AnonymBruker Skrevet 19. mai #21 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): meen - på den annen side, en motforestilling: Skaut i lin eller bomull er vel kanskje det korrekte hodeplagget til en rekke andre bunader, så da får man jo den problemstillingen som er aktualisert med de fargede skjortene, som er at folk begynner å mikse og matche på tvers av bunader, til vi ender opp med et sammensurium der alle bunadene mister særpreget sitt. Mange bunadeksperter sier jo at det er bedre med en svart paraply enn en paraply med bunadmønster, og hvis vi skal følge samme tankegang, så er kanskje det beste å finne noe helt nøytralt og funksjonelt som ikke ser ut som noe annet enn det det er - en caps eller en bøttehatt eller en stråhatt. Nå er det jo akkurat det jeg likte så godt med forslaget ditt om et tørkle i lin, da, at det er enkelt og funksjonelt. Men tenker litt på at det kan se ut som jeg har tatt på meg noe som hører til en annen bunad. Anonymkode: cbc33...4ce Min tanke går "motsatt" vei. Paraplyer var nok oftere ensfarget tidligere. "Bundsparaplyer" er mer et nytt fenomen. Det samme med caps/hatt (bøtte eller panamavariant) . Det er ikke noe mange hadde tilgang til, og et enkelt skaut (uten valk eller spesiell folding) var mer vanlig over hele landet? Nå vet jeg ikke hvilken bunad du har, jeg tenkte Rogaland men er gjerne helt på jordet😂? Kanskje du kan sjekke eldre bilder på digitalmuseum for å se hva som ble brukt i området? Eller høre med bunads- og folkedraktrådet? Eller bare gå for det du er komfortabel med. Det er det viktigste tenker jeg. Anonymkode: 429a8...350
AnonymBruker Skrevet 19. mai #22 Skrevet 19. mai Synes hodeplagget som hører til bunaden din var fint! Men hvis det ikke er aktuelt hadde jeg gått for panama-hatt. Synes caps blir litt hverdagslig. Anonymkode: 3e0f4...5fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå