Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på litt over 4mnd som har blitt helt forferdelig til å klage når hun er trøtt, eller i vogna. Lyden går non-stop at jeg nesten blir gal i hodet av å høre på det. Ting fungerer ikke som det gjorde før. Byssing er helt umulig å drive med, det eneste som fungerer er å gå rundt med bæresele fram og tilbake i leiligheten. Eller i vogn hvor hun somregel klager, gnir seg i ansiktet og kaster ut smokken i opptil en halvtime før hun sovner. Kan ikke trille på asfalt, men på hard grus som rister som bare rakkern, da sovner hun. Sånn som nå, satt jeg å prøvde å roe henne ned i 1 time uten hell hvor hun bare lå å klagde i denne 1 timen fordi hun var trøtt. Tilslutt måtte jeg legge henne ned i sleepcarrier i senga vedsiden av meg, hvor hun tilslutt fant roen selv og sovnet. Håper ikke dette er feil, hun gråt ikke men lå bare å lagde klagelyder som er så irriterende å høre på… 

Kan ikke ha på TV, eller ha annet lys på for dette skal hun absolutt se på. I bæresele dytter hun seg bakover for å se på lyset i taket, og reagerer på den MINSTE lyd. Jeg kjenner jeg er sliten i kropp og sjel, og dagene er EKSTREMT lange nå. Gleder meg alltid til kvelden, hvor hun sover fra 19:30 - 06:00 med en oppvåkning for MME. Men somregel er jeg så trøtt og sliten at jeg sovner selv når hun sovner, så det er lite egentid her, med en tafatt barnefar som ikke er til noe spesielt god hjelp.

Går dette over, og hva skal jeg gjøre?? Hvor lenge varer dette, og er det søvnregresjon?

Anonymkode: a14ec...690

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min trengte ganske mye mer stimuli og aktivitet i våkentiden fra ca. 4-5 mnd alder enn før. Ellers ble det fort klaging. Søvn var litt vanskeligere og. Min våknet i tillegg annenhver time natten gjennom :P

Anonymkode: 77a5c...b0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan hända hon är i ett leap (https://thewonderweeks.com/leaps/)

Men ja, detta är slitsamt men det går over och blir bättre 🙂❤️

Mye tålamod med babyn, hon är så liten framdeles och detta är hennes sätt att kommunicera på

Mye närhet. du är favoritpersonen hennes ❤️

Anonymkode: 5c874...ca0

AnonymBruker
Skrevet

Sørger du for nok aktivitet? Eller sitter dere bare hjemme hele dagen, og er kun ute på trilletur når skal sove?

Anonymkode: f9d33...637

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sørger du for nok aktivitet? Eller sitter dere bare hjemme hele dagen, og er kun ute på trilletur når skal sove?

Anonymkode: f9d33...637

Sørger for masse aktivitet, er selvfølgelig ikke hjemme hele dagen. Er borte på besøk til folk flere ganger i uken, masse magetid og aktivisering på babygym. Er med henne 24/7, prater og underholder. Tar minst 1 trilletur om dagen. Men hun blir ekstremt fort trøtt, sover kun i 30 minutter og da skal det lite aktivitet til for at hun blir klagete og trøtt. Prøver å hjelpe hun videre i søvnsyklusen noen ganger men ikke alltid det er til hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å følge våkenvinduer og starte legging til dupp litt før du ser tegn på trøtthet, det funket ganske bra for min (som alltid har vært vanskelig å få til å sove) :)

Anonymkode: 77a5c...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Kan være utviklingstrinn og/eller tenner på gang. Ved 4 mnd begynner vel fast føde å introduseres? Har dere gjort det? 

1. Kan det være allergi? Hudkløe pga pollen, midd, mat, kjæledyr, ull? 

2. Kan det være at hun har voksesmerter eller mauring? Mine barn har fått fotmasasje hver eneste gang de har blitt lagt i senga si eller med meg. Da maseres fotblad og legger. Man merker raskt om de liker det eller ikke. Noen ganger hvis de har hatt urolige armer har jeg masert armer, hender, skuldre og øvre del av rygg og bryst. Det er lett masasje altså, ikke noe hardt! 

3. Kan det være tørr og irritert hud? En lapp på klærne som klør? 

4. Har du forsøkt å synge eller svært dempet fortelle et eventyr? 

Er du sikker på at det er en klagelyd? Eller kan det vare være en lyd barnet lager? 

