AnonymBruker Skrevet 19. mai #1 Skrevet 19. mai Hei! Jeg har begynt å bruke en del sjalottløk og stjerneløk i matlagingen. De er helt supre! Men på alle nettsider jeg leser på, står det at man skal varmebehandle dem. Jeg mener å huske at jeg hørte noen si "ikke spis den rå!" om sjalottløken en gang også. Og da fikk jeg sånn "herregud, blir jeg syk om jeg spiser den rå?"-tanker. Så hva er greia her? Kan man ikke spise slike typer løk rå fordi man blir syk av det, eller er det fordi det rett og slett smaker for mye og ikke blir noe godt i en salat for eksempel? Anonymkode: d3458...740
AnonymBruker Skrevet 19. mai #2 Skrevet 19. mai Har spist det rått massevis av ganger. Pleier å ha det på roastbiffsmørbrød, smaker veldig godt. Bruker da gjerne en hel en i slengen per person. Anonymkode: 932ff...58e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #3 Skrevet 19. mai Magen min blir skikkelig kranglete om jeg spiser rå løk så mulig det er litt hardt for noen? Har ingen kjente allergier eller intoleranser egentlig, men er litt følsom på enkelte ting. Anonymkode: ce128...21e
AnonymBruker Skrevet 19. mai #4 Skrevet 19. mai Har de ikke rå løk i greske salater da? Det mener jeg å huske man fikk servert i Hellas. Rå løk og sorte oliven bl.a. Anonymkode: a22d6...7f2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #5 Skrevet 19. mai Jwg har vertfall brukt rå sjalottløk i salat mange ganger. Aldri merket noe unormalt. Anonymkode: 18ea7...207
AnonymBruker Skrevet 19. mai #6 Skrevet 19. mai TS her. Vanlig gul- og rødløk er jo helt vanlig å spise rå. Det gjør jeg hele tiden. Men det var litt rart med disse "spesialløkene" som sjalottløk og stjerneløk. Men jeg fant faktisk svar nå når jeg "googlet hardt nok". Om sjalottløken så står det: "Den egner seg ikke så godt til å spises rå, da løkaromaene kommer best frem når sjalottløken varmebehandles." Men jeg vil jo tro at det funker uansett? Om stjerneløken så står det at den bare er en minivariant av den vanlige gule løken, så da burde jo denne også egne seg fint i en salat tenker jeg. Jeg tror i alle fall ikke at man blir dårlig av å spise noen som helst form for løk rå lenger, slik jeg tenkte kunne være mulig før jeg publiserte dette innlegget 😅 Takk for svar, alle sammen! 😊 Anonymkode: d3458...740
AnonymBruker Skrevet 19. mai #7 Skrevet 19. mai Rå løk har en egen evne til å tiltrekke seg bakterier og bli fordervet om det står i romtemperatur. Mange tror det er majonesen i pastasalaten som skaper matforgiftning, men jeg har lest flere steder at det som oftest skyldes at folk har hatt rå løk oppi salaten. Det kan gi noen magebesvær (luft, mageknip, diaré) så kjenn dine gjester (eller advar dem om løken ikke er synlig). Anonymkode: 46a3d...021
enkefru Skrevet 19. mai #8 Skrevet 19. mai (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har de ikke rå løk i greske salater da? Det mener jeg å huske man fikk servert i Hellas. Rå løk og sorte oliven bl.a. Anonymkode: a22d6...7f2 De lar de gjerne ligge litt i vann (oppskjært) før de legges på maten, tror, men er litt usikker på om det skal være lunkent vann. Dette for å få bort den "skarpeste" smaken. Ble tipset om det en gang i alle fall, obs: gjaldt rødløk .) Endret 19. mai av enkefru
AnonymBruker Skrevet 19. mai #9 Skrevet 19. mai Ja – det er helt trygt og vanlig å spise rå sjalottløk! Faktisk er sjalottløk en av de mildeste og søteste løkene, så den egner seg særlig godt rå i salater, dressinger og sauser. Tips for å bruke rå sjalottløk: Finsnitt den – tynne skiver gir mildere smak og bedre tekstur. Legg den i kaldt vann i noen minutter hvis du vil dempe smaken ytterligere. Passer godt med: vinaigrette (olje + eddik + sennep + sjalottløk) tomatsalat, pastasalat, potetsalat som topping på varm mat rett før servering Oppsummert: Ja – sjalottløk er helt topp å spise rå, og gir en elegant smak uten å dominere. Vil du ha forslag til en rask dressing med rå sjalottløk? Chatgpt - du bør laste ned appen 😁 Anonymkode: 3c907...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #10 Skrevet 19. mai Folk kan bli matforgiftet av rå løk, men det er sjelden løken i seg selv som er problemet – det handler som regel om dårlig håndtering eller forurensning. Her er de vanligste årsakene: 1. Kontaminasjon under håndtering – Hvis rå løk kuttes med en skitten kniv, ligger på en forurenset skjærefjøl, eller håndteres med urene hender, kan den overføres bakterier som Salmonella, E. coli eller Listeria. 2. Oppbevaring i romtemperatur – Rå, kuttet løk som står for lenge i romtemperatur kan utvikle bakterievekst – spesielt hvis den er fuktig. 3. Forurensede løk i produksjonskjeden – I noen tilfeller har det vært tilbakekallinger av løk (særlig importert løk) pga. bakterieutbrudd, som Salmonella. Dette gjelder særlig i store distribusjonskjeder i f.eks. USA. 4. Kombinasjon med annen mat – Hvis løk brukes i mat som ikke blir varmet opp (f.eks. salater eller dressinger), kan de bidra til matforgiftning hvis de er forurenset og ikke har blitt vasket skikkelig. Oppsummering: Rå løk i seg selv gir sjelden matforgiftning, men kan være en kilde til bakterier hvis den er forurenset eller ikke håndteres riktig. Vil du ha noen tips for trygg bruk og oppbevaring? Chatgpt sier alt om hverandre avhengig av hvordan du stiller spørsmålet. Anonymkode: 46a3d...021 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #11 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja – det er helt trygt og vanlig å spise rå sjalottløk! Faktisk er sjalottløk en av de mildeste og søteste løkene, så den egner seg særlig godt rå i salater, dressinger og sauser. Tips for å bruke rå sjalottløk: Finsnitt den – tynne skiver gir mildere smak og bedre tekstur. Legg den i kaldt vann i noen minutter hvis du vil dempe smaken ytterligere. Passer godt med: vinaigrette (olje + eddik + sennep + sjalottløk) tomatsalat, pastasalat, potetsalat som topping på varm mat rett før servering Oppsummert: Ja – sjalottløk er helt topp å spise rå, og gir en elegant smak uten å dominere. Vil du ha forslag til en rask dressing med rå sjalottløk? Chatgpt - du bør laste ned appen 😁 Anonymkode: 3c907...bfb AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk kan bli matforgiftet av rå løk, men det er sjelden løken i seg selv som er problemet – det handler som regel om dårlig håndtering eller forurensning. Her er de vanligste årsakene: 1. Kontaminasjon under håndtering – Hvis rå løk kuttes med en skitten kniv, ligger på en forurenset skjærefjøl, eller håndteres med urene hender, kan den overføres bakterier som Salmonella, E. coli eller Listeria. 2. Oppbevaring i romtemperatur – Rå, kuttet løk som står for lenge i romtemperatur kan utvikle bakterievekst – spesielt hvis den er fuktig. 3. Forurensede løk i produksjonskjeden – I noen tilfeller har det vært tilbakekallinger av løk (særlig importert løk) pga. bakterieutbrudd, som Salmonella. Dette gjelder særlig i store distribusjonskjeder i f.eks. USA. 4. Kombinasjon med annen mat – Hvis løk brukes i mat som ikke blir varmet opp (f.eks. salater eller dressinger), kan de bidra til matforgiftning hvis de er forurenset og ikke har blitt vasket skikkelig. Oppsummering: Rå løk i seg selv gir sjelden matforgiftning, men kan være en kilde til bakterier hvis den er forurenset eller ikke håndteres riktig. Vil du ha noen tips for trygg bruk og oppbevaring? Chatgpt sier alt om hverandre avhengig av hvordan du stiller spørsmålet. Anonymkode: 46a3d...021 Jeg har appen Chatgtp. Og dette er grunnen til at jeg ikke spurte den. Den appen egner seg best om man vil se hvordan en kommode hadde sett ut i en annen farge, eller hvordan det hadde sett ut med et bilde på en bestemt vegg 😅 TS Anonymkode: d3458...740 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai #12 Skrevet 19. mai Går helt fint hvis du tåler sånt. Jeg takler ikke rå løk og synes det smaker helt for grusomt. Har også løkånde og dårlig smak i munnen hele dagen etter. Men smak og behag. Anonymkode: d0e2e...fb0
Maia70 Skrevet 19. mai #13 Skrevet 19. mai Selvsagt spiser man løk rå. Det tar bare livet av mer dårlige bakterier enn det kokt gjør, så kan hende man får diare eller noe. Som ikke er farlig.
Brunhilde Skrevet 21. mai #14 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 16.53): Rå løk har en egen evne til å tiltrekke seg bakterier og bli fordervet om det står i romtemperatur. Mange tror det er majonesen i pastasalaten som skaper matforgiftning, men jeg har lest flere steder at det som oftest skyldes at folk har hatt rå løk oppi salaten. Det kan gi noen magebesvær (luft, mageknip, diaré) så kjenn dine gjester (eller advar dem om løken ikke er synlig). Anonymkode: 46a3d...021 Det der er altså bare en myte! 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå