Gå til innhold

Pride feiring og flagging i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym941 skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår deg så godt!! Jeg er så redd for det samme når datteren min skal begynne i barnehagen til høsten. Det har gått så alt for langt dette med at de pusher på barn at de kan være det kjønnet de vil. Livredd er jeg for at noen skal snakke rundt dette rundt min datter 

Da tror jeg de bør se litt mer på hva regnbue dagen er i barnehagen. Det finnes ikke 1 barnehagen o Norge som pusher på at barn kan være annet kjønn.

De snakker kanskje om at gutter og jenter kan bruke rosa og blått, de kan begge leke med dukker og biler...at kjoler og bukser er klær begge kan bruke oh at det finnes 2 mamma og 2 pappaer.

Men dette er jo noe barn burde høre hjemme.. så hvor dere får det fra at barnehagen pusher på at jenter kan være gutter der ver jeg ikke ..men ikke i barnehagen 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
mommyaka skrev (15 minutter siden):

Da tror jeg de bør se litt mer på hva regnbue dagen er i barnehagen. Det finnes ikke 1 barnehagen o Norge som pusher på at barn kan være annet kjønn.

De snakker kanskje om at gutter og jenter kan bruke rosa og blått, de kan begge leke med dukker og biler...at kjoler og bukser er klær begge kan bruke oh at det finnes 2 mamma og 2 pappaer.

Men dette er jo noe barn burde høre hjemme.. så hvor dere får det fra at barnehagen pusher på at jenter kan være gutter der ver jeg ikke ..men ikke i barnehagen 

De gjør det i USA så forundrer meg ikke om de gjør det her også 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 10.11):

Barnet vårt starter i ny barnehage til høsten. I den barnehagen hun er i nå feirer de ikke Pride, men den nye barnehagen så gjør de det. Jeg og samboer ønsker ikke at barna våre skal ha noe med pride å gjøre når de er så små, vi mener det er andre måter å lære om kjærlighet på.
Vi tenker å ha datteren vår hjemme de dagene de feirer og flagger for pride. 

Vi synes ikke det er barnehagens rolle å involvere små barn i temaer som pride. Vi mener barnehagen først og fremst bør fokusere på lek, trygghet og grunnleggende sosiale ferdigheter og ikke på markeringer som er knyttet til bestemte ideologiske eller politiske strømninger. 

Vi mener også at slike temaer kan være for komplekse og utydelige for barn i barnehagealder, og at det bare vil forvirre så små barn. Barn tror julenissen finnes fordi vi sier den gjør det, da kan de også tro at de er en gutt selv om de egentlig er en jente, om vi sier de kan være det.

Feirer de pride i barnehagen der dine barn går? Hva tenker dere om å feire pride i barnehager? 

Anonymkode: d4bb2...8ed

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, og synes du setter ord på noe viktig. Jeg er helt enig i at barn ikke skal trenge å ta stilling til slike temaer i barnehagen. De skal få være trygge, lekne og frie for den typen voksne markører. Å lære respekt, mangfold og kjærlighet kan fint skje gjennom hvordan vi møter hverandre i hverdagen, uten at barna må kobles på symboler og markeringer de ikke har forutsetning for å forstå.

Samtidig har jeg gått og undret litt over noe som kanskje henger sammen med dette:

Hvis målet er at alle skal være likeverdige og kunne være seg selv uten å gjøre et nummer ut av det, hvorfor feirer vi da så sterkt det å være "annerledes"?

Jeg forstår bakgrunnen, historien og kampen, men noen ganger føles det som vi nå risikerer å gjøre forskjellene større igjen, ved å insistere på at alle må delta, flagge eller mene noe tydelig. Og hvis man velger å ikke gjøre det, så tolkes det nesten som et angrep selv når det bare handler om å ville leve fredelig og nøytralt, uten å markere noe.

Det føles som om rommet for bare å være, uten standpunkt, uten markering blir mindre. Og det gjelder jo barn også. Kanskje vi har kommet dit at neste steg mot ekte inkludering er å kunne si: "Her er det plass til deg uansett om du roper høyt, går stille, eller bare vil leke med vennene dine."

Anonymkode: 5ef08...823

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 10.40):

https://www.nrk.no/stor-oslo/tjuvholmen-knivstikkingen_-tre-gutter-domt-1.17420531

Det er livsfarlig å være skeiv. Hvis ikke barnehager og skoler skal være en arena hvor barn og unge lærer å ikke hate skeive, hvem skal gjøre det da? Det er en selvfølge at regnbuedagene markeres.

Anonymkode: 4f4e5...b60

Jeg skjønner og respekterer sterkt det du sier her. Det er alvorlig at så mange skeive fortsatt opplever hets, trakassering og i verste fall vold og jeg forstår godt ønsket om å bruke både barnehager og skoler til å lære barn verdier som respekt, mangfold og likeverd.

Samtidig tenker jeg at det må være rom for å stille spørsmål om hvordan vi gjør dette på en best mulig måte – spesielt for de aller yngste barna.

For meg handler det ikke om å ikke lære barn om kjærlighet eller mangfold men om at vi kanskje bør være varsomme med å innføre symboler og markeringer så tidlig, før barna har forutsetninger for å forstå hva det handler om. Jeg tror vi undervurderer verdien av trygghet, naturlig samspill og god voksenadferd som forbilde. Små barn lærer mest gjennom relasjoner – ikke nødvendigvis gjennom markeringer.

Og så kommer jeg tilbake til denne undringen jeg fortsatt sitter med:

Hvis målet er at alle skal få være seg selv og ikke bli sett på som "annerledes" – hvorfor blir det da så viktig å markere nettopp annerledesheten? Kan det være at rommet for å være nøytral, eller bare vanlig medmenneskelig, er i ferd med å bli litt trangt?

Jeg mener ikke dette som kritikk av de som ønsker å markere. Jeg bare håper vi kan åpne for at det også finnes andre måter å fremme de samme verdiene på, og at det må være greit å snakke om hvordan vi gjør det, uten at det tolkes som motstand.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym941 skrev (43 minutter siden):

De gjør det i USA så forundrer meg ikke om de gjør det her også 

Ja, nå gikk min i barnehagen rundt når dette ble et fokus. Allerede da var det en barnehage tante som ikke bare skulle lage kjærestepar av alle barna, men å bestemme hvem som var hetero, homofil o.s.v... Du er sånn og du er sånn. 

Det er dette som blir så dumt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver i mine omgivelser nettopp fordi det er de jeg kan gå god for. Og fordi det er der jeg ser tydelig at mange av ulike politiske bakgrunner har gått fra selv å henge opp prideflagg, til å snakke negativt om hele opplegget. Og når alle de som ytrer seg negativt om pride blir kategorisert som homohatere, så blir det bare enda flere som blir anti-pride.

Jeg tror faktisk det er en større risiko for at vanlige folk blir negative til skeive, enn at disse såkalte «homohaterne» forandrer mening av at pride (med dens mange sider) tar så stor plass i samfunnet. Mange ønsker at skeives plass i samfunnet skal være like vanlig/stor som andres grupper i samfunnet, nettopp fordi homofili er så normalisert. Synd at så mange pride-tilhengere ikke ser dette, men fortsetter å kalle oss som mener det for homohatere. 

Anonymkode: 6b5f7...e78

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skriver i mine omgivelser nettopp fordi det er de jeg kan gå god for. Og fordi det er der jeg ser tydelig at mange av ulike politiske bakgrunner har gått fra selv å henge opp prideflagg, til å snakke negativt om hele opplegget. Og når alle de som ytrer seg negativt om pride blir kategorisert som homohatere, så blir det bare enda flere som blir anti-pride.

Jeg tror faktisk det er en større risiko for at vanlige folk blir negative til skeive, enn at disse såkalte «homohaterne» forandrer mening av at pride (med dens mange sider) tar så stor plass i samfunnet. Mange ønsker at skeives plass i samfunnet skal være like vanlig/stor som andres grupper i samfunnet, nettopp fordi homofili er så normalisert. Synd at så mange pride-tilhengere ikke ser dette, men fortsetter å kalle oss som mener det for homohatere. 

Anonymkode: 6b5f7...e78

Vel, du har tar feil.

Hetsen mot homofile øker, det kan de homofile selv fortelle deg, det kan statistikken rundt hatkrim fortelle deg.

Hva du "tror og antar" er knekkende likegyldig.

• Liker 7
Skrevet

Et tips er at du tar dette opp med ped leder og da får du mest sannsynlig vite hva de gjør på denne/disse dagene. Har tidligere hatt foreldre som ikke vil at barnet skal delta men når vi forklarer hvordan vi gjør det har de ikke hatt noe problem med det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er så mange uærlige argumenter fra «pro-pride» siden.

«Pride er for alle» .. ja ok? Da trengs det ikke da vel?

