AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Dere som ruser dere på lette ulovlige rusmidler som hasj/weed, mdma eller kokain mer enn fire ganger i året, hvordan er psyken deres til vanlig? Blir dere psykisk slitne av rusbruk? Mer enn bare de første dagene etter fest? Selv må jeg velge bort ulovlig rus og også alkohol i større mengder fordi jeg har en svak psyke. Jeg blir engstelig, får enorm fylleangst og dagen derpå-angst, har opplevd enorme mengder tvangstanker når jeg har vært ruspåvirket. Er dette utypisk for folk flest eller er det en del av pakka for noen? Anonymkode: 4372f...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Del Skrevet 17 timer siden Røyker vel noen ganger i uken på kveldstid, og psyken er topp og det går ikke negativt ut over meg på noen måte. Eksperimenterte litt med kokain og MDMA når jeg var yngre, en sjelden gang på fest, og heller ikke det skapte noe problemer. Men folk reagerer veldig forskjellig på rusmidler, andre kan takle det mye dårligere, så vil aldri anbefale prøve, utenom om det er medisin Anonymkode: e5ee9...1a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Del Skrevet 17 timer siden Mdma og kokain vil jeg ikke klassifisere som «lette» rusmidler . Anonymkode: 2f91f...294 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mdma og kokain vil jeg ikke klassifisere som «lette» rusmidler . Anonymkode: 2f91f...294 Deg om det. Uansett er dette ganske vanlige rusmidler Anonymkode: 4372f...250 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Røyker vel noen ganger i uken på kveldstid, og psyken er topp og det går ikke negativt ut over meg på noen måte. Eksperimenterte litt med kokain og MDMA når jeg var yngre, en sjelden gang på fest, og heller ikke det skapte noe problemer. Men folk reagerer veldig forskjellig på rusmidler, andre kan takle det mye dårligere, så vil aldri anbefale prøve, utenom om det er medisin Anonymkode: e5ee9...1a0 Det er helt sikkert at folk reagerer veldig forskjellig på hasj. Personer med angst eller tvangstanker tåler det ekstremt dårlig, mens personer med adhd eller de uten nevrologiske eller psykiske utfordringer kan ha veldig god effekt. Anonymkode: 4372f...250 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Røyker vel noen ganger i uken på kveldstid, og psyken er topp og det går ikke negativt ut over meg på noen måte. Eksperimenterte litt med kokain og MDMA når jeg var yngre, en sjelden gang på fest, og heller ikke det skapte noe problemer. Men folk reagerer veldig forskjellig på rusmidler, andre kan takle det mye dårligere, så vil aldri anbefale prøve, utenom om det er medisin Anonymkode: e5ee9...1a0 Men hvordan vet du at det ikke går utover psyken? Tar du pauser? Jeg feks vet ikke om koffein påvirker meg negativt eller ikke fordi jeg aldri har prøvd å gå lenge uten. Anonymkode: 4372f...250 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Deg om det. Uansett er dette ganske vanlige rusmidler Anonymkode: 4372f...250 Det at det er «vanlig» gjør det ikke mindre farlig. Anonymkode: 2f91f...294 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Del Skrevet 16 timer siden Bra om du klarer å holde deg unna, for det er jo ikke bare psyken alene som tar støyten av det der. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Deg om det. Uansett er dette ganske vanlige rusmidler Anonymkode: 4372f...250 Vanlig gjør det ikke lett. At du tenker det er lett gjør det heller ikke det. Om drap er normalt er det like skadelig, realiteten av stoffet blir ikke bedre, kun verden verre av at flere bruker. Anonymkode: 7b026...1bc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bra om du klarer å holde deg unna, for det er jo ikke bare psyken alene som tar støyten av det der. Vanlig gjør det ikke lett. At du tenker det er lett gjør det heller ikke det. Om drap er normalt er det like skadelig, realiteten av stoffet blir ikke bedre, kun verden verre av at flere bruker. Anonymkode: 7b026...1bc Kokain er kanskje mer skadelig for kroppen (hjertet) enn alkohol og ingen rusmidler er ufarlig men rusen er ikke sterk. Derfor jeg kaller det lett. Anonymkode: 4372f...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men hvordan vet du at det ikke går utover psyken? Tar du pauser? Jeg feks vet ikke om koffein påvirker meg negativt eller ikke fordi jeg aldri har prøvd å gå lenge uten. Anonymkode: 4372f...250 Ja innimellom kan jeg ha pause, og opplever psyken min som den samme, og så lenge jeg har det veldig bra, så tenker jeg det ikke er noe problem, og skulle jeg merket at det påvirket meg negativt, så ville jeg sluttet Anonymkode: e5ee9...1a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn84 Skrevet 15 timer siden #11 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som ruser dere på lette ulovlige rusmidler som hasj/weed, mdma eller kokain mer enn fire ganger i året, hvordan er psyken deres til vanlig? Blir dere psykisk slitne av rusbruk? Mer enn bare de første dagene etter fest? Selv må jeg velge bort ulovlig rus og også alkohol i større mengder fordi jeg har en svak psyke. Jeg blir engstelig, får enorm fylleangst og dagen derpå-angst, har opplevd enorme mengder tvangstanker når jeg har vært ruspåvirket. Er dette utypisk for folk flest eller er det en del av pakka for noen? Anonymkode: 4372f...250 Jeg føler jeg har god mental tilstand og stabil psyke selv om jeg har røkt hasj omtrent daglig i ca tyve år. Men jeg har jo svakt sammenlikningsgrunnlag, så det er vanskelig å si noe sikkert. Hvis jeg slutter å røyke hasj får jeg soveproblemer og nattsvetting i to-tre dager, og så er jeg normal igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Del Skrevet 15 timer siden Kjenner 4 personer som har ruset seg jevnlig, og det har gått utover psyken til de alle. Men 2 av de har en traumatisk barndom bak seg, 2 slet med angst. Og i starten hjalp jo rusen. Men på sikt så ble det verre. Anonymkode: e47ef...7c9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Del Skrevet 15 timer siden Jeg bruker cannabis mer enn fire ganger i året, men vil på ingen måte påstå jeg ruser meg ofte. Det påvirker ikke psyken utover der og da. Anonymkode: a9514...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Del Skrevet 15 timer siden Røykte weed daglig i mange år. Sluttet når vi ble enige om at vi ønsket oss barn. Hadde det bedre psykisk når jeg røykte enn nå. Har bipolar lidelse og sliter med lett sosial angst, dårlig søvn og mye generell uro i kroppen. Når jeg røyker jevnlig forsvinner alt dette. Anonymkode: b9ee2...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt sikkert at folk reagerer veldig forskjellig på hasj. Personer med angst eller tvangstanker tåler det ekstremt dårlig, mens personer med adhd eller de uten nevrologiske eller psykiske utfordringer kan ha veldig god effekt. Anonymkode: 4372f...250 Hvor tar du dette fra? Personer med angst og tvangstanker er ikke alle like, heller ikke de med adhd. Rimelig teit konklusjon, og ja jeg snakker av erfaring. Anonymkode: 20aff...dbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Del Skrevet 15 timer siden Jeg har røyket hasj/marihuana daglig i over 20 år, men har aldri prøvd andre rusmidler, med unntak av alkohol, som jeg drikker et par ganger i året. Psyken er på topp nå etter 40, men var veldig dårlig i tenårene/tidlig i 20-årene. Blir dog sliten og får fylleangst om jeg har vært på fest eller byen, siden jeg, som mange andre, blir voldsomt utadvendt av alkohol, mens jeg er ganske sjenert til vanlig 😄 Anonymkode: 3e6da...dcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvor tar du dette fra? Personer med angst og tvangstanker er ikke alle like, heller ikke de med adhd. Rimelig teit konklusjon, og ja jeg snakker av erfaring. Anonymkode: 20aff...dbe Jeg mente vel ikke akkurat deg da, men det er en kjent sak at angst forverres av THC. Mangler ikke på studier på dette. https://adai.uw.edu/pubs/pdf/2017mjanxiety.pdf&ved=2ahUKEwjBz5Tw7a-NAxXMHxAIHUabGh8QFnoECBIQBg&sqi=2&usg=AOvVaw0njAkgXEwXGLS9u6M4WSfC Anonymkode: 4372f...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #18 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mente vel ikke akkurat deg da, men det er en kjent sak at angst forverres av THC. Mangler ikke på studier på dette. https://adai.uw.edu/pubs/pdf/2017mjanxiety.pdf&ved=2ahUKEwjBz5Tw7a-NAxXMHxAIHUabGh8QFnoECBIQBg&sqi=2&usg=AOvVaw0njAkgXEwXGLS9u6M4WSfC Anonymkode: 4372f...250 Fungerende lenke: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://adai.uw.edu/pubs/pdf/2017mjanxiety.pdf&ved=2ahUKEwjBz5Tw7a-NAxXMHxAIHUabGh8QFnoECBIQBg&sqi=2&usg=AOvVaw0njAkgXEwXGLS9u6M4WSfC Anonymkode: 4372f...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #19 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bruker cannabis mer enn fire ganger i året, men vil på ingen måte påstå jeg ruser meg ofte. Det påvirker ikke psyken utover der og da. Anonymkode: a9514...73c https://korus.no/verktoy-og-kartlegging/dudit Dette er kartleggingen psykologer bruker for å vurdere om forholdet til rus er problematisk eller ikke, du kan jo teste deg selv. Cutoff for kvinner er 2 poeng, 6 poeng for menn. Anonymkode: 4372f...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #20 Del Skrevet 14 timer siden Det stemmer jo at stimulanter fungerer annerledes på dem med ADHD og er bevist å være mindre skadelig for psyken, men samtidig er faren for avhengighet enda høyere. Kokain og MDMA og hasj har en negativ effekt på psyken min, men den effekten er så snikende at den er vanskelig å legge merke til før jeg ligger helt unna i lang tid. MDMA har en svært positiv effekt dersom jeg KUN tar det maks én-to ganger i året - men jeg har lett for å bli av typen "mye vil ha mer". Psykedelia derimot, er svørt positivt for min psyke. Dette trigger ingen avhengighet heller, så jeg holder meg heller kun til dette for å ha en fin balanse. Kanskje én LSD-tur i året, og én-to soppturer. En sjeldend gang kan jeg finne på å ta ketamin for eksempel til nyttårsaften for ellers er jeg ikke så glad i folkemengder uten noko attåt. Anonymkode: 3b78d...301 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå