AnonymBruker Skrevet 19. mai #1 Skrevet 19. mai Vi har en sønn på 8 som ikke kan å lese. Han sier de leser fredager på skolen, ellers leser han litt selv. Jeg lurer litt på om det ikke er satt av tid til å lese på skolen? Anonymkode: 31187...481
SPOCA Skrevet 19. mai #2 Skrevet 19. mai Det er nok satt av tid til å lese på skolen, men samtidig, det går gjerne mange barn i en klasse. Selv har jeg 27 elever. Det betyr at jeg rekker ikke mye lesing med hver elev hver uke. Jeg prøver å få det til to ganger ukentlig. Elevene må trene mye selv hjemme, med foreldrene. Det eneste som hjelper er mengdetrening. De elevene som sliter med lesingen får gjerne ekstra lesetrening med leselærer, lesekurs osv. Allikevel, dere foreldre må også gjøre deres bit. De som er flinkest til å lese er gjerne de barna som leser mye hjemme. Sånn er det bare, du kan ikke forvente at mengdetreningen skjer på skolen. Det er fullstendig urealistisk. 19 8
AnonymBruker Skrevet 19. mai #4 Skrevet 19. mai Vi tar vår del! Det må jeg si! Bare lurer på hva som er vanlig. Har lest litt på det, hvor forskning viser at det er øving, øving, øving. Da er ikke kun lesing hjem nok- tenker jeg da. Anonymkode: 31187...481
AnonymBruker Skrevet 19. mai #5 Skrevet 19. mai Det skiller seg nok fra lærer til lærer. Vår lærer hører elevene i leselekse en gang i uken. Lærer til en bekjents barn leser ikke med elevene i det hele tatt. Vi får tilbakemeldinger underveis om vi bør øve mer, hva vi skal øve på (lyder feks), om vi bør forsøke vanskeligere tekster osv. Bekjent med lærer som ikke leser får heller ingen tilbakemeldinger på barnets leseferdigheter, progresjon i lesingen eller hva de bør øve mer på hjemme. Anonymkode: a9e6a...875
AnonymBruker Skrevet 19. mai #6 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi tar vår del! Det må jeg si! Bare lurer på hva som er vanlig. Har lest litt på det, hvor forskning viser at det er øving, øving, øving. Da er ikke kun lesing hjem nok- tenker jeg da. Anonymkode: 31187...481 Kommer an på hvor mye tid du gidder å bruke hjemme. Min kunne lese før han begynte på skolen. Anonymkode: 56517...535 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #7 Skrevet 19. mai Det er mengdetrening men også veldig forskjellig hvor fort de lærer. Et lærer har ikke tid til å sitte med hver enkelt elev å lese. Hos mitt barn har klassene det de kaller lesekvart, har hørt om flere skoler som har det. Et kvarter iløpet av dagen der barna skal sitte å lese stille alene. Anonymkode: 36efd...89d 1
SPOCA Skrevet 19. mai #8 Skrevet 19. mai (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi tar vår del! Det må jeg si! Bare lurer på hva som er vanlig. Har lest litt på det, hvor forskning viser at det er øving, øving, øving. Da er ikke kun lesing hjem nok- tenker jeg da. Anonymkode: 31187...481 De færreste leser kun hjemme, men det betyr ikke at de nødvendigvis leser 1-til-1 på skolen. Det er vanskelig å få til med mange elever. Jeg har selv "frilesing", "lesestund" og "lesekvart", hvor elevene da leser på egenhånd i mellom 15-45 minutter. I tillegg har vi bibliotek med lesestund annenhver uke, stasjonsundervising med lærerveiledet lesestasjon hver uke osv. Allikevel, det er veldig vanskelig å få til mengdetreningen, det er det rett og slett ikke tid til. På de aller svakeste er det lesekurs osv, men det er jo de som sliter ganske mye. Og selv ikke de rekker jeg å lese så mye med som jeg gjerne hadde ønsket. Det er det rett og slett ikke nok undervisningstimer til. Og det er jo ikke bare barna som sliter med lesingen som skal følges opp heller, man har gjerne andre elever med muligens tyngre behov som også må dekkes opp, slik som barnet med diagnoser som egentlig har assistent på seg, men som må følges opp av meg fordi assistenten er syk. Og slik går nå dagene. Man prøver sitt beste, men det er ikke enkelt å dekke alle behov. Det er det ikke rom til slik kontaktlærerrollen er i dag. Endret 19. mai av SPOCA 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #9 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det skiller seg nok fra lærer til lærer. Vår lærer hører elevene i leselekse en gang i uken. Lærer til en bekjents barn leser ikke med elevene i det hele tatt. Vi får tilbakemeldinger underveis om vi bør øve mer, hva vi skal øve på (lyder feks), om vi bør forsøke vanskeligere tekster osv. Bekjent med lærer som ikke leser får heller ingen tilbakemeldinger på barnets leseferdigheter, progresjon i lesingen eller hva de bør øve mer på hjemme. Anonymkode: a9e6a...875 Tror nok heller det skiller seg ut i fra ressurser. For å kunne gi jevnlige tilbakemeldinger til alle elevene om leseprogresjonen, kreves det mye ressurser/færre elever for å kunne følge opp. Utviklingssamtaler er til for dette, evt. hvis det er noe spesielt. Anonymkode: 30fb5...d08
