Gå til innhold

Dere som våkner av alt, blir man noen gang vandt til lite søvn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg våknet av alt. Hvis noen åpner døra i rommet ved siden av, våkner jeg. Jeg har en samboer som snorker, ikke konstant snorking men det skjer som regel hver natt. Hvis snorkingen blir for ikke så pleier jeg å flytte meg til et ekstra soverom som vi har i nedreetasjen.

Jeg har alltid vært en person som er hysterisk på nattesøvnen min, jeg MÅ ha 8-timeren min for at jeg skal ha det godt. Jeg står opp 5:30 hver morgen, så vil jo helst da sove kl. 21:30. Jeg føler jeg allerede får så lite ut av dagen etter jobb fordi jeg legger meg tidlig, og da er det liksom ekstra frustrerende når jeg likevel ikke får nok søvn. 

Jeg ønsker jo ikke at jeg og samboer må sove i forskjellige rom, men frykter jo at vi må det til slutt. Jeg har prøvd øreplugger, han har prøvd sånn strips man setter på nesa. Ingenting virker. Søvnsituasjonen går utover mitt humør og velvære, og det høres kanskje dramatisk ut men jeg er redd det legger spor i helsa mi også. så til dere som våkner av ingenting og med en samboer som snorker, hva gjør dere?? Blir jeg noen ganger vandt til det?

Anonymkode: e850a...f61

Har dårlig søvn hele livet. Sover alt fra 2-5timer pr natt totalt, HVER natt. Med mange oppvåkninger under søvn hver natt. Har ptsd, så sånn er det! Bruker ørepropper da jeg våkner fort av lyder osv, menndet hjelper ikke så mye. Kan du bruke  oe hørselvern og ørepropper? Våkner av snorkende mann og, går gjennom alle ørepropper, han elsker å ligge inni øret mitt å snorke. haha!

Anonymkode: 13227...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg våknet av alt. Hvis noen åpner døra i rommet ved siden av, våkner jeg. Jeg har en samboer som snorker, ikke konstant snorking men det skjer som regel hver natt. Hvis snorkingen blir for ikke så pleier jeg å flytte meg til et ekstra soverom som vi har i nedreetasjen.

Jeg har alltid vært en person som er hysterisk på nattesøvnen min, jeg MÅ ha 8-timeren min for at jeg skal ha det godt. Jeg står opp 5:30 hver morgen, så vil jo helst da sove kl. 21:30. Jeg føler jeg allerede får så lite ut av dagen etter jobb fordi jeg legger meg tidlig, og da er det liksom ekstra frustrerende når jeg likevel ikke får nok søvn. 

Jeg ønsker jo ikke at jeg og samboer må sove i forskjellige rom, men frykter jo at vi må det til slutt. Jeg har prøvd øreplugger, han har prøvd sånn strips man setter på nesa. Ingenting virker. Søvnsituasjonen går utover mitt humør og velvære, og det høres kanskje dramatisk ut men jeg er redd det legger spor i helsa mi også. så til dere som våkner av ingenting og med en samboer som snorker, hva gjør dere?? Blir jeg noen ganger vandt til det?

Hvor gammel er du? Du vet at vi trenger mer melatonin med alderen? Dessuten kan du IKKF sove sammen med en snorker! 

Anonymkode: 2aebe...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dårlig søvn hele livet. Sover alt fra 2-5timer pr natt totalt, HVER natt. Med mange oppvåkninger under søvn hver natt. Har ptsd, så sånn er det! Bruker ørepropper da jeg våkner fort av lyder osv, menndet hjelper ikke så mye. Kan du bruke  oe hørselvern og ørepropper? Våkner av snorkende mann og, går gjennom alle ørepropper, han elsker å ligge inni øret mitt å snorke. haha!

Mangler du melatonin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du da de med voks eller de med skum? Har prøvd øreplugger tidligere (ikke Quies merke, en annen type i skum) men hører snorkingen gjennom de, og ørene blir vonde av de. Men kanskje jeg har brukt feil øreplugger?

Jeg bruker de med voks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man blir vant til det. 
Jeg er alene med to barn ( det ene har muligens adhd), jeg har en kronisk sykdom som medfører noe smerter, men er i full jobb. 
Sover 5-6 timer om natta. Noen få ganger mindre enn 5 timer, noen ganger får jeg 6,5 timer. 

Men anbefaler det ikke. Er kronisk sliten.

Anonymkode: b0525...496

Du vet at du gambler med din helse? Du kankreft og diabetes.....gå ned i stilling....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egne soverom😍

Vi har aldri vært så gode kjærester for hverandre som etter vi begynte å sove på egne rom.

Fra konstant søvndeprivasjon til masse energi og overskudd. 

Kommer aldri, noen sinne til å dele soverom med noen igjen på fast basis.

Anonymkode: b9806...e86

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mangler du melatonin? 

Nei, vokste opp i grov omsorgsvikt der jeg aldri fikk sove pga redsel og frykt.  Det sitter fremdeles i kroppen, selv om jeg selvfølgelig har jobbet med det! Er over 40år!

