Gå til innhold

har de som har autisme mer og kraftigere angst enn nevrotypiske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som sliter enormt med angst. Hun var gjennom en utredning for kort tid siden hvor de konkluderte med autisme.  Jeg tror hun har forsøkt de fleste medisiner, men det fungerer tydeligvis dårlig på henne.  Hun ringer folk stadig, gråter, og forteller om sin angst for å bli feks  smittet av en dødelig sykdom eller at badevannet hadde farlige bakterier+ alt mye annet. Stadige panikkanfall osv.

Jeg  vet også om andre med autisme, som også har så sterk angst, at de  nesten ikke fungerer i hverdagen. 

Har de en annen type angst enn andre ,som ikke kan fikses med legemidler? 

Anonymkode: e41cc...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke lest noe forskning på at det er en annen type angst, men har dog lest at mennesker med autisme kan være mer sårbare for å utvikle angst.

Anonymkode: 36687...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst som kommer med autisme er noe helt annet fordi autister må regulere nervesystemet hele tiden i forhold til sanseprosesseringer, endringer i omgivelser osv.  Egentlig høres det vel ut som venninnen din har OCD i tillegg? 

Anonymkode: 02eef...d0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Angst som kommer med autisme er noe helt annet fordi autister må regulere nervesystemet hele tiden i forhold til sanseprosesseringer, endringer i omgivelser osv.  Egentlig høres det vel ut som venninnen din har OCD i tillegg? 

Anonymkode: 02eef...d0b

ja det har hun. Det gjør det ikke akkurat lettere

Anonymkode: e41cc...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 18 åring med autisme. Og han har ikke angst. Men han kan få meltdown av situasjoner, hvor det blir for mye for han. For mye lyder og mennesker. Men han knekker bare sammen, og må hjem og hvile. Men det arter seg ikke som angstanfall.

Anonymkode: 87a04...6bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope- ikke noen forskning som tyder på det ( annet enn påstått egenerfaring fra div random folk) 

Anonymkode: d967e...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg autisme men fikk konstatert ADHD i voksen alder. Jeg har slitt med kraftig angst store deler av livet. 
Mye av angsten kommer etter åresvis med å prøve å leve i en verden som ikke er tilpasset for oss nevrodivergente. 
Det er veldig viktig å få hjelp tidlig for å slippe å utvikle sterk angst. Om venninnen ikke har visst at hun er autistisk har hun helt sikkert prøvd å leve som en nevrotypisk person i flere år uten å ta hensyn til sine begrensninger. Det er utmattende og angstfremkallende. I tillegg "føler" vi som er nevrodivergente mye mer. Vi har ikke det "skjoldet" dere nevrotypiske har. 
F.eks kan jeg få angst av å gå på utsiden av døra nå som det er så fint vær og lyst fordi jeg reagere ekstremt på sterkt lys. Jeg hater også å være på kino hvis lyden er for høy. Dette kan også fremtvinge angst for meg. 

Anonymkode: 9ad62...744

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...