Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter nok en 18. mai med dundrende hodepine etter mange timer med stekende sol på hodet den 17., har jeg bestemt meg for at neste 17. mai må jeg ignorere mitt indre bunadpoliti, og ha noe på hodet. 

Hodeplagget som hører til min bunad er ikke aktuelt, for det er en kyse i sort ull som ikke skygger for ansiktet. Dvs det går an  sette på et pannelin som absolutt ville gjort jobben, men da ser man ut som man har hovedrollen i the Handmaid's Tale. 

Jeg er ingen fan av å trikse og mikse som man vil med bunaden (fargerike skjorter, I'm looking at you!!), men tilpasninger som er nødvendig for komfort og helse har jeg ingen problemer med. Så jeg bruker både svarte joggesko og solbriller til bunaden på 17. mai. 

Men stråhatt eller caps eller bøttehatt - der har jeg trukket grensen - til nå!

Så hva tenker dere vil være det beste valget av solhatt som ikke ser komplett dust ut?

Mannen mener panamahatt, fordi en panamahatt er stilren og elegant. Han vurderer det til sin egen bunad.

Jeg har sett en veldig enkel caps i lin på lindex som jeg vurderer.

Hva tenker dere? Forslag?

Dette er det korrekte hodeplagget til min bunad - aka. skjer ikke!:

Forsiden - Stavanger Aftenblad

Anonymkode: cbc33...4ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der var jo faktisk en fin variant av hodeplagg til bunad. Og det ser ut som om det er laget for å beskytte mot sola. 

Men hvis det er HELT uaktuelt bør du gå for noe enkelt, kjedelig og rent funksjonelt. Panamahatt ville jeg droppet, da heller en enkel caps. Eller et tørkle knyttet bak i nakken?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes dette var en veldig fin variant av hodeplagg til bunad, men hvis det er totalt uaktuelt hadde jeg nok gått for en enkel stråhatt i samme farge som bunaden. Men ta bort evnt blomster eller bånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller vurdert en fin paraply/parasoll, men helse trumfer det meste - så dømmer ikke andre uansett (håper jeg)

Anonymkode: 429a8...350

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg googlet meg frem til at Hulda Garborg faktisk brukte nettopp panamahatt til bunad, så da tror jeg kanskje det blir det:

Pimp din bunad - Garborgsenteret

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du først går med svarte jobbesko til bunaden synes jeg du skal holde deg for god til å være dobbelmoralsk til å kritisere andre for fargerike silkeskjorter! 

Når det er sagt:

Hvilken farge er bunaden? Tenker kanskje at filthatt i samme farge kan gjøre susen?

https://hattebutikken.no/produkt/bunadshatt-standard-norsk-produsert/?attribute_pa_farge=black

Om det er sol og det går utover helsen ville det kanskje vært bedre å velge vekk bunaden de 17.maiene det er strålende sol? Er jo virkelig ikke hvert år dette vil være et problem. 

Men, jeg er ikke noe bunadspoliti og mener du må gjøre det som fungerer for deg. 

Anonymkode: 78dbd...573

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville heller vurdert en fin paraply/parasoll, men helse trumfer det meste - så dømmer ikke andre uansett (håper jeg)

Det går ikke - jeg spiller i korps, så jeg kan ikke ha noe i hendene!

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du først går med svarte jobbesko til bunaden synes jeg du skal holde deg for god til å være dobbelmoralsk til å kritisere andre for fargerike silkeskjorter! 

Når det er sagt:

Hvilken farge er bunaden? Tenker kanskje at filthatt i samme farge kan gjøre susen?

https://hattebutikken.no/produkt/bunadshatt-standard-norsk-produsert/?attribute_pa_farge=black

Om det er sol og det går utover helsen ville det kanskje vært bedre å velge vekk bunaden de 17.maiene det er strålende sol? Er jo virkelig ikke hvert år dette vil være et problem. 

Men, jeg er ikke noe bunadspoliti og mener du må gjøre det som fungerer for deg. 

