AnonymBruker Skrevet 19. mai #1 Skrevet 19. mai Si man har en 14-åring som tror han er en veldig god fotballspiller, selv om han spiller på andrelaget og helt tydelig er mye dårligere og klønete enn andre. Når vil det synke inn at han ikke faktisk ikke har talent selv om han trener like mye som andre? Anonymkode: 24100...f88 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #2 Skrevet 19. mai Les om Dunning-Kruger-effekten, så har du svaret😅 Hadde samme greie med min basketballspillende sønn😅 https://www.google.com/search?q=dunning+kruger&oq=dunning&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBEAAYgAQyCQgAEEUYORiABDIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABDIHCAoQABiABDIHCAsQABiABDIHCAwQABiABDIHCA0QABiABDIHCA4QABiABNIBCDI0NzFqMWo3qAIPsAIB8QUeo-gVLdM1ePEFHqPoFS3TNXg&client=ms-android-samsung-ss&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 Anonymkode: 3d701...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #3 Skrevet 19. mai Haha, der er svaret ja 😂 Men det må jo synke inn etter hvert…. Anonymkode: 24100...f88 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #4 Skrevet 19. mai Er ikke det når man blir 25? Anonymkode: ae98e...4b7 3
Brunello Skrevet 19. mai #5 Skrevet 19. mai Det er ganske mange voksne uten selvinnsikt også, så det kommer ofte med person og ikke alder. 4
Kristin70 Skrevet 19. mai #6 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Si man har en 14-åring som tror han er en veldig god fotballspiller, selv om han spiller på andrelaget og helt tydelig er mye dårligere og klønete enn andre. Når vil det synke inn at han ikke faktisk ikke har talent selv om han trener like mye som andre? Anonymkode: 24100...f88 Noen gutter utvikler seg senere enn andre, og selv om de mangler talent som 14 åringer kan en 14 åring som jobber hardt bli god som 20 åring. Har sett flere eksempler på dette. Det ville derfor vært uheldig å mase om at 14 åringen bare kan gi opp fordi han ikke har talent. Det med manglende selvinnsikt er ikke nødvendigvis aldersbestemt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #7 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke det når man blir 25? Anonymkode: ae98e...4b7 Da blir det noen tunge år fremover 😅 Han har såvidt fått spille på førstelaget, men klønet det til skikkelig i 20 minutter og ødelegger for resten. Han reagerer selv med sirritasjon rettet mot andre, og fortvilelse når han gjør feil og ikke strekker til. Det er fælt å se på, gitt. Anonymkode: 24100...f88 1
Kristin70 Skrevet 19. mai #8 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da blir det noen tunge år fremover 😅 Han har såvidt fått spille på førstelaget, men klønet det til skikkelig i 20 minutter og ødelegger for resten. Han reagerer selv med sirritasjon rettet mot andre, og fortvilelse når han gjør feil og ikke strekker til. Det er fælt å se på, gitt. Anonymkode: 24100...f88 Jeg håper ikke du er trener til gutten eller far til en annen på laget som brauter om hvor dårlig han er...
AnonymBruker Skrevet 19. mai #9 Skrevet 19. mai Vet ikke, men tipper det har med personlighet å gjøre, og ikke alder. Åtteåringen vet at hun er blant de dårligste på turn og nekter å være med på oppvisning. Skulle ønske hun var rammet av et snev Dunning-Kruger. Anonymkode: 8e04c...4db 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai #10 Skrevet 19. mai Kristin70 skrev (5 minutter siden): Noen gutter utvikler seg senere enn andre, og selv om de mangler talent som 14 åringer kan en 14 åring som jobber hardt bli god som 20 åring. Har sett flere eksempler på dette. Det ville derfor vært uheldig å mase om at 14 åringen bare kan gi opp fordi han ikke har talent. Det med manglende selvinnsikt er ikke nødvendigvis aldersbestemt. Jeg kan love deg at samme hvor hardt det jobbes vil han ikke bli god. Ikke alle har anlegg for å bli en fod fotballspiller. Anonymkode: 24100...f88 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #11 Skrevet 19. mai Dette vet jeg etter mange år. Selvinnsikt - refleksjon m.m er bedre hos 18 åringene enn hos gjennomsnittelige 40 - 50 åringer når det kommer til en førerkortopplæring. Tror mange kolleger kan bekrefte dette. Anonymkode: 03747...9b4
Kristin70 Skrevet 19. mai #12 Skrevet 19. mai Hva er formålet med denne tråden? At 14 åringen skal forstå at han er talentløs og slutte på fotball? 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #13 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Haha, der er svaret ja 😂 Men det må jo synke inn etter hvert…. Anonymkode: 24100...f88 Det gjør nok det etterhvert. Min sønn var 12 da han startet med basketball og fra første trening anså han seg selv som svært kompetent😅 I den alderen mente han også at han var en svært god kokk (myyye bedre enn meg), og gjorde et stort nummer ut av løkkutting😅 Veldig høy selvtillit tidlig i starten av både basketspilling og kokkelering, men selvtilliten fikk seg en knekk etterhvert. F eks da han ikke ble valgt på elitelag som 13-åring, og da han forsto at mine 25 års erfaring på kjøkkenet trumfet hans kulinariske ferdigheter. Nå er han snart 16, spiller kun basketball fordi det er gøy, og kjøkkenkniven har han for lengst lagt fra seg. Underveis har vi foreldre støttet en god og sunn selvtillit hos ham, men har også arrestert ham litt når han har kommet med påstander som "jeg hadde nok vært veldig god til å spille fiolin om jeg hadde hatt interesse for det instrumentet". Nå i det siste har han spilt en del gitar pga en skoleoppgave, og da kom han plutselig til meg og sa: "Mamma, du er UTROLIG flink som klarer å spille fiolin så fint! Nå som jeg lærer å spille gitar ser jeg at det ikke er så lett, må jo øve masse!" Altså har den overdrevne og cocky selvtilliten fått seg en knekk og han har blitt mer realitetsorientert. Likevel: i det siste har han vært ovetdrevent interessert i politikk. Slenger ut påstander og "faktaopplysninger" som han vet provoserer mitt politiske syn. Han meldte seg inn i et lokalt ungdomsparti, for å gjøre politisk karriere i ungdomsårene, men jeg har ikke hørt et kvekk om politikk etter hans første fysiske møte med dette partiet😅 Innså vel kjapt at det var folk der med mye høyere politisk kompetanse enn ham😅 Anonymkode: 3d701...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #14 Skrevet 19. mai Kristin70 skrev (3 minutter siden): Hva er formålet med denne tråden? At 14 åringen skal forstå at han er talentløs og slutte på fotball? Det er vel et håp om at han skal justere foventningene litt, man kan fortsatt drive med fotball og ha det gøy. Det er også uheldig at medspillere får skylda når det er han som kløner det til. Han har en urealistisk oppfatning av egne evner. Og jeg håper dette modnes snart, at det synker inn at hans kart ikke stemmer med terrenget… Anonymkode: 24100...f88
AnonymBruker Skrevet 19. mai #15 Skrevet 19. mai Tror dette går på personlighet,mange voksne som mangler innsikt i egne evner også. En kollega av meg uten utdannelse «leker» akademiker i hver lunsjpause, men hun snakker så mye tull og det er tydelig at evner, intellekt og kunnskap ikke er på plass. Jeg tenker at denne ungdommen skjønner tegninga etterhvert, det blir jo enda tøffere krav og selektering etter hvert i ungdomsfotballen. Anonymkode: 24100...f88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå