AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:53 #21 Del Skrevet mandag kl 18:53 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg og barna har hatt verdens beste fastlege. Vi renner på ingen måte ned dørene, men hun har vært en enestående støtte og trygghet gjennom svangerskap, tap av min mamma, traumatiske fødsler oppi dette og alt som kom i etterkant. Nå har kommunenen bestemt at listen hennes må reduseres pga lang ventetid, og jeg og barna er blant dem som er tilfeldig trukket ut til å få ny fastlege. En ny mannlig utenlandsk lege. Han er sikkert helt ok han, men jeg er så lei meg. Barna er trygge på henne, og jeg er så glad i henne. Hun er den mest populære legen i kommunen, men da jeg byttet til henne var det ingen venteliste, så jeg tror hun var ganske fersk den gangen. Jeg er med andre ord blant dem hun har hatt lengst, så føler det er så urettferdig. Har sendt mail til kommuneoverlegen, men har noen tips til hva annet jeg kan gjøre? Det står at det ikke kan endres, men jeg må bare prøve.. Anonymkode: b2221...9e5 Nei ikke annet enn å sette deg på venteliste. Jeg har fått ny fastlege pga det flere ganger sånt som skjer. Anonymkode: 32cef...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:54 #22 Del Skrevet mandag kl 18:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei ikke annet enn å sette deg på venteliste. Jeg har fått ny fastlege pga det flere ganger sånt som skjer. Anonymkode: 32cef...687 Må legge til at ene gangen fikk jeg en tidligere kollega som fastlege. Jeg fikk forsatt ikke bytte så sto i fastlegekø ganske lenge da Anonymkode: 32cef...687 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:57 #23 Del Skrevet mandag kl 18:57 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Send inn klage til statsforvalteren. Listen må slankes for å gjøre plass til ventelista? Høres rart ut. Anonymkode: 51559...faa Statsforvalteren har ingenting med fastlegelistene å gjøre. Fastlegelister sorterer under kommunene, og de bryr seg null og niks om folk som blir kastet ut av en fastlege liste. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): De på venteliste får vel heller ikke plass med det første vil jeg tro. Men nå havner jo de foran meg i kø da. Det har jeg ikke tenkt på engang, men det er jo veldig ugreit! Får ikke satt meg på venteliste heller før byttet er gjennomført om et par uker. Anonymkode: b2221...9e5 De på venteliste blir slettet. Legene «låser» listene sine for nye pasienter og for ventelister. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): De reduserer lista pga lang ventetid på å få timer, ikke kø på lista for å få henne som fastlege. Beklager at det var uklart. Anonymkode: b2221...9e5 De reduserer fordi den totale arbeidsbyrden til den aktuelle legen er for stor. Anononyma skrev (40 minutter siden): Det er helt bak mål. Her må du finne riktig instans å klage til og få avgårde en klage. Reagerer også på at du som kvinne blir tildelt en mann i dette byttet. Mange kvinner velger kvinnelige leger og er mest komfortabel med det. Dette ville jeg fått med i klagen. For meg hadde det vært uaktuelt med mannlig fastlege - har tilogmed kvinnelig tannlege 😅 Det nytter ikke å klage. Det eneste man har rett på fra kommunen man bor i, er en fastlege. Ut over det, kan man ikke kreve noe som helst. Ts har fått det hun har krav på en fastlege. Og for kommunene er en lege en lege, uavhengig av kjønn, alder eller etnisitet. For oss som pasienter ser ikke verden slik ut. Det eneste som nytter er å følge med daglig på Helsenorge på ledige fastleger og bytte når det plutselig dukker opp en ledig. Vi var svinheldig etter nesten to år som fastlegeflyktninger i annen kommune og fikk en super lege ved å følge med. Plassene går fort så vær obs. Anonymkode: 4f5ff...fd6 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:59 #24 Del Skrevet mandag kl 18:59 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dette skjedde meg, min lege sa "du kommer til meg som vanlig selv om du har en annen fastlege på papiret". Elsker henne. Snakk med legen deres. Anonymkode: 42cc5...160 Da har legen lov til å kreve deg for ekstra egenandel selv om du har frikort. Kan bli ganske dyrt i lengden. Anonymkode: 4f5ff...fd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:03 #25 Del Skrevet mandag kl 19:03 Har aldri betalt mer hos annen lege, men de har alle vært ved samme legekontor. Anonymkode: 619c3...