Anonymkode: 78dbd...573

Jeg synes det er en stor prinsipiell forskjell på ting som er nødvendige av hensyn til helse og komfort og i dette tilfellet klimaendringer, og det å ta elementer fra andre bunader uten annen begrunnelse enn at man liker den andre bedre. 

Jeg synes også det er mye bedre å bruke bunaden med feil hatt, enn å la den henge ubrukt i skapet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kvist skrev (33 minutter siden):

Det der var jo faktisk en fin variant av hodeplagg til bunad. Og det ser ut som om det er laget for å beskytte mot sola. 

Men hvis det er HELT uaktuelt bør du gå for noe enkelt, kjedelig og rent funksjonelt. Panamahatt ville jeg droppet, da heller en enkel caps. Eller et tørkle knyttet bak i nakken?

Ulven skrev (19 minutter siden):

Synes dette var en veldig fin variant av hodeplagg til bunad, men hvis det er totalt uaktuelt hadde jeg nok gått for en enkel stråhatt i samme farge som bunaden. Men ta bort evnt blomster eller bånd. 

Problemet er som sagt at det er en svart ullkyse under det pannelinet, så det løser jo ikke varmeproblemet. Og så assosiasjonen til handdmaid's tale. Og så det at jeg ikke faktisk eier dette hodeplagget, og det koster jo veldig mye penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kvist skrev (36 minutter siden):

Tørkle er ikke så dumt! Jeg så faktisk en jente på 17. mai som hadde tatt silketørkleet sitt og knyttet opp på hodet. Men hun hadde knyttet det sånn som gamle menn gjør med lommetørkle på hodet, sånn med fire knuter, så det så litt rart ut. Men det var ikke en dum ide!

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en variant å bare bruke pannelinet? Eller krever det at du har kyse under for at det sitter? 
Jeg forstår at det koster litt, men det koster antagelig mye mindre med bare pannelin, enn med både det og kyse. 

Om du skal avvike fra "slik det var ment", så tenker jeg du må gjøre det som er mest praktisk, og som du opplever ser pent ut. 
Altså enten et knyttet tørkle, eller en pen hatt/caps. (Bare husk at mørk hatt/caps fort blir varmt, selv om det ikke er ull.)

Om du spiller i korps, har korpset noen form for hatt/lue du kunne lånt? (Jeg vet sånne også ofte er kokvarme, og gjør mer skade enn nytte i mye sol.) 

Anonymkode: cd913...519

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke en variant å bare bruke pannelinet? Eller krever det at du har kyse under for at det sitter? 
Jeg forstår at det koster litt, men det koster antagelig mye mindre med bare pannelin, enn med både det og kyse. 

Om du skal avvike fra "slik det var ment", så tenker jeg du må gjøre det som er mest praktisk, og som du opplever ser pent ut. 
Altså enten et knyttet tørkle, eller en pen hatt/caps. (Bare husk at mørk hatt/caps fort blir varmt, selv om det ikke er ull.)

Om du spiller i korps, har korpset noen form for hatt/lue du kunne lånt? (Jeg vet sånne også ofte er kokvarme, og gjør mer skade enn nytte i mye sol.) 

Anonymkode: cd913...519

Nei, det hører ikke hodeplagg til korpsuniformen. Jeg vet ikke så mye om det pannelinet, hva det er rent historisk og hvordan det brukes, men det skal jeg grave litt mer i.

Det jeg og så på 17. mai, var en eldre dame som rett og slett hadde en enkel bøttehatt i beige bomull. Da jeg så det, tenkte jeg ikke "feil bunadbruk", men "oi, god praktisk løsning - det skal jeg vurdere selv"!

Når det gjelder caps, har jeg sett på denne i linl:

Caps i lin

• Liker 1
Skrevet

Hva ville du gjort mot sola om dere marsjerte og spilte utendørsbasseng på en annen dato? 

AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden):

Hva ville du gjort mot sola om dere marsjerte og spilte utendørsbasseng på en annen dato? 

Det er ikke en problemstilling egentlig  - jeg pleier bare å steppe inn som ekstra støtte i mine døtres skolekorps kun på 17. mai.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det går ikke - jeg spiller i korps, så jeg kan ikke ha noe i hendene!

Jeg prøver ikke å overstyre, så det er bare et forslag (som jeg ville følt meg mer vel med enn caps/bøttehatt). Kanskje et hvitt skaut i lin eller bomull kunne vært en løsning? Eventuelt med en blondekant?

Jeg vil også takke for at du er med i korps, dere deler noe viktig med oss andre enten det er 17. mai eller andre anledninger 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg prøver ikke å overstyre, så det er bare et forslag (som jeg ville følt meg mer vel med enn caps/bøttehatt). Kanskje et hvitt skaut i lin eller bomull kunne vært en løsning? Eventuelt med en blondekant?

Jeg vil også takke for at du er med i korps, dere deler noe viktig med oss andre enten det er 17. mai eller andre anledninger 🥰

Et skaut eller tørkle i lin var en god ide!! Og det første forslaget ditt om parasoll er absolutt et godt innspill, selv om det ikke fungerer for meg. Men det er jo en god ide for alle som skal stå og se på tog i solsteken.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo mer jeg googler, jo flere ideer dukker opp! Her har Embla sydd opp en bøttehatt i damask - jeg kan jo lage meg et hodeplagg i samme damaskstoff som jeg har i vesten. Det er jo ikke prinsipielt verre enn hårbøyletrenden!

Sommer­varme på 17. mai: – Bunad kan bli altfor varmt – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radioimage.gif.9b38ca1235986ede8bf1e630b51e14f9.gif

De er faktisk til salgs i flere varianter:

Tilbehør | Kategori - Embla Bunader

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jo mer jeg googler, jo flere ideer dukker opp! Her har Embla sydd opp en bøttehatt i damask - jeg kan jo lage meg et hodeplagg i samme damaskstoff som jeg har i vesten. Det er jo ikke prinsipielt verre enn hårbøyletrenden!

Sommer­varme på 17. mai: – Bunad kan bli altfor varmt – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radioimage.gif.9b38ca1235986ede8bf1e630b51e14f9.gif

Jeg er (eller i alle fall har vært) over snittet interessert i bunad/folkedrakt. Jeg er absolutt enig i at en bøttehatt ikke er "verre" (egentlig heller bedre) enn en hårbøyle (eller øredobber/ringer/sminke/vesker/... som er laget for å passe til bunaden/drakta i nyere tid eller bare tatt i bruk fordi det er enkelt). Folkedrakter har alltid tilpasset seg til en viss grad og tatt til seg inspirasjon utenfra. Å gå med håret løst som mange gjør er trolig minst like "utenfor" som en panamahatt eller bøttehatt. Jeg tenker derfor man bør være forsiktig med å lage for trange rammer og at det er helt ok at man finner sin egen balanse mellom tradisjon og eget bruk. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Et skaut eller tørkle i lin var en god ide!! Og det første forslaget ditt om parasoll er absolutt et godt innspill, selv om det ikke fungerer for meg. Men det er jo en god ide for alle som skal stå og se på tog i solsteken.

meen - på den annen side, en motforestilling: Skaut i lin eller bomull er vel kanskje det korrekte hodeplagget til en rekke andre bunader, så da får man jo den problemstillingen som er aktualisert med de fargede skjortene, som er at folk begynner å mikse og matche på tvers av bunader, til vi ender opp med et sammensurium der alle bunadene mister særpreget sitt.

Mange bunadeksperter sier jo at det er bedre med en svart paraply enn en paraply med bunadmønster, og hvis vi skal følge samme tankegang, så er kanskje det beste å finne noe helt nøytralt og funksjonelt  som ikke ser ut som noe annet enn det det er - en caps eller en bøttehatt eller en stråhatt.

Nå er det jo akkurat det jeg likte så godt med forslaget ditt om et tørkle i lin, da, at det er enkelt og funksjonelt. Men tenker litt på at det kan se ut som jeg har tatt på meg noe som hører til en annen bunad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...