Gå til innhold

Pride feiring og flagging i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
k4ren skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det et tema så tidlig i livet? Hvor skulle de ha fått for seg at det IKKE er greit å elske hvem de vil? 🙄

Mange får dessverre slike holdninger hjemmefra.

Anonymkode: d90be...7d6

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
k4ren skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det et tema så tidlig i livet? Hvor skulle de ha fått for seg at det IKKE er greit å elske hvem de vil? 🙄

ja, ikke sant. husker selv da jeg var liten, og en lærer spurte meg om jeg trengte hjelp til noe, for meg var det bare ekkelt fordi da tenkte jeg bare: er det meningen at jeg ikke skal klare dette? ekkelt også at læreren fulgte spesifikt med på meg også og vurderte at jeg var stakkarslig. 

Anonymkode: eed7e...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, TS. Men det er ikke lov å si noe kritisk om pride, for da kommer woke politiet og tar deg. Jeg er ikke 100% sikker på hva de snakker om med pride i barnehagen. Og jeg er heller ikke så stresset pga det. Men jeg er enig i at å problematisere seksuell orientering og identitet mer enn at noen jenter liker jenter og noen gutter liker gutter og noen jenter liker gutter og alt det er helt ok, er å forvente for mye av små barn. Vi voksne har jo ikke oversikt over det lenger en gang. Det er kompliserte ting og det eneste barn trenger å lære er at folk er forskjellige. Godta det og ikke vær et rasshøl. Men du skal heller ikke la andre være rasshøl mot deg eller andre. Vår barnehage feirer mangfoldsuka og da dekkes dette. Pride feirer de ikke. Pride er tross alt politisk og det bør barn slippe å forholde seg til. 

Anonymkode: c7492...298

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det ER naturlig, med mindre man aktivt FORTELLER noe annet. På samme måte som det ikke finnes rasisme blant barn, med mindre foreldre forteller dem at det er statusforskjeller mellom mennesker med forskjellige hudfarger. Barn er født fordomsfrie og nysgjerrige. Men man trenger da ikke å FEIRE at noen er trans eller homo. Hvorfor skal det feires, flagges osv i en hel MÅNED hvert år? Jeg trodde at målet med LGBT var å normalisere homofili, trans osv. Det er intet normalt med hoiing, flagging, lakk og lær i en måned. Normalt er det samme som at ingen legger merke til det. Jo mer det hyles, seksualiseres og feires, desto mer blir det lagt merke til som noe ANNERLEDES.

Vi har to homofile foreldrepar i idrettsklubben til barna. INGEN av barna har noen gang kommentert eller tatt det opp. Fordi vi har normalisert det. Helt uten Pride, flagging og drag for barn.

Anonymkode: 74478...90b

Så du som er heterofil skal sitte med definisjonsmakten over hva som er nødvendig å feire? 

Anonymkode: b0518...c84

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, barnehagen markerer Pride – og det bør de gjøre. Pride handler ikke om politikk, men om respekt, mangfold og retten til å være seg selv. Dette formidles på barns premisser, gjennom verdier som vennskap, inkludering og trygghet – altså helt grunnleggende barnehagepedagogikk.

Å holde barn hjemme for å unngå Pride, er å lære dem ekskludering og skepsis mot annerledeshet. Det er ikke barna som blir forvirret – det er voksne som overkompliserer.

Pride i barnehagen er ikke problemet. Holdninger som prøver å stenge det ute, er det.

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg, ts! 

Anonymkode: 8a354...485

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så du som er heterofil skal sitte med definisjonsmakten over hva som er nødvendig å feire? 

Men hvorfor feire at man er normal?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen vår så snakker de bare om at noen har to mammaer, to pappaer, en mamma, en pappa +++ Ikke fokus på hvem er jente og gutt. Er usikker på om de flagger. Men vi tenker akkurat som dere, TS. Folk må lese seg opp på pride og prideflagget. Vår familie og alle vi omgås har null problemer med mangfold, men alle har problemer med at det feks skal undervises/forvirres med hvilket kjønn man er/føler seg som osv. Men dette kan man ikke si høyt, fordi det er politisk ukorrekt. Da er man «homofob» eller lignende……. 

Anonymkode: 47e42...bcd

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det ER naturlig, med mindre man aktivt FORTELLER noe annet. På samme måte som det ikke finnes rasisme blant barn, med mindre foreldre forteller dem at det er statusforskjeller mellom mennesker med forskjellige hudfarger. Barn er født fordomsfrie og nysgjerrige. Men man trenger da ikke å FEIRE at noen er trans eller homo. Hvorfor skal det feires, flagges osv i en hel MÅNED hvert år? Jeg trodde at målet med LGBT var å normalisere homofili, trans osv. Det er intet normalt med hoiing, flagging, lakk og lær i en måned. Normalt er det samme som at ingen legger merke til det. Jo mer det hyles, seksualiseres og feires, desto mer blir det lagt merke til som noe ANNERLEDES.

Vi har to homofile foreldrepar i idrettsklubben til barna. INGEN av barna har noen gang kommentert eller tatt det opp. Fordi vi har normalisert det. Helt uten Pride, flagging og drag for barn.

For et selvmotsigende innlegg. 

Grunnen til at ingen av barna har kommentert det homofile foreldreparet i idrettskretsen er jo nettopp fordi skeive mennesker gjennom historien HAR måttet heve stemmen for å bli hørt og akseptert som "alle andre". Det er ikke mange år siden skeive ble aktivt diskriminert i både lovverket, kirka og andre steder. Og fortsatt blir det i visse samfunnslag og fora.

Du beskriver Pride som lakk og lær og sex og "hojing". Under Pride-måneden fins det en rekke debatter, panelsamtalen, filmer osv. som ikke fokuserer på det seksuelle, slik du gjør i ditt innlegg. 

Tenker at Pride-motstanderne har godt av å utvide horisonten sin og løftet blikket utover det seksuelle.

Pride er langt mer enn sex. Men klart, det seksuelle er også politisk. Og det later visst til - enda vi skriver 2025- å provosere noe voldsomt at frivillig sex kan forekomme mellom mennesker av samme kjønn.

Jeg skjønner det ikke.

Anonymkode: da017...e9b

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med ts. Barnehagen er ikke riktig sted, og jeg hadde nok valgt det samme. Ikke fordi at ikke barnet skal lære at man kan være glad i den man selv vil, men fordi Pride har tatt en form som jeg syns er unødvendig. Det har blitt for mye. Barnehagen skal være fri for sånne  agendaer. Man må velge sitt publikum.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om barnets venner har to mammaer eller to pappaer. Barnet mitt lærer hjemme at man kan være glad i den man vil, man må virkelig ikke gjøre så mye ut av det.

Anonymkode: 55a10...92c

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barnet vårt starter i ny barnehage til høsten. I den barnehagen hun er i nå feirer de ikke Pride, men den nye barnehagen så gjør de det. Jeg og samboer ønsker ikke at barna våre skal ha noe med pride å gjøre når de er så små, vi mener det er andre måter å lære om kjærlighet på.
Vi tenker å ha datteren vår hjemme de dagene de feirer og flagger for pride. 

Vi synes ikke det er barnehagens rolle å involvere små barn i temaer som pride. Vi mener barnehagen først og fremst bør fokusere på lek, trygghet og grunnleggende sosiale ferdigheter og ikke på markeringer som er knyttet til bestemte ideologiske eller politiske strømninger. 

Vi mener også at slike temaer kan være for komplekse og utydelige for barn i barnehagealder, og at det bare vil forvirre så små barn. Barn tror julenissen finnes fordi vi sier den gjør det, da kan de også tro at de er en gutt selv om de egentlig er en jente, om vi sier de kan være det.

