Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tørre sluk kan lukte vondt. Min løsning er å tømme et par bøtter med zalovann nedi. Tåler ikke klorin så det bruker jeg ikke.

Min metode funker fint! 

Mvh renholder 

Anonymkode: 0b8e4...269

I dette tilfellet tåler du klorin, da du ikke skal komme i kontakt med det.

Anonymkode: 2f073...847

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du kun har ett sluk i gulvet (det røde) så bør det være slik at de to servantene dine har et nedstøpt tilførselsrør til dette sluket. Da er det neppe koblet slik du har tegnet. Hvis det til tross for grundig rengjøring i dette sluket (kjør hånda godt nedi) fremdeles lukter så er det tilførselsrøret fra servantene. Jeg pleier å skru av vannlåsen(e) og stake/rense fra den enden. Kjør deretter på som beskrevet over med klorin (evt 7-10%eddik – dette kjøper du billig og konsentrert på Europris) i dette tilførselsrøret – selvsagt etter at du har tettet det korresponderende hullet i sluket etter beste evne. La stå i en halvtime. Skyll med varmt vann etterpå.

Anonymkode: 8be6e...8d4

Vet ikke helt hva som skjedde her. Hvordan får jeg slettet?😂

Endret av Fruen92
Kom borti.
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kun har ett sluk i gulvet (det røde) så bør det være slik at de to servantene dine har et nedstøpt tilførselsrør til dette sluket. Da er det neppe koblet slik du har tegnet. Hvis det til tross for grundig rengjøring i dette sluket (kjør hånda godt nedi) fremdeles lukter så er det tilførselsrøret fra servantene. Jeg pleier å skru av vannlåsen(e) og stake/rense fra den enden. Kjør deretter på som beskrevet over med klorin (evt 7-10%eddik – dette kjøper du billig og konsentrert på Europris) i dette tilførselsrøret – selvsagt etter at du har tettet det korresponderende hullet i sluket etter beste evne. La stå i en halvtime. Skyll med varmt vann etterpå.

Anonymkode: 8be6e...8d4

Du har delvis rett, ja. Altså, det er to rom. Baderom og toalettrom. Servantrøret fra badet går inn til det på toalettrommet hvor det går sammen inn et et avløpsrør som går inn i røret som ligger langsetter. Toalettrommet har ikke støp, så det er ikke støpt ned.

uansett, tester det du sier. Tusen takk!

Anonymkode: bd198...bbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke det litt matolje som er trikset?

https://www.nrk.no/rogaland/--hell-olje-i-sluket-pa-badet-1.6116033

Anonymkode: 395b5...366

Jo matolje eller grønnsåpe legger et "lokk"på sluket så vond lukt ikke kommer opp. Men da må det være et sluk som ikke er i bruk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I dette tilfellet tåler du klorin, da du ikke skal komme i kontakt med det.

Anonymkode: 2f073...847

Hva vet du om det? Det er lukta/gassen jeg ikke tåler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 23.21):

Nå som badet blir ordentlig varmt av varmen ute, så kommer det en sur lukt fra sluket. Har tømt det og tørket bort sånn «slim», men det hjalp ikke så veldig. Tenkte å prøve mudin for første gang, har dusjkabinett - hva er fremgangsmåten? Skal jeg helle det fra dusjkabinettet? Dra frem og putte det i selve sluket? Skal jeg fjerne vannlåsene? 
Kommer alltid sånn sur lukt når det blir skikkelig varmt på badet, prøver mudin nå, men til senere - hva er beste vedlikeholdet og hvor ofte bør det gjøres?

Har ikke hatt dette problemet i tidligere boliger som jeg kan huske. Sluket er forresten byttet av fagfolk for få år siden og fungerer superbra, aldri vært noe problemer med det, annet enn periodevis vond lukt.

Anonymkode: bd198...bbf

Du skal ikke bruke mudin med mindre sluken er tett. 
Kjøp deg en flaske klorin og hell den fra sluken i dusjkabinettet, men vær da sikker på at røret går ned i sluken på gulvet slik at klor ikke renner opp på gulvet. 1/3 - 1/2 flaske på 7,5 dl. Holder lenge. Da desinfiserer du. 
Jeg heller en halv dl med Sun oppvask pulve ri slukene på badet fra tid til annen, den renser godt opp på både lukt, gammel såpe og tannpasta. I tillegg tar den lukt. Heller pulver i og en vannkoker kokende varmt vann. Lar det stå og godgjøre seg en halvtime og skyller med kaldt vann.

Anonymkode: 2e34c...498

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.09):

Hva vet du om det? Det er lukta/gassen jeg ikke tåler. 

Du skal ikke stå og puste innkjøring. Den heller du i, setter på lufting og går ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du skal ikke stå og puste innkjøring. Den heller du i, setter på lufting og går ut. 

Det er nok å åpne en klorflaske eller ane lukta. Jeg har før brukt for mye klor før og det har straffa seg med en intens hodepine ved minste klorgass. Så jeg er bekymret for andre klormisbrukere. Flere renholdere som har opplevd lignende om du tror det er bare meg. 

