Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg våknet av alt. Hvis noen åpner døra i rommet ved siden av, våkner jeg. Jeg har en samboer som snorker, ikke konstant snorking men det skjer som regel hver natt. Hvis snorkingen blir for ikke så pleier jeg å flytte meg til et ekstra soverom som vi har i nedreetasjen.

Jeg har alltid vært en person som er hysterisk på nattesøvnen min, jeg MÅ ha 8-timeren min for at jeg skal ha det godt. Jeg står opp 5:30 hver morgen, så vil jo helst da sove kl. 21:30. Jeg føler jeg allerede får så lite ut av dagen etter jobb fordi jeg legger meg tidlig, og da er det liksom ekstra frustrerende når jeg likevel ikke får nok søvn. 

Jeg ønsker jo ikke at jeg og samboer må sove i forskjellige rom, men frykter jo at vi må det til slutt. Jeg har prøvd øreplugger, han har prøvd sånn strips man setter på nesa. Ingenting virker. Søvnsituasjonen går utover mitt humør og velvære, og det høres kanskje dramatisk ut men jeg er redd det legger spor i helsa mi også. så til dere som våkner av ingenting og med en samboer som snorker, hva gjør dere?? Blir jeg noen ganger vandt til det?

Anonymkode: e850a...f61

• Hjerte 4
Skrevet

Du sier du har prøvd øreplugger? Men hvilken type har du prøvd?

Loops er vel de eneste som har funket for meg, de gjør at jeg ikke hører andres snorking.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Quies øreplugger fra apotek, eneste som funker for meg. Sover nesten ingenting uten både øreplugger og svart øyebind på natta. Har også en samboer som snorker høøøyt dessverre. Men dette hjelper.

Anonymkode: 87ce9...55e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Anbefaler Quies øreplugger fra apotek, eneste som funker for meg. Sover nesten ingenting uten både øreplugger og svart øyebind på natta. Har også en samboer som snorker høøøyt dessverre. Men dette hjelper.

Har du da de med voks eller de med skum? Har prøvd øreplugger tidligere (ikke Quies merke, en annen type i skum) men hører snorkingen gjennom de, og ørene blir vonde av de. Men kanskje jeg har brukt feil øreplugger?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sover i hver vårt rom. Eneste som funker, dessverre

Anonymkode: cea71...446

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen trenger 8 t hver natt hvis de er friske og ikke har en lidelse som krever 8 t søvn, så du må slappe av med søvnbehovet ditt.

Har du prøvd noe å sove på?

Har din mann prøvd å gjøre noe med snorkingen sin, utenom strips?

Anonymkode: 200a1...e02

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som den over her; eget soverom 

Anonymkode: 06d9d...12a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover mye mindre enn 8 timer, og våkner som regel i løpet av natten. Det går helt fint. Ja, jeg er vant til det. 

Anonymkode: cbc2c...a7e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du da de med voks eller de med skum? Har prøvd øreplugger tidligere (ikke Quies merke, en annen type i skum) men hører snorkingen gjennom de, og ørene blir vonde av de. Men kanskje jeg har brukt feil øreplugger?

Voks er best. 

Vi sover på forskjellige soverom. Dårlig søvn over tid hadde vært slutten på vårt forhold. Kvalitetstid har vi masse av før vi legger oss 😉

Anonymkode: 03528...4e6

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare å sove på forskjellige rom først som sist, mange gjør det. 

Du blir vandt til mindre søvn med alderen, men man er også trett da. 

Anonymkode: 8a457...fb8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen trenger 8 t hver natt hvis de er friske og ikke har en lidelse som krever 8 t søvn, så du må slappe av med søvnbehovet ditt.

Har du prøvd noe å sove på?

Har din mann prøvd å gjøre noe med snorkingen sin, utenom strips?

Anonymkode: 200a1...e02

Herregud, for noe sludder du kommer med!? "Ingen trenger 8 timer"?

Kvinner trenger faktisk litt MER søvn enn menn, tjue minutter pr natt har det blitt forsket frem til. Kilde: Søvnforeningen.

Fra HelseNorge:

Søvn er viktig for både fysisk og psykisk helse. Hvor mye søvn vi trenger er individuelt, men de fleste voksne har behov for sju til åtte timer per natt. Søvnproblemer er en av de vanligste helseplagene i befolkningen.
Endret av Million
  • Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg våknet av alt. Hvis noen åpner døra i rommet ved siden av, våkner jeg. Jeg har en samboer som snorker, ikke konstant snorking men det skjer som regel hver natt. Hvis snorkingen blir for ikke så pleier jeg å flytte meg til et ekstra soverom som vi har i nedreetasjen.

Jeg har alltid vært en person som er hysterisk på nattesøvnen min, jeg MÅ ha 8-timeren min for at jeg skal ha det godt. Jeg står opp 5:30 hver morgen, så vil jo helst da sove kl. 21:30. Jeg føler jeg allerede får så lite ut av dagen etter jobb fordi jeg legger meg tidlig, og da er det liksom ekstra frustrerende når jeg likevel ikke får nok søvn. 

Jeg ønsker jo ikke at jeg og samboer må sove i forskjellige rom, men frykter jo at vi må det til slutt. Jeg har prøvd øreplugger, han har prøvd sånn strips man setter på nesa. Ingenting virker. Søvnsituasjonen går utover mitt humør og velvære, og det høres kanskje dramatisk ut men jeg er redd det legger spor i helsa mi også. så til dere som våkner av ingenting og med en samboer som snorker, hva gjør dere?? Blir jeg noen ganger vandt til det?

