Gå til innhold

Kollega har vært "syk hele helgen", men gikk i 17.mai-tog

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært syk i en uke. På 17 mai klarte jeg å gå  siste halvdelen av toget sammen med minsten og være ca 2 timer på skolen med en solid dose ibux innabords. Det var helt jævlig. Etterpå måtte jeg hjem og ligge strekk ut. 

Anonymkode: b54cf...994

• Liker 3
  • Hjerte 6

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tydeligvis mange martyrer der ute som har ofret alt for å orke to timer i barnetoget for barnas skyld, det er uansett irriterende for oss som må ta jobben deres når dere ikke dukker opp mandag morgen. 

Anonymkode: 38ae6...231

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har spist mange paracet for å kunne følge opp viktige ting for barna, selv om jeg har vært syk. Det betyr ikke at jeg er i stand til å gå på jobb en hel dag, selv om paracetten har gitt meg 2 timer med en viss funksjon. Dersom belastningen ved sykdom blir for stor for deg, er det arbeidsgivers ansvar. Alle må få lov til å bli syke. 

Anonymkode: 9f839...142

Hvis to Paracet (2x1g) hjelper, er du ikke syk. Det er kun å regne som trøst og placebo.

Anonymkode: 8f62c...cda

• Liker 2
AnonymBruker

Er dette innafor? Grunnen til at jeg er litt irritert, er fordi vi har en jobb hvor noe av arbeidsbyrden faller på kollegaene ved fravær. Ikke hele, men enkelte ting MÅ tas der og da. Jeg har altså hatt ekstraarbeid i dag fordi kollegaen min er hjemme. 

Vedkommende sier hen har vært slått ut av sykdom (typ influensa, korona etc) hele helgen, men jeg så hen i barnetoget på 17.mai. Hen så helt fin og frisk ut da. Veldig usannsynlig at det er psykiske grunner/hemmelige grunner til sykefraværet, før noen begynner å spekulere i det.

Er det innafor å gjøre gøye ting som 17.mai tog, men samtidig være for syk til jobb? Bør ikke jobb prioriteres foran fritidsaktiviteter? Eller så blir det vel litt misbruk av egenmeldingsordningen?

Anonymkode: d8d2b...350

Hun kan jo ha blitt syk senere på 17 mai... Og 17 mai barnetig er ikke noe jeg vil kalle for "gøye ting" det er noe man "må" hvis man har småbarn syk eller ikke. Hun kan ha vært syk men proppet seg full av medisiner for å klare å være med barnet ditt på 17 mai

Anonymkode: cbd01...c8e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tydeligvis mange martyrer der ute som har ofret alt for å orke to timer i barnetoget for barnas skyld, det er uansett irriterende for oss som må ta jobben deres når dere ikke dukker opp mandag morgen. 

Jobb går ikke foran famile

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7

Annonse

AnonymBruker

Du vet faktisk ikke hvorfor noen er syke eller hvor mye det kostet dem å gå i barnetoget. Som kollega har du heller ingenting med det. Det er en sak mellom leder og kollegaen din. Gi slipp på det og fokuser på deg selv.

Anonymkode: bcad4...b65

Men på slike dager bør man virkelig presse seg på jobb hvis man kan. Andre må i noen tilfeller beordres. Det er lite kollegialt. Er man syk, og oppgir influensa, går man ikke i tog. 

Anonymkode: 1f907...df7

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men på slike dager bør man virkelig presse seg på jobb hvis man kan. Andre må i noen tilfeller beordres. Det er lite kollegialt. Er man syk, og oppgir influensa, går man ikke i tog. 

Kanskje vedkommende ble syk etter 17. mai?

Kanskje vedkommende oppga "influensa" til en nysgjerrigper av en kollega med stor nese? Men sliter med noe helt annet som ingen har noe med.

Uansett er det ingen av kollegaer som har noe med hvorfor og av hvilken grunn noen andre er syke. Det er lite kollegialt det, å spekulere og baksnakke kollegaer og drive med hviske tiske leken og opprette tråder på kg om saken.

Anonymkode: 090e3...bdd

• Liker 6
  • Nyttig 6

Er dette innafor? Grunnen til at jeg er litt irritert, er fordi vi har en jobb hvor noe av arbeidsbyrden faller på kollegaene ved fravær. Ikke hele, men enkelte ting MÅ tas der og da. Jeg har altså hatt ekstraarbeid i dag fordi kollegaen min er hjemme. 

Vedkommende sier hen har vært slått ut av sykdom (typ influensa, korona etc) hele helgen, men jeg så hen i barnetoget på 17.mai. Hen så helt fin og frisk ut da. Veldig usannsynlig at det er psykiske grunner/hemmelige grunner til sykefraværet, før noen begynner å spekulere i det.

Er det innafor å gjøre gøye ting som 17.mai tog, men samtidig være for syk til jobb? Bør ikke jobb prioriteres foran fritidsaktiviteter? Eller så blir det vel litt misbruk av egenmeldingsordningen?

Anonymkode: d8d2b...350

Hva som ser fint og friskt ut  i 17 mai toget er irrelevant . Det er din leder du må ta opp for stor arbeidsmengde med. Har stått i begge enden av sykdom . Stått alene på vakt  pga syk kollega . og jobbet med kollega som kom på jobb , men med spysyk unge hjemme . ( Endte med at flere av oss ble syke)  . Foretrekker heller en tøff vakt , enn å bli smittet av sykdom . 

• Liker 9
AnonymBruker

Kanskje vedkommende ble syk etter 17. mai?

