Gå til innhold

Pride feiring og flagging i barnehagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merker heldigvis at flere og flere får nok av hele Pride bevegelsen. Ja til kjærlighet, men ikke trø propaganda nedover små uskyldige barn. 

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det feil av meg å tenke at spesielt offentlige arenaer burde holde seg nøytrale og på den måten være åpen?

Anonymkode: 5ef08...823

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

k4ren skrev (11 minutter siden):

Man er skjeldent 14 år i barnehagen. Tror barn kan få store problemer hjemme om foreldrene er helt imot, mens barnehage lar de kjøre på og påvirker dem med pride. Synes de ikke bør blande barn opp i denne saken. 

Ja jeg tenkte mer generelt 😅

Anonymkode: d4bb2...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fordi jeg blir lei av å se det overalt! Det blir bare for mye. Jeg blir ikke provosert, men utrolig trøtt av hele greien som blir stappet opp i trynet ditt enten du vil eller ei. Det er mange som føler det slik!

Anonymkode: 050fd...971

Jeg tror ikke det er så mange. De fleste aksepterer det og forstår at det faktisk er viktig. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som er redde, de sier jo ikke til toåringene at de kan "skifte kjønn" og så får jentene som liker Kaptein Sabeltann for seg at de er gutt. 

Barnehagen skal arbeide for likestilling, og en viktig del av dette er å lære barna at kjønnsrollene ikke er så snevre som klesbutikkene og lekebutikkene skal ha oss til å tro.

God film om kjønnsroller i barnehagen: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/film-kjonn-og-likestilling/

Anonymkode: 6019a...73a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

I barnehagen tenker jeg fokuset er mest på at man er glad i hverandre. Alle familier er forskjellige. Noen har kun en mamma, noen to pappaer, noen både mamma og pappa osv. Også endrer fokuset seg evt som de blir eldre. Men jeg har hørt om barnehager der barna ikke skal omtales som han/hun men hen. Og at guttene kun skal ha jenteleker og omvendt. Så da blir det rart

Anonymkode: d414b...3fe

Og der barnet blir spurt av helsesykepleier om det er heeelt sikkert på at sitt fødekjønn er riktig. 

Anonymkode: 74478...90b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det burde være større oppmerksomhet om Kvinnedagen, enig i det. 

Men det at kvinner blir undertrykt forsvarer ikke å la være å markere LGBTQ+ og Pride. 

Anonymkode: 6019a...73a

Nei. Men Pride markeres en hel måned + Pride-flagg til jul, 1. mai, 17. mai osv. Mens kvinnedagen er EN dag i året, og da dukker det opp massemassemasse menn som hyler om hvordan kvinner er privilegert, at man ikke har behov for en kvinnedag, bla bla bla. Ingen flagger, og ingen retter oppmerksomhet. Mange funksjonshemmede blir i dag diskriminert mye mer enn både kvinner, trans osv. Vi har NULL oppmerksomhet på denne gruppen i løpet av året.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er viktig å lære barn om kjærlighet og at alle er like mye verdt, men det å fortelle så så barn at de kan være en gutt om de ønsker det og føler det, synes jeg ingenting om. Kanskje datteren min er glad i biler og «gutteting», da vil jo hun begynne å lure på om hun kanskje er gutt siden hun liker «gutteting». Eldre barn/ungdom vil klare å reflektere rundt dette litt selv, men så små barn er ikke i stand til det. De hører på det voksne sier og tenker at da er det sånn det er. 

Hver gang folk kommer med resonnementer som dette så fordummer man barn. Hvorfor i all verden skulle ungen din tro hun er en gutt fordi hun liker såkalte gutteting?

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pride er mer å vise hvor sexfikserte noen er, henger ikke alltid sammen med kjærligheten.

Og lure barn og tro at de kan være født i feil kropp, og kan skifte kjønn. Man kan ikke skifte kjønn, man lemlester bare kjønnsorganene sine og blir intetkjønn.

Anonymkode: 98a45...e5c

Dette lærer de ikke. Du har ikke forstått det. Derimot er det du som lærer folk der om du går å sprer denne vranglæren. Jo flere som deg jo viktigere er pride.

Anonymkode: 8e4b7...609

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Her i norge? Nei her er det ikke lov enda! Dette påvirker hele verden slik vi ser utviklingen! Det at det ikke skjer i korge enda er ingen unskyldning...

Anonymkode: 33a41...3a3

Så hvorfor er du så gretten og sur på pride i norge...du bor i Norge... ikke usa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at barnehagene feirer Pride på en måte som er tilpasset alderen på barna 🙂. Tenk så bra for lille Petter som kanskje har to mødre, og Kari som har to fedre. Bra at de andre barna lærer at det er helt fint. Hurra for kjærligheten ❤️. Hilsen en gammel, heterofil  dame på 59 som ikke er full av fordommer.

Anonymkode: c9322...cd2

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar Pride med stor ro. Ingen av mine har blitt det minste "påvirket" eller traumatisert hverken i barnehage eller skole. Og vi snakker jo også sammen hjemme. Hadde aldri tatt de ut av barnehage eller skole fordi Pride markeres, eller nekter de gå i kirken før jul fordi jeg er redd de skal bli påvirket av religion. 

Anonymkode: 5c0c4...1b3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant! De vet jo ikke at det er «tabu» å elske hvem de vil med mindre vi lærer dem at de kan elske hvem de vil 🤣😅

Hør her: hvis et barn kommer og forteller at de har to mamma eller to pappa da skal ungene ha snakket om det så de tar det naturlig. Det er slik det er for tiden.