Jeg våkner av en fugl fiser utenfor omtrent... i tillegg store søvn vansker hele mitt liv. Lykken og redning er1 sovetablett (sterk) hver kveld siste 6 årene. Ingen bivirkninger,og jeg får sove hver natt🙏

Anonymkode: 6237e...48b

AnonymBruker
Skrevet

Man blir vant til det. 
Jeg er alene med to barn ( det ene har muligens adhd), jeg har en kronisk sykdom som medfører noe smerter, men er i full jobb. 
Sover 5-6 timer om natta. Noen få ganger mindre enn 5 timer, noen ganger får jeg 6,5 timer. 

Men anbefaler det ikke. Er kronisk sliten.

Anonymkode: b0525...496

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man blir vant til det. 
Jeg er alene med to barn ( det ene har muligens adhd), jeg har en kronisk sykdom som medfører noe smerter, men er i full jobb. 
Sover 5-6 timer om natta. Noen få ganger mindre enn 5 timer, noen ganger får jeg 6,5 timer. 

Men anbefaler det ikke. Er kronisk sliten.

Anonymkode: b0525...496

Dette er jo farlig. Du må få hjelp ❤️

Anonymkode: 03528...4e6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har det likt. Våkner lett og sliter med å sovne igjen.

Kjøpte meg enn klokke som skal være blant de beste å måle søvn. 
Den viser dårlig søvn og lavt kropps batteri.

Vanligvis har jeg 6 t. Noen ganger 4 t. Jobber 100% med minst 10000 skritt på jobb.

Anonymkode: fd5c3...9c3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg trengte åtte timer også, men etter at jeg fikk barn oppdaget jeg ar det går greit med 5-6, selv med jobb og forpliktelser. Blir det mindre enn det, så sliter jeg.

Så ja, det er mye en vanesak. Nå har jeg blitt så vant til lite søvn at jeg tror ikke jeg hadde klart å sove i 8 timer uansett nesten. 

I ditt tilfelle, hvis dere er unge og planlegger familie ville jeg prøvd å stå i det. Er dere godt voksne og har hus og seng for dere selv i årene som kommer, ville jeg nok vurdert eget soverom hvis det funker best. Mange som sover slik uten at det er noe galt med forholdet, det er bare for å få seg skikkelig søvn (man blir jo gladere og piggere av å ikke være trøtt...)

Anonymkode: 0f4dd...87d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke barn?

Man sover jo betraktelig mindre gjennom graviditet, barsel og småbarnsperioden. Og man overlever jo, selv om det til tider er forferdelig.

Vi har en 2-åring og en på 8 uker, og jeg sover på eget rom med den nyfødte. Mannen gnåler allerede om at han vil sove sammen igjen snart, men helt ærlig vil jeg pushe det så lenge som mulig. At jeg skal vekkes av baby OG han som kaster seg rundt i sengen, er håpløst.

Dere kan evt veksle på? Annenhver natt sammen, annenhver på hvert deres rom.

Anonymkode: f753c...e96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan fungerer denne hvis brannalarmen går, og en ikke hører den? Eller andre ting. 

Anonymkode: 420a0...0a3

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan fungerer denne hvis brannalarmen går, og en ikke hører den? Eller andre ting. 

Ørepropper er ikke SÅ tette. Man hører skarpe smell og uling fra brannalarm. Ingen fare.

Jeg brukte øreproppene Quies fra apoteket i et par år. Ikke fordi jeg hadde en mann som snorket, men fordi NABOEN over meg (med etasjeskille i betong i mellom oss) snorket noe så grønnjævlig høyt at det vekket meg om natten. Og det var klin umulig å sovne igjen, fordi jeg kunne høre den forbanna snorkingen hans gjennom etasjen og gjennom mine ørepropper. Hvordan det mennesket forble gift er et mirakel. Men kona hans gitt konstant rundt med noen enorme blå ringer under øynene og så utslitt ut, så jeg tror nok ikke hun fikk særlig med søvn...

Jeg måtte gå ut i stua med dyne og pute og legge meg på sofaen for å sove ganske mange netter de to årene den familien bodde i etasjen over meg. Gud bedre for en lettelse da de pakket sakene og flyttet! (de leide og de blir ofte ikke så veldig lenge)

Så ørepropper hjelper bare til en viss grad. For noen kan den dempingen være nok til at de klarer å sovne likevel, selv om de hører noe. For andre er det nyttesløst, snorkingen skjærer igjennom.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå 50 år, og har sovet dårlig i hele mitt liv, og enda verre etter jeg fikk barn. 
Jeg trodde jeg var vant til det, helt til jeg fikk skyhøyt blodtrykk og kroppen fungerer dårlig generelt, vektproblemer, diabetes 2, utslett, magetrøbbel. Alt dette mener legen stammer fra stress i kroppen som igjen stammer fra for lite søvn over maaaaange år. Og selv om jeg har hatt lite søvn, har jeg gått i ett, og sitter aldri i ro. Tror også dette har noen med at jeg er overtrøtt og bare går og går, og finner ikke roen. 

Nå har jeg tatt noen tiltak, og det har bedret seg. Jeg spiser aldri etter kl 1900, mobilen blir lagt bort kl 0900, jeg leser en bok på senga, for det roer tankene. Koffein er kun på dagtid før kl 14. Jeg tar pusteøvelser 2-3 ganger for dagen, slik at kroppen blir roligere. Jeg våkner fremdeles 1-2 ganger om natten, men sovner igjen. Tidligere har det vært sånn at jeg har fått tankekjør når jeg våkner om natten, og da får jeg ikke sove igjen. Å stenge ut alt av lyd, er ikke noe som helst alternativ for meg, da jeg føler dette er klaustrofobisk. Jeg sover best når jeg VET jeg kan høre alle lyder - merkelig nok... Dessuten er jeg redd for å ikke høre brannalarm hvis jeg stenger all lyd ute. 

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...