Gå til innhold

Kollega har vært "syk hele helgen", men gikk i 17.mai-tog

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette innafor? Grunnen til at jeg er litt irritert, er fordi vi har en jobb hvor noe av arbeidsbyrden faller på kollegaene ved fravær. Ikke hele, men enkelte ting MÅ tas der og da. Jeg har altså hatt ekstraarbeid i dag fordi kollegaen min er hjemme. 

Vedkommende sier hen har vært slått ut av sykdom (typ influensa, korona etc) hele helgen, men jeg så hen i barnetoget på 17.mai. Hen så helt fin og frisk ut da. Veldig usannsynlig at det er psykiske grunner/hemmelige grunner til sykefraværet, før noen begynner å spekulere i det.

Er det innafor å gjøre gøye ting som 17.mai tog, men samtidig være for syk til jobb? Bør ikke jobb prioriteres foran fritidsaktiviteter? Eller så blir det vel litt misbruk av egenmeldingsordningen?

Anonymkode: d8d2b...350

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette innafor? Grunnen til at jeg er litt irritert, er fordi vi har en jobb hvor noe av arbeidsbyrden faller på kollegaene ved fravær. Ikke hele, men enkelte ting MÅ tas der og da. Jeg har altså hatt ekstraarbeid i dag fordi kollegaen min er hjemme. 

Vedkommende sier hen har vært slått ut av sykdom (typ influensa, korona etc) hele helgen, men jeg så hen i barnetoget på 17.mai. Hen så helt fin og frisk ut da. Veldig usannsynlig at det er psykiske grunner/hemmelige grunner til sykefraværet, før noen begynner å spekulere i det.

Er det innafor å gjøre gøye ting som 17.mai tog, men samtidig være for syk til jobb? Bør ikke jobb prioriteres foran fritidsaktiviteter? Eller så blir det vel litt misbruk av egenmeldingsordningen?

Det er absolutt ikke greit. Da er man ikke syk.

Anonymkode: 4c2ea...b4d

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du ikke skal bry deg om dette, du aner ikke noe om denne saken.

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje kollegaen din ble ordentlig syk etter barnetoget og ikke tenkte på å være så spesifikk i tidsangivelsen?

Og er ikke sykdom egentlig et anliggende mellom den syke og dennes leder? Og ikke en snakkis mellom kolleger?

Anonymkode: 3dfde...05b

• Liker 26
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Snylting på systemet. Ikke innafor. Og alle som forsvarer dette har ikke rent etisk mel i posen. 

Anonymkode: 33d4a...822

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

17. Mai var lørdag. Det er mandag nå.. kan vel ha blitt syk senere vel

Anonymkode: 59b6d...abd

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snylting på systemet. Ikke innafor. Og alle som forsvarer dette har ikke rent etisk mel i posen. 

Anonymkode: 33d4a...822

Etisk mel...??

Anonymkode: 417a3...0f9

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mesteparten av helgen var etter toget, jeg ville ikke brydd meg. Kollegaen har jo uansett ikke noen grunn til å forklare seg om sykdom i helgen (med mindre det var helgevakt). Men det er mellom arbeidstageren og sjefen.

Anonymkode: 5af25...64c

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spist mange paracet for å kunne følge opp viktige ting for barna, selv om jeg har vært syk. Det betyr ikke at jeg er i stand til å gå på jobb en hel dag, selv om paracetten har gitt meg 2 timer med en viss funksjon. Dersom belastningen ved sykdom blir for stor for deg, er det arbeidsgivers ansvar. Alle må få lov til å bli syke. 

Anonymkode: 9f839...142

• Liker 30
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Du vet åpenbart INGENTING om helsen til kollegaen din! Og hvorfor mener du at sannsynligheten for at dette IKKE er psykisk er så stor som "høyst usannsynlig"?

Anonymkode: fd842...7b0

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

er lenge siden 17.mai toget ift syk, kam ha blitt syk både før og etter men kjempet seg gjennom tog pga barn.. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvem andre enn barn synes 17-mai tog er "gøy" å gå i??😅🙈

Anonymkode: eeb4a...11c

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Her må du trekke til deg din egen nese ts og slutte å stikke den inn i saker som overhodet ikke angår deg i det hele tatt.

Er du misfornøyd med arbeidsmengde så retter du den misnøyen der den hører hjemme: hos din leder.

Du har ingen ting med hvorfor din kollega er syk og din kollega har absolutt ingen forklaringsplikt verken til deg eller til noen på kg. Skjerp deg!

Din kollega må ikke vise deg helseopplysninger, forklare noe for deg, rettferdiggjøre seg for deg så om det er det du tror så tror du meget feil her. 

Du er nok den aller siste personen noen ville betro seg til om det var psykisk så du kan overhodet ikke vite om det er psykisk, korona, kreft eller andre ting så den eneste som spekulerer her er deg og det bør du virkelig holde deg for god til.

Anonymkode: 090e3...bdd

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Selv ble jeg smådårlig 16 mai, gredde å karre meg med i 17 mai toget kun på viljen, søndagen lå jeg strak ut på soverommet og spydde i ei bøtte. 

Ingen ville hatt meg på jobb idag, de vil mest trolig ikke ha meg på jobb i morgen heller. 

Anonymkode: 47088...a0d

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Mennesker jobber for å leve, de lever ikke for å jobbe, TS.

Mennesker har forpliktelser utenom jobb, som familie. Familien går foran alt, tilogmed jobb.

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også syk, ts. Var syk lenge før nasjonaldagen. Jeg var med og så på barnetoget og deltok på skolen etterpå. Jeg endte på legevakta på kvelden 17 mai. Kom rett inn til undersøkelse og var der i mange timer etter dette, til observasjon. Er veldig fornøyd med at jeg fikk fulgt opp barna og de fikk en fin dag! Hva kostet det meg? Enormt mye!

Anonymkode: 309d2...2f8

• Liker 4
  • Hjerte 14
Skrevet

Vel, jeg har selv opplevd å være invitert i bryllup, føle meg i fin form da jeg kjørte hjemmefra, men for deretter å kjenne at influensaen kom «kastet på» under vielsen slik at jeg måtte droppe bryllupsfesten og komme meg hjem til senga og der ble jeg liggende nesten en uke. Så: sykdom kan komme brått, så det er ikke utenkelig at noen går i 17. mai-tog (kanskje attpåtil karre seg dit i dårlig form pga barna) for deretter å ligge syk resten av helga. 

Tenker også at livet er lettere dersom man ikke mistror alle rundt seg…

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Passer heller på mitt

arbeidslivet er fullt av tomskaller og sulliker , skulle man blitt irritert på hver enkelt

så ville livet blitt tungt 

Anonymkode: 73ec9...137

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...