Gå til innhold

Kollega har vært "syk hele helgen", men gikk i 17.mai-tog

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Om det hadde vært mitt barn som sto der å sa «Du må bli med meg å gå toget» Da skulle jeg krabba gjennom byen om jeg så måtte for å trosse sykdommen (enten den er fysisk eller psykisk). Deretter kan jeg gå tilbake til sofaen. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er man syk, og oppgir influensa, går man ikke i tog. 

Man oppgir ikke sykdom. Man er syk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var syk fra jobb 16 mai, var også syk 15 mai da hadde jeg ikke vakt. 17 mai jobbet mannen min jeg var fortsatt syk. Siden jeg har barn så må jeg bite tennene sammen og være med de. Det var hard, brutalt og det var ikke gøy å gå i toget ;) Det er en dag der man ikke kan bare legge seg ned, 18 mai kom jeg meg ikke ut av senga. Blir så sliten av mennesker som er så dømmende å legger personalproblemer over på de ansatte. Jeg har ikke ansvar for at det er nok folk, det har arbeidsgiver. At folk presser seg på jobb for å redde bedriften gjør bare at arbeidsgiver igjen tenker kan vi spare mer? 
Slutt med dette, adresser problemet der problemet bør ligge. Og jobb er ikke hele livet, jeg har sluttet å ha dårlig samvittighet, jeg har også sluttet å presse meg. Det har bare endt med lange sykemeldinger og nye sykdommer. Nå skal jeg ta vare på meg selv, da er jeg også mer stabil på jobb ;)

Anonymkode: 3d505...cc2

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror greia var at vedkommendr ringte inn syk mandag og sa hen hadde vært syk hele helgen. Men det er da "løgn" siden ts så vedkommende "frisk og rask" og hadde det "gøy" da det var barnetog. 

Barnetog, so much FUN! Og det er selvfølgelig kjemperart at man forsøker å se noenlunde oppegående ut når man skal se barnetoget på nasjonaldagen🙄 Jeg så smashing ut, men som tidligere nevnt, jeg var på legevakta mange timer til observasjon på kvelden. 

Anonymkode: 309d2...2f8

Javel sånn ja. Enig med deg. 

Herregud ts, om personen begynte å bli syk uten at det syntes lørdag morgen når toget ofte går, så betyr det jo ikke at vedkommende var frisk! 

Anonymkode: 74d2b...384

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Snylting på systemet. Ikke innafor. Og alle som forsvarer dette har ikke rent etisk mel i posen. 

Anonymkode: 33d4a...822

Etikk er å følge fastsatte normer og regler laget av andre.

Ikke noe for meg.

Anonymkode: af83a...c69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette innafor? Grunnen til at jeg er litt irritert, er fordi vi har en jobb hvor noe av arbeidsbyrden faller på kollegaene ved fravær. Ikke hele, men enkelte ting MÅ tas der og da. Jeg har altså hatt ekstraarbeid i dag fordi kollegaen min er hjemme. 

Vedkommende sier hen har vært slått ut av sykdom (typ influensa, korona etc) hele helgen, men jeg så hen i barnetoget på 17.mai. Hen så helt fin og frisk ut da. Veldig usannsynlig at det er psykiske grunner/hemmelige grunner til sykefraværet, før noen begynner å spekulere i det.

Er det innafor å gjøre gøye ting som 17.mai tog, men samtidig være for syk til jobb? Bør ikke jobb prioriteres foran fritidsaktiviteter? Eller så blir det vel litt misbruk av egenmeldingsordningen?

Anonymkode: d8d2b...350

Du har ikke noe med dette. Dette er mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Ikke sikkert det var covid/annet som kollegaen din fortalte deg, kan være noe annet, men mulig kollegaen følte behov for å si noe, men ikke ønsket å fortelle årsak. Ikke bland deg inn.

Er du misfornøyd med at du får mer oppgaver enn vanlig, så ta det opp med arbeidsgiver. Kanskje arbeidsgiver kunne satt inn vikar for å hjelpe deg med arbeidsmengden? 

Anonymkode: 3e1a6...055

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en arbeidstaker blir lidende av at noen skulker jobben, så har en alt med det å gjøre! Jeg hadde gått rett til ledelsen med infoen! 

Anonymkode: 9db6b...6fd

Altså hva tror du en leder kan gjøre med at du er observert i 17 mai toget på lørdag og nesten to døgn etterpå kommer du ikke på jobb da du er blitt syk? Det du kan si til lederen og som hen har ansvaret å gjøre noe med, er at du ikke skal sitte med for mye jobb fordi en annen er syk. 

Anonymkode: b8329...e03

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt som den gangen jeg jobbet i kundeservice over telefon, men mistet stemmen helt og holdent i noen dager. Fikk ikke lov til å jobbe uten stemme, så da stakk jeg og trente i stedet. Ble sett av en kollega på treningssenteret, og dagen etter ble jeg innkalt til møte og voksenkjeft fordi jeg hadde trent da jeg var "syk". Fikk beskjed om å ikke vise meg offentlig dersom jeg var borte fra jobb, noe jeg kjenner jeg er sterkt uenig i. Ingen vet hvorfor noen er sykemeldte, og i hvert fall ikke random kolleger.

Anonymkode: 10ecb...bbb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er dette innafor? Grunnen til at jeg er litt irritert, er fordi vi har en jobb hvor noe av arbeidsbyrden faller på kollegaene ved fravær. Ikke hele, men enkelte ting MÅ tas der og da. Jeg har altså hatt ekstraarbeid i dag fordi kollegaen min er hjemme. 

Vedkommende sier hen har vært slått ut av sykdom (typ influensa, korona etc) hele helgen, men jeg så hen i barnetoget på 17.mai. Hen så helt fin og frisk ut da. Veldig usannsynlig at det er psykiske grunner/hemmelige grunner til sykefraværet, før noen begynner å spekulere i det.

Er det innafor å gjøre gøye ting som 17.mai tog, men samtidig være for syk til jobb? Bør ikke jobb prioriteres foran fritidsaktiviteter? Eller så blir det vel litt misbruk av egenmeldingsordningen?

Kan godt si til kollegaer at det er en ting jeg sliter med, men så er det noe helt annet. For du har ingenting med andres helse å gjøre. Liker du ikke løsningen med fravær på jobb, så må du ta det med ledelsen 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb går ikke foran famile

Anonymkode: cbd01...c8e

Nei, men jobben er levebrødet for og kunne forsørge familien. Så jobben kommer ganske så høyt på lista vil jeg påstå. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette blir litt som den gangen jeg jobbet i kundeservice over telefon, men mistet stemmen helt og holdent i noen dager. Fikk ikke lov til å jobbe uten stemme, så da stakk jeg og trente i stedet. Ble sett av en kollega på treningssenteret, og dagen etter ble jeg innkalt til møte og voksenkjeft fordi jeg hadde trent da jeg var "syk". Fikk beskjed om å ikke vise meg offentlig dersom jeg var borte fra jobb, noe jeg kjenner jeg er sterkt uenig i. Ingen vet hvorfor noen er sykemeldte, og i hvert fall ikke random kolleger.

Anonymkode: 10ecb...bbb

Håper du tok kontakt med fagforeninga!

Anonymkode: 309d2...2f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var syk fra jobb 16 mai, var også syk 15 mai da hadde jeg ikke vakt. 17 mai jobbet mannen min jeg var fortsatt syk. Siden jeg har barn så må jeg bite tennene sammen og være med de. Det var hard, brutalt og det var ikke gøy å gå i toget ;) Det er en dag der man ikke kan bare legge seg ned, 18 mai kom jeg meg ikke ut av senga. Blir så sliten av mennesker som er så dømmende å legger personalproblemer over på de ansatte. Jeg har ikke ansvar for at det er nok folk, det har arbeidsgiver. At folk presser seg på jobb for å redde bedriften gjør bare at arbeidsgiver igjen tenker kan vi spare mer? 
Slutt med dette, adresser problemet der problemet bør ligge. Og jobb er ikke hele livet, jeg har sluttet å ha dårlig samvittighet, jeg har også sluttet å presse meg. Det har bare endt med lange sykemeldinger og nye sykdommer. Nå skal jeg ta vare på meg selv, da er jeg også mer stabil på jobb ;)

Siden begge foreldrene hadde planer om å jobbe, hvem skulle ta barna om du ikke ble syk da?

Anonymkode: 0a3c6...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Innser at jeg var litt rask til å dømme. Kollegaen var tilbake på jobb i dag, tydelig forkjølet. Hen fortalte at hen hadde hatt feber på lørdagsmorgenen og tatt paracet for å kunne gå i 17.mai-toget med barna. Hadde visst ligget rett ut resten av dagen og kun hatt besøk av egne foreldre, som også fungerte som barnevakter, etterpå. Innser at det kan være detaljer man ikke ser ved første blikk. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvem andre enn barn synes 17-mai tog er "gøy" å gå i??😅🙈

Anonymkode: eeb4a...11c

Jeg gikk med klassen til sønnen flere år. Koste meg. Så ja, vi finnes. Og noen må jo stille opp, ellers får ikke klassen gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ts her.

Innser at jeg var litt rask til å dømme. Kollegaen var tilbake på jobb i dag, tydelig forkjølet. Hen fortalte at hen hadde hatt feber på lørdagsmorgenen og tatt paracet for å kunne gå i 17.mai-toget med barna. Hadde visst ligget rett ut resten av dagen og kun hatt besøk av egne foreldre, som også fungerte som barnevakter, etterpå. Innser at det kan være detaljer man ikke ser ved første blikk. 

no shit sherlock!

Anonymkode: e2c38...e91

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en smittsom sykdom bør man iallefall ikke gå ut der det er folkemengder. Tenker vedkommende juger når han sa han var slått ut av sykdom hele helga. Var tydeligvis ikke det da.ok ombestemmer meg. Leste senere i tråden at hun faktisk hadde vært syk. Men syns likevel ikke hun skulle gått ut og smitta folk 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet INGENTING om hva som er grunnen. Det kan være tusen grunner. Min mann prøvde å ta livet sitt, og jeg måtte være hjemme fra jobb med egenmelding en dag før jeg fikk sykemelding. (Ja, jeg fant ham i garasjen, og ja jeg ble sykemeldt). Jeg sa jeg var syk, i tåka da jeg ringte. Heldigvis har jeg ikke kolleger som deg, for selv om mannen min lå på intensivavdelingen måtte jeg følge opp ungene så godt jeg kunne. 

Anonymkode: 79f69...9c7

Og en halvtime etterpå gikk du i 17 maitog? Ikke? Nei, for det var det dette handlet om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde orket å karre meg ned i febersmerterog se barnet mitt gå i tog en liten time. Koster litt mindre energi enn å dra på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tydeligvis mange martyrer der ute som har ofret alt for å orke to timer i barnetoget for barnas skyld, det er uansett irriterende for oss som må ta jobben deres når dere ikke dukker opp mandag morgen. 

Anonymkode: 38ae6...231

Hva man gjør på lørdag (hvis det er en fridag) har ikke kollegene noe med. Man er ikke forpliktet til å møte på mandag selv om man har vært ute på lørdag.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ts her.

Bra, håper du lærte noe av dette. Kanskje litt stygt å håpe du blir smittet fordi hun kom på jobb for tidlig også, men... :) 

Anonymkode: 5af25...64c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Siden begge foreldrene hadde planer om å jobbe, hvem skulle ta barna om du ikke ble syk da?

Anonymkode: 0a3c6...4aa

Hadde jeg plan om å jobbe 17 mai? Det stod det ikke i mitt innlegg. Jeg skrev at på tross av at jeg var syk hjemme 16 mai og syk 17 mai så måtte jeg ta meg av barn på 17 mai, mulig slik som ts sin kollega. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...