«Pride handler ikke om seksualitet, det handler om mangfold» så hvorfor kaller dere de som er imot pride homofobe? Det handler jo ikke om seksualitet…

«Barna lærer ikke om politikk, bare regnbue-flagg og at alle er like»… på samme måte som jeg ikke vil at Ronald McDonalds skal få gå inn i en barnehage. Det er indoktrinering ved å gjøre barna knyttet til ett symbol, selv om de i dag ikke vet tilknytningen.. det er sånn man idoktrinerer folk. Du starter ved symbolet, gjenkjennende trekk, forteller om alt det positive også legger man på mer og mer som tiden går. Det er vel rimelig få i Norge som er «imot mangfold» .. som er «i mot kjærlighet» osv. de fleste her i tråden lufter bekymringer først og fremst mot radikal kjønnsideologi. Noe FRI og Pride pusher kraftig politisk. De fleste er grovt uenig i at en mann kan BLI en kvinne, selv om de samtidig ikke har noe imot at en mann ønsker å LEVE som en kvinne. Og ingen vil at barna sine skal bli fortalt at dette er muligheter som er heeelt vanlig. Særlig hvis du er gutt og liker rosa.. osv. man ser på statistikken hvor mange barn som har begynt å bli forvirret, og en industri som tjener grovt med penger på dette, lemlester barn for profitt. Det er helt sykt. Og alt knyttet til seksualitet har ikke noe i barnehagen å gjøre, uansett hvordan man pakker det inn. Hvis det er ett barn som har to mammaer, så er det ikke noe i veien med å presentere det som helt normalt hvis barna setter spørsmålstegn ved det.. noe jeg tviler på at de gjør.

Kunne ikke brydd meg mindre hvilken seksualitet folk har, men jeg trenger ikke å få informasjonen tredd nedover halsen hvert år heller. Dette gjelder heterofile også.. par som har hendene over hverandre offentlig. I don’t need to know. 

Backlashet Pride opplever er fordi folk er lei, homofile har like rettigheter i Norge.. så hvis du slutter å skrive over ting du ikke pleide å ha.. som du nå har, så tror jeg ikke de fleste tenker på det. 

Anonymkode: b7edf...e48

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke at man markerer pride i barnehagen, men jeg sender barna dit likevel. Så spør jeg heller forsiktig om hva de har lært, og korrigerer ved behov.

Anonymkode: 509e6...198

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis ingen Pride-feiring i barnehage og skole som mine barn går i. Hvis det hadde vært det, så hadde barna blitt holdt hjemme under hele feiringen.

Anonymkode: 82f3a...cbb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

vi har ganske stor andel muslimske i nærmiljøet, så jeg tenker at pride i barnehage og skole er grei integreringspolitikk. Opplæring om at man kan være "født i feil kropp" i barneskolen er selvsagt utrolig problematisk, men tenker vi trenger ikke kaste ut hele pride pga. det. Hilsen liberal 😁

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som muslim bryr jeg meg fint lite om det. Mine barn feirer og markerer alt i barnehagen/skolen. Det er viktig for ungene å være opplyst,hvis ikkje så kommer fordommer inn. Vi er jo alle forskjellige og tror og feirer ulike ting. 

Anonymkode: 4af9d...291

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, og synes du setter ord på noe viktig. Jeg er helt enig i at barn ikke skal trenge å ta stilling til slike temaer i barnehagen. De skal få være trygge, lekne og frie for den typen voksne markører. Å lære respekt, mangfold og kjærlighet kan fint skje gjennom hvordan vi møter hverandre i hverdagen, uten at barna må kobles på symboler og markeringer de ikke har forutsetning for å forstå.

Samtidig har jeg gått og undret litt over noe som kanskje henger sammen med dette:

Hvis målet er at alle skal være likeverdige og kunne være seg selv uten å gjøre et nummer ut av det, hvorfor feirer vi da så sterkt det å være "annerledes"?

Jeg forstår bakgrunnen, historien og kampen, men noen ganger føles det som vi nå risikerer å gjøre forskjellene større igjen, ved å insistere på at alle må delta, flagge eller mene noe tydelig. Og hvis man velger å ikke gjøre det, så tolkes det nesten som et angrep selv når det bare handler om å ville leve fredelig og nøytralt, uten å markere noe.

Det føles som om rommet for bare å være, uten standpunkt, uten markering blir mindre. Og det gjelder jo barn også. Kanskje vi har kommet dit at neste steg mot ekte inkludering er å kunne si: "Her er det plass til deg uansett om du roper høyt, går stille, eller bare vil leke med vennene dine."

Dette! Hvis man skal være likeverdig og akseptert, hvorfor hele tiden påpeke at man er annerledes og lage ståhei? Kvinner har også blitt undertrykket i tusenvis av år, men vi driver ikke og påpeker hele tiden at noen som har oppnådd et suksess, er KVINNELIG, og fremhever kvinner som noe annerledes?

Anonymkode: 74478...90b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke at man markerer pride i barnehagen, men jeg sender barna dit likevel. Så spør jeg heller forsiktig om hva de har lært, og korrigerer ved behov.

Anonymkode: 509e6...198

Hva har du korrigert?

Anonymkode: 6019a...73a

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner og respekterer sterkt det du sier her. Det er alvorlig at så mange skeive fortsatt opplever hets, trakassering og i verste fall vold og jeg forstår godt ønsket om å bruke både barnehager og skoler til å lære barn verdier som respekt, mangfold og likeverd.

Samtidig tenker jeg at det må være rom for å stille spørsmål om hvordan vi gjør dette på en best mulig måte – spesielt for de aller yngste barna.

For meg handler det ikke om å ikke lære barn om kjærlighet eller mangfold men om at vi kanskje bør være varsomme med å innføre symboler og markeringer så tidlig, før barna har forutsetninger for å forstå hva det handler om. Jeg tror vi undervurderer verdien av trygghet, naturlig samspill og god voksenadferd som forbilde. Små barn lærer mest gjennom relasjoner – ikke nødvendigvis gjennom markeringer.

Og så kommer jeg tilbake til denne undringen jeg fortsatt sitter med:

Hvis målet er at alle skal få være seg selv og ikke bli sett på som "annerledes" – hvorfor blir det da så viktig å markere nettopp annerledesheten? Kan det være at rommet for å være nøytral, eller bare vanlig medmenneskelig, er i ferd med å bli litt trangt?

Jeg mener ikke dette som kritikk av de som ønsker å markere. Jeg bare håper vi kan åpne for at det også finnes andre måter å fremme de samme verdiene på, og at det må være greit å snakke om hvordan vi gjør det, uten at det tolkes som motstand.

Jeg syns at dette var et fint og reflektert innlegg :) Jeg er blant dem som gjerne hadde ønsket at vår barnehage hadde en regnbueuke, og brukte regnbueflagget, så helt enig er jeg ikke. Men herlig å kunne diskutere reflektert og uten å angripe og påstå. 

Til det siste spørsmålet, så syns jeg at det er et poeng å vise frem ulikhetene. Samtidig er jeg enig i at en ikke trenger å gjøre det til en big deal. Men markeringen er én av flere mulige måter å sikre at det blir en tydelig del av barnehagens opplegg.

Barn som får oppleve at det finnes ulike måter å leve på, vil også bli mer tolerante, tenker jeg. Min eldste gikk i en barnehageavdeling hvor alle barna hadde mamma og pappa, og alle hadde til og med foreldre som bodde sammen. Da er det lett å få oppfatningen av at det er sånn det skal være, og reagere, kanskje negativt når en ser andre familieformer senere. Min yngste går i en avdeling hvor et barn har to mødre, og barn er typisk opptatt av familie, så de er opptatte av dette. Jeg er glad lillesøster erfarer på den måten at selv om de fleste har mamma og pappa, så er det andre måter å leve på som er like bra. Kanskje hadde et regnbueflagg og en markering opplevde som godt for de to mødrene til dette ene barnet, barnet selv tror jeg er for lite, og heldigvis har det opplevd for lite, til å bry seg. Men jeg har selv overhørt at dette lesbiske paret har fått stygge slengbemerkninger 😕 

Anonymkode: bc6e9...86e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg og det tror jeg flere er nå. Pride gikk for langt en periode. Nå er det vel slutt på flagging på offentlige bygg, så jeg antar det får mindre fokus i barnehager og på skole i år? 

Anonymkode: e4105...25b

Skrevet

Jeg tenker det må være greiere å forbinde pride med koselige ting i barnehagene enn seksualiserte ting som voksne? Jeg fikk inn Pride med morsmelka og er glad for det 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er DRITTLEI av Pride!! 

Anonymkode: b9683...e73

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har pride flagget i barnehagen,betyr mye for sjefen som er lesbisk.Men vi feirer det ikke og vi prakker ikke på barna noe seksuelt.Vi har en barnehage der noen har 2 mammaer.Ungene tenker ikke over det.

Anonymkode: aa74e...646

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...