Og sovet like dårlig i alle år.  Skulle ønske det ble mer søvn, men det er bare sånn det er! Kaffe er bra!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med mange år med dårlig søvn på grunn av barn som er urolig om natta: Nei, du blir ikke vant til det. Kroppen venner seg til «tåka», men den forsvinner ikke. Du merker det mest når du igjen blir uthvilt.

Anonymkode: 89a65...f62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har ikke blitt vant til det. Er straks 40. Jeg sover så lett at jeg kan våkne av lyden av katten som hopper ned ifra sengen. Er egentlig helt desperat etter søvn. Det har nå gått sålangt at jeg føler meg deprimert.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke blitt vant til det. Er straks 40. Jeg sover så lett at jeg kan våkne av lyden av katten som hopper ned ifra sengen. Er egentlig helt desperat etter søvn. Det har nå gått sålangt at jeg føler meg deprimert.

Du burde tatt melatonin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du burde tatt melatonin? 

Gjør det hverdag. Vet ikke helt om det hjelper egentlig. Føler at jeg blir helt gal av søvnmangel over lenger tid. Er liksom aldri opplagt.

Endret av Rosa Gnom
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egne soverom😍

Vi har aldri vært så gode kjærester for hverandre som etter vi begynte å sove på egne rom.

Fra konstant søvndeprivasjon til masse energi og overskudd. 

Kommer aldri, noen sinne til å dele soverom med noen igjen på fast basis.

Anonymkode: b9806...e86

Jeg er faktisk enig her! Jeg har vokst opp med besteforeldre som hadde egne soverom. Svigers hadde egne soverom. Mannen min har av og til lagt seg på gjesterommet når han snorker som verst, men ingen permanent løsning. Utover dette, ønsker mannen min lyset av, mens jeg vil ha det på. Han sover best med vindu igjen, mens jeg er vant til å ha det åpent hele året. De gangene han har lagt seg på gjesterommet - som har god og stor seng - har vi begge sovet bedre! 

Anonymkode: 420a0...0a3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi sover i hver vårt rom. Eneste som funker, dessverre

Anonymkode: cea71...446

Vi også, sammen i snart 20 år. Vi har fortsatt sex 3-4 ganger i uka, og koser masse både morgen og kveld, men så legger jeg meg på eget rom. Søvn er ekstremt viktig for helsa, og jeg må ha det mørkt, kjølig, stille og ensomt for å sove godt. Da har jeg overskudd til å være en kjærlig kone med lyst på sex. Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv må sove sammen når de ikke tåler det. 🙄

Anonymkode: 616c9...cf7

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Gnom skrev (50 minutter siden):

Gjør det hverdag. Vet ikke helt om det hjelper egentlig. Føler at jeg blir helt gal av søvnmangel over lenger tid. Er liksom aldri opplagt.

Du burde vurdert sovepiller......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du burde vurdert sovepiller......

Muligens øke melatoninmengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (59 minutter siden):

Du må jo ta melatonin da eller noe sovepiller! Du vet vel at i 40åra produserer vi veldig lite melatonin?  Jeg tar 2 slike "strek" med melatonin I dråpeform...hjelper sååå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Million skrev (12 timer siden):

Herregud, for noe sludder du kommer med!? "Ingen trenger 8 timer"?

Kvinner trenger faktisk litt MER søvn enn menn, tjue minutter pr natt har det blitt forsket frem til. Kilde: Søvnforeningen.

Fra HelseNorge:

Søvn er viktig for både fysisk og psykisk helse. Hvor mye søvn vi trenger er individuelt, men de fleste voksne har behov for sju til åtte timer per natt. Søvnproblemer er en av de vanligste helseplagene i befolkningen.

Jo men 8 t hver natt er umulig å få til, hvis man da ikke har et sovehjerte av gull.

Anonymkode: 200a1...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du må jo ta melatonin da eller noe sovepiller! Du vet vel at i 40åra produserer vi veldig lite melatonin?  Jeg tar 2 slike "strek" med melatonin I dråpeform...hjelper sååå bra.

Tar melatonin hverdag,men tror jeg nesten burde høre med legen angående sovepiller. Liker egentlig ikke å ta slikt,men alternativet er vel ikke så bra. Jeg tar melatonin som er reseptfri også. Vet at det varierer i styrke. Kanskje høre med legen om jeg kan få noen sterkere på resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo men 8 t hver natt er umulig å få til, hvis man da ikke har et sovehjerte av gull.

Anonymkode: 200a1...e02

Så nå har du endret deg fra "ingen trenger 8 timer" til "umulig å få til"?

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det var da voldsomt til melatoninmas? Holder det ikke med én anbefaling i tråden? 

Jeg har sovet dårlig så lenge jeg kan huske. Sliter også med tankekjør når jeg er våken, så lyddemping funker ikke. Prøvde melatonin en gang. Like jævla våken, men svimmel og klarte ikke å fokusere på noe som helst. Så det er ikke alltid det er løsningen. 

Anonymkode: 510e4...d4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...