Det blir bedre etterhvert! Og hvis du opplever det overveldende husk at du kan ringe fastlege eller helsestasjon. Det er bedre å dra dit før du kjenner at du snart går på veggen av utmattelse ❤️

Anonymkode: ceedf...f77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingenting annet hjelper, så husk: This too shall pass ❤️

Anonymkode: f6564...916

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min sov aldri noe mer enn 30 minutter på dagtidslurene i den alderen. Jeg kunne time etter våkentid så mye jeg ville, etter 30 minutter var baby våken igjen. Det var utrolig intenst og veldig slitsomt! Ble litt bedre når jeg bare ga opp tanken på lange dupper, og styrte dagen etter baby sitt faktiske behov for søvn og ikke mitt ønske... Baby ble mye mer fornøyd etter at jeg ga opp tvangssoving og byssing!

Anonymkode: d6e6f...acc

AnonymBruker
Skrevet

Ungen er 4 måneder. Det går opp og ned. Noen ganger trenger de mye, andre ganger mindre. Det er krevende å ha en liten baby. Men mye mer krevende om man tror man skal kunne programmere den og at man skal kunne leve som man gjorde før barn. Man må nesten bare innstille seg på at de første 6-9 månedene handler det bare om barnets behov og man må tilpasse seg. Sove når man kan og senke standarden på ryddighet hjemme og hvor styla man er selv. Om baby trenger nærhet så trenger den det. Da blir det mindre klaging og man får heller sette seg med baby og slenge beina på bordet og se en serie på tv med god samvittighet 

Anonymkode: e1ffc...d91

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 8.26):

Har en baby på litt over 4mnd som har blitt helt forferdelig til å klage når hun er trøtt, eller i vogna. Lyden går non-stop at jeg nesten blir gal i hodet av å høre på det. Ting fungerer ikke som det gjorde før. Byssing er helt umulig å drive med, det eneste som fungerer er å gå rundt med bæresele fram og tilbake i leiligheten. Eller i vogn hvor hun somregel klager, gnir seg i ansiktet og kaster ut smokken i opptil en halvtime før hun sovner. Kan ikke trille på asfalt, men på hard grus som rister som bare rakkern, da sovner hun. Sånn som nå, satt jeg å prøvde å roe henne ned i 1 time uten hell hvor hun bare lå å klagde i denne 1 timen fordi hun var trøtt. Tilslutt måtte jeg legge henne ned i sleepcarrier i senga vedsiden av meg, hvor hun tilslutt fant roen selv og sovnet. Håper ikke dette er feil, hun gråt ikke men lå bare å lagde klagelyder som er så irriterende å høre på… 

Kan ikke ha på TV, eller ha annet lys på for dette skal hun absolutt se på. I bæresele dytter hun seg bakover for å se på lyset i taket, og reagerer på den MINSTE lyd. Jeg kjenner jeg er sliten i kropp og sjel, og dagene er EKSTREMT lange nå. Gleder meg alltid til kvelden, hvor hun sover fra 19:30 - 06:00 med en oppvåkning for MME. Men somregel er jeg så trøtt og sliten at jeg sovner selv når hun sovner, så det er lite egentid her, med en tafatt barnefar som ikke er til noe spesielt god hjelp.

Går dette over, og hva skal jeg gjøre?? Hvor lenge varer dette, og er det søvnregresjon?

Sikkert ingen trøst, men babyer og barn er forskjellige. Det er ikke sikkert det går over 😆 Jeg ville funnet en måte å ikke preges så mye av dette på. Nå i etterkant (min «baby» er 2 år og fortsatt klager hun, er veldig mamma-needy og konstant på), men jeg savner permisjonen vi hadde sammen 🥲

Anonymkode: 1eb5b...d72

AnonymBruker
Skrevet

Babyen trenger nærhet. Babymassasje funket her, roet seg helt. Masserte forsiktig under føttene, på armene og hodebunn. Magisk medisin

Anonymkode: 1d165...c4d

AnonymBruker
Skrevet

Babyer på 4 måneder kan ikke klage. De kan bare uttrykke at de har noen udekkede behov, og så er det opp til de voksne rundt å forsøke å skjønne hva babyen trenger. 

Anonymkode: debe6...e2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 8.26):

Du har en fullstendig normal baby som er interessert i, ønsker, har behov for og trenger å lære seg verden.

Du trenger og å forstå at hun er normal og ikke omtaler henne som en klager. 

Anonymkode: 02a97...5fb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får hun nok mat? Har hun kolikk? Kan det være ørebetennelse på gang? Tenner? Noe som irriterer henne/ gjør vondt når hun legges ned? 

Hun klager ikke,  er ikke kjip. Hun er bare liten og kan ikke ordne opp selv eller si i fa med ord. 

Kan du gå hjelp til å få litt fri slik at du får hvile og ikke ender opp med å klikke på et lite barn fordi du er sliten?

Anonymkode: ef33b...77d

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...