Gå til innhold

Drar du på kafé uten å kjøpe noe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber på kafé hvor mange sitter og jobber og/eller har møter. Hver tirsdag kommer det en mann som ikke kjøper noe og setter seg ned for å jobbe på pcen i mange timer. Akkurat nå snakker han i telefonen, kanskje telefonmøte. 

Jeg sa dette til min overordnede en gang men fikk egentlig ingen reaksjon på det annet enn "nei han kjøper aldri noe". Synes det er rart å tillate når han bruker et helt bord for ingen inntjening og i tillegg fyller rommet med pratingen sin. 

Er det jeg som synes det er rart å tillate? Pleier dere å gå på kafé uten å handle?

Anonymkode: 5cf6d...4a3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sært synes jeg. Man kjøper en kaffe eller noe annet. Man kan vel ikke akkurat kaste ut gjester med mindre det er tydelig informasjon om at et bord kun kan brukes i 2 timer e.l. 

Ville kanskje begynt å gå bort til han og spørre hva han ønsker å bestille. Så tydeliggjør dere at dette er en kafé og ikke arbeidsstasjon. Helt greit å jobbe fra en kafé, men da er man der også som kunde. Og bør gå dersom det er stor pågang og fult med mindre man kjøper mer for å faktisk både kunne bli sittende og bruke kafeen til hva den er ment som. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri gjort. Veldig frekt. Ville heller ikke sittet i timesvis uten å kjøpe noe flere ganger. Rart sjefen godtar det. 

Anonymkode: cfdc6...e54

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør jeg ikke det, og det er helt greit om dere sier ifra til han at det er spise eller drikke plikt for å sitte ved bordene. Om han blir sur og aldri drar tilbake så er det jo ikke ille å miste en kunde som uansett kun legger igjen 0,- 

Anonymkode: 43fed...d3c

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå bort til han og spørre hva han ønsker å bestille 

Anonymkode: 380f9...6e6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei såklart ikke! Har i noen få tilfeller sittet lenge og bare kjøpt kanskje 1-2 ting men å kjøpe 0 ting er jo ikke greit.

Hvorfor sier dere ikke bare ifra til mannen? Det er jo bare å spørre om han skal bestille noe. Sier han nei så sier dere bare høflig og vennlig at bordene dessverre er for kunder så han må enten kjøpe noe eller gå for eksempel på biblioteket eller noe.

Anonymkode: ae1da...8f9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anta dere har kjøps-eller spiseplikt på kafeen deres og da er det bare å nevne det til de som kommer å opptar bord ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ganske frekt å gjøre det. Jeg har opplevd at ansatte på kafé har bedt folk om å gå hvis de ikke skal kjøpe noe og jeg synes at det er innafor å gjøre. Det er jo ikke som om man taper noe på en idiot som tror at en kafé er deres personlige arbeidssted og at der kan de sette seg uten å kjøpe noe.

Anonymkode: 05e27...2a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din er en pudding! Hvorfor ha en lederjobb når du ikke klarer å skjøtte jobben din? Det er ikke servitører som skal gjøre den ubehagelig jobben det er å vise ut kunder. Eller..den fyren er jo ikke engang kunde. 

Anonymkode: 2eb69...c64

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra på kafe uten å kjøpe noe, er jo helt sinnsykt! Sjefen din må jo kaste ham ut - eller i det minste henge opp en plakat om at det er kjøpeplikt som dere kan peke på. 

Anonymkode: b4ec9...093

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ofte jeg kjøper espresso (det billigste de har) uten å drikke den, fordi jeg trives med å jobbe på kafé. Det er en del som blir dårlige av kaffe nå om dagen, noen sier at kaffe på kafé er den største økningen til kreft i samfunnet om dagen. Det er det samme med te. Vannet fra kaffemaskinene er ikke helt intakt. Jeg vet ikke om jeg tror på det, jeg. Av og til unner jeg meg en kaffe latte, drikker halve. Noen sier hjemmemekka er det beste, thermokopp fra hjemmet. Så vedkommende burde kanskje satt seg på biblioteket? 

Anonymkode: 57a50...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis han tar opp plass andre som vil kjøpe noe kunne brukt ville jeg sagt fra, men om det er slik at det er ledig og han ikke "koster" dere noe ville jeg latt det være.. 
Personlig ville jeg ikke tatt opp plass på den måten. 

Anonymkode: 6428d...2cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ofte jeg kjøper espresso (det billigste de har) uten å drikke den, fordi jeg trives med å jobbe på kafé. Det er en del som blir dårlige av kaffe nå om dagen, noen sier at kaffe på kafé er den største økningen til kreft i samfunnet om dagen. Det er det samme med te. Vannet fra kaffemaskinene er ikke helt intakt. Jeg vet ikke om jeg tror på det, jeg. Av og til unner jeg meg en kaffe latte, drikker halve. Noen sier hjemmemekka er det beste, thermokopp fra hjemmet. Så vedkommende burde kanskje satt seg på biblioteket? 

Du må ikke tro på alt folk sier. 

Anonymkode: eb3f0...3c4

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plass er det jo plenty av, det er vel det at kaféen skal gå rundt. Kaffe på bensinstasjoner, Narvesen og kaféer er faktisk litt humbug.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes det blir litt kleint. De fleste kafeer er for gjester som spiser. Hvis sjefen godtar det så skjønner jeg ikke helt hvorfor det bryr deg så mye da. Tar han opp plassen til andre gjester? Snakker han høylytt? Ja, det er jo litt frekt, men hvis det ikke er noe skilt om at han IKKE kan gjøre det så gjør han jo heller ikke noe ulovlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sjeldent jeg har sett et svar med så mye irrelevant informasjon og detaljer innbakt i et svar 😅😂

Anonymkode: 83171...ec8

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om han vil sitte et sted å jobbe uten å kjøpe noe kan han gå på biblioteket. Velger han å sette seg på en kafe får han finne seg i å kjøpe noe, minimum en kaffekopp eller noe annet å drikke om han skal okkupere et bord i timevis. At han har lange (og høylytte?) telefonsamtaler synes jeg ikke er greit når han sitter på kafe, uansett om han har kjøpt noe eller ikke.

En kompis av meg tok over som daglig leder på en kafe for noen år siden. Kafeen hadde to sofagrupper som var populære sitteplasser blant gjestene. Ganske raskt etter at kompisen min startet i jobben oppdaget han at de daglig ble okkupert i timevis av to faste  grupper med pensjonister der kanskje halvparten kjøpte en kopp svart kaffe og resten ingenting. Løsningen ble å innføre kjøpeplikt. 

Anonymkode: 3fec1...aa0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...