AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #1 Skrevet 19. mai 2025 Jeg opplever hårtap som har utviklet seg gradvis over tid. Det er hovedsakelig diffus tynning over hele hodet, osv. 100-150 hår daglig. Jeg har merket at hårkvaliteten også har endret seg – det virker tynnere og svakere enn før. Jeg er usikker på om hårtapet skyldes arvelige faktorer, stress, livsstil, kosthold, eller andre årsaker. Jeg har et kjernesunt kosthold, og jobber kontinuerlig med å takle ocd og stress, men er fortsatt på jakt etter hva som kan hjelpe i mitt tilfelle. Jeg vurderer å ta kontakt med en spesialist, men ønsker først å høre fra andre her som kanskje har vært gjennom lignende – spesielt med tanke på erfaringer med behandlinger som har fungert (eller ikke fungert), og tips til hva man bør gjøre i min situasjon. Anonymkode: f1fd9...92f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #2 Skrevet 19. mai 2025 Jeg er mann og har vært i din situasjon. 1) Det finnes legemidler som stopper hårtap, men ikke legemidler som gir tilbake tapt hår. Så om du ønsker å beholde håret må du starte med disse legemidlene så tidlig som mulig slik at du får beholde mest mulig hår. Det finnes noen legemidler om hevder at de vil gi tilbake håret. men i de få tilfellene det virker så er det snakk om bagatellmessig endring. 2) Når man starter på hårmidler som stopper hårtap så må man ta dem hver dag. Stopper man å ta disse midlene så starter man svært rakt å miste hår. 3) Jeg kjenner veldig godt igjen at det er surt å miste håret som 18 åring. Nærmest alle menn mister håret, men de fleste mister det jo mye senere. 4) Tommelfingerregelen er at 30 prosent mister håret som 30 åringer, 40 prosent som 40 åringer, osv. 5) Finasteride tror jeg legemiddelet er som stopper mannlig hårtap. Dette er reseptbelagt så du må snakke med legen. Når jeg skriver mannlig hårtap så mener jeg det hårtapet mange menn opplever og som kommer av at håret ikke takler testosteronen i kroppen. Det finnes andre årsaker til hårtap, som stress, sykdom, osv. Men er det snakk om arvelig hårtap for menn så er det Finasteride som gjelder. 6) Minoxidil har også noen hatt suksess med. Dette skal visst kunne gi noe hår tilbake. Det er ikke reseptbelakt. Det stopper ikke hårtapet, så om du kun bruker dette så vil du miste håret. 7) Snakk absolutt med legen. Ikke stol blindt på noe du leser på internett. Gjelder informasjon fra meg også. 8 ) For meg ble løsningen å barbere bort alt håret. For de fleste er det den mest praktiske og estetisk pene løsningen når man har mistet mye hår. 9) For meg ble beste måten å takle hårtapet på at jeg fikk mange andre problemer som fikk hårtapet mitt til å virke smått. Kan være greit å reflektere litt over. At du bør prøve å sette pris på det du har i dag og ikke begynne å tenke at håret betyr alt. For det er kun når man har det veldig bra at man tenker at håret betyr alt. 10) Stress kan absolutt påvirke hårtap. Anonymkode: 7c4d1...490
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #3 Skrevet 19. mai 2025 Eneste som kan stoppe utviklingen hvis dette er genetisk hårtap, er følgende legemidler Finasterid Dutasterid MEN disse kan ha fæle bivirkninger, jeg fikk redusert ereksjon (til stor grad), smerter i testiklene og ble slapp/trøtt. Vil fraråde alle unge menn å ikke la seg friste av disse medikamentene. Det er mye som er verre. Hva med SMP? (Scalp micro-pigmentation) Dette kan gjøres når hårtaoet er gått langt, og man barberer det bort. Han bør iallefall informeres om muligheten - det kan være en stor trøst! M26 Anonymkode: e65b7...d77
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå