AnonymBruker Skrevet 19. mai #1 Skrevet 19. mai Hei har ei som er inngiftet i familien. helt tydelig at hun har borderline personlighetsforstyrrelse. Lang historie kort skaper ekstremt mye toksitet innad i familien. Emosjonell ustabil, har mye sinneutbrudd. Paranoid tror alle er i mot henne. Tar alt ekstremt personlig. På sin side av slekta er hun ikke på talefot med mange. Problemet er at hun tar den toksiteten ut på oss. Leger splittelse , hat manipulerer osv. hva gjør en med slike mennesker? Hvordan forsvarer en seg? Alt blir bare vridd og vendt mot en. Uansett hvor hardt en prøver eller har prøvd så henger hun seg opp i de minste ting og lager fem høns ut av et fjær. noen som har erfaringer , hva gjør en med slike mennesker? Hun er inngiftet i familien, blir lissom ikke kvitt a så lett. Ekstremt emosjonell ustabil, og det bare ser ut til å bli verre og verre med tiden. For hun får jo heller ikke noe hjelp… Slitsomt og utmattende. Nesten så en går på eggeskall når en er rundt henne. En vet aldri hvordan hun vil tolke ting og bruke mot deg. Selvom du har gode intensjoner? Anonymkode: dd11a...253
AnonymBruker Skrevet 19. mai #3 Skrevet 19. mai Takk, søkte på det veldig nyttig. er vel den metoden jeg i underbevisstheten hadde. Ikke orker å engasjere seg. Gav meg gode tips. Grey rock det skal jeg huske Anonymkode: dd11a...253 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #4 Skrevet 19. mai Ikke glem.at mennesket er sykt. Det kan ikke for sin ustabilitet. Anonymkode: 72727...179 1
Krokofilla Skrevet 20. mai #5 Skrevet 20. mai Hun er, med stor sannsynlighet, skadet i relasjoner tidlig i livet. Hun forventer at andre ikke er til å stole på, at de vil henne vondt og tenker kjipe tanker om henne. Forsøk å møte henne med kjærlighet og vis at dere er genuine og til å stole på. Vis at dere liker henne og er nysgjerrige på henne og er glade for å se henne. Med tid vil hun nok forandre seg mot dere. Forstår det er vanskelig når hun oppleves så kjip. Men forsøk det og se hva som skjer. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #6 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke glem.at mennesket er sykt. Det kan ikke for sin ustabilitet. Anonymkode: 72727...179 Spiller ingen rolle når de ødelegger livene til de rundt seg. Eneste riktige å gjøre er å kutte de ut. Anonymkode: ae8a0...f71 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai #7 Skrevet 20. mai Hvordan holder den som et gift med den personen ut? Jeg har en slik nabo, det er noen få som tar vedkommende på alvor. Resten av oss holder oss langt unna. Flere av oss har vært sympatisk innstilt i utgangspunktet, men det ble for mye dritt i lengden:/ Anonymkode: e282a...4d5 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai #8 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke glem.at mennesket er sykt. Det kan ikke for sin ustabilitet. Anonymkode: 72727...179 Så du mener det er en unnskyldning for å behandle mennnesker dårlig, og ikke ta ansvar for sine handlinger? Anonymkode: f45b7...708 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai #9 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei har ei som er inngiftet i familien. helt tydelig at hun har borderline personlighetsforstyrrelse. Lang historie kort skaper ekstremt mye toksitet innad i familien. Emosjonell ustabil, har mye sinneutbrudd. Paranoid tror alle er i mot henne. Tar alt ekstremt personlig. På sin side av slekta er hun ikke på talefot med mange. Problemet er at hun tar den toksiteten ut på oss. Leger splittelse , hat manipulerer osv. hva gjør en med slike mennesker? Hvordan forsvarer en seg? Alt blir bare vridd og vendt mot en. Uansett hvor hardt en prøver eller har prøvd så henger hun seg opp i de minste ting og lager fem høns ut av et fjær. noen som har erfaringer , hva gjør en med slike mennesker? Hun er inngiftet i familien, blir lissom ikke kvitt a så lett. Ekstremt emosjonell ustabil, og