Gå til innhold

Hvorda lærte du et nytt språk? Hva motiverte deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ble du motivert av å lære språk på skolen? 

Anonymkode: 313d1...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg måtte lære tysk fordi jeg skulle studere der, og alle undervisning foregikk på tysk. Dro ned og tok et språkkurs i akademisk tysk ved universitetet i en måneds tid før oppstart, og var sånn ca forberedt da.

Anonymkode: 4e7ab...82d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle på feltarbeid til Finland i forbindelse med masteroppgave, så jeg tok ett semester med finsk på universitetet først.

Anonymkode: 1dfe1...67c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske bra på fremmedspråk på ungdomsskolen og videregående. Bodde  utenlands i to land med ulike språk jeg ikke kunne en del år senere Det å kunne kommunisere med lokalbefolkningen er for meg et minimum om man bor i et annet land. Respekt, interesant og gøy, derav motivasjon. 

Endret av Hareena
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skulle på feltarbeid til Finland i forbindelse med masteroppgave, så jeg tok ett semester med finsk på universitetet først.

Anonymkode: 1dfe1...67c

Respekt! Bøyning i 15 kasus😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk god karakter i fremmedspråket jeg hadde og likte det ganske godt. Dessverre følte jeg at jeg i svært liten grad faktisk kunne språket etter 5 år. Etter noen år begynte jeg med det igjen. Brukte Duolingo en periode i starten. I løpet av det første året snittet jeg nok på rett rundt timen per dag. Etter hvert som en god base var bygget opp begynte jeg med podcaster (gjerne transkribert tekst ved siden av - fant bevisst disse podcastene) og andre tekster laget for dem som lærer. Slo opp på vanskelige ord, setninger eller grammatikk jeg ikke forsto. Etter hvert trengte jeg ikke å lese samtidig som jeg hørte. Begynte å forstå nye ord og grammatikk ut av kontekst. Hver gang noe begynte å bli «lett», økte jeg vanskelighetsgraden.

Anonymkode: fc663...c3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærte selvfølgelig engelsk på skolen,  og syntes det var kjempegøy! Lærte etterhvert tysk også,  og så fransk, men fransk slet jeg med.  

Flyttet så til Spania, og lærte sånn tålelig ok spansk ved å jobbe med spanjoler og ha spanske venner. Har glemt mye av det nå da, da jeg ikke ferierer så ofte i Spania lenger. 

Men jeg synes det er spennende med språk, og kunne godt tenkt meg å lære flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å lære nye språk har etterhvert blitt en slags hobby. Jeg er en nerd. Språknerd. 

Anonymkode: aba63...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri hatt fremmedspråk på skolen. Valgte engelsk fordypning hele ungdomsskolen for slet sånn med engelsk. På vgs gikk jeg yrkesfag og hadde derav ikke fremmedspråk da heller. I det jeg var ferdig på vgs i fjor fikk jeg veldig øynene opp for tysk og Tyskland. Har øvd på Duolingo hver dag siden september, og tenker å fortsette med det. Videre er planen intensiv språkkurs i München i tre uker neste sommer. Hvor jeg skal bo hos en tysk familie. Så blir det utveksling til Tyskland som en del av min bachelorgrad i tredje semester om litt over to år. Planen er å studere Europastudier med tysk. 

Anonymkode: 9b58d...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...