Gå til innhold

Feriepenger? Hvorfor ble jeg trukket for ferie i fjor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Feriegodtgjørelsen var på et visst antall tusen, som regnet 12% av feriepengegrunnlag. Men så ser jeg på lønnsslippen fra i fjor at jeg ble trukket for ferie, de trakk da 10 000kr. Jeg hadde de 5 ukene ferie som alle har. Ikke noe mer. 

kan noen forklare meg dette?

Anonymkode: ee07f...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok de ekstra dagene som du trekkes for? Fant denne forklaringen på en fagblogg:

https://www.tripletex.no/fagblogg/tripletex-forklarer/hvordan-beregnes-feriepenger/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=22145797199&utm_content=177757730121&utm_term=feriepenger trekk&gad_source=1&gad_campaignid=22145797199&gbraid=0AAAAADrPBwKUxOMGN5qsC2yD6mgT0iueV&gclid=EAIaIQobChMI9qfDptOvjQMVaKiDBx340zW6EAAYASAAEgL_CfD_BwE

Du og Skatteetaten snakker nok ulikt om antall feriedager. For hvis du har 5 uker med ferie, vil du kanskje si at du har 25 dager å disponere. Men i ferieloven bruker Skatteetaten begrepet virkedager om ferie.

Virkedager er alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Dermed inkluderes lørdager i beregningen og din arbeidsuke defineres som en 6-dagers uke, du får månedslønn basert på 26 virkedager, og 5 uker med ferie tilsvarer 30 virkedager med ferie.

Ferien din inneholder altså 4 ekstra dager enn hva du får i månedslønn. Ferietrekket blir derfor en full månedslønn + 4 dager. For som nevnt får du ikke betalt for å ha ferie.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt normalt å trekke for ferie? For de fleste med fastlønn ser det slik ut den måneden feriepenger utbetales:

Utbetaling = Månedslønn + feriepenger opptjent i fjor - trekk for årets ferie (5 uker i ditt tilfelle)

Siden fem uker er mer enn en normal arbeidsmåned blir ferietrekket større enn månedslønnen.

Anonymkode: ca27a...1a6

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at man trekkes for ferien av feriepengene og så får man ordinær lønn når man avvikler ferie.

Anonymkode: 268c7...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke betalt ferie i Norge. Derfor har vi feriepenger som "spares opp" i regi av arbeidsgiver som du får utbetalt istedet for lønn i den perioden du avvikler ferie. 

Forøvrig er det korrekt som angitt over her. Dersom du har 25 dagers ferie så trekkes det for de 4 ekstra dagene grunnet forskjellen på virkedager og dager. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Feriegodtgjørelsen var på et visst antall tusen, som regnet 12% av feriepengegrunnlag. Men så ser jeg på lønnsslippen fra i fjor at jeg ble trukket for ferie, de trakk da 10 000kr. Jeg hadde de 5 ukene ferie som alle har. Ikke noe mer. 

kan noen forklare meg dette?

Ja. Du blir trukket hele juni for ferie, og får feriepenger i stedet.

Men det holder ikke, siden du har fem uker ferie. Det er ikke fem uker i juni.

Så som andre nevner, du blir trukket for den siste snaue uken.

Anonymkode: 9f5d4...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da skjønner jeg

Da er det riktige at feriepenger er 12%, også trekkes man for ferie:) har alltid bare hørt at feriepenger er 12% av opptjent grunnlag , men dette blir da misvisende , da man må ta ut 5 uker ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og du kommer til å bli trukket i år også 😉

Anonymkode: 42a75...c80

Jada det blir jeg:) og..? Deilig å skrive den kommmetaren eller;)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...