det bare ser ut til å bli verre og verre med tiden. For hun får jo heller ikke noe hjelp… Slitsomt og utmattende. Nesten så en går på eggeskall når en er rundt henne. En vet aldri hvordan hun vil tolke ting og bruke mot deg. Selvom du har gode intensjoner? Anonymkode: dd11a...253 Jeg har en sånn kollega og har blitt omtrent en skygge av meg selv. Disse folkene spiser deg opp og bryter deg ned. De har null selvinnsikt. Det verste du kan gjøre, er å gjøre dem sure eller sinte på en slags måte, for da skal de "ta deg" og snur om på alt, slik at du blir sittende som synderen og de er offeret. Det er ekstra ille, om vedkommede er smart i tillegg. Da blir det ekstra vanskelig for alle andre å se hva som faktsik skjer... Så å konfrontere, ta det opp, snakke om ting, er håpløst. Anonymkode: 1d7f4...423 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai #10 Skrevet 20. mai Hva med å ta en god prat i fredstid å formidle en litt nedtonet versjon av det du skriver her? Rett og slett være tydelig på at måten hun er på oppleves problematisk og at du har lurt på om det kunne vært fint for henne å få litt profesjonell hjelp? Anonymkode: 2f206...02b
AnonymBruker Skrevet 20. mai #11 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva med å ta en god prat i fredstid å formidle en litt nedtonet versjon av det du skriver her? Rett og slett være tydelig på at måten hun er på oppleves problematisk og at du har lurt på om det kunne vært fint for henne å få litt profesjonell hjelp? Anonymkode: 2f206...02b Slik ts beskriver hennes relasjon til kvinnen er dette en svigerinne, svigerdatter, svigermor, eller enda lengre ut i form at en tante, eller fetters partner eller lignende. Helt andre en ts burde tatt en slik evt prat, det er samtidig det motsatte av å minimere hvordan effekten av adferden påvirker ts personlig. Anonymkode: d8ace...fe8 1
Krokofilla Skrevet 20. mai #12 Skrevet 20. mai Dere som sier dere har disse menneskene i livet deres; vet dere at de er diagnostisert med borderline eller er det bare noe dere selv kaller dem? Høres ut som dere har vanskelige mennesker i livet deres, men alle som er vanskelige har ikke borderline. Sånne meninger om kjipe folk er svært stigmatiserende for alle de som faktisk lever med denne diagnosen. Hvis dere ikke vet 100% sikkert at de har denne diagnosen så vær så snill og beskriv dem som kjipe/vanskelige mennesker, men ikke diagnostiser dem med en diagnose som dere tror dere har en forståelse av. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #13 Skrevet 20. mai Krokofilla skrev (2 timer siden): Dere som sier dere har disse menneskene i livet deres; vet dere at de er diagnostisert med borderline eller er det bare noe dere selv kaller dem? Høres ut som dere har vanskelige mennesker i livet deres, men alle som er vanskelige har ikke borderline. Sånne meninger om kjipe folk er svært stigmatiserende for alle de som faktisk lever med denne diagnosen. Hvis dere ikke vet 100% sikkert at de har denne diagnosen så vær så snill og beskriv dem som kjipe/vanskelige mennesker, men ikke diagnostiser dem med en diagnose som dere tror dere har en forståelse av. Enig. Jeg valgte å tolke det som ts brukte diagnosen som andre bruker angst, deprimert, ocd etc, ikke som at personen er diagnostisert da ingenting ts skriver tyder på at det er tilfelle Anonymkode: d8ace...fe8
AnonymBruker Skrevet 20. mai #14 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke glem.at mennesket er sykt. Det kan ikke for sin ustabilitet. Anonymkode: 72727...179 Det er ofte det jeg tenker på og det gir meg mer ro. Jeg tenker hun er syk. Det er ikke normal oppførelse for ei voksen kvinne. Jeg har hvertfall sluttet å klandre meg selv og tenkt hva jeg kunne gjort annerledes. Hva enn man prøver så blir det alltid et slikt utbrudd tilslutt Anonymkode: dd11a...253
