Gå til innhold

Er alkohol 17.mai litt stedbestemt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer fra en liten by i Trøndelag (Steinkjer) og har aldri opplevd i løpet av mitt 38 år gamle liv at noen drikker på 17.mai. Det høres altså så bøtte fjernt ut for min del! Vi drakk såklart når vi var russ, men voksne folk fulle på 17.mai? Aldri sett. Er dette er storbygreie? 

Anonymkode: 4fdd5...d87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det drikkes forskjellige mengder og på andre måter i forskjellige deler av landet er vel ikke akkurat noen bombe. Byene er fulle av unge folk i 20 åra uten barn. De feirer annerledes enn familier og besteforeldre. 

Anonymkode: 9c6f4...001

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byene kan en mer gjøre som en ønsker ja uten at bygdedyret står på trappa og glor på deg. I byene er det ikke slik at alle får barn så snart de er ferdig på vgs så en står mer fri til både champagnefrokoster eller en tar seg en fjelltur eller en sitter på uterestaurant hele dagen for de som ønsker det. Det er ikke en måte å feire 17. mai på og alle de uten barn som ikke har noe behov for å gå i barnetog faller utenfor. De uten barn er kanskje drit lei av at 17. mai feires som at de har barn med aktiviteter som faller naturlig kun om en har barn. Folk må få feire som de ønsker. Selv satt jeg og en vennegjeng på en av byens uterestaurant store deler av dagen, ja det ble drukket alkohol. Det er en like ok måte å feire 17. mai på som å gå i barnetog og delta på sekkeløp.

Anonymkode: 66465...326

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid drukket champagne og vin til lunsj og middag på 17. mai.

Er det sånn i Trøndelag at man ikke kan ta et glass, men må drikke seg full altså?

Anonymkode: ca15d...29d

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje er det mest påfallende ved den tiltakende festekulturen i de større byene, er at den ser ut til å omfatte også unge og middeladrende voksne mennesker, som forlengst har lagt russetiden bak seg. Jeg ser det i sammenheng med den økende infantiliseringen og flukten fra vokselivets «forpliktelser» , som ser ut til å prege den urbane tidsånden. 

Anonymkode: 93dc9...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler vel mest om livsfaser. 

Jeg vokste opp i distriktet utenfor Oslo. Champagnefrokost var ikke en greie. Men når familien møttes og grillet sen ettermiddag så tok de voksne litt vin og øl til maten. Men de som kjørte tok ingenting. Så aldri en beruset voksen. 

Som russ og student, i by, var det 16.mai som gjaldt. Så 17.mai orket vi ikke tanken på noe. Og var jo dyrt å drikke ute. Mulig dette har endret seg. Eneste perioden i mitt liv jeg har festet

Som ung voksen dukket konseptet champagnefrokost opp. Noen tok jo litt for mye. 

Så kom jo årene med barn. Et glass vin til grillmaten var det man orket den dagen.

Nå kan jeg og mannen fint ta et-par glass mimosa, mulig en utepils, og vin til grilling. 

Anonymkode: ad99e...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i Trondheim og er på din alder. Da jeg var ung var det 16 mai som var festdagen, og så var vi bakfulle med familien den 17. Men konseptet med champagnefrokost har spredd seg hit, og det er ikke en slagmark i byen natt til 17 lengre.

Så ja, det er nok et steds fenomen, som sprer seg. Og så tror jeg det er et poeng det med bygdedyret som nevnes over her. I byen kan du jo ta et par pils uten at noen bryr seg, det samme kan du ikke i alle bygder.

Anonymkode: dc6bf...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...