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:03 #26 Del Skrevet mandag kl 19:03 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hjalp det å kjøre på med at man ønsker kvinnelig lege da? Jeg er klar for å lage spetakkel, vet bare ikke om det nytter.. Anonymkode: b2221...9e5 Hjelper ikke lage spetakkel for dette. Det er sånt som skjer innimellom. Du må sette deg på venteliste, men nkan være hun stenger for venteliste når hun må redusere den hun har. Har en mann som jobber som fastlege, og når lister reduseres så er ikke det noe de kan gjøre. De kan ikke selv plukke ut hvem som skal over til ny lege, så her kommer du nok ingen vei Anonymkode: b3439...0e2 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:04 #27 Del Skrevet mandag kl 19:04 makkapakka skrev (51 minutter siden): Var ute for akkurat det samme, sette meg opp på venteliste til ny fastlege gikk ikke i boks før et år etter. Lagde et spetakkel uten like da jeg viste hvem den mannlige fastlegen var, de hadde tydeligvis fått flere klager, siden det sto i avisa at mange ble flyttet mot sin vilje, og mange damer ville ha kvinnelig lege. Jeg kjørte hardt på dette. Når noen ønsker å slanke listen, så går det utover noen. Hvorfor skulle du beholde fastlegen mer enn andre? Anonymkode: f204b...73f 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:05 #28 Del Skrevet mandag kl 19:05 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg og barna har hatt verdens beste fastlege. Vi renner på ingen måte ned dørene, men hun har vært en enestående støtte og trygghet gjennom svangerskap, tap av min mamma, traumatiske fødsler oppi dette og alt som kom i etterkant. Nå har kommunenen bestemt at listen hennes må reduseres pga lang ventetid, og jeg og barna er blant dem som er tilfeldig trukket ut til å få ny fastlege. En ny mannlig utenlandsk lege. Han er sikkert helt ok han, men jeg er så lei meg. Barna er trygge på henne, og jeg er så glad i henne. Hun er den mest populære legen i kommunen, men da jeg byttet til henne var det ingen venteliste, så jeg tror hun var ganske fersk den gangen. Jeg er med andre ord blant dem hun har hatt lengst, så føler det er så urettferdig. Har sendt mail til kommuneoverlegen, men har noen tips til hva annet jeg kan gjøre? Det står at det ikke kan endres, men jeg må bare prøve.. Anonymkode: b2221...9e5 I og med at hun er den dyktigste, bør jo de som har behov for å "renne ned dørene" ha henne. Hvis du snur på det; hvorfor burde dere få beholde henne fremfor andre? Vi må da ta utgangspunkt i at alle har like lyst og er like trygge på henne. Hvilke fysiske eller psykiske behov har dere som trumfer mange av de andre? Anonymkode: ce8bd...cab 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mymlen Skrevet mandag kl 19:05 #29 Del Skrevet mandag kl 19:05 Dette skjedde med meg også for noen år siden, og det nye legekontoret var langt unna. Var kjempefrustrert, men fikk ikke gjort noe med det. De sa at det var tilfeldig hvem som ble byttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:10 #30 Del Skrevet mandag kl 19:10 Kanskje nye legen er bedre. Tenker det er lurt å ikke knytte seg for mye til en og samme, med mindre man er i langvarig behandling for noe som kan være krevende for ny lege å sette seg inn i. Min absolutte favorittlege flyttet til en annen del av landet, men ikke akkurat som at jeg flyttet etter. Neste lege var ikke noe særlig, men hennes liste måtte også kortes og da ble jeg tvangsforflyttet til kjempeflink lege igjen. Anonymkode: 0d9b6...1dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:14 #31 Del Skrevet mandag kl 19:14 På vårt legekontor ble foreldre med barn som hadde felles fastlege skånet når listen ble redusert. Anonymkode: 67d1c...728 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:20 #32 Del Skrevet mandag kl 19:20 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I og med at hun er den dyktigste, bør jo de som har behov for å "renne ned dørene" ha henne. Hvis du snur på det; hvorfor burde dere få beholde henne fremfor andre? Vi må da ta utgangspunkt i at alle har like lyst og er like trygge på henne. Hvilke fysiske eller psykiske behov har dere som trumfer mange av de andre? Anonymkode: ce8bd...cab Takk for alle svar her, skjønner at jeg nok bare må godta det. Jeg er ikke viktigere enn alle andre selvfølgelig, men jeg kan bare stå opp for meg selv og mine barn. Så får andre passe på seg selv. Denne legen har vært vesentlig for min mentale helse de siste årene, og jeg mener det faktisk bør telle litt, da det er ekstremt personavhengig hvordan kjemien er. Men igjen, jeg mener selvfølgelig ikke at jeg er den eneste som trenger henne, men jeg må kjempe min kamp også får andre kjempe sin😊 Anonymkode: b2221...