AnonymBruker Skrevet 20. mai #15 Skrevet 20. mai Krokofilla skrev (10 timer siden): Hun er, med stor sannsynlighet, skadet i relasjoner tidlig i livet. Hun forventer at andre ikke er til å stole på, at de vil henne vondt og tenker kjipe tanker om henne. Forsøk å møte henne med kjærlighet og vis at dere er genuine og til å stole på. Vis at dere liker henne og er nysgjerrige på henne og er glade for å se henne. Med tid vil hun nok forandre seg mot dere. Forstår det er vanskelig når hun oppleves så kjip. Men forsøk det og se hva som skjer. Det er hva jeg også tenker. Veldig mye dårlige relasjoner innad i slekta hennes. Jeg prøver å møte henne med å bare ikke vise reaksjoner. Noen ganger sprer hun de rundt meg og det er tungt. Men det hjelper så klart å vise godhet til en viss grad. Men du vet aldri plutselig så kan det smelle Anonymkode: dd11a...253
AnonymBruker Skrevet 20. mai #16 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan holder den som et gift med den personen ut? Jeg har en slik nabo, det er noen få som tar vedkommende på alvor. Resten av oss holder oss langt unna. Flere av oss har vært sympatisk innstilt i utgangspunktet, men det ble for mye dritt i lengden:/ Anonymkode: e282a...4d5 Det er jo det vi også lurer på. Konklusjonen er at han ikke har det lett for han blir dratt inn i alle konflikter hun har. Vi spør oss jo selv om han ikke ser det ? Altså slekta familien? Eller vil han ikke se det? Hun går jo ofte inn i offerrollen. Jeg vet det tærer på han. Men slik vi ser det så oppfatter han det som om hennes lidelser er pga alle oss andre. Men lett for han er det neppe men jeg vet ikke om han ser det hva som er den åpenbare årsaken. Anonymkode: dd11a...253
AnonymBruker Skrevet 20. mai #17 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva med å ta en god prat i fredstid å formidle en litt nedtonet versjon av det du skriver her? Rett og slett være tydelig på at måten hun er på oppleves problematisk og at du har lurt på om det kunne vært fint for henne å få litt profesjonell hjelp? Anonymkode: 2f206...02b Alt som blir sagt oppfatter hun som angrep. Hun går i forsvarsmodus med en gang. Hun vil si at hun ble angrepet dessverre.. vanskelig med dialog Anonymkode: dd11a...253
AnonymBruker Skrevet 20. mai #18 Skrevet 20. mai Krokofilla skrev (5 timer siden): Dere som sier dere har disse menneskene i livet deres; vet dere at de er diagnostisert med borderline eller er det bare noe dere selv kaller dem? Høres ut som dere har vanskelige mennesker i livet deres, men alle som er vanskelige har ikke borderline. Sånne meninger om kjipe folk er svært stigmatiserende for alle de som faktisk lever med denne diagnosen. Hvis dere ikke vet 100% sikkert at de har denne diagnosen så vær så snill og beskriv dem som kjipe/vanskelige mennesker, men ikke diagnostiser dem med en diagnose som dere tror dere har en forståelse av. Jeg har snakket med en psykolog som mente dette var typisk personlighetsforstyrrelse. Jeg søkte på det og der der matchet mest var borderline. Men jeg aner ikke , alt jeg vet at vedkommende kunne kranglet på seg en stein. Humøret varier, en dag superhyggelig neste dag er du fienden. Svinger voldsomt. Høyt og lavt. Alltid offeret. Anonymkode: dd11a...253
AnonymBruker Skrevet 20. mai #19 Skrevet 20. mai Etter et slikt utbrudd når en møter henne dagen derpå så er det som om Ingenting har skjedd. Hun er helt normal og oppfører seg som den hendelsen aldri fant sted. hun skjeller ut, sier du er dårlig person, du bryr deg ikke om meg. Osv osv osv . Dagen derpå så er det som det aldri har skjedd. Før det smeller igjen om 3 måneder eller fire Anonymkode: dd11a...253
AnonymBruker Skrevet 20. mai #20 Skrevet 20. mai Gjelder kanskje ikke den samme diagnosen, men i vår krets så har vi pratet sammen om dramaet og er på tvers enige om at det er trist. Dermed har vi litt stabilitets overhånd til å ikke bli dradd med for vi annerkjenner at personen er syk og mye ikke reelt. Anonymkode: 186f0...3fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå