Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bolig sluker mye penger, og prisene er skyhøye – særlig i Oslo, Akershus og mange andre steder i landet.

Men hvordan er det egentlig nå? Har folk med relativt god lønn råd til boliger til 11 millioner og oppover, eller har det blitt så strengt at selv de med god inntekt sliter med å få lån?

Er du komfortabel med boliglånet ditt – eller kjenner du hjertebank når renta tikker inn?

Anonymkode: b98d5...57a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint nå, men det blir trangt om renta går mer opp. 

Har 2,5 i boliglån nå, og ingen fellesgjeld. 
Hadde 1,7 i lån pluss 400k i fellesgjeld inntil nyåret. 

Synes selv jeg har lån helt i grenseland, selv om flere banker mente jeg tåler mer. 
Men jeg har fortsatt råd til både sydenferie og noen langhelger, og kan gå ut å spise uten å måtte sjekke kontoen. 
Dersom renta går opp så har jeg flere ting jeg ganske enkelt kan justere i forbruket mitt. 
Skulle gjerne hatt enda mer å rutte med i hverdagen, men er ikke bekymret heller. 

Anonymkode: 1485c...c2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen hjertebank. Men så har jeg lagt meg på lavt ambisjonsnivå på bolig og lever fint med et eldre men koselig hus som har litt oppgraderingsbehov fremover. Synes generelt folk har altfor høye krav til bolig, der det skal være top notch omtrent i første boligkjøp. Så jeg har begrenset med empati for at det er trangt når man starter boligmarkedet med å ta opp mange millioner i lån per pers. Man bør bygge seg oppover, ikke starte så høyt.

Har ca 1,5 mill i gjeld totalt (rammelån på hus der det også er bakt inn bil). Midt i 40-årene, tjener drøyt 1 mill i året, har hus med verdi ca 4mill og bil med verdi 0,5 mill og en del penger i fond. Da er det ikke spesielt stress for min del, tåler at det blir strammere.

Anonymkode: 6d549...28a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en billig liten bolig, så akkurat huslånet er null stress. Jeg betaler nok ca halvparten av hva jeg måtte betalt for å leie tilsvarende bolig. 

Totalsummen blir likevel såpass stor at jeg ikke ønsker mer gjeld for øyeblikket. 

Anonymkode: f9ae2...03d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Bolig sluker mye penger, og prisene er skyhøye – særlig i Oslo, Akershus og mange andre steder i landet.

Men hvordan er det egentlig nå? Har folk med relativt god lønn råd til boliger til 11 millioner og oppover, eller har det blitt så strengt at selv de med god inntekt sliter med å få lån?

Er du komfortabel med boliglånet ditt – eller kjenner du hjertebank når renta tikker inn?

Jeg er veldig komfortabel med boliglånet. Men så er jeg ikke i etableringsfasen og har god lønn.

Smertegrensen går vel når to typiske fulltidsinntekter ikke kan dekke månedlige renter og avdrag på et typisk lån. Det avhenger av typisk lønn, rente, nedbetalingstid og huspriser.

Anonymkode: dcb92...80c

AnonymBruker
Skrevet

Budsjettert med at 1 kan miste jobben i 2 år. Men om begge mister så er det selvsagt krise.

Anonymkode: 29094...43d

Skrevet

Jeg klarer meg i hvert fall veldig bra her i Oslo, alene i min toroms.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes massevis av fine hus på bygda til en rimelig pris, det er ikke slik at Oslo er så forbanna spesielt at alle i Norge bo akkurat der.... Det finnes faktisk jobber, matbutikker og kafeer andre steder i Norge også.

Anonymkode: 03f3c...198

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo helt på hvor høy EK man har?

Ikke SÅ mye lønn - i Oslo iallefall.

Vi har 1,4 mill i samlet inntekt. 
Så sparte vi 1,5 mill selv - ingen arv eller ekstra penger fra salg av bolig. 

Så da kjøpte vi for 6,5 mill i Oslo. Standard 3roms, 5800 kr i fellesutgifter.

Her vil jo fellesutgiftene øke endel pga vannforsyningsprosjekt i Oslo som skal betales av innbyggerne. 

Så det er ikke rom for øknknger på så mange flere poster nei. 

Anonymkode: 3b69f...4fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Finnes massevis av fine hus på bygda til en rimelig pris, det er ikke slik at Oslo er så forbanna spesielt at alle i Norge bo akkurat der.... Det finnes faktisk jobber, matbutikker og kafeer andre steder i Norge også.

Anonymkode: 03f3c...198

Tja.

Gjør det nå det for en større mengde mennesker?

Kan Indre Fjordkommune eller litt perifert i Finnark sysselsette noen hundretusen? 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja.

Gjør det nå det for en større mengde mennesker?

Kan Indre Fjordkommune eller litt perifert i Finnark sysselsette noen hundretusen? 

Hvorfor må alle dit?

Anonymkode: ff86b...cfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lever helt greit med boliglånet. Har 3,2 mill i lån og betaler 15000,- i mnd. på lånet. Det er mindre enn jeg betalte i husleie på lånt bolig med mindre plass

Anonymkode: dcc4e...6c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 7.54):

Det er innvandringen som driver boligprisene. Dersom innvandringen stopper eller blir reversert, vil boligprisene falle ganske umiddelbart.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
amit skrev (37 minutter siden):

Det er innvandringen som driver boligprisene. Dersom innvandringen stopper eller blir reversert, vil boligprisene falle ganske umiddelbart.

Tenk deg om! Den dagen innvandringen blir reservert kommer mye i samfunnet vårt til å kollapse. Sykehus er mest kritisk. 

Anonymkode: fd47d...c54

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Lever helt greit med boliglånet. Har 3,2 mill i lån og betaler 15000,- i mnd. på lånet. Det er mindre enn jeg betalte i husleie på lånt bolig med mindre plass

Anonymkode: dcc4e...6c2

Hvilken rente har du?

Anonymkode: b83be...96e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 4.3 mill alene i lån, 950.000 i lønn og felleskostnader på 9700kr. Jeg lever som da jeg var student, og har ikke råd til noe venninner har, som å spise ute eller ferier.

Anonymkode: 9293d...e83

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rente har du?

Anonymkode: b83be...96e

Lurte jeg og på. Jeg betaler 7000 på noe som vel opprinnelig var 1.2 mill. 

Anonymkode: 594f5...310

AnonymBruker
Skrevet

Tror vi er langt fra noe topp. Vi er ikke i nærheten av hva boliger kan koste i storbyer i andre europeiske land, og mange nordmenn har mye penger. Mange som har råd til både svindyr bolig og hyttepalass i tillegg, samt dyre biler. 

Anonymkode: 707a3...311

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenk deg om! Den dagen innvandringen blir reservert kommer mye i samfunnet vårt til å kollapse. Sykehus er mest kritisk. 

Anonymkode: fd47d...c54

Nei, det kommer ikke til å "kollapse". Land lav innvandring som Japan, polen, ungarn klarer seg bra og er i ferd med å ta igjen oss når det gjelder livskvalitet. Og de har nesten ikke voldskriminalitet.

Anonymkode: 29094...43d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ca 150K igjen på boliglånet.  Betaler 5000kr på lån og 5000kr på fellesgjeld/fellesutgifter. Har ca 35000 utbetalt. Klarer meg, jeg. Men ikke romslig nok til mange reiser i året, er nøye på hva jeg handler i butikken, kjøper så mye som mulig brukt til barna, og bor i en litt slitt bolig som for lengst trenger et nytt kjøkken og bad. 

Anonymkode: b4d81...366

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...