Gå til innhold

Hva er deres beste melkefrie oppskrifter/retter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått påvist melkeallergi i voksen alder, og innretter livet mot en melkefri tilværelse. I den forbindelse lurer jeg på om dere har noen gode matretter som IKKE inneholder melk det grann. På forhånd, takk! 

Anonymkode: e6d8e...ba6

Skrevet

Jeg har melkeallergi, og vil gjerne gi noen generelle tips om det er innenfor. 😊

Jeg er glad i supper. Du kan velge å gjøre de klare, tomatbaserte, eller med kokosmelk, (og selvsagt med plantebaserte alternativer), men det ikke alle vet er at du kan få en veldig kremet og flott suppe med å bruke potet oppi suppen. Jeg lager f.eks blomkålsuppe med blomkål og potet, og får da en veldig rik og kremet suppe uten å måtte tilsette ekstra. Gjør det med sopp, mais, blomkål, og brokkolisuppe for å ta noen. Tykkere suppe kan brukes til både dressing/saus, men også til gryterettbase.

Næringsgjær, eller nutritional yeast, er en ikke aktivt gjær, som har masse umamismak, og kan drysses på ulike retter for ostesmak. Godt på pizza eller popcorn. De selger billig på nett, men også på f.eks Sunkost. 

Jeg spiser mye «boller/bowls» med masse ulike grønnsaker, potet, og valgfritt protein. Avokado og oliven som fett. Bruker mye soppsoyasaus til saus, samt ting som sennep, og balsamicoeddik. Du kan også lage en suppe litt tykkere, og bruke den til saus. 

Jeg bruker litt proteinpulver (hovedsakelig av soya) for å gi mer fyldig havregrøt, særlig når jeg ikke har eller gidder å åpne en plantemelk. Blitt en vane, så har alltid det i havregrøten, enten den er kald eller varm. 

Hver litt obs på jod, særlig om du spiser lite fisk. Lett å få litt lite av det, og det er vanskelig å måle ordentlig. Jeg tar selv, for å være sikker. 

Du finner nok ut av det, men er litt å lese seg opp og vende seg til 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Supper og gryteretter som egentlig inneholder melk kan byttes ut med gryr, kokosmelk, andre plantebaserte "melkeerstatninger". Ellers finnes det jo supper og gryteretter som ikke inneholder melk. Grønnsakssuppe, chilli con carne (dropp rømme som tilbehør), tomatbaserte gryter. 

Ellers er det jo uendelig mange alternativ. Fisk, kjøtt, vegetar med ris, poteter, søtpotet eller ulike grønnsaker. Saus kan være alt fra smeltet plantebasert smør, sjysaus, smakstilsatte oljer.

Mange asiatiske retter, både fra Kina, India og Thailand inneholder annet enn melk. Ofte kokosmelk. Ellers er det jo wok, nuddelretter, stekt ris som inneholder marinade/saus uten melk.

Retter med ost kan byttes med "revet topping". 

Ulike salater uten ost / med revet topping. Dressinger på plantebasert "rømme", pesto, vinaigrette.

Ellers vil jeg si at det er lurt å være nøye når du er på besøk. En del tror melkeallergi er laktoseintoleranse, og bytter ut med det. Spør gjerne hvilken rett dere får servert (er lov ved allergi). Er det feks lasagne er det både ost og melk, og kanskje ikke så godt å blande med andre alternativ. Da har du mulighet å ta med medbragt. 

Anonymkode: 5cc31...d4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Supper og gryteretter som egentlig inneholder melk kan byttes ut med gryr, kokosmelk, andre plantebaserte "melkeerstatninger". Ellers finnes det jo supper og gryteretter som ikke inneholder melk. Grønnsakssuppe, chilli con carne (dropp rømme som tilbehør), tomatbaserte gryter. 

Ellers er det jo uendelig mange alternativ. Fisk, kjøtt, vegetar med ris, poteter, søtpotet eller ulike grønnsaker. Saus kan være alt fra smeltet plantebasert smør, sjysaus, smakstilsatte oljer.

Mange asiatiske retter, både fra Kina, India og Thailand inneholder annet enn melk. Ofte kokosmelk. Ellers er det jo wok, nuddelretter, stekt ris som inneholder marinade/saus uten melk.

Ulike salater uten ost / med revet topping. Dressinger på plantebasert "rømme", pesto, vinaigrette.

Ellers vil jeg si at det er lurt å være nøye når du er på besøk. En del tror melkeallergi er laktoseintoleranse, og bytter ut med det. Spør gjerne hvilken rett dere får servert (er lov ved allergi). Er det feks lasagne er det både ost og melk, og kanskje ikke så godt å blande med andre alternativ. Da har du mulighet å ta med medbragt. 