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet mandag kl 19:28 #33 Del Skrevet mandag kl 19:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og barna har hatt verdens beste fastlege. Vi renner på ingen måte ned dørene, men hun har vært en enestående støtte og trygghet gjennom svangerskap, tap av min mamma, traumatiske fødsler oppi dette og alt som kom i etterkant. Nå har kommunenen bestemt at listen hennes må reduseres pga lang ventetid, og jeg og barna er blant dem som er tilfeldig trukket ut til å få ny fastlege. En ny mannlig utenlandsk lege. Han er sikkert helt ok han, men jeg er så lei meg. Barna er trygge på henne, og jeg er så glad i henne. Hun er den mest populære legen i kommunen, men da jeg byttet til henne var det ingen venteliste, så jeg tror hun var ganske fersk den gangen. Jeg er med andre ord blant dem hun har hatt lengst, så føler det er så urettferdig. Har sendt mail til kommuneoverlegen, men har noen tips til hva annet jeg kan gjøre? Det står at det ikke kan endres, men jeg må bare prøve.. Anonymkode: b2221...9e5 Jeg hadde satt meg tilbake på venteliste hos henne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:28 #34 Del Skrevet mandag kl 19:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og barna har hatt verdens beste fastlege. Vi renner på ingen måte ned dørene, men hun har vært en enestående støtte og trygghet gjennom svangerskap, tap av min mamma, traumatiske fødsler oppi dette og alt som kom i etterkant. Nå har kommunenen bestemt at listen hennes må reduseres pga lang ventetid, og jeg og barna er blant dem som er tilfeldig trukket ut til å få ny fastlege. En ny mannlig utenlandsk lege. Han er sikkert helt ok han, men jeg er så lei meg. Barna er trygge på henne, og jeg er så glad i henne. Hun er den mest populære legen i kommunen, men da jeg byttet til henne var det ingen venteliste, så jeg tror hun var ganske fersk den gangen. Jeg er med andre ord blant dem hun har hatt lengst, så føler det er så urettferdig. Har sendt mail til kommuneoverlegen, men har noen tips til hva annet jeg kan gjøre? Det står at det ikke kan endres, men jeg må bare prøve.. Anonymkode: b2221...9e5 Kommuneoverlegen har ingenting med dette å gjøre. Ingen hensikt å klage egentlig, sånn er det. Kjipt, men alt i alt et luksusproblem - tenk så heldige dere er som har fastlege. Anonymkode: d2556...008 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet mandag kl 19:30 #35 Del Skrevet mandag kl 19:30 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kommuneoverlegen har ingenting med dette å gjøre. Ingen hensikt å klage egentlig, sånn er det. Kjipt, men alt i alt et luksusproblem - tenk så heldige dere er som har fastlege. Anonymkode: d2556...008 Er det ikke ganske sykt at man er heldig i dette landet for at man har fastlege? Jeg syns de skulle skrota fastlegeordningen jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:35 #36 Del Skrevet mandag kl 19:35 Anononyma skrev (1 time siden): Det høres merkelig ut at de fjerner eksisterende pasienter for å gi plass til de som står på venteliste? Da hadde jeg blitt rimelig forbanna! Finnes det ikke klageadgang på denne avgjørelsen? Det sto pga ventetid. Ikke venteliste. Anonymkode: d5130...671 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:43 #37 Del Skrevet mandag kl 19:43 Å måtte bytte lege av og til er en naturlig del av fastlegeordningen. Prøv den nye legen og hvis du ikke liker han, så er det bare å bytte til en annen lege i kommunen. Anonymkode: 6303c...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:46 #38 Del Skrevet mandag kl 19:46 Skjedde meg også. Hadde verdens aller beste fastlege. Er fortsatt jævla irritert på grunn av det opplegget der. I tillegg er den «nye» fastlegen min alltid i permisjon og umulig å få en annen fastlege på grunn av lange ventelister. Føkk føkk føkk! Anonymkode: f7b8a...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:49 #39 Del Skrevet mandag kl 19:49 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kommuneoverlegen har ingenting med dette å gjøre. Ingen hensikt å klage egentlig, sånn er det. Kjipt, men alt i alt et luksusproblem - tenk så heldige dere er som har fastlege. Anonymkode: d2556...008 Øh. Anonymkode: f7b8a...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:51 #40 Del Skrevet mandag kl 19:51 Maleficenta skrev (20 minutter siden): Er det ikke ganske sykt at man er heldig i dette landet for at man har fastlege? Jeg syns de skulle skrota fastlegeordningen jeg Jeg elsker fastlegeordningen. Bare synd de har latt den bli rasert. Anonymkode: f7b8a...7ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå