AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:52 #1 Del Skrevet mandag kl 10:52 Hei Jeg har spart til pensjon i IPS/Storebrand i ca. 8 år. Opprettet tidligere i år en fond-sparing i Kron. Nå lurer jeg på hvor det er smartest å spare til pensjon? Jeg har ikke allverdens å spare hver mnd, kanskje 1500kr. Anonymkode: 23afa...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet mandag kl 11:27 #2 Del Skrevet mandag kl 11:27 Et viktig spørsmål er om du under noen omstendigheter kommer til å få bruk for de pengene FØR du blir pensjonist... IPS er låst helt til du går av med pensjon, uansett situasjon. Så om du skulle trenge penger til egenkapital på bolig, fikse tenner eller bare ha dårlig råd noen måneder er de utilgjengelig. Penger satt inn på en aksjesparekonto kan du derimot tømme når som helst, så det er litt mer fleksibelt. Men skatteregningen er foreløpig snillere på en IPS, med 22% skatt. Det kan imidlertid endre seg over tid, avhengig av hva politikerne finner på. De har allerede ødelagt sparegrensa ved å senke årlig innskudd fra 40k til 15k. De kan potensielt finne på enda mer ugang i fremtiden 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:07 #3 Del Skrevet mandag kl 12:07 newman01 skrev (37 minutter siden): Et viktig spørsmål er om du under noen omstendigheter kommer til å få bruk for de pengene FØR du blir pensjonist... IPS er låst helt til du går av med pensjon, uansett situasjon. Så om du skulle trenge penger til egenkapital på bolig, fikse tenner eller bare ha dårlig råd noen måneder er de utilgjengelig. Penger satt inn på en aksjesparekonto kan du derimot tømme når som helst, så det er litt mer fleksibelt. Men skatteregningen er foreløpig snillere på en IPS, med 22% skatt. Det kan imidlertid endre seg over tid, avhengig av hva politikerne finner på. De har allerede ødelagt sparegrensa ved å senke årlig innskudd fra 40k til 15k. De kan potensielt finne på enda mer ugang i fremtiden Hm, det vet jeg jo egentlig ikke. Har ok økonomi og prøver å spare litt til buffer på siden til uforutsette ting. Men det var dette med tilgjengeligheten på pengene som fikk meg til å lure. Så leser jeg at IPS kan gå til etterlatte om jeg skulle dø, det er jo også litt betryggende (at pengene ikke forsvinner til staten). Anonymkode: 23afa...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:16 #4 Del Skrevet mandag kl 12:16 På midler som skal øremerkes pensjon , så er det uten tvil at IPS er det man bør prioritere slik reglene er nå. I realiteten fungerer IPS en slik at man får fradrag på 22 prosent, inntil 3300 kr pr. 2024 som blir ett rentefritt lån fra staten. Og som man får avkastning på i hele spareperioden. Anonymkode: c20ee...d5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet mandag kl 12:28 #5 Del Skrevet mandag kl 12:28 Kron er en leverandør, IPS er et produkt. Du kan ha IPS hos Kron, og du kan også ha en eller flere aksjesparekonti hos Kron. Du kan spare enten bare i IPS eller bare på ASK, eller litt av begge deler. Pengene du har i IPS kan ikke tas ut før ved 62 år og da minimum utbetales over 10 år, men gir skattefordel i form av utsatt skatt. Så hvis du ønsker å "låse" sparingen til pensjon bør du prioritere IPS. Hvis du kan komme til å trenge pengene før 62 år bør de stå på en ASK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet mandag kl 12:29 #6 Del Skrevet mandag kl 12:29 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hm, det vet jeg jo egentlig ikke. Har ok økonomi og prøver å spare litt til buffer på siden til uforutsette ting. Men det var dette med tilgjengeligheten på pengene som fikk meg til å lure. Så leser jeg at IPS kan gå til etterlatte om jeg skulle dø, det er jo også litt betryggende (at pengene ikke forsvinner til staten). Anonymkode: 23afa...3fa En aksjesparekonto vil også kunne overtas av de etterlatte når du dør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernaut Skrevet mandag kl 21:50 #7 Del Skrevet mandag kl 21:50 (endret) Me0987 skrev (9 timer siden): En aksjesparekonto vil også kunne overtas av de etterlatte når du dør Det kan også IPS vel? https://www.nordnet.no/faq/pensjon/individuell-pensjonssparing-ips/hva-skjer-med-ips-nar-jeg-dor Endret mandag kl 21:51 av Supernaut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet i går, 04:24 #8 Del Skrevet i går, 04:24 Supernaut skrev (6 timer siden): Det kan også IPS vel? https://www.nordnet.no/faq/pensjon/individuell-pensjonssparing-ips/hva-skjer-med-ips-nar-jeg-dor Absolutt! Trådstarter hadde funnet ut selv at det gjaldt IPS, så ville bare informere om det også gjelder ASK "Så leser jeg at IPS kan gå til etterlatte om jeg skulle dø, det er jo også litt betryggende (at pengene ikke forsvinner til staten)." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:43 #9 Del Skrevet i går, 05:43 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hm, det vet jeg jo egentlig ikke. Har ok økonomi og prøver å spare litt til buffer på siden til uforutsette ting. Men det var dette med tilgjengeligheten på pengene som fikk meg til å lure. Så leser jeg at IPS kan gå til etterlatte om jeg skulle dø, det er jo også litt betryggende (at pengene ikke forsvinner til staten). Anonymkode: 23afa...3fa Skik du her skisserer det taler mye for at du skal spare på en ASK hos Kron/Nordnet/Enellerannenleverandør, og ikke IPS. Har egentlig aldri vært tilhenger av å låse pensjonssparing i IPS. Anonymkode: 5ee7c...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:26 #10 Del Skrevet i går, 06:26 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Skik du her skisserer det taler mye for at du skal spare på en ASK hos Kron/Nordnet/Enellerannenleverandør, og ikke IPS. Har egentlig aldri vært tilhenger av å låse pensjonssparing i IPS. Anonymkode: 5ee7c...7c6 Nei det er akkurat dette med låsing av pengene jeg ikke klarer å vurdere som bra eller dårlig (for meg selv). Anonymkode: 23afa...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 06:40 #11 Del Skrevet i går, 06:40 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei det er akkurat dette med låsing av pengene jeg ikke klarer å vurdere som bra eller dårlig (for meg selv). Anonymkode: 23afa...3fa Store gleden med IPS er at man får utsatt skattekostnaden til den dagen man pensjonerer seg. Og når man tar ut pengene er det 22% skatt på hele beløpet som er satt inn. På ASK er skattesatsen også 22%, men det skattbare grunnlaget er multiplisert med 1,72. Så om du iløpet av de neste 30 årene får en avkastning på en million skal du betale 22% skatt av 1,72 millioner. Ganske merkelig opplegg. Men den effektive skattesatsen er pr. idag 37,84%. Den hopper litt opp og ned avhengig av hvem som sitter i regjering. Dagens regjering økte skattetrykket på aksjer med 20% da de overtok, pluss at de også økte verdigrunnlaget betraktelig for formueskatt. Verdsettelsesrabatten er redusert fra 45% i 2020 til 20% i 2025. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet i går, 06:49 #12 Del Skrevet i går, 06:49 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei det er akkurat dette med låsing av pengene jeg ikke klarer å vurdere som bra eller dårlig (for meg selv). Anonymkode: 23afa...3fa Da kan du vel gjøre litt av begge deler? Spare litt i IPS og få med deg de skattefordelene, og spare litt på aksjesparekonto slik at du har pengene tilgjengelig om du skulle trenge dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:52 #13 Del Skrevet i går, 09:52 En fordel med IPS er at pengene er låst, så du ikke behøver å dele av den formuen ved en skilsmisse. Anonymkode: f4ad0...583 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:49 #14 Del Skrevet i går, 18:49 IPS er bortkastet. Du får bare spare 15000 kroner pr år, og det er låst til du er pensjonist. Ikke sikkert du lever da. Anonymkode: 7337b...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasse Nøff Skrevet i går, 19:47 #15 Del Skrevet i går, 19:47 En annen fordel med IPS et at det er unntatt fra formuesskattegrunnlaget. Spiller kanskje ikke så stor rolle nå, men vil kunne gjøre det når du nærmer deg pensjonsalder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:07 #16 Del Skrevet i går, 20:07 Kjøp gull og/eller sølv.. Anonymkode: 79413...ade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå