AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:37 #1 Del Skrevet tirsdag kl 07:37 Jeg går på intervjuer nå, og det er jo ikke noe en gjør for moro skyld. Jeg har hatt litt rar motgang den siste tiden, og i siste arbeidsforhold var jeg under ekstremt trykk, både i og utenfor arbeidslivet. Jeg flyttet for jobben grunnet økonomiske grunner. Jeg er egentlig en som lar hersketeknikker passere uten å bry meg, men akkurat da var dette veldig ubehagelig. Det var mange som sluttet på samme tid som jeg startet, og jeg manglet et litt vagt kriterie for å kunne bli ansatt der fast, og jeg fikk også beskjed om å ikke søke, det vil si kun et halvt års engasjement. Det som skjedde var at når hele teamet skulle skiftes ut, og jeg på tross av det ikke fikk forlengelse, og de skulle ansette flere, fortsatte sjefen å innkalle meg til team-møter, selv om hun visste at jeg hadde plenty av oppgaver som jeg ville få unna før avslutning av arbeidsforholdet. Det var reelt sett ikke noe team igjen. Det er jo en slags hersketeknikk, da det var åpenbart at jeg ikke skulle være en del av teamet. I tillegg var det en plutselig brå kommentar, som det nesten var umulig å ikke reagere på. En overhaling ut av det blå. Jeg vet at jeg gjorde en helt vanlig god jobb på den korte tiden jeg var der, hadde vanlig oversikt. Men det jeg lurer på, er om jeg skal være ærlig på det på intervjuer. Jeg har bare den referansen nå, grunnet hull, og hun visste også at jeg var stressa for det og situasjonen min. Jeg er en veldig lojal arbeidstaker, jeg snakker aldri dårlig om tidligere arbeidsplasser, vil nødig gi noen dårlig rykte. Dyktige rekrutterer skjønner jo det basert på erfaring, attester etc., at jeg er en ordinær god arbeidstaker, så jeg lurer på om jeg faktisk skal si det som det er, forklare kommentarene etc. Jeg vet ikke om hun vil gi meg en dårlig referanse, men grunnet den usaklige overhalingen er jeg litt usikker på det. Mottar gjerne innspill! Anonymkode: bcfe9...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:39 #2 Del Skrevet tirsdag kl 07:39 Nei. Si ikke negative ting i intervju. Anonymkode: f25e3...d64 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:49 #3 Del Skrevet tirsdag kl 07:49 Jeg tenker at jeg skal se det litt an, hvor lang tid det tar etc. Jeg tror en dyktig rekrutterer skjønner det. Jeg er ikke i arbeidslivet via eksterne. Noen som har autisme, asperger etc. er jo det. Jeg kan ikke miste mer tid, så jeg må vurdere hva jeg skal gjøre. Anonymkode: bcfe9...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:54 #4 Del Skrevet tirsdag kl 07:54 I værste fall må jeg starte opp I praksis, men det er ikke meg praksisplasser skal benyttes til, en skjønner jo etter én til to uker at det er et overtramp her. Kommentarene var så ekstreme at enhver arbeidsgiver vil tenke det er usaklig med tanke på resten av bakgrunnen min. Anonymkode: bcfe9...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:57 #5 Del Skrevet tirsdag kl 07:57 Ikke gjør det! Det vil gi negative assosiasjoner til deg som arbeidstaker uansett hva realiteten faktisk var. Anonymkode: 63abb...410 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:01 #6 Del Skrevet tirsdag kl 08:01 Jeg har alltid tenkt det, jeg også. Men jeg har lang erfaring, og mange attester, så hvis dette tar lang tid må jeg nesten si noe, men det er jo mange måter å gjøre det på. Anonymkode: bcfe9...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet tirsdag kl 08:04 #7 Del Skrevet tirsdag kl 08:04 Det kommer ikke noe som helst godt ut av å si negative ting om nåværende arbeidsgiver på intervju. Hold deg til "halvårs-engasjementet mitt går ut snart, så jeg er på utkikk etter ny jobb". 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malaco Skrevet tirsdag kl 08:05 #8 Del Skrevet tirsdag kl 08:05 Nei. Du skal aldri snakke negativt om tidligere arbeidsgivere uansett. Ingen vil ansette deg da. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:08 #9 Del Skrevet tirsdag kl 08:08 Jeg tror ikke det stemmer, det er måten det gjøres på. Jeg tror faktisk at jeg i dette tilfellet vurderer å si en liten kommentar, men bare hvis det tar lang tid. Og det har det gjort til nå. Anonymkode: bcfe9...2b7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:10 #10 Del Skrevet tirsdag kl 08:10 Oh, jeg er i samme situasjon. Noen intervjuer går fint og de stiller ikke spørsmål som jeg syns er "uetiske". Men fordi jeg har hatt jobben jeg har nå i kort tid skjønner jeg at de stiller seg spørsmål. Hos min nåværende arbeidsgiver er det giftig miljø og jeg vil bort. Men prøver å unngå at det ser ut som jeg vil bort. Noe av det verste jeg var bort i var en statlig organ som intervjuet meg og sa rett ut " hvilken arbeidsgiver er det du vil bort fra Nå?" Det har slett ikke vært slik at alle mine arbeidsgivere har vært dårlige, men 3 av de har, med årsaker jeg ikke vil utdype her. Har vært bort i at intervjuer spør meg om jeg ikke trives hos min nåværende arbeidsgiver, i disse situasjoner har jeg prøvd å forklare det at jeg søker på ny jobb ut fra andre faktorer. Unngå å snakke om min nåværende arbeidsgiver i negativ lys, spesielt fordi industrien er liten og folk kjenner folk, eller folk som kjenner folk. Selv om jeg har prøvd å unngå å snakke slik, stiller sikkert arbeidsgiverene spørsmål til seg selv, hvorfor vil hun vekk og hvorfor vil hun ha lavere stilling med dårligere lønn. Jeg syns det er urettferdig at de stiller slike spørsmål. Fordi jeg vet jeg er en god Arbeidstaker for en arbeidsgiver som ikke tilbyr giftig miljø. Anonymkode: 11950...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:14 #11 Del Skrevet tirsdag kl 08:14 Jeg tenker at hvis en sier først at en forstår hva en gjør når en drar frem dette på intervju, men at en ble satt i en situasjon der det i realiteten ikke var en reell ansettelse, ble ikke vurdert, og i tillegg ble det benyttet hersketeknikker, og så vise til hva vedkommende faktisk sa. Fundamentalistiske uttalelser ut av det blå, og urimelige. Faktisk sabotasje, så tenker jeg det er helt innafor. En sosial arbeidsgiver skjønner det med en gang. Anonymkode: bcfe9...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet tirsdag kl 08:17 #12 Del Skrevet tirsdag kl 08:17 Nei du skal selvsagt ikke ta opp dette med ny arbeidsgiver. Du har krav på referanse fra arbeidsgiver som er nøytral. Her sier du at engasjementet løp ut, som er helt normalt. Du trenger ikke forklare at andre fikk jobb og du ikke fikk osv. (For øvrig, å bli kallet inn til teams-møte sammen med teamet er ikke en hersketeknikk. Du kan også velge å avslå møter om du ser det rimelig for å gjøre jobben du er satt til). 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:19 #13 Del Skrevet tirsdag kl 08:19 Det var ikke ikke ordinære møter, det var møter som handlet om teamet som sådan, men jeg var ikke tiltenkt i teamet. Anonymkode: bcfe9...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:22 #14 Del Skrevet tirsdag kl 08:22 Det var helt supert der ellers, hun var en god sjef, jeg fikk gode tilbakemeldinger, helt til slutten, da det virket som om noe låste seg, faktisk en slags sabotasje. Jeg kunne gjerne ha fortsatt der. Anonymkode: bcfe9...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:25 #15 Del Skrevet tirsdag kl 08:25 Er nok mange andre grunner til at du kanskje ikke lander en jobb, Virker jo ikke som den jeg ville ansatt i måten du skriver her inne på. Og du skal aldri si noe negativt på intervju om tidligere arbeidsplass. Det vil kun slå tilbake på deg selv. Det bør ikke være så vanskelig å forstå Anonymkode: 90e61...f54 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:29 #16 Del Skrevet tirsdag kl 08:29 Jeg er nok ikke enig i det du sier der, men jeg har god selvtillit, og jeg lar meg ikke berøre av sånne kommentarer. Jeg har virkelig lang erfaring, så det meste preller av. Men jeg lar meg heller ikke pelle på nesen. Jeg tror en erfaren rekrutterer skjønner det der. Jeg vet ikke om hun lederen var påvirket av noen utenforstående. Jeg ble veldig overrasket. Det kom ut av det blå, og det var alt annet en saklig. Jeg tror de fleste arbeidsgivere vil skjønne hvilken situasjon det satte meg i. Det er det jeg vil fremheve i så fall. Anonymkode: bcfe9...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:30 #17 Del Skrevet tirsdag kl 08:30 Alt annet enn saklig, skulle det stå. Anonymkode: bcfe9...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:37 #18 Del Skrevet tirsdag kl 08:37 Jobbintervju er teater. Skuespill. Du er der for å selge deg selv, og du sier det du vet arbeidsgiver vil høre, slik at du får jobben. Hvis det har skjedd noe vanskelig på nåværende arbeidsplass, nevner du selvsagt IKKE dette under intervjuet. Alt av negativte følelser og tanker som dukker opp i et jobbintervju, vil være til ulempe for deg. Arbeidsgivere er jo bare mennesker de og, de blir påvirket av det du sier og gjør. Anonymkode: 3110d...d37 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:41 #19 Del Skrevet tirsdag kl 08:41 Det er ikke nåværende arbeidsplass, det var 6 mnd jobb. Jeg ser nesten ikke noen annen utvei enn å kommentere det hvis jeg ikke blir ansatt snart. Anonymkode: bcfe9...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:45 #20 Del Skrevet tirsdag kl 08:45 Hovedregel, som jeg i utgangspunktet er enig i, er at man ikke bør si noe negativt om tidligere arbeidsgiver. Likevel har jeg selv brutt denne regelen selv, med hell, så ingen regel uten unntak Men, det er et sjansespill! Jeg tror det som er avgjørende for å lykkes avhenger av flere faktorer, og man styrer bare noen av dem selv. For det første så kommer det an på hvordan man selv greier å legge fram det negative, skal det lykkes så avhenger det av to faktorer - man må kunne legge det frem på en saklig og troverdig måte, enkelt og greit, og man må kunne gjøre det på en måte som viser at man følelsesmessig er ferdig med det og står støtt i situasjonen. Greier man i tillegg til å vinkle det på en måte som viser at man er til å stole på og at man selv tross alt har fått noe positivt ut av det, så er det bra, men det er en balansegang der, for alt avhenger av om mottaker tror på deg og at du fremstår som troverdig. Det andre er at uansett hvordan man legger det frem, så vil reaksjonen fra potensiell ny arbeidsgiver være helt avhengig av om intervjuer/-ene er såpass erfarne og gode menneskekjenner at de greier å lese situasjonen og personen som er til intervju og forstår at slike situasjoner skjer i arbeidslivet uten at det er noe galt med arbeidstaker. Og det er her sjansespillet kommer inn, for man tar store sjanser ved å fortelle. Om de som intervjuer ikke har slik erfaring, ikke er modne nok selv, eller kanskje til og med har hatt sak selv hvor ansatt var årsaken til problemer, så vil det å fortelle trolig bli oppfattet som veldig negativ og ekskluderende. Det er et stort sjansespill, Ts, og jeg vet ikke hva som er best å gjøre i ditt tilfelle. Jeg tror noe av det som gjorde at det lyktes for meg var at tross det som hadde skjedd tidligere, så kunne jeg veldig oppriktig også skryte av tidligere arb.givere som svært dyktige fagpersoner, og jeg kunne også oppriktig uttrykke hvor glad jeg for å ha hatt muligheten for å jobbe og lære av dem. I siste tilfellet (det var to), så kunne jeg heller ikke bruke tidligere sjef som referanse, for jeg kunne ikke stole på at vedkommende ville gi meg god referanse. Så med neste ba jeg ny arbeidsgiver kontakte andre innen samme bransje som hadde innsikt i hvor høy kvalitet jeg hadde på det arbeidet jeg gjorde. Litt flaks at noen der kjente andre i samme bransje på tidligere bosted, og potensiell ny arbeidsgiver fikk bekreftet at jeg var en de skulle være glad for å få med på laget. Siden du står midt i dette tror jeg at du kanskje gjør best i å holde deg til Amys råd over her, bare holde deg til at halvårsengasjementet er over og at det er større endringer i bedriften der nå som gjør at du er på utkikk etter ny jobb. Uansett hva du velger å gjøre, lykke til med jobbsøkingen! Anonymkode: e6474...6d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå