Gå til innhold

Helsesykepleiere som spiller med barna?

josefine2000

Anbefalte innlegg

Helluen, jeg har et barn som kunne trengt noen å snakke med, som ikke er mamma og pappa. Ikke alvorlige temaer, men om hvordan det går etter samlivsbrudd og trivsel på skolen. 

Han liker ikke face-to-face samtaler, og er ikke så glad i hei-spillet eller spille fotball som hen har tilbudt. Kan jeg tipse/sende med en Nintendo switch eller er det frekt? Eller kan det å spille ødelegge for samtalen? Har noen av dere erfaring med dette? Helst svar av de med erfaring, var ungene da på barneskole? ungdomskole? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at det ikke kan skade hvis det gjør sånn at han åpner seg mer

Anonymkode: c57fd...e3c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ha denne samtalen med Helsesykepleier da? Hva skal andre hjelpe til med??

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt nei. Som helsesykepleier har vi ikke skjerm på kontoret, annet enn pc-skjermen. Hei har spørsmål som er myntet på å få i gang samtaler. Vi kan tegne, spille memo, lese bok sammen, gå en liten runde ute (om vi har tid), eller spille ludo/lignende. Det handler om å spille noe som kan avbrytes lett, og som ikke fører til at vi er et gamingrom. Da er det plutselig mange som syntes det er urettferdig at et annet barn kommer og spiller her. 

Hva er bestillingen din på samtaler, helt konkret? Hva vil du ha ut av samtalene? Skal helsesykepleier snakke fpr å finne ut av om barnet trives? Hva er du bekymret for? 

Vi har det veldig travelt, og må prioritere både etter alvorlighetsgrad og etter hvor mye vi tror vi kan være til nytte. Har du snakket med helsesykepleier om hva du forventer? Ønsker barnet snakke med helsesykepleier i det hele tatt?

De fleste samlivsbrudd er slik at barnet kan snakke med foreldre om det. Noen steder har skillsmissegrupper for barn. Trivsel på skolen er også noe vi anbefaler foreldre om å selv snakke med barna om. Nå vet jeg selvfølgelig ikke mer om deres omstendigheter, men basert på det som står her er det noe vi håper familien kan håndtere innad eller ved bruk av eget nettverk.

Jeg håper ikke jeg fremstår som hard, for det er selvfølgelig viktig at barnet blir hørt og sett. Vi helsesykepleiere har bare altfor mye å gjøre til å ha uendelige en-til-en samtalerekker. Jo mer konkret og spesifikk du er, jo større sannsynlighet er det for at helsesykepleieren din kan hjelpe.

Anonymkode: 6653e...be8

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er sårbar mot avvisning akkurat nå, har adhd og RSD. Så før jeg tar det opp med hen ville jeg se om det er dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville sagt nei. Som helsesykepleier har vi ikke skjerm på kontoret, annet enn pc-skjermen. Hei har spørsmål som er myntet på å få i gang samtaler. Vi kan tegne, spille memo, lese bok sammen, gå en liten runde ute (om vi har tid), eller spille ludo/lignende. Det handler om å spille noe som kan avbrytes lett, og som ikke fører til at vi er et gamingrom. Da er det plutselig mange som syntes det er urettferdig at et annet barn kommer og spiller her. 

Hva er bestillingen din på samtaler, helt konkret? Hva vil du ha ut av samtalene? Skal helsesykepleier snakke fpr å finne ut av om barnet trives? Hva er du bekymret for? 

Vi har det veldig travelt, og må prioritere både etter alvorlighetsgrad og etter hvor mye vi tror vi kan være til nytte. Har du snakket med helsesykepleier om hva du forventer? Ønsker barnet snakke med helsesykepleier i det hele tatt?

De fleste samlivsbrudd er slik at barnet kan snakke med foreldre om det. Noen steder har skillsmissegrupper for barn. Trivsel på skolen er også noe vi anbefaler foreldre om å selv snakke med barna om. Nå vet jeg selvfølgelig ikke mer om deres omstendigheter, men basert på det som står her er det noe vi håper familien kan håndtere innad eller ved bruk av eget nettverk.

Jeg håper ikke jeg fremstår som hard, for det er selvfølgelig viktig at barnet blir hørt og sett. Vi helsesykepleiere har bare altfor mye å gjøre til å ha uendelige en-til-en samtalerekker. Jo mer konkret og spesifikk du er, jo større sannsynlighet er det for at helsesykepleieren din kan hjelpe.

Ja han vil gjerne snakke med henne, og de har relasjon. Men han blir veldig usikker med en-til-en, og hun er veldig på tilbudssiden med fotball og slikt. Bestillingen er å snakke om hvordan det er å nå ha to hjem, og han vil snakke om vanskeligheter rundt helligdager. og lufte ting høyt med andre, før han tar det opp med oss. 
Gjerne vær direkte, jeg vet hun er ofte opptatt så vil heller ikke påføre mer "mas", da vi før dette hadde flere samtaler grunnet uro i klasserommet (ADHD) og trivsel. Men jeg ser på kommune siden at de har skilsmissegrupper, så kan høre om dette kan være aktuelt. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

josefine2000 skrev (2 minutter siden):

Ja han vil gjerne snakke med henne, og de har relasjon. Men han blir veldig usikker med en-til-en, og hun er veldig på tilbudssiden med fotball og slikt. Bestillingen er å snakke om hvordan det er å nå ha to hjem, og han vil snakke om vanskeligheter rundt helligdager. og lufte ting høyt med andre, før han tar det opp med oss. 
Gjerne vær direkte, jeg vet hun er ofte opptatt så vil heller ikke påføre mer "mas", da vi før dette hadde flere samtaler grunnet uro i klasserommet (ADHD) og trivsel. Men jeg ser på kommune siden at de har skilsmissegrupper, så kan høre om dette kan være aktuelt. 

Da høres det ut som du har en klar problemstilling, det er bra. Hvor lenge ser du for deg at han trenger å ha noen å snakke med? Har han venner han kan snakke med sånt om? Det er flott at dere snakker sammen om det.

Det høres ut som skilsmissegruppe kan være midt i blinken for dere, det er klassiske utfordringer han/dere møter på. Kan varmt anbefale grupper. Mange føler seg mindre alene når de ser at "alle" andre også har samme utfordringer.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du det! 
jeg jobber ikke som HS, men har en jobb der jeg møter sårbare barn og ungdom, og tar mer enn gjerne i mot tips på hvordan jeg kan prate best mulig med barna. 

Anonymkode: 322a2...776

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut gamingkontakten. De har skjønt det. Jeg har en mistanke om at de fleste nevrotiske helsesykepleiere ikke forstår hvordan gaming kan være bro inn til ungen. 

Anonymkode: fdfcd...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...