AnonymBruker Skrevet 19. mai #10 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror nok heller det skiller seg ut i fra ressurser. For å kunne gi jevnlige tilbakemeldinger til alle elevene om leseprogresjonen, kreves det mye ressurser/færre elever for å kunne følge opp. Utviklingssamtaler er til for dette, evt. hvis det er noe spesielt. Anonymkode: 30fb5...d08 Men å høre elvene en gang i uken, bør alle få til. Anonymkode: 30fb5...d08
SPOCA Skrevet 19. mai #11 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men å høre elvene en gang i uken, bør alle få til. Anonymkode: 30fb5...d08 Det skriver jo ts at de også gjør. Det sagt, dette er lettere sagt enn gjort. Det kommer helt an på ressurser, samt sammensetning av klassen. Hvis man har f.eks seks elever med IOP og ulike diagnoser i klassen, kan det være det blir vanskelig å få til. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #12 Skrevet 20. mai Der mine gikk så delte nå lærer opp eks tekst i nordmenn hvor alle måtte lese høytt. Mine hatet det pga sterk dysleksi og språkvansker. Læreren kunne si nå er det Lise sin tur å lese, og så kunne lærer si stopp og si, nå ska Ole lese Anonymkode: f44c3...0cd
AnonymBruker Skrevet 20. mai #13 Skrevet 20. mai Vi må absolutt ta vår del, men at ikke skolen har satt inn noen tiltak når en på 8 år ikke har knekt lesekoden , så stusser jeg litt. Her har det daglig vært tilrettelagt lesing daglig siden første klasse. De starter hver dag med 15.minutter lesing (nå går de siste året). Der har de som har trengt det fått ekstra oppfølging, mens de sommelier som bare det, har klart seg mer selv. Anonymkode: 35359...56b
AnonymBruker Skrevet 20. mai #14 Skrevet 20. mai SPOCA skrev (13 timer siden): Det er nok satt av tid til å lese på skolen, men samtidig, det går gjerne mange barn i en klasse. Selv har jeg 27 elever. Det betyr at jeg rekker ikke mye lesing med hver elev hver uke. Jeg prøver å få det til to ganger ukentlig. Elevene må trene mye selv hjemme, med foreldrene. Det eneste som hjelper er mengdetrening. De elevene som sliter med lesingen får gjerne ekstra lesetrening med leselærer, lesekurs osv. Allikevel, dere foreldre må også gjøre deres bit. De som er flinkest til å lese er gjerne de barna som leser mye hjemme. Sånn er det bare, du kan ikke forvente at mengdetreningen skjer på skolen. Det er fullstendig urealistisk. Enig i dette. Det er mange elever å hjelpe, og de får ikke den beste mengdetreningen på skolen. Mange elever velger å ikke lese under lesekvart også. Du kan spørre lærer om å få noen forenklede lesehefter å jobbe med hjemme. Ellers: jobb med leseglede. Les bøker høyt, hør på lydbok, gå på biblioteket, syng alfabetsangen, skriv og tegn. Det finnes også mye bra på nett. Har sønnen din tilgang på skolen.cdu eller salaby? Anonymkode: 332f7...9a3 2
Fjaselina Skrevet 20. mai #15 Skrevet 20. mai Her har nokre av klassetrinna innlesing av leselekse på iPad fast to gongar i veka. Så kan lærar lytte og gje tilbakemelding i ro og mak. Men det krever mykje ressurser å få tid til å lytte til kvar enkelt elev i ein hektisk skuledag.
AnonymBruker Skrevet 20. mai #16 Skrevet 20. mai På vår skole jobber de med lesing på ulike måter: Høytlesing fra lærer i spisetid hver dag Ulike typer høytlesningsoppgaver, gjerne i gruppe eller til medelev Leselekser, noe variasjon i type oppgaver, lese høyt, lese inni seg, skrive noen setninger om det de har lest etc. Anonymkode: 81661...c2b
AnonymBruker Skrevet 20. mai #17 Skrevet 20. mai Fjaselina skrev (1 time siden): Her har nokre av klassetrinna innlesing av leselekse på iPad fast to gongar i veka. Så kan lærar lytte og gje tilbakemelding i ro og mak. Men det krever mykje ressurser å få tid til å lytte til kvar enkelt elev i ein hektisk skuledag. Hvorfor i alle dager leser de på iPad?! Anonymkode: 26c1f...f76
Gidavmeg Skrevet 20. mai #18 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor i alle dager leser de på iPad?! Anonymkode: 26c1f...f76 For å lese inn, 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai #19 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor i alle dager leser de på iPad?! Anonymkode: 26c1f...f76 Verktøy. Verden går stadig fremover. Anonymkode: e98ef...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #20 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vi tar vår del! Det må jeg si! Bare lurer på hva som er vanlig. Har lest litt på det, hvor forskning viser at det er øving, øving, øving. Da er ikke kun lesing hjem nok- tenker jeg da. Anonymkode: 31187...481 Det er 7 dager i uken dere kan øve hjemme. Anonymkode: e98ef...9b4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå