Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen her en slags livsfilosofi? 

Jeg har tenkt at jeg ikke har det, livet skjer, men så kom jeg på at jeg faktisk har det. Jeg husker jeg leste et slags dikt da jeg var litt mer usikker enn nå, i tenårene, om valg etc. Diktet var litt klisjé, skrevet av en som het Nesse eller noe, men det var en setning der om at uansett hva som skjer skal en ikke la noen lure seg inn i en setting der noen tar valg for deg, under påskudd at du har valgt noe. Uansett hvilken manipulativ teknikk noen bruker, hersketeknikk etc., enten om noe har kostet noe, eller andre vikarierende motiver, når en verken har ønsket noe, villet noe, eller har trengt noe, så er det ikke relevant for egne valg i livet. 

Det er faktisk mitt livsrefreng.  Humankapital betyr mer enn ordinær kapital når alt kommer til alt, når en ikke har ønsket noe, så er faktisk det det sentrale, uansett hvilken argumentasjon en bruker. Uansett hvor gærne mennesker er, om noen tenker "krig" i sinnet sitt, så er menneskers helse viktigere enn alt annet, en rører ikke ved det, selv om en er i konflikt. Og er en ikke selv i konflikt, skal en aldri la andres konflikter påvirke deg negativt. Jeg trives ikke med mennesker som ikke har utviklet ordinær empati. Mennesker har valgfrihet, og en skal aldri røre ved det.

Anonymkode: 7e7ae...6bb

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der er verdier, mer enn livsfilosofi.

Buddhister lever etter en livsfilosofi.
Alle har ulike sett av verdier.

Anonymkode: 99684...bb2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte å skulle begynne å lese Bibelen regelmessig 🙏🏻📖🕯

Anonymkode: dd9f5...372

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg tenkte ikke så bokstavelig, men noen tror faktisk på skjebnen. At det ikke er tilfeldig hvem de har som ektemann etc. 

Jeg tror ikke på skjebnen. Jeg tror på at en kan bli påvirket til valg, men at en velger det lell, men valg i livet er helt sentralt.

Anonymkode: 7e7ae...6bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...