Anonymkode: 0ec6d...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det barna lærer i barnehagen når det markeres Pride (min erfaring som forelder), er at familier og mennesker kan være ulike. Noen barn har mamma og pappa, noen har to mammaer eller to pappaer, og noen har bare én forelder. Det handler om å vise respekt og forståelse for at vi lever på forskjellige måter, og at alle er like mye verdt. Barna lærer ikke om seksualitet eller kjønnsidentitet. 

Som lærer har jeg sett hvor viktig det er å snakke om dette. Jeg har nulltoleranse for at “homo” eller “gay” brukes som skjellsord, men det skjer dessverre for ofte, også i barneskolen. Mange barn bruker ordene uten å tenke over hva det betyr. 

Forskning viser at ungdom som ikke er heterofile, oftere føler seg utenfor og sliter mer med psykiske plager enn andre. Tall fra Ungdata viser at nesten 70 prosent sier de har hatt psykiske plager det siste året, og selvmordstanker er fire ganger vanligere blant dem enn hos heterofile.

Jeg husker spesielt én gang jeg underviste om homofili. Etterpå kom en elev bort og takket meg. Eleven sa at hen hadde trodd hen var omtrent alene om å føle det sånn, og at det var godt å høre at det var vanlig og  greit å føle seg tiltrukket av samme kjønn. Det var sterkt å høre, og en påminnelse om hvor mye det kan bety at vi voksne sier høyt at alle har rett til å være seg selv. Eleven ble året etter åpen med klassen om dette. Jeg tenker det er viktig for de kommende generasjonene at de ikke skal føle på samme skam som tidligere generasjoner. 

I kommunen min markeres Pride nå, og det har vært en fin feiring. Folk går med glitter og regnbueflagg, og det er god stemning. For meg handler det om å vise at kjærlighet er kjærlighet, og at vi alle har samme verdi.

Anonymkode: 9eb29...c1f

• Liker 4
  • Hjerte 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hør her: hvis et barn kommer og forteller at de har to mamma eller to pappa da skal ungene ha snakket om det så de tar det naturlig. Det er slik det er for tiden.

Anonymkode: 0ec6d...333

Men det ER naturlig, med mindre man aktivt FORTELLER noe annet. På samme måte som det ikke finnes rasisme blant barn, med mindre foreldre forteller dem at det er statusforskjeller mellom mennesker med forskjellige hudfarger. Barn er født fordomsfrie og nysgjerrige. Men man trenger da ikke å FEIRE at noen er trans eller homo. Hvorfor skal det feires, flagges osv i en hel MÅNED hvert år? Jeg trodde at målet med LGBT var å normalisere homofili, trans osv. Det er intet normalt med hoiing, flagging, lakk og lær i en måned. Normalt er det samme som at ingen legger merke til det. Jo mer det hyles, seksualiseres og feires, desto mer blir det lagt merke til som noe ANNERLEDES.

Vi har to homofile foreldrepar i idrettsklubben til barna. INGEN av barna har noen gang kommentert eller tatt det opp. Fordi vi har normalisert det. Helt uten Pride, flagging og drag for barn.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri hatt unga i bhg uten Pride markering. Vi flagger minst hele juni. 🏳️‍🌈

Anonymkode: f239d...a2b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det ER naturlig, med mindre man aktivt FORTELLER noe annet. På samme måte som det ikke finnes rasisme blant barn, med mindre foreldre forteller dem at det er statusforskjeller mellom mennesker med forskjellige hudfarger. Barn er født fordomsfrie og nysgjerrige. Men man trenger da ikke å FEIRE at noen er trans eller homo. Hvorfor skal det feires, flagges osv i en hel MÅNED hvert år? Jeg trodde at målet med LGBT var å normalisere homofili, trans osv. Det er intet normalt med hoiing, flagging, lakk og lær i en måned. Normalt er det samme som at ingen legger merke til det. Jo mer det hyles, seksualiseres og feires, desto mer blir det lagt merke til som noe ANNERLEDES.

Vi har to homofile foreldrepar i idrettsklubben til barna. INGEN av barna har noen gang kommentert eller tatt det opp. Fordi vi har normalisert det. Helt uten Pride, flagging og drag for barn.

Men hvorfor skal de gjemmes bort? Hvorfor kan de ikke markere? Hvorfor ikke vise et tydelig standpunkt i en verden som er i en ganske dårlig utvikling akkurat nå? Hvorfor ikke feire for de som ikke kan? Det er mange (70?) land der det er FORBUDT å være homofil.  I Ungarn har de forbydd Pride-feiring. Ser du ikke at dette er brudd på ytringsfriheten? Vi kan ikke la dette spre seg til Norge. Dessuten er ikke Pride bare for homofile/trans, det er vel strengt tatt for alle. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporing, nedsettende innlegg, samt svar til dette. 

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage snakker om ulike typer familier i juni. At noen har to mammaer eller pappaer feks. Og at gutter og jenter kan leke med hva de vil og gå med de fargene de vil på klærne og sånn. Ingenting om trans eller kjønnsskifte. 

Anonymkode: 5fbd5...670

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pride i barnehagen er ikke det samme som pride for voksne. I barnehagen lærer de f.eks. om ulike typer familier (f.eks. at noen har to mammaer) og at alle er like mye verdt. Har også sett at mange lager kunst med regnbuefarger o.l. Tenker det er helt supert! For å være ærlig er jeg mer skeptisk til markering av Id i barnehagen…

Anonymkode: d90be...7d6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...