Skrevet

Mudin og klor er ikke naturens beste venn. Det meste går å fjerne mekanisk, dvs nedi med hånda og fjern hårballer. Fett og dritt kan fjernes med å koke opp vann i kasseroller og helle i. Jeg tar av dusjhode i dusjen og trer slangen ned i stakehullet, og kjører på varmt vann på max hvis det begynner å være tett.

Blir det da tverrstopp, kan man bruke Mudin - og bruk det da etter oppskrifta på flaska. OBS: Husk at Mudin er like farlig som annen syre/base, bare den må ha litt tid til å virke (ADVARSEL STERKE BILDER): https://www.altaposten.no/nyheter/i/ePB6zM/alf-skulle-bare-fikse-det-tette-avlopet

Noen ganger er det pakninger som ikke er på plass, og da lekker det opp luft fra kloakknettet som gir stygg lukt. Da kan man helle i tonnevis med klor eller Mudin selvsagt uten at det slutter å lukte.

Det brukes ALT for MYE Mudin, SourPower (enda verre), Plumbo, MrMuscle og Klor i avløp. Tenk på at dette renner rett ut i havet. Man renser kloakk fra papir, truser, bind, sexleketøy og q-tips. Men det som er FLYTENDE renner ut i havet - også oppvaskmaskinmiddel, sminke og skyllemiddel.

Og så lurer man på hvorfor Oslofjorden er livløs...

• Nyttig 1
Skrevet
Tekumseh79 skrev (2 minutter siden):

Jeg mener dette er viktig folkeopplysning, og deler derfor teksten. @Moderator slett posten hvis det er ulovlig.

"Etter fire uker på sykehus og fire operasjoner synes Alf Loraas det er på sin plass å oppfordre folk til å være meget varsom ved bruk av avløpsåpner. Loraas skulle åpne et tett avløp i en fjøskjeller og brukte Mudin, slik han har gjort i mange år. Det er vanligvis et veldig effektivt middel mot tette avløp, men denne gangen var det veldig tett. Han skylte masse vann i avløpet og etter et par dager måtte han ta stakejobben likevel. Han åpnet vannlåsen og det rant ut til vann på gulvet – trodde han. Det var ingen lukt og ingen farge på væsken. Men det som rant ut var rester av avløpsåpneren.

– Jeg satt med det ene kneet i gulvet mens jeg jobbet, og jeg kjente at det stakk litt i foten, men ikke mer enn at jeg trodde det var det ujevne gulvet og en uheldig arbeidsstilling som forårsaket dette, forklarer han.

Etseskade

Etter et om lag et par timers jobbing var avløpet åpent og Loraas gikk inn for å ta seg en dusj. Da oppdager han at foten var helt svart fra kneet og ned til ankelen, men aller verst på kneet.

– Jeg dro på legevakten og legen mente dette var en bakterieinfeksjon,. Jeg hadde jo holdt på med avløpet og fikk antibiotika mot dette, forteller han videre.

Dagen etter oppsøkte han fastlegen sin på Elvebakken. På skiftestua ser sykepleierne at dette ikke er en bakterieinfeksjon, men en etseskade. Da husker han på at han hadde brukt avløpsåpner et par dager før. Dermed bar det rett til UNN i Tromsø, hvor han fikk «førstehjelp» mot skaden – ett døgn etter at skaden oppstod. En drøy time skylling for å få vekk alle rester av avløpsåpner i sårene.

– På legevakten i Alta hadde verken legen eller sykepleieren sett slike skader før. Derfor hadde avløpsåpneren etset i et døgn, og skaden hadde nådd helt inn til beinet, sukker han.

Han ble lagt på operasjonsbordet og fikk transplantert ny hud til området som var skadet – hentet fra låret.

– Denne operasjonen var ikke vellykket, det virket som det fortsatt etset i såret. Huden festet seg ikke og jeg måtte igjennom en transplantasjon til, forteller han.

Denne gangen ble det hentet ny hud fra Loraas’ overarm.

– De måtte fjerne alt og begynne på nytt. Noen dager med vakumbandasje, som skulle suge ut alle rester som kunne være igjen i såret – så operasjon. Denne gangen hentet legen både hud og fett fra overarmen, noe som har resultert i at jeg har «verdens tynneste» overarm, smiler han, trass i den tragiske situasjonen.

Fire operasjoner har det blitt, med påfølgende smertefull rekovalenstid.

Fysioterapi

Nå er det sårskift annenhver dag og han opplever fortsatt noen små komplikasjoner. Foten er fortsatt hoven. Nå venter 8–9 uker med fysioterapi for at han skal kunne bøye foten igjen – om lag 10 prosent i uken til han har full bevegelighet. Han må være veldig forsiktig med den nye huden slik at den får tid til å feste seg skikkelig, og han vil i fremtiden alltid måtte beskytte området mot kulde.

– Denne vinteren er jo ødelagt, det er helt uaktuelt med både ski og scooter slik foten er nå, fastslår han.

God oppfølging

Loraas sier han har fått god oppfølging i etterkant av ulykken, både fra fastlegen på Elvebakken og fra UNN i Tromsø.

– For min del ble skaden kanskje større enn den strengt tatt hadde trengt å bli fordi verken legen eller sykepleieren kjente igjen hvordan en etseskade er da jeg oppsøkte legevakten, sier Loraas.

Den tykke kjeledressen og ullongsen er behørlig kastet etter anbefaling fra legen. Rester som eventuelt kunne blitt igjen i klærne, kan fortsatte å etse.

Produsenten ble oppmerksom på Loraas’ skade og de har vært med en oppmerksomhet til han.

– Produktet er godt merket, og jeg kommer til å fortsette med å bruke Mudin. Det er et godt produkt – det tar jo både hud og hår, sier han med en stor dose galgenhumor.

– Dette er ikke produsentens feil, det var jeg som var tankeløs, jeg burde husket at jeg hadde hatt Mudin i avløpet, sier han.

Følg bruksanvisningen

Mudin produseres av Norenco AS og har vært på markedet i om lag 30 år og selges i flere land. Arne Haukland har aldri tidligere hørt at noen har skadet seg ved bruk av Mudin.

– Det er jo fryktelig leit når det skjer ulykker som dette, sier Haukland.

– Dette er et godt produkt og det er viktig å bruke det riktig. Produktet er mettet, så det er ikke mulig å tilsette lukt eller farge, forklarer han.

Loraas oppfordrer alle som bruker avløpsåpner til å være ekstra oppmerksomme og utvise forsiktighet. Produktene finnes primært hos rørleggere og faghandlere, men er ikke til å spøke med. Også legene bør vite hvordan slike skader ser ut.

– Og husk for all del å være ekstra nøye med skylle godt etterpå, sier han."

AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (6 timer siden):

Mudin og klor er ikke naturens beste venn. Det meste går å fjerne mekanisk, dvs nedi med hånda og fjern hårballer. Fett og dritt kan fjernes med å koke opp vann i kasseroller og helle i. Jeg tar av dusjhode i dusjen og trer slangen ned i stakehullet, og kjører på varmt vann på max hvis det begynner å være tett.

Blir det da tverrstopp, kan man bruke Mudin - og bruk det da etter oppskrifta på flaska. OBS: Husk at Mudin er like farlig som annen syre/base, bare den må ha litt tid til å virke (ADVARSEL STERKE BILDER): https://www.altaposten.no/nyheter/i/ePB6zM/alf-skulle-bare-fikse-det-tette-avlopet

Noen ganger er det pakninger som ikke er på plass, og da lekker det opp luft fra kloakknettet som gir stygg lukt. Da kan man helle i tonnevis med klor eller Mudin selvsagt uten at det slutter å lukte.

Det brukes ALT for MYE Mudin, SourPower (enda verre), Plumbo, MrMuscle og Klor i avløp. Tenk på at dette renner rett ut i havet. Man renser kloakk fra papir, truser, bind, sexleketøy og q-tips. Men det som er FLYTENDE renner ut i havet - også oppvaskmaskinmiddel, sminke og skyllemiddel.

Og så lurer man på hvorfor Oslofjorden er livløs...

Den link saken er jo bare idioti fra mannens side. 
Det er lov å bruke hodet i kontakt med Mudin, og det er å anbefale å bruke de minuttene som trengs for å lese på boksen før man tar bokskorken av. 
Ingen ting av alt det vi har i kjøkkenskapet under vasken er en bagatell når det står varseltrekant på boksen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme problem med kloakk lukt på bad. Brukte avløpsrens og så måtte jeg rengjøre det ekle brune belegget som var der. Fjernet det med toalettpapir så vidt jeg husker. Nå er det rent oppi der og har luktet ingenting siden. Jeg gjorde det i mars.

Anonymkode: b5e6b...5de

AnonymBruker
Skrevet

Nå ser jeg at det var IKKE kloakk lukt det skulle stå. Nei, da vet jeg ikke.

Anonymkode: b5e6b...5de

Skrevet

Den link saken er jo bare idioti fra mannens side. 
Det er lov å bruke hodet i kontakt med Mudin, og det er å anbefale å bruke de minuttene som trengs for å lese på boksen før man tar bokskorken av. 
Ingen ting av alt det vi har i kjøkkenskapet under vasken er en bagatell når det står varseltrekant på boksen. 

Det er sant, men de fleste leser ikke på flaskene...

En ganske oppegående kollega på jobb sølte noen dråper på sine joggesko på et vaktoppdrag en kveld. Da han kom hjem et par timer senere hadde han en svart flekk på tåa og fatta ingenting - men kom fra det uten varige men med at det var så lite.

Jeg har mange ganger hatt henda i Mudin når noen har prøvd snarveien og ikke mekanisk gjort rent vannlås eller sluk. Men da må man skylle hendene lenge og vaske godt med såpe. Så blir man bare "vintertørr" på hendene et par dager. Men skyller man ikek blir man skinnløs etter en time eller to. Og dette sender vi ut i naturen.

Altfor mange tror Mudin er ufarlig dessverre.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 23.29):

Man puster uansett inn litt . Slutt og kverulere for du vet ikke hvordan jeg reagerer på slik! Får hodepine momentant! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...