Gå til innhold

Hvem har siste ordet i ditt parforhold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stort sett blir vi enige 99%, og lar han ha siste ord i  ting og saker som han åpenbart kan bedre/er viktigst for og motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt ann på hva det dreier seg om. Vi kjøpte akkurat ny grill og da fikk han siste ordet fordi jeg gir faen i grill, da vi malte stua fikk jeg siste ordet på farge fordi jeg bryr meg mest om det, etc. (utrolig kjønna eksempler). Samtidig er det en gi-og-ta-balanse.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det pleide å være ham, så ble han tatt i utroskap og etter at jeg valgte å tilgi og gå videre så er nå maktbalansen i min favør så de siste årene er det helt klart jeg som har det siste ordet.

Anonymkode: 2f307...dd2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg var litt i tvil om hva jeg skulle mene om innlegget ditt, helt til jeg leste siste setning. Grøss og gru😱, og måtte Herren se i nåde til mannen din.

Anonymkode: dda4f...eee

Vi har det veldig bra. 50/50 balanse :) Mange som er misunnelige ja 

Anonymkode: 9c085...c7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I siste langvarige forhold var det hun. Alltid. Jeg begynte å herme henne da jeg ville ha endring, og ville bestemme litt. Hun gikk, fordi jeg hadde "forandret" meg og "bare ville krangle".

Den som sier at "vi blir alltid enige" er den som har siste ordet.

Anonymkode: 3168a...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har det veldig bra. 50/50 balanse :) Mange som er misunnelige ja 

Misunnelige?😂😂😂

Anonymkode: dda4f...eee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Menn styrer nok mest ute i arbeidslivet. Det er der pengene er.

Jeg tror kvinner har siste ordet i hjemmet. Derfor vet alle som selger hus, bil og kjøkken at det er kvinnen de egentlig må overtale.

Baksiden av denne makten i hjemmet kalles dette kalles "Det tredje skiftet". Makt og ansvar henger sammen. Hvis hun alltid må ha ting på sin måte får hun en mann som bare gjør det han får beskjed om til slutt. Det er slitsomt å være sjef og måtte tenke på alt.

Det er godt mulig mange menn er latsabber og synes det er deilig, men det har litt med Kvinners kontrollbehov å gjøre også.

Kontrollspørsmål: Lar du mannen handle uteklær til barna helt uten å involvere deg? Du bare godtar der han velger uansett merke og farge? Hvis du sier ja så gjelder ikke dette innlegget deg.

Anonymkode: ebd33...b64

Veldig mye riktig i det du sier, mye handler om å ha kontroll. 

Min kvinne skal ofte ha kontroll - og mener som regel at hun vet best, selv på områder hun åpenbart ikke har kunnskap. Den beste måten å gjøre ting på er hennes måte.

Jeg er ikke lat, er i full jobb, mens hun er frivillig hjemmeværende. Hun gjør mest her hjemme, men jeg tar også tak.

Anonymkode: f6bd6...f0c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Menn styrer nok mest ute i arbeidslivet. Det er der pengene er.

Jeg tror kvinner har siste ordet i hjemmet. Derfor vet alle som selger hus, bil og kjøkken at det er kvinnen de egentlig må overtale.

Baksiden av denne makten i hjemmet kalles dette kalles "Det tredje skiftet". Makt og ansvar henger sammen. Hvis hun alltid må ha ting på sin måte får hun en mann som bare gjør det han får beskjed om til slutt. Det er slitsomt å være sjef og måtte tenke på alt.

Det er godt mulig mange menn er latsabber og synes det er deilig, men det har litt med Kvinners kontrollbehov å gjøre også.

Kontrollspørsmål: Lar du mannen handle uteklær til barna helt uten å involvere deg? Du bare godtar der han velger uansett merke og farge? Hvis du sier ja så gjelder ikke dette innlegget deg.

Jeg styrer pengene. Det er bare ren fornuft i at jeg gjør det og ikke han. 😅

Jeg styrer oppussing, hvilket også er logisk, siden han ikke har peiling. Han bidrar selvfølgelig med innspill til hvordan resultatet skal bli, og hjelper til. 

Interiør har jeg fortalt om. Fordeling, med han som har siste ordet. Så nei, ikke en arena jeg får herje fritt angående. På ingen måte faktisk. Det er han som kommer hjem med interiørting jeg bare må klare å integrere på ok måte. Jeg liker også å kjøpe interiør. Det kan jeg bare glemme. Han fyller opp.

Bil er det ingen av oss som egentlig ønsker beslutningsmakt over. Vi prøver begge å skyve slikt over på vår sønn. 😂

Klær ja. Han handlet ikke bare klær til ungene, men også til meg. Fremdeles til meg. Jeg trenger ikke å tenke på slikt. Nå når ungene vil handle selv synes han det er kjipt. 

Han handler generelt, så han som stort sett forteller meg hva jeg skal lage til middag, også mine dager. 

På sett og vis har nok vi satt tradisjonell rollefordeling litt på hodet, men det handler ikke om å gjøre det, men at hver av oss gjør det vi kan/liker best. Samt at vi har fordelt ting mellom oss, så det blir ganske likt med ansvar. Vi har begge ansvar vi ikke liker også. 

Jeg trodde det å ha siste ordet handlet om når vi var uenige, og svarte først etter det, men slik delt opp er det jo ganske standard på noen områder. 

Tidligere var min mann latsabb. Det handlet absolutt ikke om mitt kontrollbehov. Jeg regelrett elsker at han tok kontroll på mye mer. Måtte dessverre separeres før han skjønte behovet for det, men nå har jeg ingenting å klage over. Han har forstått behovet. 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange udugelige, egoistiske menn der ute ja. Og de vet hva de driver med. Weaponized incompetence kalles dette, klassisk taktikk for å sluntre unna. Når menn oppfører seg som barn uten ansvarsfølelse, da er det klart kvinner må ta mammarollen og bli "kontrollerende". 

Selv har jeg valgt en mann som ikke er slik, og har null problemer med å la han ta seg av sin halvdel av ansvar og husarbeid. Han bryr seg, og er minst like nøyaktig som meg. 

Det er bra at du ikke har problemer med å gi mannen din frihet til å løse ting på sin måte. Det er nok litt derfor han tar ansvar også.

Det er egentlig ikke så forskjellig fra hvordan ting fungerer på en arbeidsplass. Folk står på og er samvittighetsfulle hvis de får tillit og frihet. Tar du en "mammarolle" så får du "barn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tull. De fleste menn har et enormt kontrollbehov, de styrer jo hele verden. Den eneste makta kvinner har er små huslige ting som hva man skal ha til middag. Ikke mye å briefe med det... 

Ja, du kan så tru...

Anonymkode: dc523...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (11 timer siden):

Jeg styrer pengene. Det er bare ren fornuft i at jeg gjør det og ikke han. 😅

Jeg styrer oppussing, hvilket også er logisk, siden han ikke har peiling. Han bidrar selvfølgelig med innspill til hvordan resultatet skal bli, og hjelper til. 

Interiør har jeg fortalt om. Fordeling, med han som har siste ordet. Så nei, ikke en arena jeg får herje fritt angående. På ingen måte faktisk. Det er han som kommer hjem med interiørting jeg bare må klare å integrere på ok måte. Jeg liker også å kjøpe interiør. Det kan jeg bare glemme. Han fyller opp.

Bil er det ingen av oss som egentlig ønsker beslutningsmakt over. Vi prøver begge å skyve slikt over på vår sønn. 😂

Klær ja. Han handlet ikke bare klær til ungene, men også til meg. Fremdeles til meg. Jeg trenger ikke å tenke på slikt. Nå når ungene vil handle selv synes han det er kjipt. 

Han handler generelt, så han som stort sett forteller meg hva jeg skal lage til middag, også mine dager. 

På sett og vis har nok vi satt tradisjonell rollefordeling litt på hodet, men det handler ikke om å gjøre det, men at hver av oss gjør det vi kan/liker best. Samt at vi har fordelt ting mellom oss, så det blir ganske likt med ansvar. Vi har begge ansvar vi ikke liker også. 

Jeg trodde det å ha siste ordet handlet om når vi var uenige, og svarte først etter det, men slik delt opp er det jo ganske standard på noen områder. 

Tidligere var min mann latsabb. Det handlet absolutt ikke om mitt kontrollbehov. Jeg regelrett elsker at han tok kontroll på mye mer. Måtte dessverre separeres før han skjønte behovet for det, men nå har jeg ingenting å klage over. Han har forstått behovet. 🥰

Dere har et litt utradisjonelt forhold, og det ser ut til å fungere bra.

Jeg mener det har noe med deg å gjøre. Du klarer å se ting fra litt forskjellige sider.

Kvinner er like forskjellige som menn. Noen er veldig kontrollerende uten å se det selv. Det er en skala, men jeg tror det er noe av grunnen til at menn abdiserer og bare sier "Yes ma'am" til slutt. Hun har anklaget meg for mye, men ikke latskap.

Jeg har vært sånn, men i de siste årene har jeg begynt å ta en kamp når vi er uenige. Jeg tror det er best for begge egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stort sett meg på mange områder, men på noen punkter spurte han ikke meg en gang men bare gjorde det - som regel gjaldt det da DÅRLIGE økonomiske valg fra hans side. Som utallige kredittkort og forbrukslån han tok opp. En gang kom han og spurte om jeg kunne være kausjonist på et forbrukslån på 180 000  kr... og jeg visste han aldri betalte en eneste regning til forfall! Utallige konvolutter fra inkassoselskaper i hans navn i postkassa... jeg sa blankt nei. Ikke faen.

Jeg er kvinne, han var mann.  

PS! Vi hadde IKKE felles økonomi. Det var nødvendig å ha det, ellers hadde han kjørt min økonomi ned i grøfta også.

Så jeg bestemte at vi hadde separat økonomi, og det var ikke noe han kunne si som kunne fått meg til å endre mening. Ikke prøvde han å foreslå felles øk heller, for han visste godt at da ville ALT bli avslørt av det han holdt på med.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske like, som regel kommer vi fram til den samme konklusjonen. Men, enkelte ting er han mer interessert i enn meg, og da bestemmer han, og i enkelte ting har jeg større interesse, og da bestemmer jeg. 

F.eks fikk han siste ordet da vi kjøpte ny grill, fordi det er noe han var mer opptatt av enn meg. Samtidig var jo jeg med på å bestemme, fordi jeg hadde f.eks hatt Weber-grill før, mens han ikke hadde det. Han valgte da den Weber-grillen han likte best, etter anbefaling av merke fra meg. Samtidig hadde jeg selvfølgelig godtatt hvis han ville hatt et annet merke, det ville ikke vært et problem, slik som da vi kjøpte robotstøvsuger. Vi kjøpte ny robotstøvsugernydelig, og da var det han som bestemte til slutt, siden han var veldig opptatt av det. Jeg var den med erfaringen, så jeg guidet han. Han valgte et annet merke enn jeg hadde erfaring med, men ikke etter at vi hadde diskutert kriterer nøye og blitt enige om den (måtte kunne moppe/vaske, tømmestasjon, god på tepper og kjæledyravfall osv).

Vi liker å kunne gi hverandre gode erfaringer med å velge. F.eks vet jeg at han gir meg veldig mye rom til å planlegge reiser, fordi det både er noe jeg er god på, og noe jeg elsker. Han kommer med massevis av ønsker, og så syr jeg sammen den "perfekte" drømmereisen.

For vår del handler det om å gi hverandre rom og gode erfaringer. 

Jeg føler vi er likestilte, samtidig som vi er gode på å ta vare på hverandres gleder og interesser.  :) 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...