Revet topping inneholder melk og er derfor ikke egnet for noen med melkeallergi.

Anonymkode: 6db2c...922

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken revet topping mener du? 🫣 For jeg har ikke funnet noe uten melk. 

Anonymkode: a595f...477

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 19.51):

Hvilken revet topping mener du? 🫣 For jeg har ikke funnet noe uten melk. 

Anonymkode: a595f...477

Kjøp fra Go’ Vegan, eller Gryr. Når det gjelder Go’ Vegan liker jeg bedre den med mozzarellasmak enn den andre. REMA har ofte begge, men de selges overalt. Gryr er litt vanskeligere å finne. 

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (8 timer siden):

Kjøp fra Go’ Vegan, eller Gryr. Når det gjelder Go’ Vegan liker jeg bedre den med mozzarellasmak enn den andre. REMA har ofte begge, men de selges overalt. Gryr er litt vanskeligere å finne. 

Jeg bruker også disse, men de kalles ikke revet topping og selv om man burde forvente at de som selv er allergiske eller de som skal lage mat til allergiker alltid leser bakpå på produkter før det tas i bruk er det dessverre de som stoler blindt på hva de hører eller leser og da kan det få fatale konsekvenser når noen hevder at revet topping kan brukes av de med melkeallergi.

Skrevet

Biff

Skrevet

Jeg elsker daal, det er en av mine favorittretter. Mango chicken curry er også veldig godt, og i begge rettene benyttes kokosmelk fremfor vanlige melkeprodukter. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å sjekke ut veganske matinfluensere, da får du 100% garantert melkefritt. Og så må du bare prøve deg frem til du finner alternativene du liker, ikke gi opp hvis du prøver noe du misliker. Jeg har vært melkefri i fem år og takler feks. Ikke smaken av soyamelk, men jeg elsker havremelk både i matlaging og til frokostblanding. Jeg synes gryr sin fløte er for «fet» og kraftig og foretrekker oatly sin «imat». Men gryr sin «rømme» er knallgod! Berit Nordstrand sitt smør er helt nydelig og alle i familien her spiser det, også de som ikke spiser melkefritt. Sjekk ut «veganergutta», Hanne Lene Dahlgren osv for gode oppskrifter. 

Anonymkode: 71255...82a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger "vanlige" oppskrifter og bytter ut melk og fløte med Gryr. Opplever at den rosa/tykke Gryr-melken oppfører seg likt som vanlig melk, og fløten fra Gryr oppfører seg nesten likt som vanlig fløte. Når jeg lager sauser eller andre ting som trenger fløte-tykkelsen bruker jeg litt maizena for å kompensere. :) 

Anonymkode: 5fc1e...92a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg følger "vanlige" oppskrifter og bytter ut melk og fløte med Gryr. Opplever at den rosa/tykke Gryr-melken oppfører seg likt som vanlig melk, og fløten fra Gryr oppfører seg nesten likt som vanlig fløte. Når jeg lager sauser eller andre ting som trenger fløte-tykkelsen bruker jeg litt maizena for å kompensere. :) 

Bruker også melkefri/vegan Philadelphia (obs, inneholder nøtter) når jeg vil ha mer creamy sauser og baser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bruker også disse, men de kalles ikke revet topping og selv om man burde forvente at de som selv er allergiske eller de som skal lage mat til allergiker alltid leser bakpå på produkter før det tas i bruk er det dessverre de som stoler blindt på hva de hører eller leser og da kan det få fatale konsekvenser når noen hevder at revet topping kan brukes av de med melkeallergi.

Enig i det. En del tar altfor lett på det. Så en post i en gruppe for allergi på Facebook hvor en lurte på diverse retter og produkter. Skulle blant annet være uten egg og det ble tipset om omelett og ting i den gaten 😬 Det er jo lett å sile, men om si en bestemor får høre at "revet topping" går fint, og kjøper det og lager pizza til barnebarnet med melkeallergi så er det ikke så bra.

Mange blander også laktoseintoleranse og melkeallergi som jo er forskjellige ting. 

Jeg forstår at det er lett å ta feil, men det er litt irriterende. Jeg må si jeg lurer også på hvilken "revet topping" som er melkefri, men tipper det er blanding av begreper, men jeg kan selvsagt ta feil. Håper vedkommende svarer på det.

Jeg vet en del kaller de jeg nevnte for "revet topping", for meg er det "revet ost", men prøver å ikke skrive det på nett 😆🫣 Jeg lever i en melkefri boble 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...