Feirer de pride i barnehagen der dine barn går? Hva tenker dere om å feire pride i barnehager? 

Anonymkode: d4bb2...8ed

Helt enig med dere. De feirer ikke i bhg her, og syns ikke det har noe å gjøre i bhg/barneskolen.  

Anonymkode: 74c87...47e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv sett hvilken identitetskrise denne tidlige innføringen kan medføre. Datteren min har kommet ut av skapet som det ene etter det andre i årene som har gått. I ettertid forteller hun at dette har hatt med at trender å være lesbisk/ bifil o.s.v.. Er man ikke det som gjelder der og da så er man ekskludert. Det har vært veldig vindt å se på. Dette er ene og alene et resultat av de barnehager og barneskoler holder på med nå.

Nå er det gutter som gjelder, så til de grader også. Det er gøy å se når forelskelsen setter inn. Dette er ikke noe de skal trenge å jage etter fra barnehagen. Vi tar fra barna muligheten til å være seg selv og finne seg selv.

Anonymkode: 5ef08...823

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barnet vårt starter i ny barnehage til høsten. I den barnehagen hun er i nå feirer de ikke Pride, men den nye barnehagen så gjør de det. Jeg og samboer ønsker ikke at barna våre skal ha noe med pride å gjøre når de er så små, vi mener det er andre måter å lære om kjærlighet på.
Vi tenker å ha datteren vår hjemme de dagene de feirer og flagger for pride. 

Vi synes ikke det er barnehagens rolle å involvere små barn i temaer som pride. Vi mener barnehagen først og fremst bør fokusere på lek, trygghet og grunnleggende sosiale ferdigheter og ikke på markeringer som er knyttet til bestemte ideologiske eller politiske strømninger. 

Vi mener også at slike temaer kan være for komplekse og utydelige for barn i barnehagealder, og at det bare vil forvirre så små barn. Barn tror julenissen finnes fordi vi sier den gjør det, da kan de også tro at de er en gutt selv om de egentlig er en jente, om vi sier de kan være det.

Feirer de pride i barnehagen der dine barn går? Hva tenker dere om å feire pride i barnehager? 

Anonymkode: d4bb2...8ed

Ja heldigvis feirer de og det er helt supert. 

Anonymkode: f4a38...8b4

• Liker 3
Skrevet

I barnehagen jeg jobber i markerer vi regnbueuke og flagger med regnbueflagget (som det faktisk heter). Vi har felles samlingstunder der vi prater om hva fargene i flagget står for (sollys, natur, kunst, sjel, livet og harmoni). For oss handler flagget om stolthet over å være den man er på tross av hudfarge, kjønn, funksjonshemninger, alder og personlig egenhet og egenskaper. Du er du og det er GODT NOK! Dette tror eg er nokså det samme som mange andre barnehager velger å ha fokus på som også markerer regnbueuke. Og ja, det er bevisst eg kaller det regnbueuke og ikke pride. Pride handler om politikk, frigjøring og rettighetene for LHBTIQ-personer, og er megaviktig i dagens samfunn. Regnbueuke handler om mangfold, kjærlighet og stolthet som alle er temaer som barnehagene allerede gjennom lovverk og rammeplan skal implementere i sine pedagogiske planer. Så eg tenker litt motsatt enn TS; barnehagene som faktisk markerer regnbueuke kjenner rammeplanen godt og arbeider deretter!💛

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pride har absolutt ingenting i en barnehage å gjøre. Samme gjelder i 3. klasse. ALTFOR tidlig! La barn være barn! Dessuten vil vil SELV lære barna om dette når vi føler de er klare, og at vi har kontroll over hva de lærer. Dermed vil vi ta ut våre barn fra både barnehage og skole når temaet taes opp.

Det skal merkes at vi har en lgb familie(altså det finnes folk i familien som er blant annet lesbisk) så vi er ikke i mot at folk elsker de man vil, men det finnes skarpe grenser, og barn deriblant skal aldri blandes inn i noe slikt før de er eldre og klare for å lære om temaet.

Gruer meg utrolig mye til eldste skal begynne i barnehage pga dette. Men vi som familie er helt samstemte om at de skal skånes for alt som har med dette.
Det høres så troskyldig ut med "ja man skal lære å elske bla bla bla og familier er ulike" men bak dette regnbuegreiene skjuler det seg også ekle ting som fetisher, overdreven fokus på seksualitet i det åpenlyse, mye verre greier også etc så NEI, alt bannlyses her i huset. Det spiller ingen rolle hvor mye du skal sugarcoate det bak "toleranse, inkludering etc".

Anonymkode: f0609...938

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor feire at man er normal?

Er det normalt å oppleve hets, sjikane, trusler og diskriminering? Er det normalt å få slengt etter seg slibrige kommentarer bare fordi man holder hender?  Selv i Norge som er et fritt demokrati, er det fortsatt mange tabu knyttet til skeive, og mange kamper igjen å kjempe. I tillegg markerer man på vegne av alle skeive i verden, hvorav mange risikerer dødsstraff av å stå frem. 

Jeg forstår ikke hvorfor det er så ille å feire det som er helt grunnleggende menneskerettigheter? At JEG ser på skeive som like normale som mine heterofile venner, betyr ikke at alle andre gjør det. Å kalle pride for "hysteri" osv, viser jo tydelig det. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pride har absolutt ingenting i en barnehage å gjøre. Samme gjelder i 3. klasse. ALTFOR tidlig! La barn være barn! Dessuten vil vil SELV lære barna om dette når vi føler de er klare, og at vi har kontroll over hva de lærer. Dermed vil vi ta ut våre barn fra både barnehage og skole når temaet taes opp.

Det skal merkes at vi har en lgb familie(altså det finnes folk i familien som er blant annet lesbisk) så vi er ikke i mot at folk elsker de man vil, men det finnes skarpe grenser, og barn deriblant skal aldri blandes inn i noe slikt før de er eldre og klare for å lære om temaet.

Gruer meg utrolig mye til eldste skal begynne i barnehage pga dette. Men vi som familie er helt samstemte om at de skal skånes for alt som har med dette.
Det høres så troskyldig ut med "ja man skal lære å elske bla bla bla og familier er ulike" men bak dette regnbuegreiene skjuler det seg også ekle ting som fetisher, overdreven fokus på seksualitet i det åpenlyse, mye verre greier også etc så NEI, alt bannlyses her i huset. Det spiller ingen rolle hvor mye du skal sugarcoate det bak "toleranse, inkludering etc".

Anonymkode: f0609...938

Man lar barn værte barn selvom de lærer at man har lov å være glad i den man vil 

Anonymkode: f4a38...8b4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette pridehysteriet har gått altfor langt, jeg er helt enig i det det står for, men en måneds feiring, flagg i barnehager, skoler, overalt virker mot sin hensikt, mange er lei. 

Anonymkode: eb0d6...647

Det må jo være fryktelig slitsomt for deg, som jeg utifra innlegget ditt antar er hetero og aldri har måtte kjempe for eller rettferdiggjøre hvem du er, med alle disse flaggene. Veldig slitsomt at vi som majoritet kan vise en minoritet som er utsatt for hets og hatkriminalitet at vi støtter og heier på dem, for et hysteri!

Anonymkode: 85853...c04

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg heier på likskap og at alle kan være sammen med hvem de vil, men pride har etter hvert blitt en politisk markering som mange tar avstand fra. Barn kan godt  få en god moralsk innføring i barnehagen, men ikke kall det pride. Det vekker for mange følelser.

Anonymkode: 0b1bd...146

Og hvem tror du det er som har gjort at pride og fokus på at man kan elske hvem man vil har blitt så viktig? 

Anonymkode: d89da...acc

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...