Kanskje vedkommende oppga "influensa" til en nysgjerrigper av en kollega med stor nese? Men sliter med noe helt annet som ingen har noe med.

Uansett er det ingen av kollegaer som har noe med hvorfor og av hvilken grunn noen andre er syke. Det er lite kollegialt det, å spekulere og baksnakke kollegaer og drive med hviske tiske leken og opprette tråder på kg om saken.

Anonymkode: 090e3...bdd

Det er bare det at noen alltid "sliter" på helligdager, helger, finværsdager, fredager før frihelg. Sier ikke at det er tilfelles hos den ts snakker om. Men det finnes folk som utnytter systemet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Hva er greia di a? Skal du nekte kollegaen din å feire Norges Nasjonaldag bare fordi hen er syk?? Det går an å være syk på flere måter enn det du som kollega får høre. Du har ingen ting med hvorfor dine kolleger er borte fra jobb, pass på ditt eget istedet.

Anonymkode: c7033...59b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Hvis kollegaen din ikke brukte en sykedag fra jobb 17. mai, noe jeg tolker han ikke gjorde, så er vel hva han gjorde den dagen helt irrelevant for hans sykefravær på mandagen. Hva man presser seg seg til å gjøre til tross for sykdom på en fridag, har ingenting med jobben å gjøre. Jeg har f.eks en lei tendens til å bli syk i jula, og de kommer som regel ganske brått kvelden lille juleaften. Presser meg gjennom julemiddag og gaveåpning med familien for det, men hadde ikke presset meg på jobb om det var en arbeidsdag i den formen. Det er jo også forskjell hva man orker å presse seg til noen få timer mot en hel arbeidsdag. 

Anonymkode: 42cd1...2d2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selv ble jeg smådårlig 16 mai, gredde å karre meg med i 17 mai toget kun på viljen, søndagen lå jeg strak ut på soverommet og spydde i ei bøtte. 

Ingen ville hatt meg på jobb idag, de vil mest trolig ikke ha meg på jobb i morgen heller. 

Anonymkode: 47088...a0d

Men å smitte de andre som går i toget, det er ikke så farlig ...

Helt greit å være syk å samtidig være ute, fordi det er så mange type sykdommer som ikke syntes. Men hvis denne kollegaen hadde corona/influensa. Burde vedkommende holdt seg langt unna barnetoget. Så om vedkommende var syk med disse sykdommene, var hn ikke så smart og hvis hn løy om sykdom er det så mye annet hn burde sakt i stede for...

Anonymkode: ca176...1ef

• Liker 2

Annonse

I all verden? Kollegaen din gikk i barnetoget på lørdag, og da burde hen være frisk nok til å komme på jobb på mandag?!?

For det første vet du ingenting om vedkommendes form på lørdag, selv om vedkommende så frisk ut. Kanskje vedkommende tok masse paracet og tvang seg avgårde pga barna.

Og for det andre kan det ha skjedd mye mellom barnetoget og mandag morgen.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror du de automatisk hadde kommet på jobb mandag om df droppet 17.maifeiringen med barna??

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jobb går ikke foran famile

Selvsagt gjør jobben det i mange tilfeller. Det er der det er så stor forskjell på folk. Mange prioriterer jobben såfremt det ikke er noe helt spesielt, mens andre er borte for den minste fillesak. Og det er irriterende for de som tar belastningen på jobb.

For alle er enige om at vår sykelønnsordning er bra å ha. Men bare når man er skikkelig syk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Hvis denne kollegaen skulle ha vært på jobb i løpet av helgen så er jo dette helt koko oppførsel. Det å si at man er syk og ikke kan møte på jobb, for så å stille i 17. mai tog er jo så lite gjennomtenkt som man kan få det. Har man tatt sykedag fra jobb så holder man seg hjemme, enkelt og greit. 

Anonymkode: 2480b...e05

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis kollegaen din ikke brukte en sykedag fra jobb 17. mai, noe jeg tolker han ikke gjorde, så er vel hva han gjorde den dagen helt irrelevant for hans sykefravær på mandagen. Hva man presser seg seg til å gjøre til tross for sykdom på en fridag, har ingenting med jobben å gjøre. Jeg har f.eks en lei tendens til å bli syk i jula, og de kommer som regel ganske brått kvelden lille juleaften. Presser meg gjennom julemiddag og gaveåpning med familien for det, men hadde ikke presset meg på jobb om det var en arbeidsdag i den formen. Det er jo også forskjell hva man orker å presse seg til noen få timer mot en hel arbeidsdag. 

Anonymkode: 42cd1...2d2

Thyra skrev (11 minutter siden):

I all verden? Kollegaen din gikk i barnetoget på lørdag, og da burde hen være frisk nok til å komme på jobb på mandag?!?

For det første vet du ingenting om vedkommendes form på lørdag, selv om vedkommende så frisk ut. Kanskje vedkommende tok masse paracet og tvang seg avgårde pga barna.

Og for det andre kan det ha skjedd mye mellom barnetoget og mandag morgen.

Les hva ts skriver. Vedkommende som var sett i toget ringer inn og sier at vedkommende har vært syk hele helgen. Ts har imidlertid sett henne i barnetoget tilsynelatende frisk som en fisk. Jeg ser ikke bort fra at hun kan ha slept seg opp fra sykesengen 17. mai for å følge barna, men ts mistenker vel at hun ikke har vært så syk som hun påstår (og sikkert at hun ikke er det nå heller). 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...