Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en diskusjon som har gått lenge, og et desperat forsøk på å demme opp for mangelen på helsepersonell fremover. Av-akademisering av sykepleierutdanningen - noe som aldri ville ha skjedd dersom det var et mannsdominert yrke😉 Fin måte å slippe å øke lønnen til de som jobber innen helse.

Anonymkode: 42716...dd1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingen som egentlig vet hvordan dette vil bli. Som de sier på sykepleierutdanningen, vi har jo allerede 50% praksis. Hva skal fagskoleretningen innen helsefag være? Den finnes jo allerede, den heter sykepleie… 

Det er allerede kaos rundt at fagskolene fikk lov til å bruke ordet «studiepoeng». Som nei, ikke nødvendigvis er sidestilt med studiepoeng fra UH. Men det tror elevene/studentene selv, og så blir det kaos og skuffelse når de prøver å komme seg inn på et studium på universitet eller høyskole. 
For meg er det ganske uklart hva de egentlig prøver å bygge opp her. Jeg har selv sett at utdanningsinstitusjoner prøver å bygge opp studier de ikke har kompetanse til, og det er mildt sagt problematisk. 
Det er dyrt å ha to parallelle systemer gående. Og med synkende barnetall vil det i alle fall gå med enda flere universiteter og høyskoler framover hvis man i tillegg skal kjempe om de samme søkerne, til og med på masternivå. Så jeg håper politikerne har tenkt å være med på å legge ned universiteter og høyskoler ute i distriktene også, for det er dette som vil skje.

Anonymkode: 988fc...8d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir helsefagarbeidere vs sykepleiere dratt inn her? En som kun har helsefagarbeider-fagbrev har ikke fagskole. De kan ta videreutdanning på fagskole, men da er de jo mer enn helsefagarbeider.

Anonymkode: d5442...87a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor blir helsefagarbeidere vs sykepleiere dratt inn her? En som kun har helsefagarbeider-fagbrev har ikke fagskole. De kan ta videreutdanning på fagskole, men da er de jo mer enn helsefagarbeider.

Fordi spørsmålet blir hva en som er helsefagarbeider med 3 årig fagskole som ekstrautdanning er sammenlignet med en sykepleier om en fagskolebachelor sidestilles med en bachelor fra høyskole/universitet. Så vidt jeg vet har vi ikke noe tittel for det enda, så det blir naturlig å kalle det helsefagarbeider.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere glemmer de tekniske fagene oppi dette, som dette faktisk er nyttig for. Går man elkraft så har man faktisk flere av de samme fagene som man har på en bachelor i elkraftteknikk, og man konkurrerer i de aller fleste tilfeller på lik linje som de med bachelor ved jobbsøking siden man har både praktisk erfaring og utdanning. 

Anonymkode: 6ffbd...703

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://sykepleien.no/2025/05/regjeringen-forvirrer-hva-er-forskjellen-pa-en-helsefagarbeider-med-bachelor-og-en

Skrevet

Kjempebra! Siden jeg jobber i et prosjektmiljø med mange praktiske fag ser jeg i hvor stor grad disse faktisk er nettopp fag, og fagarbeiderne er virkelig fagfolk. Jeg er ikke så glad i det klasseskillet som har vært mellom de akademiske og praktiske fagene, og ønsker endringen velkommen - på tross av at jeg er akademiker selv. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det hadde vært vanlig over ganske lang tid å sidestille fagskole med annen høyere utdanning. Det jeg typisk har vært borti er fagarbeidere, for eks. en rørlegger som har tatt videreutdanning. Jeg synes det virker rimelig at det skal regnes som høyere utdanning, selv om det kanskje "bare" er to år på fagskole så virker det som om det ofte er mennesker med en del erfaring som tar slik utdanning.

Mange som tar en bachelorgrad gjør det uten en arbeidstime på baken. Jeg har selv en slik grad, vel å merke tatt i voksen alder, men klarer ikke å se at jeg er noe mer eller bedre rustet av den grunn, når jeg sammenligner med kollega som har videreutdanning fra fagskole.

Anonymkode: df209...2e3

Skrevet

Ser ikke noe problem i dette så lenge det er tydelig hva slags utdanning en har. Fra før av har en jo også mesterbrev i yrkesfagene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Naos skrev (5 timer siden):

Kjempebra! Siden jeg jobber i et prosjektmiljø med mange praktiske fag ser jeg i hvor stor grad disse faktisk er nettopp fag, og fagarbeiderne er virkelig fagfolk. Jeg er ikke så glad i det klasseskillet som har vært mellom de akademiske og praktiske fagene, og ønsker endringen velkommen - på tross av at jeg er akademiker selv. 

AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 17.08):

Dere glemmer de tekniske fagene oppi dette, som dette faktisk er nyttig for. Går man elkraft så har man faktisk flere av de samme fagene som man har på en bachelor i elkraftteknikk, og man konkurrerer i de aller fleste tilfeller på lik linje som de med bachelor ved jobbsøking siden man har både praktisk erfaring og utdanning. 

Sånn rent bortsett fra at en fagarbeider/en med fagskoleutdanning knapt har hatt matematikk sammenlignet med en bachelor i ingeniørfag? 

Anonymkode: a0d3f...03c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn rent bortsett fra at en fagarbeider/en med fagskoleutdanning knapt har hatt matematikk sammenlignet med en bachelor i ingeniørfag? 

Kan si det de som til tider kun gått via høgskole med bachler. Visa en i genør som har gått via fagbrev først,  sitter med mye mer erfaring en andre desverre. Ja de fra høyskolen står en kan på papiret men ofte ute i eks bygg og desverre veg så tar de mye feil til tider. Selv opplevd de har regnet feil dosering  på vei, og feil utregninger på bygging av bru. Vi med fagbrev vi sa i fra dette vil ikke gå. Jo fikk vi høre det går jo på papiret. Han hadde ikke vært ute å sjekket verken grunn, hevingen til ny vei eller noe. Etter mye og og men ble det endret 

Ser der gubben jobbet de valgte heller ingeniør med fagbrev i bunn da de ansatte 2 nye nå, selv om de hadde søknader fra folk med bacler.  Årsak de ville ha folk som faktisk kunne det de skulle jobbe med, og viste hvordan ting på gulvet var. 

Anonymkode: 7e238...2f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 12.29):

Det er jo ingen som egentlig vet hvordan dette vil bli. Som de sier på sykepleierutdanningen, vi har jo allerede 50% praksis. Hva skal fagskoleretningen innen helsefag være? Den finnes jo allerede, den heter sykepleie… 

Det er allerede kaos rundt at fagskolene fikk lov til å bruke ordet «studiepoeng». Som nei, ikke nødvendigvis er sidestilt med studiepoeng fra UH. Men det tror elevene/studentene selv, og så blir det kaos og skuffelse når de prøver å komme seg inn på et studium på universitet eller høyskole. 
For meg er det ganske uklart hva de egentlig prøver å bygge opp her. Jeg har selv sett at utdanningsinstitusjoner prøver å bygge opp studier de ikke har kompetanse til, og det er mildt sagt problematisk. 
Det er dyrt å ha to parallelle systemer gående. Og med synkende barnetall vil det i alle fall gå med enda flere universiteter og høyskoler framover hvis man i tillegg skal kjempe om de samme søkerne, til og med på masternivå. Så jeg håper politikerne har tenkt å være med på å legge ned universiteter og høyskoler ute i distriktene også, for det er dette som vil skje.

Det virker ikke som fagskolene helt vet hva de selv vil eller hva de vil ha, annet enn at de bare vil ha det. De sliter jo allerede med å rekruttere til lærerstillinger ved fagskolene, så hvordan de skal få høy nok kompetanse på undervisningssiden er meg en gåte. Videre har fagskolene fått opprettet/finansiert mange nye studieplasser de siste årene, uten at de klarer å fylle disse plassene. 

Og enig at det "studiepoeng" er forvirrende. Det er ikke "urettferdig" at en med fagskole ikke får gå rett inn på 2.året på en bachelorgrad eller søke seg inn på lignende utdanninger når basiskravene for den utdanningen mangler. 

Videre driftes jo disse skolene som videregående skoler, og det er jo nummeret før de har utviklingssamtaler med foreldrene tilstede. 

Jeg har stor respekt for fagskolene, men de er ikke, og blir ikke, høyere utdanning. (jada, jeg vet at det er høyere yrkesfaglig utdanning). Det blir litt som å sminke grisen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På elkraft har man matematiske fag i bøtter og spann på teknisk fagskole, jeg har teknisk fagskole og mannen har bachelor, mye av pensumet er så og si identisk. I tillegg tror jeg den praktiske tilnærmingen i de aller fleste tilfellene skaper en fagforståelse som veier opp for den manglende matematikken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan si det de som til tider kun gått via høgskole med bachler. Visa en i genør som har gått via fagbrev først,  sitter med mye mer erfaring en andre desverre. Ja de fra høyskolen står en kan på papiret men ofte ute i eks bygg og desverre veg så tar de mye feil til tider. Selv opplevd de har regnet feil dosering  på vei, og feil utregninger på bygging av bru. Vi med fagbrev vi sa i fra dette vil ikke gå. Jo fikk vi høre det går jo på papiret. Han hadde ikke vært ute å sjekket verken grunn, hevingen til ny vei eller noe. Etter mye og og men ble det endret 

Ser der gubben jobbet de valgte heller ingeniør med fagbrev i bunn da de ansatte 2 nye nå, selv om de hadde søknader fra folk med bacler.  Årsak de ville ha folk som faktisk kunne det de skulle jobbe med, og viste hvordan ting på gulvet var. 

Anonymkode: 7e238...2f4

Men en ingeniør med fagbrev i bunn har 2 spesifikke egenskaper i tillegg til den praktiske kunnskapen: de har realfagene på plass, og de har vist en fantastisk evne til å jobbe hardt og målrettet! De sliter gjerne i begynnelsen av ingeniørutdanningen, men de som holder ut viser seg gjerne å være de aller beste kandidatene. 

Så både enig og uenig med deg :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På elkraft har man matematiske fag i bøtter og spann på teknisk fagskole, jeg har teknisk fagskole og mannen har bachelor, mye av pensumet er så og si identisk. I tillegg tror jeg den praktiske tilnærmingen i de aller fleste tilfellene skaper en fagforståelse som veier opp for den manglende matematikken. 

10 studiepoeng i realfag (fysikk og matematikk) er i bøtter og spann?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det virker ikke som fagskolene helt vet hva de selv vil eller hva de vil ha, annet enn at de bare vil ha det. De sliter jo allerede med å rekruttere til lærerstillinger ved fagskolene, så hvordan de skal få høy nok kompetanse på undervisningssiden er meg en gåte. Videre har fagskolene fått opprettet/finansiert mange nye studieplasser de siste årene, uten at de klarer å fylle disse plassene. 

Og enig at det "studiepoeng" er forvirrende. Det er ikke "urettferdig" at en med fagskole ikke får gå rett inn på 2.året på en bachelorgrad eller søke seg inn på lignende utdanninger når basiskravene for den utdanningen mangler. 

Videre driftes jo disse skolene som videregående skoler, og det er jo nummeret før de har utviklingssamtaler med foreldrene tilstede. 

Jeg har stor respekt for fagskolene, men de er ikke, og blir ikke, høyere utdanning. (jada, jeg vet at det er høyere yrkesfaglig utdanning). Det blir litt som å sminke grisen. 

Enig. For meg blir det også litt kunstig å skille mellom erfaringsbasert og forskningsbasert, for realiteten er at mange universitetsstudier er begge deler, og det går jeg ut fra at fagskoleutdanninger er også. Forskning ligger jo i bunnen av utrolig mye av kunnskapen vi har. 
Jeg vet ikke hvordan de skal lage utdanninger på nivå tilsvarende bachelor og master (bare yrkesbachelor og yrkesmaster), hvor skal de få kompetansen/lærekreftene fra? For disse utdanningene skal være på samme nivå som i det europeiske rammeverket for høyere utdanning, er målet. Hvordan skal de sikre nivået? 
Jeg synes fagskolene skulle fått dyrke sin egenart uten å forsøke å være en slags erfaringsbasert høyskole. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

10 studiepoeng i realfag (fysikk og matematikk) er i bøtter og spann?

Pluss elektroteknikk, elektronikk, energiproduksjon og elektriske maskiner som også er matematiske fag. Jeg hadde og matematikk for elektro som valgfag siste året. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pluss elektroteknikk, elektronikk, energiproduksjon og elektriske maskiner som også er matematiske fag. Jeg hadde og matematikk for elektro som valgfag siste året. 

Du svarer ikke på det jeg spør om: mener du virkelig at "realfaget" til de tekniske linjene på fagskolene på 10 SP (fysikk og matematikk) er "bøtter og spann"? Du tror ikke at ingeniørstudentene også har anvendt matematikk i sine "fagemner" i TILLEGG til realfagene som tilhører ingeniørutdanningen OG at de har kommet inn med et visst grunnlag i realfag?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan ikke inkludere matematikk brukt i andre fag som matematiske fag. I følge den tankegangen har jo jeg 170 studiepoeng matematikk i min bachelor i elektronikk fra UiO - men det stemmer jo ikke. Jeg har kun 40 stp matematikk (mat1100, mat1110, mat1120 og stk1100), ikke 170, selv om jeg også bruker matematikk i alle andre fag jeg har tatt (mekanikk, elektromagnetisme, bølgefysikk, kvantefysikk, linkrets, mikroelektronikk, analog elektronikk +++). 

Anonymkode: 33efe...014

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...