Gå til innhold

Finnes det fortsatt mennesker som bruker lommebøker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 14.13):

Vi benytter alle lommebøker i vår husstand. Både ungdommene  og vi  middelaldrende foreldre. Til diverse kredittkort, visittkort og  noe kontanter.

Anonymkode: b61e4...931

AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 14.21):

Hvor ellers skal jeg ha førerkort, kredittkort, bankkort og alle andre typer kort man må ha nå om dagen? 25 år, ja jeg bruker det. Har den ikke med meg overalt alltid, men har fortsatt behov for den

Anonymkode: 0fbce...ee1

Kort og førerkort på telefon.

"Del kontakt" på telefon når du skal dele kontaktinformasjon. Har et privat, og ett for jobb. 

Anonymkode: 9f0bc...11f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har en mappe med alle fysiske kort. ID-kort, pass, førerkort, alle bankkort, helsetrygdekort, forsikringskort. 

I Norge ligger denne bare hjemme. Det jeg trenger har jeg på telefonen. 

På Reise tar jeg med mappa (legger ut noen kredittkort først). Legger Pass og kredittkort i safe når jeg kommer frem. Har alltid med meg ID-kort, helsetrygdekort, forsikringskort og fysisk sertifikat - da digitale løsninger som regel ikke aksepteres. 

Kontanter i land der dette fortsatt trengs, men det blir stadig færre. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 21.39):

Alltid lommebok. Der har jeg litt kontanter samt ulike kort, førerkort og ID-kort. Jeg er 55 år.

Mulig jeg er litt paranoid, men jeg tenker at det er helt vanvittig risikabelt å ha alt på telefonen og alle kort og ID i telefondekselet, for hvis du går tom for strøm eller av en eller annen grunn mangler telefonen(glemt/stjålet/mistet), står du helt på bar bakke.  Noen har vel også digitale bilnøkler og husnøkler på mobilen, og da er du ganske hjelpeløs om telefonen svikter eller forsvinner.

Nå har jeg førerkort og betalingskort i lommeboka, og digitalt førerkort og kontaktløs betaling på telefonen, og da kan jeg klare meg helt fint om en av tingene blir borte. Bilnøkler og husnøkler har jeg fysisk i lomma, og selvsagt ikke i samme lomme som lommebok og mobil.

Anonymkode: 993cf...496

På reise har jeg nødbatteri og en ekstra iPhone. 

På reise blir også fysiske kort med, men legges som regel igjen på hotellrom. I egen by ligger det hjemme. Det er da mer risikabelt å dra rundt på både hovedløsning og nødløsning? 

AnonymBruker

Ja, eller kortholder med plass til kontanter osv. 

image.thumb.jpeg.960dbf9c945aa2d5a8c96731ea88b667.jpeg

Bruker fortsatt kort og ikke mobil. Har 3betalingskort, coop kort, førerkort, ikeakort. Bittelitt kontanter, kinokort osv.

Anonymkode: 09e53...dfb

AnonymBruker

Var i Spania når strømmen gikk. Gjett hvem som hadde kontanter i lommeboka, og fikk kjøpt FM radio og batterier. Den eneste i gaten som fikk nyheter de 16 timene. Slett ikke dumt å ha noe gammeldags klart. 

Anonymkode: d27b6...769

• Liker 2
AnonymBruker

Mine barn bruker det. Dem er 23 og 20 år. Jeg har en som ligger i veska. Liten en. Med bare litt kontanter og kortene mine. Men jeg bruker mest mobilen når jeg skal bare dra innom butikken. Jeg er 44 år. 

Anonymkode: 592e7...dcb

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var i Spania når strømmen gikk. Gjett hvem som hadde kontanter i lommeboka, og fikk kjøpt FM radio og batterier. Den eneste i gaten som fikk nyheter de 16 timene. Slett ikke dumt å ha noe gammeldags klart. 

Hvis du er så paranoid så foreslår jeg å reise med en liten FM radio. Vi har en som kostet 200 kroner, og veier under 100gram. For hjemmebruk, da, gidder ikke ha med på tur. 

Da slipper du å dra på kontanter, og løpe rundt på jakt etter radio og batterier. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du er så paranoid så foreslår jeg å reise med en liten FM radio. Vi har en som kostet 200 kroner, og veier under 100gram. For hjemmebruk, da, gidder ikke ha med på tur. 

Da slipper du å dra på kontanter, og løpe rundt på jakt etter radio og batterier. 

Er hverken paranoid eller psykisk syk på andre måter. Ikke løper jeg rundt på jakt heller. Men jeg har lommebok og kontanter i tillegg til kort. Det kom veldig godt med. Det var faktisk krise der, og radioen var gull verdt for mange. 

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva er dette for slags svar? Hvorfor tror du det er vanskelig eller slitsomt å «dra på kontanter»? De veier ingenting. Å være forberedt på nedetid er ikke å være paranoid. Ditt angrep derimot fremstår en smule spesielt.. 

Anonymkode: 692e5...efd

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Ja, både lommebok eller kortholder. Lommebok til daglig, og kortholder hvis jeg skal noe jeg kun ønsker/det egner seg å bare ha med ett bankkort. Forstår meg ikke på de som bruker mobiletui som erstatning. Høyere risiko for å miste bankkort og mobil samtidig. Mobil brukes også mye som et verktøy for å verifisere betalinger, så selv om det skal litt til at en eventuell tyv skal ha tilgang til dette på mobilen, ser jeg det som økt risiko for misbruk å gi en tyv så enkel tilgang til begge deler.

Anonymkode: 4b371...97c

• Liker 1
AnonymBruker

Er 54 og har aldri hatt en lommebok. Bare en seddelbunke og et kort i lommen. De siste 20 årene har det kun vært et kort. Jævlig harry med stor lommebok, samler folk fortsatt på gamle kvitteringer? Går fortsatt folk med kontanter og mynter? Haha, da er du fossil. 

Anonymkode: 60c2b...9bf

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er 54 og har aldri hatt en lommebok. Bare en seddelbunke og et kort i lommen. De siste 20 årene har det kun vært et kort. Jævlig harry med stor lommebok, samler folk fortsatt på gamle kvitteringer? Går fortsatt folk med kontanter og mynter? Haha, da er du fossil. 

Anonymkode: 60c2b...9bf

Jeg betaler så å si bare med kontanter, og tar meg slett ikke nær av å bli kalt fossil av en person som er betydelig eldre enn meg og bare prioriterer litt annerledes. Jeg vet heller ikke hvorfor du antar at lommebok = diger lommebok full av gamle kvitteringer.

Anonymkode: 5df02...76f

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er hverken paranoid eller psykisk syk på andre måter. Ikke løper jeg rundt på jakt heller. Men jeg har lommebok og kontanter i tillegg til kort. Det kom veldig godt med. Det var faktisk krise der, og radioen var gull verdt for mange. 

Jeg var der. Uten kontanter. Det var ikke noe problem. Hadde powerbank med fire ladninger, som vanlig. Og nyhetene spredde seg jo mellom naboene. Og til mobilnettet kom gjennom innimellom, særlig natt når de basestasjonene som ikke var slått ut ikke var overbelastet. 

Kontanter har jeg ikke brukt i Spania på mange, mange år. 

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er dette for slags svar? Hvorfor tror du det er vanskelig eller slitsomt å «dra på kontanter»? De veier ingenting. Å være forberedt på nedetid er ikke å være paranoid. Ditt angrep derimot fremstår en smule spesielt.. 

Anonymkode: 692e5...efd

Dette er et angrep. Mitt innlegg er opplysende om smartere løsninger ;)

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 14.21):

Hvor ellers skal jeg ha førerkort, kredittkort, bankkort og alle andre typer kort man må ha nå om dagen? 25 år, ja jeg bruker det. Har den ikke med meg overalt alltid, men har fortsatt behov for den

Anonymkode: 0fbce...ee1

Det finnes noe som heter kortholdere.

Anonymkode: bcf51...970

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg bruker ikke lommebok, jeg bruker portemoné.  

Anonymkode: c349e...916

De er søte :) Husker jeg hadde en som barn. Men har ikke eid det siden. Selges de virkelig ennå?

Med portemone så mener jeg sånne, altså. Det var disse vi kalte portemone før i alle fall.

2180f921-a29a-4f80-a9b1-95d47ab16db6_org

Anonymkode: 7e7d5...32c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...