underkant av 300 000,- i arv for noen uker siden, og lurer på om det er lurt å gi beskjed til skatteetaten nå mtp formueskatten min som blir enda høyere, istedenfor å vente til skattemeldingen for neste år?

Anonymkode: cde9e...841

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Den fører du opp på neste års skattemelding, når du skal føre den. Det er et punkt for mottatte gaver, gevinster o.l. mottatt i 2025, og da fører du altså opp dette når du sitter og skriver i 2026 :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som meg. Jeg gjemte pengene i madrassen så futen ikke skulle slå kloa i de. 

Anonymkode: 81ec6...9d1

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Nei. Den fører du opp på neste års skattemelding, når du skal føre den. Det er et punkt for mottatte gaver, gevinster o.l. mottatt i 2025, og da fører du altså opp dette når du sitter og skriver i 2026 :)

Det blir mest sannsynlig registrert også. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo ikke så mye restskatt pga 300k. Men du kan jo alltids justere skattekortet, hvis du vil unngå den. Blir ikke det bare 3000 ekstra i skatt eller noe slikt?

Anonymkode: 4e890...7c5

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det blir jo ikke så mye restskatt pga 300k. Men du kan jo alltids justere skattekortet, hvis du vil unngå den. Blir ikke det bare 3000 ekstra i skatt eller noe slikt?

Det er ikke formueskatt eller arveskatt på bare 300 000 kroner, hvis det er det du tenker på? Vi har ikke arveavgift lenger. Eller hva slags skatt tenkte du kom inn i bildet her?

Grensen for formueskatt var på 1,7 millioner kr sist jeg sjekket. Har ts verdier for 1.5 millioner og så får 300 000 i tillegg, vil det gjøre at formuen tipper over grensen og utløse formueskatt.

Endret av Million
forbasket stavefeil rettet
  • Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Det er ikke formueskatt eller arveskatt på bare 300 000 kroner, hvis det er det du tenker på? Vi har ikke arveavgift lenger. Eller hva slags skatt tenkte du kom inn i bildet her?

Grensen for formueskatt var på 1,7 millioner kr sist jeg sjekket. Har ts verdier for 1.5 millioner og så får 300 000 i tilegg, vil det tippe over grensen og utløse formueskatt.

TS sier jo at hun betaler formuesskatt. Så da bør vi vel tro hen på det?  Formuesskatten er på 1%, så økningen i skatt på et bankinnskudd på 300.000,-  vil være 3.000,- (altså gitt at du allerede betaler formuesskat)  Det er ditt valg om du ønsker å endre skattekortet nå, eller ta dette som restskatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg mottok i underkant av 300 000,- i arv for noen uker siden, og lurer på om det er lurt å gi beskjed til skatteetaten nå mtp formueskatten min som blir enda høyere, istedenfor å vente til skattemeldingen for neste år?

Vent til neste år, spar pengene og få avkastning. Betal evt baksmell innen den rentefrie fristen i mai neste år. 

Anonymkode: 62c11...cde

• Liker 1
Skrevet
Ti T Usen skrev (10 minutter siden):

TS sier jo at hun betaler formuesskatt. Så da bør vi vel tro hen på det?  Formuesskatten er på 1%, så økningen i skatt på et bankinnskudd på 300.000,-  vil være 3.000,- (altså gitt at du allerede betaler formuesskat)  Det er ditt valg om du ønsker å endre skattekortet nå, eller ta dette som restskatt.

Haha, jeg leste bare halve. Du har selvfølgelig rett :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke så mye å si. 

Melder du det inn nå, så blir skattekort justert i henhold til ny formue og du får mindre sannsynlighet for baksmell. 
Venter du, så er det større sannsynlighet for at du får en baksmell. 

Så du må se selv om du ønsker betale noe mer skatt jevnt ut over året, eller om du vil vente å heller betale ett større beløp på en baksmell. 

Anonymkode: c9971...ae9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Restskatt er jo ikke nødvendigvis et tema her, med mindre HI betaler formuesskatt. Grunnen til at man skal oppgi gaver er å forklare formuesbevegelser. Det gjør man i skattemeldingen.

Endret av Me0987
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde endret skattekortet for å slippe restskatt neste år. 

Anonymkode: 91177...d6a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det taper man en del renter på, kan feks sette 300 000 på fastrentekonto nå og få over 15 000 i renter på et år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (58 minutter siden):

Restskatt er jo ikke nødvendigvis et tema her, med mindre HI betaler formuesskatt. Grunnen til at man skal oppgi gaver er å forklare formuesbevegelser. Det gjør man i skattemeldingen.

TS skriver jo at hun betaler formueskatt... les innlegget igjen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Og jeg endrer skattekortet for å betale mer i restskatt neste år. 

Anonymkode: e6ed1...ad1

Skrevet

Men hvor løst sitter de pengene om neste års skatteregning på maksimalt 3000kr er et stort problem når man arver 300'000? 

Om du bare ikke bruker opp alle pengene dine på under 10 måneder har du mer enn nok til å betale den ene prosenten i formueskatt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det taper man en del renter på, kan feks sette 300 000 på fastrentekonto nå og få over 15 000 i renter på et år. 

TS skal ikke betale inn 300 000, så selvsagt taper ikke ts renter ved å oppgi dette nå. Men med mindre ts har veldig dårlig hverdagsøkonomi og ikke klarer en evnt restskatt på et par tusenlapper, så ville jeg bare latt være å gjøre noe med det. Kan jo tenkes at ts finner noe å bruke hele eller deler av de 300 000 på iløpet av 2025. Og da er det heller ikke noe å oppgi. Hverken nå eller i 2026.

Anonymkode: d394f...e8b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gjør som meg. Jeg gjemte pengene i madrassen så futen ikke skulle slå kloa i de. 

Anonymkode: 81ec6...9d1

Veldig smart når det er 1% formuesskatt og rett under 5% rente på innskudd.

• Nyttig 2
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Men hvor løst sitter de pengene om neste års skatteregning på maksimalt 3000kr er et stort problem når man arver 300'000? 

Om du bare ikke bruker opp alle pengene dine på under 10 måneder har du mer enn nok til å betale den ene prosenten i formueskatt. 

Dersom hun bruker de opp blir det ikke formuesskatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...