Gå til innhold

Hvordan er deres 12-13 åringer sosialt? (Gutt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har en sønn som skal begynne på ungdomsskolen. Har hatt en fin gjeng å henge med og har vært sosial ofte i mange år. Merker nå at han er mere hjemme, på rommet sitt. Virker glad og fornøyd. Lærer har ikke merket noe. Han forteller lite, sier alt er ok. Vanlig? Eller bør jeg være bekymret? Når han ikke vil si noe så er det ikke så lett å evt støtte han heller. 

Anonymkode: 4732a...90f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en som er lik, ble nettopp 13. Han spiller fotball på fritiden, men han henger ikke ute med de gutta, er hjemme om kveldene. Eller har en kompis som han av og til er med, når denne tar iniviativ. Tidligere har han vært mer sosial, men dette siste året har det dabbet av.

Jeg er litt bekymret, men vil ikke gjøre noen stor greie ut av det og pushe ham til noe og få ham til å føle seg mislykket. Håper det å begynne på ungdomsskolen vil gjøre at han møter flere som han klikker bedre sosialt med.

Anonymkode: 79593...604

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør han hjemme på rommet sitt da? Og er de andre kompisene hans fortsatt ute, men kun han som er hjemme?

Har gutt på samme alder. Han er spiller fotball flere ganger uken, henger en del ute med venner, men er også veldig glad i gaming - så derfor er han en del på rommet og gamer med vennene sine.

Anonymkode: ac52f...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Noen av kompisene er kanskje ute, flere er bare hjemme. Eller trening. Ikke alltid han får svar når han ringer (jeg må mase litt). Tidligere har han blitt nedringt og flere har kommet på døra. Mulig det er en endring pga pubertet, der de også har behov for bare å være for seg selv? Det går i gaming og iPhone når han er hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn var sånn på barneskolen, han hadde plenty av tilbud om besøk/venner som maste på han om å få komme osv.. , men han trivdes best i sitt eget selskap. Men når han kom på ungdomsskolen forandret alt seg, og nå er han nesten aldri hjemme. Ville gitt det litt mer tid, uten å pushe for mye. Noen ganger er det best at de finner ut av det selv , så løser det seg som regel. 

Anonymkode: a1a1f...ae7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jo at de hele tiden er i endring og at også vennskap vil endre seg. Men, det er litt uvant at det er mere stille. Skal prøve å se an, snart sommerferie og også helt nye klasser på ungdomsskolen. Blir spennende :) Hi

AnonymBruker
Skrevet

Min 14-åring har fått en oppblomstring sosialt etter at han begynte på ungdomsskolen. Har en gjeng på 6-7 stk han henger med. De kjører rundt på el-sparkesykler, spiller fotball og henger rundt ute. I går så jeg han ikke før kl 21.

Anonymkode: 1dead...8bb

AnonymBruker
Skrevet

Har en på snart 12, som skal opp i 7.klasse. Han trives best hjemme. Sliter litt sosialt fordi han ikke spiller fotball og liker ikke den herjinga som gutta driver med, mens det er for mye drama med jentene. Han trives best med og har flest jentevenner, men nå er de såpass gamle at det er mye drama og baksnakk og "blikking" og fjas, så han ramler litt mellom 2 stoler. Han har funnet seg noen gamingvenner som nok er samme type som han (dog litt eldre) som han skravler med på telefon og på nett. Han oppgir å trives, og er ikke så veldig misfornøyd med tilværelsen. Han turner 2 ganger i uka, og slenger seg på om han har overskudd, når noen spør

Anonymkode: df85b...df4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min 14-åring har fått en oppblomstring sosialt etter at han begynte på ungdomsskolen. Har en gjeng på 6-7 stk han henger med. De kjører rundt på el-sparkesykler, spiller fotball og henger rundt ute. I går så jeg han ikke før kl 21.

Anonymkode: 1dead...8bb

Godt å høre :)

AnonymBruker
Skrevet

Litt itenfor spørsmålet ditt, men jeg hadde både og ila ungdomsskolen.

Var omtrent aldri hjemme første året, så mer hjemme andre året fordi ekskludering av et par venninner. Tredje året ble jeg kjent med noen fra andre skoler som fortsatt er nære venner i dag, samme på vgs. En av mine aller nærmeste nå gikk jeg på ungdomsskole med, men vi hang ikke mye sammen da eller på vgs. Bare tilfeldig. 

Så - poenget mitt er:

Jeg kjenner ikke til mange som har beholdt vennene fra barne/ungdomsskole. 
Jeg opplevde selv at jeg i stadig større grad vokste «bort» fra dem med at jeg hadde andre interesser. 

Så dette er noe jeg tenker man ikke får gjort så mye med som forelder, og sålenge hqn også trives hjemme så er det dumt å definere hjemme som «feil». 

Anonymkode: 7d3fc...fcb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt itenfor spørsmålet ditt, men jeg hadde både og ila ungdomsskolen.

Var omtrent aldri hjemme første året, så mer hjemme andre året fordi ekskludering av et par venninner. Tredje året ble jeg kjent med noen fra andre skoler som fortsatt er nære venner i dag, samme på vgs. En av mine aller nærmeste nå gikk jeg på ungdomsskole med, men vi hang ikke mye sammen da eller på vgs. Bare tilfeldig. 

Så - poenget mitt er:

Jeg kjenner ikke til mange som har beholdt vennene fra barne/ungdomsskole. 
Jeg opplevde selv at jeg i stadig større grad vokste «bort» fra dem med at jeg hadde andre interesser. 

Så dette er noe jeg tenker man ikke får gjort så mye med som forelder, og sålenge hqn også trives hjemme så er det dumt å definere hjemme som «feil». 

Anonymkode: 7d3fc...fcb

Godt poeng😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...